We hebben met de klas stripfiguren getekend. Eerst moesten we de basisvorm tekenen. En daarin moesten we een kruis tekenen. Dan de ogen, de neus, de oren en het haar. Dan moesten we afwerken (inkleuren en strikjes,...) De volgende week kregen we een blokje klei. We moesten er ook een stripfiguur mee maken. We moesten er een kruisje in tekenen, en de neus uitduwen, enzovoort.
In het derde leerjaar leren we over de belangrijke dagen in november. Vandaag 16 november 2006 bezochten we het oorlogsmuseum in de Spoorweglaan. Dat was vroeger een station! Ja, in Meulebeke reed er vroeger een trein!
De gids vertelde ons o.a. over de badkamer van de soldaten. Op een van de foto's in de linkerkolom zie je een stoffen pot! Hij toonde ook de kleerkast van die soldaten. Dat was een gewone grote groene zak waarin zij al hun gerief moesten stoppen. De helm moest er als laatste in. De kinderen van het derde dachten dat dit een slaapzak was! De gids kon heel goed vertellen over vroeger, over de oorlog. Die soldaten hebben echt het een en het ander meegemaakt!
We mochten ook eens de helmen en petten van die soldaten opzetten! Denk je eens in ... ooit had een soldaat dit ook op z'n hoofd! De gids toonde de inslagen van de kogels op de helmen!
We mochten ook op zoek gaan naar de 'gsm' van de soldaten. We vonden die niet! Het was zo'n oude legertelefoon. Je kon die bijna niet opheffen ... zwaar dat die was !
Wij hebben donderdagnamiddag 16 november geschilderd met onze mond en met een penseel in de mond. Dat was wel moeilijk hoor! We moesten heel fijn schilderen. Alles moesten we met de mond doen: verf nemen, in het water dompelen maar we hebben het er goed van af gebracht! Nu weten we hoe het voelt als je niet kunt wat wij zo gewoon vinden. Probeer het zelf maar eens!
Febe Hellebuyck, Marlies Ampe en Gauthier Desmet, klas 5C
We drukken de vijf gevoelens uit: bang, boos, blij, verdrietig en cool. We tekenen dan gezichtjes, online op het internet. Je hebt twee dingen: de muis en de wis-knop. Dat is alles. We hebben het dan gekopieerd naar Microsoft 2000. Meester Lieven zet dat dan op de schoolsite: http://www.sip.be/stamand/feelings/kidshandinhand.htm. Probeer het zelf ook maar eens. Eerst naar de site en dan zoeken maar.
De leerlingen van het 5de leerjaar werkten deze week rond het thema 'Anders zijn, mensen met een handicap'. Op vrijdag 17 november breien we daar met de leerlingen van 5B een fantastisch sluitstuk aan. We nodigden VZW Doedèskadèn uit: bezieler Jan Van Dijck biedt artistieke activiteiten aan ter bevordering van de integratie van mensen met een handicap. Jan komt rond 10 u. aan met z'n busje vol djembés en onvoorstelbaar bizarre instrumenten. Hij geeft aan de leerlingen van 5B wat vorming in de voormiddag. 's Namiddags komt een busje met volwassen mentaal gehandicapten uit Kapellen. Na de middag repeteren de kinderen samen met de gasten om rond 14 u.30 een spetterend optreden te brengen. Alle leerlingen en leekrachten van de vestiging Schutterijstraat worden er naar toe uitgenodigd. Ook de ouders van de leerlingen uit klas 5B zijn van harte welkom.
bij de foto: De leerlingen van klas 5B knutselden zelf ook muziekinstrumenten.
Woensdag 15 november gingen we met de hele klas naar het VTI in Tielt om kennis te maken met deze eventuele keuze naar volgend jaar toe. We werden er naartoe gebracht door twee ouders van leerlingen uit de klas en door de meester. Toen we aankwamen werden we in drie groepen verdeeld. De eerste groep ging naar metaal, de tweede groep naar hout en de derde naar elektriciteit. Zo schoven we door tot het eindresultaat van een memohouder bekomen werd. We kregen er ook nog een balpen en memoblaadjes bij om ons houdertje 'af' te maken. Als afsluiter werd ook nog een drankje aangeboden. Het werd een leerrijke voormiddag waarbij iedereen iets bijleerde.
