Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
25-02-2006
Aankomst in Heide!
Honderd jaar geleden : in station Heide komen de mensen van de trein!!!
Nog te bezoeken op dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag én zondag 26 februari voor het laatst! Trans Siberian Express! Zie ook het bericht hieronder...
naar "de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis" in het Jubelpark te Brussel! Want tot 26 februari kan je, in het kader van "Europalia Rusland" de geschiedenis van de mythische trans-Siberische spoorlijn ontdekken!! Je maakt de reis mee, houdt halt in de belangrijkste steden tussen Moskou en Vladivostok, terwijl 200 voorwerpen die lange tocht illustreren! Een pracht van een avontuur door het uitgestrekte Rusland. Als je minder dan 34 km van Brussel-Schumann woont, betaal je, all-inclus 11,50 euro per spoor. Voor een afstand tussen 35 en 69 km van de hoofdstad, betaal je (trein en ingang) 14,70 euro en voor alle andere treinreizen (70 km en verder van Brussel) 19,50 euro! Een belachtelijke prijs voor zo'n mooie tentoonstelling. Wie uit Nederland spoort : neem een ticket tot Antwerpen (heen en terug) en koop aan het loket van Antwerpen het ticket voor Europalia-Rusland tegen 14,70 euro, dat is de enige goedkope manier! Let wel : open tussen 10 en 17 uur, NIET OP MAANDAGEN. Niets belet je om, naast de tentoonstelling, er een dagje Brussel van te maken!! Op zaterdag 18 februari was ik daar, maar jullie niet! Ik kan iedereen, die een beetje interesse heeft voor treinen, geschiedenis en vooral voor Azië deze tentoonstelling aanbevelen! Als je met eigen vervoer gaat : de ingang bedraagt (maar) 9 euro, maar haast je, het eindigt onherroepelijk op 26 februari en op maandag kom je er niet in!
Artikel gepubliceerd door sp.a. Dit is niet de mening van "Trekhaak 73". 14/02/2006 - De Franse spoorwegen hebben geen interesse om de spoorlijn Adinkerke-Dunkerque te heropenen. Misschien is een alternatief mogelijk: de light-rail, met aansluiting op de kusttram.
Provincieraadslid Peter Roose (sp.a) heeft van staatssecretaris voor overheidsbedrijven, Bruno Tuybens, vernomen dat zowel de NMBS als de SNCF, de Franse spoorwegmaatschappij, geen interesse hebben om de spoorlijn Adinkerke-Dunkerque te heropenen.
In het nieuwe beheerscontract van de NMBS werd de spoorwegmaatschappij gevraagd om te onderzoeken of de grensoverschrijdende spoorwegverbinding tussen Adinkerke en het Franse Dunkerque kan heropend worden.
De laatste toeristische trein dateert van 1992. Sedertdien werd het baanvak nog sporadisch gebruikt voor staaltransporten, maar aan Franse zijde is de exploitatie sedert 13 juni 2001 opgeschort. Op vandaag rijdt enkel nog een pendelbus tussen de stations van Dunkerque en Adinkerke.
Een vroegere Franse studie van het bureau Guyon, in opdracht van de Communauté Urbaine de Dunkerque, toonde reeds aan dat de grensoverschrijdende verbinding slechts een beperkt potentieel heeft, terwijl de Franse spoorwegmaatschappij grote investeringen zou moeten doen om de lijn weer bedrijfsklaar te maken. Ook op Belgisch grondgebied werd het onderhoud van het spoor tot een minimum beperkt.
De SNCF heeft wel interesse om op het betrokken baanvak een zogenaamde light-rail te laten rijden, in plaats van de klassieke trein, met aansluiting op de kusttram. Aan Franse zijde zou deze light-rail vanaf Leffrinckoucke het bestaande spoortraject verlaten om het stadscentrum van Dunkerque te bedienen.
Volgens provincieraadslid Peter Roose opent de nieuwe studie van De Lijn, over de toekomst van de kusttram, misschien nieuwe perspectieven voor een rechtstreekse verbinding, via het openbaar vervoer, tussen de Belgische kust en de Côte dOpale.
