Dat sprookjes ook anders kunnen eindigen, bewezen de kinderen van het tweede leerjaar. Ze kropen in hun pen en laten je meegenieten van hun schrijf- en tekentalent.
5C bracht net voor de paasvakantie van start ging nog een bezoek aan het gemeentehuis van Meulebeke. We kregen een heel leerrijke en kindvriendelijke rondleiding. Zo leerden we dat wij niet in het geboorteregister in Meulebeke staan, maar wel in het register van de gemeente waar we geboren zijn. We mochten even rondkijken in het bureel van de burgemeester. We kwamen een schepen van Meulebeke tegen, nl. meneer Willems. We mochten in de trouwzaal binnen, enz.! Het was een fijne namiddag!
Na het zwerfvuilruimen, haalden de leerlingen van 5C hun hamer boven. Het was tijd om onze nestkastjes in elkaar te timmeren. We hadden veel geluk, het was die dag prachtig weer. Dus we besloten om buiten te timmeren aan ons Groen Plekje.
Net voor de vakantie gingen alle leerlingen van het vijfde leerjaar op jacht naar zwerfvuil. De leerlingen waren erg enthousiast om het zwerfvuil op te ruimen. We namen eerst de Tuinwijk onder handen. Daarna nog een stukje van de Spoorweglaan. Ongeloofelijk wat we allemaal vonden. Het ging van blikjes, papiertjes ... tot zelfs een wiel! Ten slotte splitsten we ons nog eens op om de buurt rond de school terug proper te maken. We vulden één container. De leerlingen waren heel erg fier op wat ze hadden gedaan, en terecht!
Met deze sfeerbeelden wil ik alle meisjes en jongens van 6B nog eens een dikke pluim geven voor hun grote inzet tijdens de sportklassen ! Iedereen heeft met veel sportiviteit, enthousiasme en gedrevenheid aan alle activiteiten deelgenomen : circustechnieken, kimbal, atletiek, badminton, floorbal, de sportquiz, fietsproeven, ... We hadden ook schitterend lenteweer en dus was het telkens zalig picknicken buiten ! Leve de sport !
De kinderen van het tweede leerjaar hingen een uur aan de lippen van schrijver Stijn Moekaars. Hij zocht lang naar de juiste knuffel en wij mochten voor alle andere zorgen ! Naast vertellen, speelde hij ook op z'n gitaar, zong en maakte veel grapjes (woordspelingen).
Tijdens de boekenweek schreven de kinderen zelf een kort verhaal en maakten daarbij passende tekeningen. Er werd in groepjes van vier gewerkt. Leren samenwerken en afspraken maken waren hierbij belangrijk.
Het resultaat mag er zijn. Ik ben fier op mijn eersteklassertjes.
Het boek werd dan ook voorgesteld aan de kinderen van de derde kleuterklas.
Het is al een heel oud gebruik om palmpasenstokken te maken. Heel vroeger vierde men het begin van de lente. Daarmee heeft de versiering van de palmpasenstok waarschijnlijk eerst te maken gehad. Het broodhaantje was het symbool van de overwinning van de zon op de duisternis (als het licht wordt kraait de haan!). Toen de mensen christen werden, werd de palmpasenstok omgedoopt tot de drager van symbolen voor wat er in de Goede Week gebeurde. Daarbij horen verhalen over Jezus. Hier volgen kort een paar verhalen die met de palmpasenstok te maken hebben.
1 Bij het groen waarmee we de stok versieren hoort een verhaal. Het is namelijk symbool voor de palmtakken van palmpasen. Op palmpasen reed Jezus op een ezeltje Jeruzalem binnen. De mensen dachten: nu gaat het gebeuren. Jezus wordt koning en Hij zal de Romeinen verjagen. De mensen riepen: Hosanna en juichten Hem toe met palmtakken. Het zou heel anders aflopen. Nog geen week later riepen ze: Kruisig Hem.
