Meer over de museumprijs kan u hierlezen.
De website van het STAM kan u hier vinden.
Deel 2
Museumprijs.
Publieksvernieuwing en publieksbetrokkenheid vormen de hoekstenen voor de toekenning van deze prijzen die dinsdagavond in het Museum van Elsene werden uitgereikt.
De jury looft de organische manier waarop STAM tot stand kwam. 'Bescheiden werkt het museum sinds de opening (in oktober 2010) verder en ontplooide een indrukwekkende publiekswerking die een groeiend aantal bezoekers blijft boeien', stelt het juryverslag.
'Het is niet enkel een museum over de stad, maar in de eerste plaats een museum van en voor de stad', klinkt het. 'Het museum is goed toegankelijk voor rolstoelgebruikers en voor rondleidingen kan je een doventolk aanvragen. Ook aan andere kansengroepen besteedt het museum op een subtiele en niet-stigmatiserende wijze aandacht.'
Van het Hortamuseum bewondert de jury de consequente manier waarop het museum reeds meer dan 20 jaar het patrimonium van Horta verdedigt en minutieus restaureert. De jury hoopt dat met deze bekroning de verschillende spelers in het Brusselse rond het thema van de art nouveau meer en beter zouden samenwerken.
Het Internationaal Carnaval- en Maskermuseum in Binche wordt uniek in Europa genoemd. Het museum bestaat sinds het einde van de 19de eeuw. 'Sinds 1975 groeide de organisatie van een bescheiden instelling naar een modern museum met meer dan 30.000 stukken, bijna 9.000 kostuums en een open blik op de buitenwereld.'
STAM kaapte ook de PublieksPrijs weg, waar het vooral concurrentie ondervond van het Antwerpse MAS. In Brussel ging die prijs naar het Magritte Museum, in Wallonië werd het Musée gaumois in Virton bekroond.
De kinderjury koos voor De Wereld van Kina in Gent, het art & marges museum in Brussel en het Museum Mariemont in Morlanwelz.
De prijs is een initiatief van het tijdschrift Openbaar Kunstbezit Vlaanderen en het advocatenkantoor Linklaters.