Eerst de praktische feiten: vanaf 18 mei vertrekken er om 23.30uur, 0.15 en 1uur aan de Zuid knalrode bussen van De Lijn op zes bestaande lijnen: Mariakerke (via Drongen), Gentbrugge (via Oude Bareel), Wondelgem, Zwijnaarde, Oostakker, Sint-Denijs-Westrem. Alleen op vrijdagavond en zaterdagavond. Betalend, voor alle duidelijkheid, van 0,70euro (groepsbiljet in voorverkoop) tot 2euro (ticket op bus of tram gekocht). Gratis voor wie een abonnement heeft. De regeling loopt tot eind 2013.

Dan de achtergrond: schepen voor mobiliteit Martine De Regge (SP.A) omschreef zichzelf als een enigszins blije schepen. Blij omdat er net op tijd een oplossing gevonden was voor het nachtnet, zonder dat er een gat valt. 'Want je kunt de mensen niet tegelijk stimuleren om niet met de wagen naar de stad te komen, om hen dan na een avond cultuur of iets anders te laten vaststellen dat ze geen bus meer hebben. Enigszins, omdat De Regge vindt dat het verhaal niet af is: 'Ik zal achter uw veren blijven zitten,' klonk het richting Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn. 'Want Gent is niet alleen tijdens het weekeinde een bruisende stad, ook tijdens de week gebeurt er van alles, dus ook daar moet een oplossing worden voor gevonden', aldus De Regge, die graag zou hebben dat er nog dit jaar een oplossing komt. De Regge zegt ook dat ze bij de Vlaamse overheid zal aandringen om De Lijn meer middelen te geven. Wat voor de banken kan, moet ook voor de bussen kunnen', aldus De Regge. 'We hebben nu 25.000euro uitgetrokken, maar ik kan niet zomaar iedere keer 10.000euro uit mijn mouw schudden. Nachtvervoer organiseren, is niet de hoofdopdracht van een stadsbestuur.'

Brouwerij De Koninck wil niet zeggen hoe groot het aandeel van het bedrijf is, maar ziet er wel een opportuniteit in. Anouk Lagae, hoofd van de marketingafdeling van Duvel-Moortgat (waarbij brouwerij De Koninck hoort): 'De samenwerking past binnen een project van maatschappelijke verantwoordelijkheid van het bedrijf. We willen het bruisende culturele leven in Gent ondersteunen. Door mee te werken aan het openbaar vervoer wordt cultuur toegankelijker voor mensen in en om de stad. Als een glas voor en na de voorstelling dan ook kan, is dat leuk meegenomen.'

De reacties: Bij TreinTramBus gebruikt Thea Swierstra de term 'gedeeltelijk gelukkig'. 'De mensen geraken thuis, maar voor ons is dit slechts een overgangsperiode naar een betere situatie waarbij het aanbod groter wordt en uitgebreid wordt naar de weekdagen en de randgemeenten. Met de sponsoring op zich heeft TreinTramBus niet meteen een probleem.

Frederik De Groeve van Gentenaars Tegen Besparingen is minder genuanceerd: 'Dit verhaal benoemen als nachtnet en nachtbussen is de mensen eigenlijk wat bedriegen. Het gaat over laatavondvervoer. En dan nog heel beperkt. Ik vind dit een peulschil en een rijdende reclameshow, terwijl het mobiliteitsdebat in zijn geheel aangepakt moet worden. Wij laten het er niet bij, u hoort nog van ons.'

De volledige regeling van de 'nachtlijnen' van De Lijn is te vinden op www.delijn.be/gent Doorklikken op banner Nachtnet Gent