2 Een krans verbeeldt dat Jezus koning is.
3 Bij het broodhaantje hoort ook een verhaal. Toen Jezus gevangen genomen was, vluchtten zijn vrienden. Petrus, één van zijn vrienden, volgde Hem op afstand. Enkele mensen vroegen hem: Jij hoorde toch ook bij die Jezus? Petrus antwoordde toen tot drie maal toe: Ik??? Welnee, ik ken die man niet! En toen kraaide de haan. En Petrus herinnerde zich dat Jezus gezegd had dat dit zou gebeuren. En Petrus vluchtte verdrietig weg. Het haantje is van brood. Dat is ook een symbool voor het brood van het laatste avondmaal dat Jezus samen met zijn vrienden vierde. 4 Het kruis is symbool van het verhaal van Goede Vrijdag. Jezus is gevangen genomen. Al zijn vrienden hebben Hem in de steek gelaten. Pilatus, de stadhouder, vraagt aan de mensen wat er met Jezus gedaan moet worden. Alle mensen roepen: Kruisig Hem! Zo wordt Jezus als misdadiger gekruisigd. 6 MAAR DIT IS NIET HET EINDE! Het kruis wordt versierd. We hangen er eitjes aan en versieringen. Symbolen voor nieuw leven. Het wordt Pasen! Jezus staat op, zijn verhaal gaat verder, net zoals in de natuur ieder jaar in de lente alles opnieuw gaat groeien.
De kinderen van het tweede leerjaar beleefden deze namiddag dolle pret met Toeter, de snorkel. Als echte matrozen voerden ze een aantal estafetten uit en slaagden met glans ! Meer foto's vind je in het webal.
Deze morgen zijn we naar 't Groen Plekske geweest om de lenteveranderingen te bekijken. Er zat een grote kikker en er lag al veel kikkerdril in de vijver.
TE HUUR !? Neen. GRATISnestgelegenheid voor 60 vogelkoppeltjes !
Na Pasen start ons natuurproject 'de levensgemeenschap het bos' waarin onder meer de 'bosklassen' verweven zitten. Het vijfde leerjaar van de St.-Amandusschool kon alvast niet wachten op het project en wilde nu al de natuur een handje toesteken. In het kader van het MOS (= milieuzorg op school) waaraan we met gans de school serieus werk leveren, past het nestkastenproject wonderwel. Alle 60 leerlingen van het vijfde leerjaar timmerden voor het vogelvolkje een stevige nestkast. Straks vinden mezen, heggenmussen, winterkoninkjes,enz. opnieuw in alle tuinen van de leerlingen gratis nestgelegenheid. Ook in ons educatief schoolreservaatje 't Groen Plekske worden door de leerlingen een zestal nestkasten opgehangen. Door de bezoekende en nestelende vogeltjes te observeren zullen de leerlingen eens met andere ogen hun tuin en het schoolreservaat kunnen bewonderen. Straks komt de lente eraan! Aan jullie de keuze, lieve vogeltjes ! Gratis nestgelegenheid!
Na het seizoen wordt er net als vorige jaren een inventaris opgemaakt van de bewoonde nestkasten en de gegevens worden naar vzw 'De Torenvalk' doorgespeeld. Met dit eenvoudig project zal de vogelpopulatie in onze gemeente nog meer groeien.
De leerlingen van het vijfde leerjaar. De leerkrachten: Guido devolder, Geert D'haene, Nadine Tallieu en Lobke Devolder.
Donderdag waren er een aantal dieren te gast in onze klas. Kiara bracht Paulientje mee, een dwergpapegaai. Linde heeft een waterschildpad meegebracht en Ward bracht een klein visje mee. Lieze vond in de tuin een huisjesslak en die wou ze ook eens tonen aan haar klasgenootjes. In groepjes maakten we dan een spreekbeurt over die verschillende dieren en vrijdag mochten we onze werkjes voorstellen aan de klas.
Op vrijdagnamiddag trokken we met ons klasje naar de bibliotheek. Daar leerden we waar de boeken staan om in te lezen, waar we boeken kunnen vinden over heksen, dino’s, kastelen, boten, enzomeer. We speelden een heel leuk spel waarbij we boeken konden verdienen als we het juiste antwoord wisten of de opdracht correct oplosten. Het was heel leuk en interessant. Dank aan de mama van Esil die samen met ons deze namiddag doorbracht ! Tot ziens in de bib !