Met de derde kleuterklas en het eerste leerjaar werken we dit jaar rond Eefje Donkerblauw.
Vandaag was terug zo'n "Eefjesdag". Eefje ontmoette vandaag Koning Goudgeel. Alle kinderen kwamen daarvoor in het blauw en geel gekleed naar de klas. We schilderden dan ook klasdoorbrekend met blauw en geel.
Vandaag ging de tweede activiteit door in het project '1ste leerjaar-3de kleuter'. We werken rond het boekje 'Eefje Donkerblauw' van Geert Decockere. Deze keer was het thema 'Geel'. We kwamen samen in de zaal en zongen we het liedje "Er was eens een geel mannetje... ". Na de inleiding trokken alle groepjes naar de klas om te knutselen rond de kleur Geel. Het werd weer een leuke namiddag en we kijken reeds uit naar de volgende activiteit.
Woensdag 22 november 2006 werden we door enkele ouders en grootouders naar het V.T.I. van Tielt gebracht. Daar hebben we in 3 groepen leren werken met hout, elektriciteit en metaal. We maakten een memohouder die we altijd kunnen gebruiken om te plannen bij het studeren. Door metaal te plooien, draadjes te solderen en plankjes aan elkaar te timmeren hadden we allemaal een mooi werkstukje. Dit alles werd heel goed en uitvoerig uitgelegd door meester Tom, meester Walter en juf Eveline. Als afsluiter hebben we allemaal een drankje gekregen. Daarna reden we terug naar school. Het was een hele leuke en toffe voormiddag!!!
Het was heel leuk. We hebben een soort toneelstuk gedaan. Popidool was het leukst. We hebben een stuk van het raplied van de school mogen zingen. En dan hebben we nog een rapliedje geleerd. Er waren drie kinderen en die waren blij, bang of boos. Je moest een blij, bang of boos gezicht trekken en dan namen ze de beste er uit. We mochten ons verkleden dan een muziekinstrument spelen. De klaaskoeken en de chocomelk waren het lekkerst. MMM!!! En op het einde hebben ze de winnaars bekendgemaakt. Dit zijn de namen van de winnaars van het zesde leerjaar: Viktor Vandermeulen, Lisa Willemyns en Manon D'haeyere.
Op 21 november trokken we met heel het vierde leerjaar naar de Westhoek om er de 'oorlog' opnieuw te beleven. We brachten eerst een bezoek aan de Ijzertoren waar een gids ons heel wat uitleg gaf over deze gruwelijke periode. Vervolgens konden we zoals een echte soldaat ervaren hoe het leven was in de loopgraven in de 'Dodengang'. Het was best een ervaring om koud van te krijgen. Toen trokken we naar Ieper. We zagen er op de Menenpoort ongeveer 55 000 namen van vermiste soldaten. Er waren heel wat 'poppies' en herdenkingskransen te bewonderen. Tenslotte eindigde onze uitstap in Passendale bij het grootste Engelse kerkhof 'Tyne Cot Cemetery' waar zo'n 12 000 gesneuvelden begraven zijn. De boodschap van deze uitstap is overduidelijk: NOOIT MEER OORLOG!
De juffen, de meester en alle kinderen van het vierde leerjaar
Hoe hebben we de ballon gemaakt? We hebben eerst de ballon geblazen. Daarna hebben we de ballon bekleefd. Vervolgens hebben we de ballon geschilderd. Dan hebben we het mandje gemaakt. Ten laatste hebben we de touwtjes eraan gehangen.
Ik wil jullie als eersten het laatste nieuws laten weten: Vrijdagavond is het recordaantal gekaarte tafels op de kaarting verbroken. Het waren er 227. Goed hé. Dit is voor een groot deel te danken aan alle leerlingen van de school. Dank zij jullie massale kaartenverkoop was onze kaarting zo'n succes! Bedankt nog eens en... de vruchten zullen jullie plukken...
Op vrijdag 17 november zijn we naar de burgemeester geweest. Tijdens de les kwam mevrouw Nadine om 9.45 u. langs om mee te gaan naar de burgemeester.
Normaal gingen we op maandag 13 november om 19 u. met de fiets, maar de meester vond het niet veilig omdat het te donker was. Daarom gingen we de vrijdag tijdens de les. We kwamen toe in het gemeentehuis en mochten naar de raadzaal. Daarna gingen we naar het kantoor van de burgemeester. We mochten uitleggen waarvoor we gekomen waren. We hebben gepraat over ons probleem. Hij vertelde ons dat hij er zou over spreken met de politie op de maandelijkse bijeenkomst. Ik vertelde over mijn val van een auto die te dicht bij mij reed.We kwamen voor de veiligheid in de Schutterijstraat. Auto's rijden veel te snel. Toen we weg gingen hebben we een brief met een foto afgegeven. We zijn de burgemeester erg dankbaar vanwege de fietspooling!!!
