Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
06-03-2006
oude affiche...
Klik op de foto om groter te maken! Ik ben er aan begonnen, en ik weet van geen ophouden : prachtige spoorwegaffiches uit de oude doos!!! In 1900 gaan we skieën en komen per trein aan in Chamonix!
Normaal kom ik op mijn blogs met weinig persoonlijke mededelingen!Das, in mijn geval, ook normaal, vermits ik de themas Openbaar Vervoer en Kunstschilder hanteer!Maar heden is het even anders!Ik wil jullie iets extra vertellen :
Ons gezin was even op ski-vakantie in Italië (Dolomieten-Kronplatz).
Ikzelf en mijn dochter gaan om te skieën, Marleen gaat om te wandelen!Daarom is het goed om in groep te reizen : soms zijn er al afspraken gemaakt onderweg.En zo was het dit keer niet anders : er waren al enkele combines gemaakt op voorhand : wie samen ging skieën, wie les zou volgen, wie de wandelingen zou maken,
Mijn dochter én ikzelf hebben aldus een prachtige week meegemaakt, in het gezelschap van verschillende mede-skieërs!Maarvoor Marleen was dat even anders : een medereizigster werd op woensdag ziek, en ging, na aandringen van Marleen, die de ernst van haar situatie onmiddellijk begreep, naar het ziekenhuis.Iedereen, of zo ongeveer, was aan het skieën, dus ontfermde Marleen zich over haar, ook in het vertalen!In het ziekenhuis werd vastgesteld dat de vriendin uitdrogingsverschijnselen had, en zemocht er twee nachtjes blijven!
De zieke vrouw/vriendin had geen familie bij en iedereen had een skipass en gerief voor één week, dus besliste ons Marleentje, dat zij maar op ziekenbezoek moest gaan want zij was de enige die vrij was van ski-verplichtingen!
Dus heeft Marleen, hier beter bekend van blog Mooie teksten, na op woensdag alle stadia van de kliniek te hebben meegemaakt, op donderdag én vrijdag haar wandelingen opgegeven om een bustrip naar Brunico te maken (45 minuten per traject) en er de herstellende vriendin te bezoeken en deze terug te begeleiden naar het hotel op vrijdag!
Ja, ik ben fier op zon vrouw!De zieke vrouw was inderdaad een vriendin van ons, maar nu ook niet een hartsvriendin.
Ja, ik ben fier op Marleentje, die zelf liever uit de ziekenhuizen blijft omdat ze zelf niet zo gezond is!
Geboren na 1977, dan moet je niet verder lezen, want je begrijpt het toch niet!
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat wij, ouder dan 28 jaar, nog in leven zijn, volgens de huidige theorieën moesten wij al lang dood zijn want :
*wij zaten in autos zonder veiligheidsgordels, -stoetjes en airbag!
*ons speelgoed en ons bed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium!
*boven aan de trap was géén hekje, af en toe vielen wij van de trap!
*ziek in bed? Onze ouders hoorden ons niet direct schreien!
*huisapotheek? Iedereen kon daar aan, dus ook de kinderen!
*flessen met gevaarlijke inhoud? Dat was zooo open te krijgen!
*poorten en deuren : handen weg of vingers eraf!
*meerijden per fiets, dat ging gewoon op de bagagedrager, zonder kussentje en voetsteuntjes en vasthouden aan het onderste van het zadel!
*helmen hadden we niet op een bromfiets, laat staan op een fiets!
*die fiets was al eerder gebruikt, dus meestal te klein of te groot voor ons!Versnellingen waren er niet aan!Een kapotte band hadden we zelf leren herstellen aan vader!
*water drinken aan de kraan of aan de pomp!
*limonade was echt donker van kleur, dus vol kleurstoffen!
*kauwgom legde je s avonds op het kastje en ging s morgens weer in de mond!
*de lessenaar op school had maar één maat en de klep naar de boeken in de lessenaar was gevaarlijk!
*kledij en schoenen waren al gedragen door andere familieleden!
*in de vakantie vertrokken wij s morgens, we waren niet te lokaliseren, want we hadden géén GSM, en kwamen véél later terug thuis, dikwijls tegen valavond!
*wij aten brood met véél boter op, soms koekjes en toch werden wij niet dik!