"Vroeg Valentijn- en Verjaardagsgeschenk uit Frankrijk". Gisteren werd een delegatie van onze Werkgroep Trekhaak73 samen met de voorzitter van de Werkgroep Spoorslag en de voorzitter van de Bond Trein Tram Busgebruikers (BTTB) ontvangen in Dunkerque (Fr) door de Directeur Transport et Déplacement Urbains, de Heer Lenain én door de Heer Gehin, de directeur van DK bus.
Natuurlijk reisde Luc Desmedt (BTTB) en ondergetekende met de bus van "DK bus"! Sedert jaren streeft onze Werkgroep ernaar om betere aansluitingen te bekomen tussen de treinen en de Franse bussen te Adinkerke (De Panne).Het aansluitingssysteem dat in België wordt gehanteerd en dat ARIBUS heet, zou enigszins gecopiëerd worden, waardoor een trein in vertraging toch zou aansluiten op de Franse bus anders moet de reiziger bijna een uur wachten op de volgende Dk-bus!
Trekhaak en Bond Trein Tram Busgebruikers zal de eentalige Franse folders vertalen, zodat die mogen verdeeld worden in een (Vlaams) station als Adinkerke!
Op de heropening van de spoorlijn tussen Dunkerque en Adinkerke (totaal 19 kilometer lang en het spoor ligt er wel degelijk) moeten we voorlopig niet hopen, vermits de politiek in Frankrijk draait naar de pijpen van de omwonende bewoners.
Ook het leggen van een tramrail is niet voor morgen, vermits dat nogal duur uitvalt (zie mijn vorig bericht hierover).
Al met al is het een vruchtbare vergadering geworden, langs weerskanten werd er gesproken én geluisterd.Niettegenstaande wij geen officiëel gezelschap zijn, menen wij toch dat er voor de reiziger, die tussen Frankrijk en België reist (en omgekeerd) enkele prangende oplossingen in de maak zijn, en daar zijn wij fier op!!
Als aanhef tot het artikel hieronder, een foto van station Dunkerque uit Frankrijk. Foto van rond 1900...Zo te zien was het er nogal druk!
Hierbij een citaat uit De Standaard van vorige vrijdag :
Kusttram tot in Duinkerke?
Volgens het provincieraadslid Peter Roose (SP.A) moet een verbinding van de kusttram tussen Knokke en Duinkerke mogelijk zijn. Roose vernam van de staatssecretaris voor Overheidsbedrijven, Bruno Tuybens (SP.A), dat noch de NMBS noch de Franse tegenhanger SNCF de spoorlijn Adinkerke-Duinkerke willen heropenen. Nu rijdt er enkel nog een pendelbus tussen beide stations. De SNCF heeft volgens Roose wel interesse om op het betrokken baanvak een zogenaamde lightrail - in plaats van een klassieke trein - te laten rijden, met aansluiting op de kusttram. De Lijn kan bij haar nieuwe studie over de toekomst van de kusttram best met die Belgisch-Franse verbinding rekening houden, zegt Roose.
Bemerking van Trekhaak 73 : onze werkgroep is hoe dan ook voor beter openbaar vervoer! Maar uitgerekend nu er weer toenaderingen zijn tussen beide landen (interregionale gesprekken), nu de BTTB (Bond Trein Tram Busgebruikers) weer naar Dunkerque gaat om besprekingen te voeren (maandag 13 februari, met enkele mensen van Trekhaak en Spoorslag erbij), NU komt de SP.A met een dergelijke uitspraak. Zouden de gemeenteraadsverkiezingen hen nu reeds parten spelen?? Wij hebben niets tegen de SPA en de Heer Roose, maar over dit item heeft hij nooit met ons gesproken, enkele politieke vrienden van hem wisten ook niet dat dit ter discussie stond! U mag ook niet vergeten dat een tramrail niet dezelfde breedte heeft als een treinrail. Dat betekend dat er géén treinen meer kunnen rijden, eenmaal die tram er zou zijn! En in dat geval kunnen er geen reizigerstreinen meer rijden, maar ook geen goederentreinen!! Dit ligt zéér gevoeilig voor onze Werkgroep Trekhaak 73! Wordt vervolgd!