Op 13 novemer was er bezoek in onze klas. Een meneer uit Japan die Takeo Yamada heet. Zelf is hij leraar uit het 6de leerjaar in Japan. Hij is naar België gevlogen om zijn vrienden te bezoeken en om naar onze blog te komen kijken. Hij vindt het zeer mooi! Hij heeft zelfs gelukskoekjes meegebracht. Die waren zeer lekker !!! MMM . Volgend jaar is in Japan het Jaar van het Everzwijn. Nu is het het Jaar van de Hond. Hij had een vlieger mee met Japanse letters en een tekening van een everzwijn er op staan. Hij had zijn naam in 3 verschilende tekens geschreven op het bord. In zijn naam zitten er verschillende tekens die iets willen betekenen. Eén daarvan was een tekentje dat 'berg' betekende en 'man', want dat is hij. De mensen uit Japan moeten 3 000 tekens kennen in de plaats dat wij er 26 moeten kennen. De kinderen moeten er ook zoveel kennen. Het duurt minstens 6 jaar om al die tekens te kunnen kennen. Hij had ook een papier mee waar een kindje in Japanse tekens geschreven heeft. Het ging over een bloem, maar de rest wisten we niet. Hij was zo tevreden dat hij hier was om zijn vrienden te ontmoeten. Zelf heeft Takeo een vrouw en twee kinderen van 16 en 12 jaar. Hij zelf is 42 jaar. Hopelijks komt hij nog eens dit jaar terug want dat zou heel tof zijn !!
In de refter is alles een beetje veranderd. We moeten soep drinken. Eerst krijgen we er een beetje. Dat moeten we uitdrinken. Dan kunnen we nog soep bijvragen. Voor de warmeters: Wat je vraagt eet je op. En je moet van alles een beetje proeven. Je mag alleen met de kinderen praten van je eigen tafel, en fluisteren. In andere scholen is het zo dat je niets mag zeggen tot je buiten de refter bent. En je mag ook niet roepen naar kinderen die een paar tafels verder zitten.
We zijn naar Mivalti geweest. Het was er leuk. Eerst mochten we een film zien over wat die mensen allemaal doen. Ze hebben ook een radiozender en een krantje 'Het Kapoentje' genaamd. Na de film werden we in groepjes verdeeld. Mijn groepje was 'de was doen'. Het was er leuk. En al je volgend jaar naar Mivalti gaat, wees lief voor de mensen.
Ann-Sophie Van Daele, klas 5C
Mivalti is een plaats in Tielt waar ze met gehandicapten samen zijn. We zijn met twee klassen geweest, 5C en 5D. We waren in groepen verdeeld. We mochten allerlei dingen doen, bijvoorbeeld in de tuin werken of een krantje maken dat 't Kapoentje heet. Kylie, Silke, Lore, Fiebe en Ellen hebben samen met een opvoedster en een paar gehandicapten 't Kapoentje gemaakt, wat tof is. Sommigen hebben ook pudding en brood gemaakt. En een paar hebben ook kaarsen gemaakt. We hebben ook naar een film gekeken over gehandicapten en wat ze daar allemaal doen in Mivalti. Ze kunnen daar ook sport doen, bijvoorbeeld paardrijden, zwemmen en nog vele activiteiten. Je kunt er ook kaarten maken. Voor degene die nog moeten gaan naar Mivalti: zeker doen! Je zal er zeker geen spijt van hebben.
Op dinsdag 7 november zijn de klassen van meester Geert en meester Guido naar het tehuis voor mentale gehandicapten Mivalti gegaan. We kregen een warm onthaal door de mensen van Mivalti. De klassen kregen wat uitleg van Koen en kregen een film te zien. Dan werden er groepen gemaakt van 3 of 4 kinderen. De kinderen mochten samen met de mentale gehandicapten heel wat activiteiten doen zoals: kaarsen maken, beeldhouwen, dansen, brood bakken, timmeren en een radioprogramma maken. We hadden een uur de tijd om met de mentale gehandicapten te praten en samen te werken. De mentale gehandicapten zijn lieve en behulpzame mensen. Ik ben zeker dat iedereen er van genoten heeft om met de mentale gehandicapten te werken. Het was een leuke en leerrijke uitstap.
Vorige week vrijdag, op 3 november, heb ik 1 583 euro gestort op de rekening van zuster Lieve.
Tijdens de eucharistievieringen, waarvan ik de preek verzorgde, is er 750 euro ingezameld. Ik kreeg van iemand nog eens 140 euro. Dat is samen 890 euro.
De kinderen van onze school spaarden de rest bijeen: 693 euro. Dat betekent dat er per kind gemiddeld 1 euro 65 cent werd gespaard. Dit geld wordt gebruikt voor de verdere uitbouw van het internaat en de school voor gehandicapte kinderen in Ulanbatar (in Mongolië). Er gaat ook geld naar de uitbouw van de bakkerij en de toelevering van graan door de boeren, die net buiten de stad wonen.
In hetzelfde nummer van die krant stond ook een bericht over de speelplaatsspelen. Je kan het ook lezen als je op de foto klikt, en daarna onderaan rechts op het teken 'Op normale grootte instellen'.
Op vrijdag 3 november verscheen er in het weekblad 'De Weekbode' een artikel over onze blog. Klik hiernaast op de foto. Daarna ga je met de muis onderaan rechts op de foto staan. Er verschijnt een tekening met daarbij de tekst 'Op normale grootte instellen'. Klik daar op en je kan het artikel lezen.