*wij dronken allen aan dezelfde fles, zonder daar ziek van te worden!
*wij hadden géén playstation, Nintendo, video, GSM, computer en internet, en toch hadden wij vrienden!
*televisie begon om 18 uur, één uurtje was voor de kinderen, je stond niet op om van zender te veranderen (wegens knopje aan de teevee) want vader bepaalde op welke van de twee (drie) zenders er werd gekeken!
*ongelukjes gebeurden wel eens, niemand werd daarom voor de rechter gedaagd, meestal kreeg je er nog een mep bovenop van pa of ma!
*Wij maakten pedagogisch verantwoord speelgoed zelf : met stokken sloegen we naar de bal, we maakten zelf zeepkisten en merkten pas onderaan de berg, dat we de rem vergeten hadden te monteren!
*op school zaten ook minder begaafde kinderen : zij deden dezelfde lessen als wij, hadden geen extra lessen, maar ze bleven eventueel een jaartje dubbelen, zonder discussies op de ouderavonden!De meester had altijd gelijk!
*wij gingen te voet of met de fiets naar school, wat het weer ook was!
*wij hadden vrijheid, mislukking, succes, verantwoordelijkheid en leerden daarmee leven!
DEZE GENERATIE KENDE VEEL MENSEN DIE RISICOS DURFDEN NEMEN, PROBLEMEN PROBEERDEN OP TE LOSSEN, INVENTIEF WAS EN DURFDEN INSTAAN VOOR DE GEVOLGEN!!!
HOOR OOK JIJ DAARBIJ?GEFELICITEERD!
Geboren nà 1977???Eigenwijs en toch blijven doorlezen hé???
Wel, jongeling, nu weet je eens wat echte helden zijn!!!
Het zou me aangenaam verrassen, als je hierop zou reageren, want
Kan je het voorstellen? Op het kaartje staat "Blankenberge - interieur de la Gare - inside of the station". Van Nederlands had men in 1900 nog niet gehoord in Blankenberge!
Neen, niet alleen in Engeland bestaan er mooie spoorwegbruggen, zoals ik een paar dagen geleden heb aangetoond. Ook de spoorwegbrug van BUTGENBACH is een monumentaal stukje architectuur. Zie je dat klein puntje op de brug? Daar sta ik dus NIET!
Wat een mooie spoorwegbrug, niet??? Deze is gelegen ten zuidoosten van London, maar de plaats verraad ik aan jullie niet!! omdat het MIJN FAVORIETE BRUG is. En neen, het is dus niet in Wales waar die lange naam vandaan komt. Jullie denken dat ik dat niet meer kan uitspreken? Jawel :
Verbroedering tussen de Belgen en de Fransen op het perron van Bray-Dunes, het laatste station in Frankrijk, alvorens in het Belgische Adinkerke aan te komen. Ikzelf sta onder de "B" van Bray-Dunes, met jas aan. Toen reed de Belgische diesel tot Dunkerque (Duinkerke) en terug.
Nog te bezoeken op dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag én zondag 26 februari voor het laatst! Trans Siberian Express! Zie ook het bericht hieronder...
naar "de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis" in het Jubelpark te Brussel! Want tot 26 februari kan je, in het kader van "Europalia Rusland" de geschiedenis van de mythische trans-Siberische spoorlijn ontdekken!! Je maakt de reis mee, houdt halt in de belangrijkste steden tussen Moskou en Vladivostok, terwijl 200 voorwerpen die lange tocht illustreren! Een pracht van een avontuur door het uitgestrekte Rusland. Als je minder dan 34 km van Brussel-Schumann woont, betaal je, all-inclus 11,50 euro per spoor. Voor een afstand tussen 35 en 69 km van de hoofdstad, betaal je (trein en ingang) 14,70 euro en voor alle andere treinreizen (70 km en verder van Brussel) 19,50 euro! Een belachtelijke prijs voor zo'n mooie tentoonstelling. Wie uit Nederland spoort : neem een ticket tot Antwerpen (heen en terug) en koop aan het loket van Antwerpen het ticket voor Europalia-Rusland tegen 14,70 euro, dat is de enige goedkope manier! Let wel : open tussen 10 en 17 uur, NIET OP MAANDAGEN. Niets belet je om, naast de tentoonstelling, er een dagje Brussel van te maken!! Op zaterdag 18 februari was ik daar, maar jullie niet! Ik kan iedereen, die een beetje interesse heeft voor treinen, geschiedenis en vooral voor Azië deze tentoonstelling aanbevelen! Als je met eigen vervoer gaat : de ingang bedraagt (maar) 9 euro, maar haast je, het eindigt onherroepelijk op 26 februari en op maandag kom je er niet in!
