Op de driedaagse Europese conferentie over e-Twinning te Brussel werden de eerste afspraken gemaakt rond het gebruik van ons kaartspel uit ons project rond gevoelens. Onze partners uit Slowakije (Zuzana en Sasa), Hongarije (Erika) en zelfs onze 'Takeo' uit Japan waren aanwezig en probeerden het spel uit. Daarnaast nog 400 mensen uit alle Europese landen... Voor de Free Primary Schools (= Vrije Basisscholen) uit Meulebeke mocht ik de spreekbeurt geven 'Personal and professional development in e-Twinning'.
Op donderdag 8 februari hielden wij met het tweede leerjaar een heus sprookjesfeest.
Eerst mochten we ons verkleden in een sprookjesfiguur. Mama's, oma's, een papa en een opa kwamen een sprookje vertellen aan een groepje van een 6-tal kinderen. We schoven door voor een tweede vertelronde. Tussendoor kleurden we een sprookjesplaat. Na de speeltijd was er een quiz, knutselden we een toverspiegel en deden we een estafetteloop met de laarzen van Klein Duimpje. De namiddag was veel te vlug voorbij!
Dank aan alle vertellers!
De kinderen, juffen en meester van het tweede leerjaar
Hallo kinderen van het zesde leerjaar en meester Chris,
Ik (Andreas Coudenys) en Neel Devos hebben een blog over vogels gemaakt omdat wij er in klas veel over gepraat hebben: http://blog.seniorennet.be/vogelliefhebbers/ Er staan foto's op, teksten en nog heel wat meer. Wil je ons ook bij de favorieten plaatsen, a.u.b.? Dank bij voorbaat.
In Tielt vond deze morgen de preselectie van het Groot Nederlands Dictee 2007 van het Davidsfonds plaats. Van de 46 deelnemers voor het miniemendictee (6de leerjaar) waren er 22 van onze school. De proef bestond uit 2 delen. Eerst waren er 20 reeksen van telkens 4 woorden. Slechts één woord was correct gespeld. Dat moest onderstreept worden. Een voorbeeld: checque, kontrole, mijt en havikken. Het antwoord is mijt, want checque schrijf je zonder c voor de q, controle moet met een c vooraan en haviken is maar met één k.
Het tweede deel van de proef telde 6 korte alineas waarin in totaal 18 fout gespelde woorden of woordgroepen zaten. Weer een voorbeeld: Het Zuiden van Frankrijk wordt enerzijds begrensd door de Pyreneeen en anderzijds door het Middelandse Zeegebied. Hierin zitten 3 fouten: zuiden moet zonder hoofdletter, op de laatste e van Pyreneeën moet een trema (deelteken) en Middellandse is met dubbele l.
Met 80% heeft Anneleen Vandekerckhove uit klas 6B het miniemendictee gewonnen. Ze kreeg een boekenpakket als prijs. Drie deelnemers behaalden 79% en delen de tweede plaats: Charlotte Hennion maakte het minst aantal fouten in het eerste deel van de proef en kreeg ook nog een boek. Thomas De Clerck en iemand uit Pittem vielen helaas net buiten de prijzen.
De andere resultaten: Paulien Van Daele (78), Tom Develtere (77), Seline Pollet (77), Ann-Sophie Vandommele (77), Viktor Vandermeulen (76), Manon Kindt (75), Lisanne Lannoo (74), Ruben Vandesompele (74), Delphine Blaton (73), Tessa Van Nieuwenhuyse (73), Celine Vandeweghe (73), Heleen Verheecke (73), Gohar Mwatsakanian (72), Romy Vancoillie (72), Mouna Belkadi (70), Bieke Deman (67), Nele Van de Maele (67), Gianni Vancauwenberghe (67) en Lara Vandecappelle (67).
Terwijl de leerlingen woensdag genoten van een extra halve dag vrijaf waren de leerkrachten druk in de weer. In de refter knutselden zij nieuw klein spelmateriaal in elkaar. Dat wordt binnenkort aan de speelemmers toegevoegd. Zo zijn er nog meer verschillende dingen om je tijdens de speeltijd mee te amuseren. Enkele spelwijzers zijn ook lichtjes aangepast. Na een korte soeppauze hebben we ook al eens onze nummertjes voor tijdens het schoolfeest ingeoefend. Het wordt beslist iets heel bijzonder, om nu al naar uit te kijken!
Op maandag 29 januari hoorden we het: De mama van Matthias Olivier, een leerling van het vijfde leerjaar, was overleden. Met alle leerlingen van het vijfde leerjaar hebben we dinsdagnamiddag een herinneringsmoment gehouden in de turnzaal. Als symbool hebben alle kinderen een hartje versierd en daarin een wens genoteerd. Dit hartje werd dan opgehangen in de herinneringsboom die in t Groen Plekske zal geplant worden.