Er was vandaag fietsencontrole. Er waren twee agenten. Normaal is er één keer per jaar fietsencontrole. Ze heten Dirk en Sven. De drie leerjaren waren goed gecontroleerd. De meeste fietsen waren wel in orde. Iemand van het vijfde had pech dat het zadel er was van gevallen. Er moet een bel op je fiets zitten, een voor- en achterlicht, tien reflectoren en een voor- en achterrem.
Wij, derdeklassers hebben een superhalloween achter de rug !
Op vrijdag 27 oktober hebben we een leuk Halloweenmoment gehouden met de kinderen van het 3de leerjaar. De klassen en de gang waren op en top Halloween!
De kinderen hebben in de lessen beeldopvoeding een doodskop geboetseerd met klei. Het griezelige hoofd was voorzien van een theelichtje.
Vrijdagmorgen staken de juffen alle kaarsjes aan. De Halloweenversiering (heksenhoeden, skeletten, halloweenkleurplaten, ...) werd verzorgd door de kinderen en hun jufffen.Het spokenlied speelde door de gang, de gurende wind was van de partij en het geschreeuw van heksen kon je horen tot in Halloweenland!
En dat was griezelen ! We hebben er erg van genoten !
juf Els, juf Katrien en juf Katrien van het 3de leerjaar !
Een grote proficiat voor de mooie blogsite aan de zesdeklassers !!!
Onze school doet mee aan de junior journalist-wedstrijd. Je moet gewoon een opstel schrijven over het onderwerp FEEST. Je stuurt het in en de jury beslist dan wie er de winnaar is. Hij of zij krijgt dan een ontmoeting met een favoriete schrijver, stapels boeken, één dag zelf de krant maken bij Het Nieuwsblad, speciale klasprijzen, als journalist aan de slag bij Yeti of Maks, vakantieweekends of museumbezoekjes. In totaal zijn er meer dan 60 000 euro aan prijzen. Voor Meulebeke worden er 20 winnaars aangeduid van het zesde leerjaar. De prijsuitreiking vindt plaats tijdens de 11-Juliviering van volgend jaar.
Fietsen is niet meer veilig in de straten, vooral in de Schutterijstraat. De auto's rijden te snel tussen de paaltjes en te dicht bij ons als we in die straat fietsen. Wij doen ons best maar de bestuurders niet. Daarom moeten wij nu op het voetpad rijden. Vorig jaar is er bijna een ongeval gebeurd met Bram en nog niet zo lang geleden ook bijna met Lara. We vragen aan de burgemeester om er iets aan te doen. We sturen hem een brief waar we onze naam op gezet hebben.
Bram Vandekerckhove en Laurent Debruyne, klas 5A
Geachte meneer de burgemeester,
In de straat van de school (Schutterijstraat) is het heel gevaarlijk. Het gebeurt vaak dat er bijna iemand overreden wordt. Daarom moeten wij altijd op het voetpad rijden. De paaltjes hebben er niet zo veel verbetering in gebracht. Wij doen ons best om op te letten maar de meeste autobestuurders niet! De autobestuurder rijden echt veel te snel! Zou het a.u.b. mogelijk zijn dit eens te bespreken in de gemeenteraad zodanig dat hier verbetering kan in gebracht worden.
Zuster Lieve Stragier is in 1995 naar Mongolië vertrokken. Eerste project: Eten geven aan arme kinderen. Ze heeft een regenboogcentrum (school) opgericht waar straatkinderen kunnen leven en spelen. Er is een cd gemaakt in Mongolië van Zuster Lieve en een paar kinderen van Mongolië. Er bestaan 21 cd's.
Op Google kun je 'Zuster Lieve' intypen en je komt op de website. Of op onze schoolsite www.sip.be/stamand klik je op het icoontje 'Een klas apart' en dan onderaan op 'Zuster Lieve op bezoek...'
Vandaag is het de Dag van de Jeugdbeweging. Dat is de dag dat iedere jeugdbeweging mag opkomen voor zichzelf. Ikzelf was in uniform van de Chiro naar school gegaan. Met deze speciale dag willen de jeugdbewegingen de mensen laten weten dat ze veel doen voor jongeren. Ze vragen ook begrip aan oudere mensen om spelende en luidruchtige kinderen beter te begrijpen. Hopelijk lukt dat want in een jeugdbeweging zijn is leuk en leerrijk.
Op 20 oktober werd het in onze klas wel een beetje griezelig. Overal zag je wel eens een spin in een bokaal of in een doosje. In elk hoekje van de klas hing het vol met foto's van spinnen en in sommige hoekjes zelfs plasticspinnen en webben. We kregen eerst wat informatie over verschillende spinnen. Onder andere over de vogelspin en de zwarte weduwe. Door die informatie hebben we veel bijgeleerd over spinnen. Later hebben we dan apart mogen kijken naar de spinnententoonstellingen.