Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
29-03-2006
stations van weleer (4)
Weer eens station Nieuwpoort-stad, voor 1914 en op de verdwenen spoorlijn 74 tussen Diksmuide en Nieuwpoort. Je kunt deze foto vergroten door erop te klikken! Tegenwoordig kan je, met het openbaar vervoer, Nieuwpoort bereiken met de KUSTTRAM uit Oostende of De Panne of met de BUS uit Diksmuide!
laatste terechtstelling in België met de gilloutine!
Op 27 maart 1918, dus vandaag 88 jaar geleden, werd in VEURNE de laatste terechtstelling door de GILLOUTINE in België uitgevoerd. De beul werd daarvoor, samen met de gilloutine, uit Paris per trein naar Veurne overgebracht! Vermits er geen spoor meer lag tussen Veurne en Kortemark (richting Gent), is de beul en zijn 'gereedschap' daarvoor via Duinkerke (Dunkerque) in Frankrijk gekomen. De uitvoering heeft plaats gehad in de gevangenis van de rijkswachtkazerne. Het bizarre is dat de burger, die onthoofd werd, zijn lief (die zwanger was) had vermoord, terwijl honderden soldaten dagelijks (ongestraft en voor het vaderland) vijanden dood schoten of doodstaken... Oorlog en vijandschap in oorlogstijd : twee maten en twee gewichten! Wat niet betekent dat ik de moord op 'zijn lief' ongestraft wil laten voorbij gaan tijdens de oorlog!
Na de drukte rond ons trouwfeest (foto's volgen vandaag nog) wil ik jullie nog eens herinneren aan het REMBRANDTJAAR, met hoogtepunten in Amsterdam (zie mijn vorige berichten daarover). Heden de tram uit Amsterdam!
fotoklik aub! (en zie 24.03.06) Héél even privé en exclusief : de trouw tussen Marleen en José of ikzelf! De foto is genomen in de tuin, maar mét het originele "Adinkerke-Panne" opschrift van de tramhalte uit Adinkerke. Opschrift opgegraven aan de "nieuwe" tramhalte in 1996! Nu bij Joske thuis...
Vier blogs zijn heden gesloten wegens het huwelijk van Marleen (Mooie teksten en Stamboom schorpioen1955') met Joske ('Trekhaak73 en Kunstschilder G Bulcke).
Klik eens op de tabel! In de jaren dertig werden de afstandstabels nog in het frans opgesteld. Dus was Diksmuide dan Dixmude; Kaaskerke was Caeskerke, hoe moet je Pervijze vertalen? Door de ij te vervangen door y zeker? En dan nog Ramscapelle en Nieuport!
NIEUWPOORT-BAD : de spoorlijn 74 (van Diksmuide naar Nieuwpoort) bestaat niet meer sedert 1972, en dat was op dat ogenblik voor goederenverkeer. Het reizigersverkeer was al vroeger opgeschort. Deze foto moet dateren van voor de eerste wereldoorlog, want na de eerste wereldbrand werd in ons land niet meer in deze trand gebouwd.
Het personeel en enkele reizigers voor Station NIEUWPOORT-STAD. Ik meen dat dit van rond 1900 moet zijn! Wie herkent zijn overgrootvader? Zoals steeds op dit blog : om groter te maken : klik op de foto! De spoorlijn van Diksmuide naar Nieuwpoort werd in dienst genomen op 10 februari 1868, eind jaren '60 werd de uitbating van lijn 74 tussen Diksmuide en Nieuwpoort stopgezet! Stations op lijn 74 waren, naast Diksmuide : Kaaskerke, Pervijze, Ramskapelle en Nieuwpoort (Stad en Bad). Een afstandstabel uit de jaren '30 komt er morgen. De namen werden door de spoorwegen dan nog in het Frans gespeld!
Vandaag voor mijn vele vrienden en mijn (toekomstige) familie in GENT, de mooie koepel van station GENT-ZUID! Ook hier op de foto uit 1900 klikken om groter te maken!
Nog tot 5 november heeft in Brussel, in het Museum voor Natuurwetenschappen de tentoonstelling "Hartstocht" plaats. Een aankondiging in een periode rond Valentijn zou je misschien denken dat deze tentoonstelling over geliefden gaat, maar dat is het nu lekker NIET! Harts Tocht is een interactieve en didactische ontdekking van je lichaam, en in het bijzonder over je hart en bloedvaten! Open van dinsdag tot vrijdag van 9u30 tot 16u45 en op zaterdag, zondag en tijdens schoolvakanties open van 10 tot 18 uur, niet op maandag!! Treinticket, toegang tot "Hartstocht" én tot de permanente collectie van het Museum kost voor jongeren tussen 9,50 euro en 14,60 euro. Volwassenen betalen tussen 10,20 en 18,20 euro. De treinafstand tot Brussel speelt hier duidelijk een rol (minder dan 36 km, tussen 36 en 69 km en vanaf 70 km). Een goedkoop ticket voor de Noorderburen is er niet, dus Nederlanders stappen af in Essen, Berchem, Antwerpen-Centraal, Visé of Liège en kopen daar het Belgisch ticket "Harts Tocht".