Als er in de achttiende eeuw treinen zouden bestaan hebben dan was wonderboy WOLFGANG AMADEUS MOZART één van de beste klanten van het Openbaar Vervoer geweest!
Want Mozart is in zijn (korte) leven van 35 jaar, meer dan 10 jaar onderweg geweest met koets, postkoets en boot! Dat is, weliswaar, logement, lobby en optredens onderweg inbegrepen.
Hij was nog geen zes jaar, toen zijn vader hem reeds meenam van Salzburg naar München.Met de trein is dat heden een trip van anderhalf uur, in 1762 was dat ongeveer 5 dagen, dus enkel voor de HEENREIS! Komt erbij dat het reizen niet ging van punt A naar punt B in een rechte lijn.Ongeveer om de 25 km was er een halte, waar de paarden konden rusten, eten, of waar ze werden vervangen.Maar het was niet vanzelfsprekend dat je die afspanning vond in de richting die jij wou nemen, dus was er dikwijls een ommeweg bij! Je weet het (of je weet het nu voor het eerst), Mozart is op 35-jarige leeftijd gestorven aan gewrichtsreuma, wat wellicht is gekomen door het vele reizen in (post)koetsen, die geen ramen hadden : de tocht en de regen kon er zo doorheen!En de hygiëne in de rustplaatsen was ook niet je dat.
Maar Wolfgang heeft ook de tijd, die hij in de koetsen doorbracht, goed benut.Terwijl het aan een slakkengangetje van 5 tot 7 kilometer per uur ging, componeerde hij menig muziekwerk.
Op www.mozartways.com kan je de verschillende tracées volgen van de reizen van de Meester!
Van donderdag 9 tot en met maandag 13 februari heeft in Brussels Expo het Vakantiesalon plaats. Het centraal thema is dit jaar Frankrijk (een ganse zaal is hiervoor afgehuurd). Met het openbaar vervoer prachtig te doen : je "treint" tot Brussel-Centraal of Bockstael, je "lijnt" met de Metro 1A tot de Heizel. Het consept is zoals gewoonte : afhankelijk van de afstand (minder dan 35 km spoor, tussen 35 en 69 km spoor of meer dan 70 km spoor), betaal je voor trein en metro heen en terug plus de ingang respectievelijk 9,90 euro, 13,10 euro of 17,90 euro (volwassenen en senioren) en maximum 15 euro voor jongeren tot 25 jaar! Dagelijks open van 10 tot 18 uur! Beste Nederlanders : jullie treinen tot Essen, Berchem of Antwerpen-Centraal en kopen daar het speciaal ticket!!! Mag ik intussen nog een affiche uit 1968 meegeven?