We hebben met de klas stripfiguren getekend. Eerst moesten we de basisvorm tekenen. En daarin moesten we een kruis tekenen. Dan de ogen, de neus, de oren en het haar. Dan moesten we afwerken (inkleuren en strikjes,...) De volgende week kregen we een blokje klei. We moesten er ook een stripfiguur mee maken. We moesten er een kruisje in tekenen, en de neus uitduwen, enzovoort.
In het derde leerjaar leren we over de belangrijke dagen in november. Vandaag 16 november 2006 bezochten we het oorlogsmuseum in de Spoorweglaan. Dat was vroeger een station! Ja, in Meulebeke reed er vroeger een trein!
De gids vertelde ons o.a. over de badkamer van de soldaten. Op een van de foto's in de linkerkolom zie je een stoffen pot! Hij toonde ook de kleerkast van die soldaten. Dat was een gewone grote groene zak waarin zij al hun gerief moesten stoppen. De helm moest er als laatste in. De kinderen van het derde dachten dat dit een slaapzak was! De gids kon heel goed vertellen over vroeger, over de oorlog. Die soldaten hebben echt het een en het ander meegemaakt!
We mochten ook eens de helmen en petten van die soldaten opzetten! Denk je eens in ... ooit had een soldaat dit ook op z'n hoofd! De gids toonde de inslagen van de kogels op de helmen!
We mochten ook op zoek gaan naar de 'gsm' van de soldaten. We vonden die niet! Het was zo'n oude legertelefoon. Je kon die bijna niet opheffen ... zwaar dat die was !
Wij hebben donderdagnamiddag 16 november geschilderd met onze mond en met een penseel in de mond. Dat was wel moeilijk hoor! We moesten heel fijn schilderen. Alles moesten we met de mond doen: verf nemen, in het water dompelen maar we hebben het er goed van af gebracht! Nu weten we hoe het voelt als je niet kunt wat wij zo gewoon vinden. Probeer het zelf maar eens!
Febe Hellebuyck, Marlies Ampe en Gauthier Desmet, klas 5C
We drukken de vijf gevoelens uit: bang, boos, blij, verdrietig en cool. We tekenen dan gezichtjes, online op het internet. Je hebt twee dingen: de muis en de wis-knop. Dat is alles. We hebben het dan gekopieerd naar Microsoft 2000. Meester Lieven zet dat dan op de schoolsite: http://www.sip.be/stamand/feelings/kidshandinhand.htm. Probeer het zelf ook maar eens. Eerst naar de site en dan zoeken maar.
De leerlingen van het 5de leerjaar werkten deze week rond het thema 'Anders zijn, mensen met een handicap'. Op vrijdag 17 november breien we daar met de leerlingen van 5B een fantastisch sluitstuk aan. We nodigden VZW Doedèskadèn uit: bezieler Jan Van Dijck biedt artistieke activiteiten aan ter bevordering van de integratie van mensen met een handicap. Jan komt rond 10 u. aan met z'n busje vol djembés en onvoorstelbaar bizarre instrumenten. Hij geeft aan de leerlingen van 5B wat vorming in de voormiddag. 's Namiddags komt een busje met volwassen mentaal gehandicapten uit Kapellen. Na de middag repeteren de kinderen samen met de gasten om rond 14 u.30 een spetterend optreden te brengen. Alle leerlingen en leekrachten van de vestiging Schutterijstraat worden er naar toe uitgenodigd. Ook de ouders van de leerlingen uit klas 5B zijn van harte welkom.
bij de foto: De leerlingen van klas 5B knutselden zelf ook muziekinstrumenten.
Woensdag 15 november gingen we met de hele klas naar het VTI in Tielt om kennis te maken met deze eventuele keuze naar volgend jaar toe. We werden er naartoe gebracht door twee ouders van leerlingen uit de klas en door de meester. Toen we aankwamen werden we in drie groepen verdeeld. De eerste groep ging naar metaal, de tweede groep naar hout en de derde naar elektriciteit. Zo schoven we door tot het eindresultaat van een memohouder bekomen werd. We kregen er ook nog een balpen en memoblaadjes bij om ons houdertje 'af' te maken. Als afsluiter werd ook nog een drankje aangeboden. Het werd een leerrijke voormiddag waarbij iedereen iets bijleerde.