Een wit landschap is niet alleen mooi om naar te kijken maar ook leuk om in te spelen. Jammer genoeg was sneeuwballen gooien verboden op school. Maar toen de juf of meester even weg was werd er toch hier en daar wel met een sneeuwbal gegooid. Verschillende groepjes vrienden maakten een sneeuwman. Het nadeel van in de sneeuw spelen is dat je er natte voeten van krijgt. Jammer dat bij ons de sneeuw nooit lang blijft liggen. Toevallig hadden we op die dag turnen, toen legden we onze sokken op de verwarming en onze schoenen er onder. En dat kwam ons goed van pas. Dit was in het kort ons sneeuwavontuur van donderdag 8 februari.
In de klas werden er verkiezingen gehouden. Voor de tweede maal. We moesten iedereen punten geven en Wouter, de vorige burgemeester moest alle punten bijhouden. De manier waarop we de punten aan de kinderen moesten geven is niet zo erg speciaal. Maar het is het vertellen waard. We moesten op een kladblad een kolom voor de jongens en de meisjes maken. De cijfers waren van 5 tot 1. Bij elk cijfer moesten we een naam schrijven. en de
De vorige burgemeester van de klassenraad moest turven op het bord. Diegene met de meeste punten was burgemeester. De tweede, derde, vierde en vijfde waren de andere leden van de klassenraad: Laura Noppe, Wiedse Vanhee, Viktor Vandermeulen en Emmi Marreel.
De burgemeester is Mathias Van Troys. Iedereen is blij met de nieuwe klassenraad.
De tweede sportdag was minstens even leuk als de eerste. We deden weer tal van sporten, zoals mini-trampoline, atletiek, hockey, We hebben dansles gekregen van Joy, Jana, Romy en Yasemin, judoles van Galliano en basketles van Joren en Viktor. We kregen ook ons rapport. En s middags aten we flink onze boterhammetjes op. Als laatste was er een slotspel. Het ging er om zoveel mogelijk kaartjes te verzamelen van dieren zoals: dasjes, vogels, Dat deed je door 'dieven' aan te tikken en zo zat de leuke sportklas er weer op.
Maar zonder meester Jelle, meester Chris en meester Geert was het nooit zo leuk geweest!
Vorige week is het 6de op sportklassen gegaan. We hebben als eerst het funspel gespeeld. Dat was eigenlijk 'tussen 4 vuren'. Dan hadden we les en daarna hebben we lekker gegeten. We mochten dan ook nog een beetje vrij spelen. Ropeskipping, dat is touwtjespringen. We moesten dan met een klein touw in een groot touw springen. Daarna was het terug les. We gingen normaal step doen maar leraar Jelle had pijn aan zijn knie. Toen hebben we honkbal gedaan. Nu lees je maar vlug het andere deeltje, dan kun je kijken wat we dan allemaal hebben gedaan.
De sportklassen waren reuzetof. Onze klas (6B) is samen geweest met klas 6D. Wij zijn in twee beurten geweest. Met meester Jelle was het supertof. Het leukste vond ik atletiek. Dat was met meneer Geert. Het slotspel was ook heel leuk. Kortom, alle activiteiten waren supertof. De meesters waren onmisbaar.
De teller van het aantal bezoekers aan onze blog heeft intussen het getal 5 000 overschreden. Vorige zaterdag (27 januari) was meester Lieven Van Parys onze 5 000ste bezoeker. Zelf is hij op 15 maart 1997 gestart met de website van onze Sint-Amandusschool. Straks bestaat die site dus precies 10 jaar! Daar staat de teller al op meer dan 140 000! Dat zijn maar eventjes 14 000 bezoekers per jaar. Misschien zelf ook af en toe eens een kijkje gaan nemen: www.sip.be/stamand
Donderdag 25 januari was het gedichtendag. De dag ging deze keer over 'stilte'. Als we binnenkwamen kregen we een gedichtje over stilte. In de loop van de dag mochten we ons gedichtje voordragen. Er was ook een wedstrijd. Alle leerkrachten waren gefotografeerd, maar niet gewoon, alleen de onderste helft van hun gezicht. We moesten raden welke leerkrachten het waren.
Het laatste regenboogmoment van 12 januari had als thema 'pesten'. Alle klassen hebben gewerkt rond dit thema tijdens de eerste week van januari. En het is bijzonder opvallend dat er op school heel weinig gepest wordt. De speelplaatspelen dragen daar zeker ook toe bij. De kinderen hebben geleerd dat ze het moeten melden als ze gepest worden; zwijgen is geen oplossing! Het regenboogmolent was een heel mooie afsluiter van het project. Fantastisch hoe kinderen luisterden en keken. En omdat het nieuwjaarmaand was werden alle kinderen nog eens getrakteerd op een drankje. Met muziek op de achtergrond konden de leerlingen nog wat nagenieten op de speelplaats.
Op donderdag 18 januari werkten de kinderen van het eerste leerjaar en de derde kleuterklas weer samen aan het project rond Eefje Donkerblauw.
Kokkerellen stond op het programma. Eerst kwamen we weer samen in de grote zaal om ons themaliedje te zingen. We werden er in groepjes verdeeld en mochten dan mee met een van de juffen. In de klas maakten we lekkere dingen: fruitbrochetten, beschuitjes met aarbeienjam, koekentaartjes met Smarties. We kleurden ook een mooi tafelmatje. Toen iedereen klaar was, mochten we alles opeten. Het was weer een leuke namiddag.