Artikel gepubliceerd door sp.a. Dit is niet de mening van "Trekhaak 73". 14/02/2006 - De Franse spoorwegen hebben geen interesse om de spoorlijn Adinkerke-Dunkerque te heropenen. Misschien is een alternatief mogelijk: de light-rail, met aansluiting op de kusttram.
Provincieraadslid Peter Roose (sp.a) heeft van staatssecretaris voor overheidsbedrijven, Bruno Tuybens, vernomen dat zowel de NMBS als de SNCF, de Franse spoorwegmaatschappij, geen interesse hebben om de spoorlijn Adinkerke-Dunkerque te heropenen.
In het nieuwe beheerscontract van de NMBS werd de spoorwegmaatschappij gevraagd om te onderzoeken of de grensoverschrijdende spoorwegverbinding tussen Adinkerke en het Franse Dunkerque kan heropend worden.
De laatste toeristische trein dateert van 1992. Sedertdien werd het baanvak nog sporadisch gebruikt voor staaltransporten, maar aan Franse zijde is de exploitatie sedert 13 juni 2001 opgeschort. Op vandaag rijdt enkel nog een pendelbus tussen de stations van Dunkerque en Adinkerke.
Een vroegere Franse studie van het bureau Guyon, in opdracht van de Communauté Urbaine de Dunkerque, toonde reeds aan dat de grensoverschrijdende verbinding slechts een beperkt potentieel heeft, terwijl de Franse spoorwegmaatschappij grote investeringen zou moeten doen om de lijn weer bedrijfsklaar te maken. Ook op Belgisch grondgebied werd het onderhoud van het spoor tot een minimum beperkt.
De SNCF heeft wel interesse om op het betrokken baanvak een zogenaamde light-rail te laten rijden, in plaats van de klassieke trein, met aansluiting op de kusttram. Aan Franse zijde zou deze light-rail vanaf Leffrinckoucke het bestaande spoortraject verlaten om het stadscentrum van Dunkerque te bedienen.
Volgens provincieraadslid Peter Roose opent de nieuwe studie van De Lijn, over de toekomst van de kusttram, misschien nieuwe perspectieven voor een rechtstreekse verbinding, via het openbaar vervoer, tussen de Belgische kust en de Côte dOpale.
"Vroeg Valentijn- en Verjaardagsgeschenk uit Frankrijk". Gisteren werd een delegatie van onze Werkgroep Trekhaak73 samen met de voorzitter van de Werkgroep Spoorslag en de voorzitter van de Bond Trein Tram Busgebruikers (BTTB) ontvangen in Dunkerque (Fr) door de Directeur Transport et Déplacement Urbains, de Heer Lenain én door de Heer Gehin, de directeur van DK bus.
Natuurlijk reisde Luc Desmedt (BTTB) en ondergetekende met de bus van "DK bus"! Sedert jaren streeft onze Werkgroep ernaar om betere aansluitingen te bekomen tussen de treinen en de Franse bussen te Adinkerke (De Panne).Het aansluitingssysteem dat in België wordt gehanteerd en dat ARIBUS heet, zou enigszins gecopiëerd worden, waardoor een trein in vertraging toch zou aansluiten op de Franse bus anders moet de reiziger bijna een uur wachten op de volgende Dk-bus!
Trekhaak en Bond Trein Tram Busgebruikers zal de eentalige Franse folders vertalen, zodat die mogen verdeeld worden in een (Vlaams) station als Adinkerke!
Op de heropening van de spoorlijn tussen Dunkerque en Adinkerke (totaal 19 kilometer lang en het spoor ligt er wel degelijk) moeten we voorlopig niet hopen, vermits de politiek in Frankrijk draait naar de pijpen van de omwonende bewoners.
Ook het leggen van een tramrail is niet voor morgen, vermits dat nogal duur uitvalt (zie mijn vorig bericht hierover).