Op 13 novemer was er bezoek in onze klas. Een meneer uit Japan die Takeo Yamada heet. Zelf is hij leraar uit het 6de leerjaar in Japan. Hij is naar België gevlogen om zijn vrienden te bezoeken en om naar onze blog te komen kijken. Hij vindt het zeer mooi! Hij heeft zelfs gelukskoekjes meegebracht. Die waren zeer lekker !!! MMM . Volgend jaar is in Japan het Jaar van het Everzwijn. Nu is het het Jaar van de Hond. Hij had een vlieger mee met Japanse letters en een tekening van een everzwijn er op staan. Hij had zijn naam in 3 verschilende tekens geschreven op het bord. In zijn naam zitten er verschillende tekens die iets willen betekenen. Eén daarvan was een tekentje dat 'berg' betekende en 'man', want dat is hij. De mensen uit Japan moeten 3 000 tekens kennen in de plaats dat wij er 26 moeten kennen. De kinderen moeten er ook zoveel kennen. Het duurt minstens 6 jaar om al die tekens te kunnen kennen. Hij had ook een papier mee waar een kindje in Japanse tekens geschreven heeft. Het ging over een bloem, maar de rest wisten we niet. Hij was zo tevreden dat hij hier was om zijn vrienden te ontmoeten. Zelf heeft Takeo een vrouw en twee kinderen van 16 en 12 jaar. Hij zelf is 42 jaar. Hopelijks komt hij nog eens dit jaar terug want dat zou heel tof zijn !!
In de refter is alles een beetje veranderd. We moeten soep drinken. Eerst krijgen we er een beetje. Dat moeten we uitdrinken. Dan kunnen we nog soep bijvragen. Voor de warmeters: Wat je vraagt eet je op. En je moet van alles een beetje proeven. Je mag alleen met de kinderen praten van je eigen tafel, en fluisteren. In andere scholen is het zo dat je niets mag zeggen tot je buiten de refter bent. En je mag ook niet roepen naar kinderen die een paar tafels verder zitten.
We zijn naar Mivalti geweest. Het was er leuk. Eerst mochten we een film zien over wat die mensen allemaal doen. Ze hebben ook een radiozender en een krantje 'Het Kapoentje' genaamd. Na de film werden we in groepjes verdeeld. Mijn groepje was 'de was doen'. Het was er leuk. En al je volgend jaar naar Mivalti gaat, wees lief voor de mensen.
Ann-Sophie Van Daele, klas 5C
Mivalti is een plaats in Tielt waar ze met gehandicapten samen zijn. We zijn met twee klassen geweest, 5C en 5D. We waren in groepen verdeeld. We mochten allerlei dingen doen, bijvoorbeeld in de tuin werken of een krantje maken dat 't Kapoentje heet. Kylie, Silke, Lore, Fiebe en Ellen hebben samen met een opvoedster en een paar gehandicapten 't Kapoentje gemaakt, wat tof is. Sommigen hebben ook pudding en brood gemaakt. En een paar hebben ook kaarsen gemaakt. We hebben ook naar een film gekeken over gehandicapten en wat ze daar allemaal doen in Mivalti. Ze kunnen daar ook sport doen, bijvoorbeeld paardrijden, zwemmen en nog vele activiteiten. Je kunt er ook kaarten maken. Voor degene die nog moeten gaan naar Mivalti: zeker doen! Je zal er zeker geen spijt van hebben.
Op dinsdag 7 november zijn de klassen van meester Geert en meester Guido naar het tehuis voor mentale gehandicapten Mivalti gegaan. We kregen een warm onthaal door de mensen van Mivalti. De klassen kregen wat uitleg van Koen en kregen een film te zien. Dan werden er groepen gemaakt van 3 of 4 kinderen. De kinderen mochten samen met de mentale gehandicapten heel wat activiteiten doen zoals: kaarsen maken, beeldhouwen, dansen, brood bakken, timmeren en een radioprogramma maken. We hadden een uur de tijd om met de mentale gehandicapten te praten en samen te werken. De mentale gehandicapten zijn lieve en behulpzame mensen. Ik ben zeker dat iedereen er van genoten heeft om met de mentale gehandicapten te werken. Het was een leuke en leerrijke uitstap.
Vorige week vrijdag, op 3 november, heb ik 1 583 euro gestort op de rekening van zuster Lieve.
Tijdens de eucharistievieringen, waarvan ik de preek verzorgde, is er 750 euro ingezameld. Ik kreeg van iemand nog eens 140 euro. Dat is samen 890 euro.
De kinderen van onze school spaarden de rest bijeen: 693 euro. Dat betekent dat er per kind gemiddeld 1 euro 65 cent werd gespaard. Dit geld wordt gebruikt voor de verdere uitbouw van het internaat en de school voor gehandicapte kinderen in Ulanbatar (in Mongolië). Er gaat ook geld naar de uitbouw van de bakkerij en de toelevering van graan door de boeren, die net buiten de stad wonen.
In hetzelfde nummer van die krant stond ook een bericht over de speelplaatsspelen. Je kan het ook lezen als je op de foto klikt, en daarna onderaan rechts op het teken 'Op normale grootte instellen'.