Omwille van het feit dat Rembrandt van Rijn dit jaar vierhonderd jaar geleden is geboren, zijn in Nederland tal van manifestaties en tentoonstellingen opgezet! De grandioze tentoonstelling Rembrandt-Caravaggio heb ik gisteren al aangegeven. Intussen heb ik begrepen dat beide kunstschilders elkaar nooit hebben ontmoet en dat Caravaggio gestorven is toen Rembrandt amper 4 jaar oud was! Kijk ook eens op www.rembrandt400.nl !! Maar waarom nog naar Amsterdam gaan? In Amsterdam zijn er evenveel fietsen als er tulpen staan, met name 600.000. Er zijn dan ook 400 kilometer fietspaden in de stad! Amsterdam heeft 740.000 inwoners van méér dan 170 nationaliteiten! In 28 stadsparken groeien er 220.000 bomen! Amsterdam betekent water : er zijn 100 kunstmatige eilanden met 165 grachten van meer dan 3 meter breed en samen 100 kilometer lang. Er zijn 1281 bruggen, waarvan 500 uit de zeventiende eeuw. De stad heeft 2500 woonboten en 3000 huizen op palen! En voor trekhaak is dit belangrijk : het Centraal Station (gebouwd in de negentiende eeuw) rust op 9000 palen. Het zal dus heus niet instorten als jij er aankomt!! Waarom zouden we nu niet naar Amsterdam trekken?? Omdat 15 miljoen anderen dat al doen per jaar???
Beste Bloggers of Bloglezers, stop met afgrijzelijke berichten te sturen naar mensen, die jou mening niet delen, of anders gaat dit "seniorennet" er aan kapot! (cfr. blog "Belg in Frankrijk")
Hallo, Nederlandse bloggers, here we come! Hier komen de Vlamingen! MAAR VOLGEND BERICHT IS VOORAL VOOR DE VLAMINGEN! Nog tot 26 juni heeft in het Van Gogh Museum van Amsterdam de tentoonstelling "Rembrandt-Caravaggio" plaats. Dagelijks open van 10 tot 18 uur, op vrijdag tot 22 uur! In Amsterdam kom je er met tram 2, 3, 5 en 12 en met bus 170, 171 en 172! Onlineticketverkoop voor de tentoonstelling via www.rembrandt-caravaggio.nl Misschien een reden om Amsterdam eens te verkennen met de trein/tram/bus? Natuurlijk kan je vanuit elk Belgisch station naar Amsterdam sporen met de "gewone" trein. Prijzen kan je opvragen in de grote stations! Iets duurder, maar mét reservatie voor de Thalys, is het biljet vanuit elk Belgisch station naar Brussel of Antwerpen en dan met de snelle Thalys tot Amsterdam. Er rijden tot 9 Thalystreinen per dag naar Nederland! Prijzen vanaf 32 euro voor het smilys-tarief (ticket onder voorwaarden). Maar weet je wat? Als je overweegt om te sporen,stel een datum voor, een uur voor aankomst en het aantal personen en neem contact met de reservatiedienst van de NMBS op 02.5282828! Meteen kan je n a t u u r l i j k meteen de vele facetten van Amsterdam leren kennen... Nog vragen?? Stel ze mij, ik probeer te helpen!!!
Klik op de foto om groter te maken! Ik ben er aan begonnen, en ik weet van geen ophouden : prachtige spoorwegaffiches uit de oude doos!!! In 1900 gaan we skieën en komen per trein aan in Chamonix!
Normaal kom ik op mijn blogs met weinig persoonlijke mededelingen!Das, in mijn geval, ook normaal, vermits ik de themas Openbaar Vervoer en Kunstschilder hanteer!Maar heden is het even anders!Ik wil jullie iets extra vertellen :
Ons gezin was even op ski-vakantie in Italië (Dolomieten-Kronplatz).
Ikzelf en mijn dochter gaan om te skieën, Marleen gaat om te wandelen!Daarom is het goed om in groep te reizen : soms zijn er al afspraken gemaakt onderweg.En zo was het dit keer niet anders : er waren al enkele combines gemaakt op voorhand : wie samen ging skieën, wie les zou volgen, wie de wandelingen zou maken,
Mijn dochter én ikzelf hebben aldus een prachtige week meegemaakt, in het gezelschap van verschillende mede-skieërs!Maarvoor Marleen was dat even anders : een medereizigster werd op woensdag ziek, en ging, na aandringen van Marleen, die de ernst van haar situatie onmiddellijk begreep, naar het ziekenhuis.Iedereen, of zo ongeveer, was aan het skieën, dus ontfermde Marleen zich over haar, ook in het vertalen!In het ziekenhuis werd vastgesteld dat de vriendin uitdrogingsverschijnselen had, en zemocht er twee nachtjes blijven!
De zieke vrouw/vriendin had geen familie bij en iedereen had een skipass en gerief voor één week, dus besliste ons Marleentje, dat zij maar op ziekenbezoek moest gaan want zij was de enige die vrij was van ski-verplichtingen!
Dus heeft Marleen, hier beter bekend van blog Mooie teksten, na op woensdag alle stadia van de kliniek te hebben meegemaakt, op donderdag én vrijdag haar wandelingen opgegeven om een bustrip naar Brunico te maken (45 minuten per traject) en er de herstellende vriendin te bezoeken en deze terug te begeleiden naar het hotel op vrijdag!
Ja, ik ben fier op zon vrouw!De zieke vrouw was inderdaad een vriendin van ons, maar nu ook niet een hartsvriendin.
Ja, ik ben fier op Marleentje, die zelf liever uit de ziekenhuizen blijft omdat ze zelf niet zo gezond is!
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??