Al met al is het een vruchtbare vergadering geworden, langs weerskanten werd er gesproken én geluisterd.Niettegenstaande wij geen officiëel gezelschap zijn, menen wij toch dat er voor de reiziger, die tussen Frankrijk en België reist (en omgekeerd) enkele prangende oplossingen in de maak zijn, en daar zijn wij fier op!!
Als aanhef tot het artikel hieronder, een foto van station Dunkerque uit Frankrijk. Foto van rond 1900...Zo te zien was het er nogal druk!
Hierbij een citaat uit De Standaard van vorige vrijdag :
Kusttram tot in Duinkerke?
Volgens het provincieraadslid Peter Roose (SP.A) moet een verbinding van de kusttram tussen Knokke en Duinkerke mogelijk zijn. Roose vernam van de staatssecretaris voor Overheidsbedrijven, Bruno Tuybens (SP.A), dat noch de NMBS noch de Franse tegenhanger SNCF de spoorlijn Adinkerke-Duinkerke willen heropenen. Nu rijdt er enkel nog een pendelbus tussen beide stations. De SNCF heeft volgens Roose wel interesse om op het betrokken baanvak een zogenaamde lightrail - in plaats van een klassieke trein - te laten rijden, met aansluiting op de kusttram. De Lijn kan bij haar nieuwe studie over de toekomst van de kusttram best met die Belgisch-Franse verbinding rekening houden, zegt Roose.
Bemerking van Trekhaak 73 : onze werkgroep is hoe dan ook voor beter openbaar vervoer! Maar uitgerekend nu er weer toenaderingen zijn tussen beide landen (interregionale gesprekken), nu de BTTB (Bond Trein Tram Busgebruikers) weer naar Dunkerque gaat om besprekingen te voeren (maandag 13 februari, met enkele mensen van Trekhaak en Spoorslag erbij), NU komt de SP.A met een dergelijke uitspraak. Zouden de gemeenteraadsverkiezingen hen nu reeds parten spelen?? Wij hebben niets tegen de SPA en de Heer Roose, maar over dit item heeft hij nooit met ons gesproken, enkele politieke vrienden van hem wisten ook niet dat dit ter discussie stond! U mag ook niet vergeten dat een tramrail niet dezelfde breedte heeft als een treinrail. Dat betekend dat er géén treinen meer kunnen rijden, eenmaal die tram er zou zijn! En in dat geval kunnen er geen reizigerstreinen meer rijden, maar ook geen goederentreinen!! Dit ligt zéér gevoeilig voor onze Werkgroep Trekhaak 73! Wordt vervolgd!
Als er in de achttiende eeuw treinen zouden bestaan hebben dan was wonderboy WOLFGANG AMADEUS MOZART één van de beste klanten van het Openbaar Vervoer geweest!
Want Mozart is in zijn (korte) leven van 35 jaar, meer dan 10 jaar onderweg geweest met koets, postkoets en boot! Dat is, weliswaar, logement, lobby en optredens onderweg inbegrepen.
Hij was nog geen zes jaar, toen zijn vader hem reeds meenam van Salzburg naar München.Met de trein is dat heden een trip van anderhalf uur, in 1762 was dat ongeveer 5 dagen, dus enkel voor de HEENREIS! Komt erbij dat het reizen niet ging van punt A naar punt B in een rechte lijn.Ongeveer om de 25 km was er een halte, waar de paarden konden rusten, eten, of waar ze werden vervangen.Maar het was niet vanzelfsprekend dat je die afspanning vond in de richting die jij wou nemen, dus was er dikwijls een ommeweg bij! Je weet het (of je weet het nu voor het eerst), Mozart is op 35-jarige leeftijd gestorven aan gewrichtsreuma, wat wellicht is gekomen door het vele reizen in (post)koetsen, die geen ramen hadden : de tocht en de regen kon er zo doorheen!En de hygiëne in de rustplaatsen was ook niet je dat.
Maar Wolfgang heeft ook de tijd, die hij in de koetsen doorbracht, goed benut.Terwijl het aan een slakkengangetje van 5 tot 7 kilometer per uur ging, componeerde hij menig muziekwerk.
Op www.mozartways.com kan je de verschillende tracées volgen van de reizen van de Meester!
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??