In het "Metro"-krantje van heden, heeft de (beruchte) spoorwegjournalist Herman Welter het vandaag over de stiptheid van de treinen. Zo zegt hij dat de NMBS op de Nederlandse NOS-televisie beweert, dat in ons land 95% van de treinen rijdt met een vertraging van minder dan 6 minuten. In Nederland rijdt 92% van de treinen met een vertraging van minder dan 4 minuten. Hij gebruikt dit in de aanhef tot het betoog tégen de "chronische vertragingen" van bepaalde treinen. Trekhaak 73 had al uitgerekend dat station De Panne, op het uiteinde van de spoorlijn 73 tussen Gent-St.Pieters en De Panne, dit gemiddelde van 95% noch de Hollandse 92% niet haalt... Mag ik U intussen een affiche uit 1906 meegeven over de internationale tentoonstelling te Milaan? klik op de foto
Sedert 1 februari heeft "de Lijn" rond Diksmuide aanzienlijke verbeteringen aangebracht aan het busvervoer. Weliswaar niet met medewerking van onze Werkgroep "Trekhaak 73", maar wellicht door ons aandringen...? Met name de belbussen hebben een metamorfose ondergaan. Toch moet gezegd dat de belbus op sommige plaatsen gekomen is in de plaats van de gewone lijnbus, wat betekent dat de bus steeds moet besteld worden!! De belbussen Diksmuide-West werd verbeterd, De belbus Diksmuide-Koekelare-Ichtegem komt in de plaats van de lijnbus, net als de belbus Diksmuide-Kortemark. Ten slotte is er de nieuwe belbus Kortemark-Koekelare-Ichtegem-Torhout, die probeert aan te sluiten op de uurregelingen in de treinstations! Een belbus wordt steeds "opgebeld" of besteld, liefst minimum een dag op voorhand! In de week is er overdag ieder uur een vervoer voorzien, in het weekend is dat om de twee uur. Trekhaak 73 stond mede aan de wieg van de eerste belbus in Vlaanderen. Geen oude foto van de bus in Diksmuide beschikbaar, dus maar een foto van de bus tussen Veurne en Koksijde! Klik er maar eens op!
Dank zij mijn franse blogvriend, speel ik heden ook het tagspel mee!!! Vier baantjes die ik deed : student geweest/soldaat geweest/spoorwegbediende zijn/houtkapper zijn. Vier favoriete films : Titanic/doctor Jivago/Last tango in Paris/Mira Vier favoriete vakantieplaatsen : Comino (deel van Malta)/ Bordeaux (wijnvelden) / Portugal (Povoa de Varzim)/ Elzas (Munster). Vier favoriete TeeVeeprogrammas : Thuis/Journaal/de Bende van Wim/ Lost. Vier plaatsen waar ik woonde : Esen (plaatse)/ Esen (Esenweg)/ Veurne (Petit Paris)/ Veurne (Voorstad). Vier websites : Home Bancking/ De Lijn/ Trekhaak73/ Het Nieuwsblad ( spelletjes). Vier favoriete maaltijden : friet met mayonnaise/ spagetti boulognaise/ een stutte met chocolade/ witloof in hesperolletjes. Waar ik graag ben : in mijn huis/ bij mijn dochter en bij mijn vriendin/ in de Esperance, bij mijn vrienden/ twee uur héél alleen. Vier geliefde bloggers : Belg in Frankrijk/ Opapat/ Mooie teksten/ Michelleke.
Ik weet niet precies uit welk jaar deze affiche komt, maar deze zou wel eens uit de jaren '30 kunnen zijn. We maken reklame voor de Oostenrijkse spoorwegen, en we gaan richting Tauern gebergte! Klik op de affiche en het vergroot voor je!
Nog tot en met 1 mei, heeft in Brussel (Tour & Taxis), niet ver van het Noordstation, de tentoonstelling "Einstein-Anders bekeken" plaats! Open, elke dag tussen 9 en 18 uur. Per trein betaal je, als volwassene, ingang inbegrepen, tussen 11,60 euro (afstand tot Brussel korter dan 34 km), 14,80 euro (tussen 35 en 69 km van Brussel) of 19,60 euro (alle andere afstanden). Senioren vanaf 60 jaar betalen respectievelijk 10,50 euro, 13,70 euro of 18,50 euro. Jongeren (tot 25 jaar) betalen respectievelijk 10,50 euro, 13,70 euro of 15,60 euro. Nederlanders reizen tot Antwerpen of Essen, en kopen daar goedkoopst een binnenlands ticket, sorry! Natuurlijk mag je nog even Brussel bezoeken ook!!!
Beste treinreiziger, Zoals ik jullie reeds verteld heb, worden te treintickets vanaf 1 februari wat duurder! Het is dus tijd, voor de gebruikers van de verschillende passes om nog deze maand één of meerdere passes aan te schaffen tegen de oude prijs! Ik heb het dus over de go pass,rail pass en de keykaart voor korte ritten! Niet te vergeten hé!
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??