Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
10-03-2006
naar Nederland-Rembrandtland (bis)
Omwille van het feit dat Rembrandt van Rijn dit jaar vierhonderd jaar geleden is geboren, zijn in Nederland tal van manifestaties en tentoonstellingen opgezet! De grandioze tentoonstelling Rembrandt-Caravaggio heb ik gisteren al aangegeven. Intussen heb ik begrepen dat beide kunstschilders elkaar nooit hebben ontmoet en dat Caravaggio gestorven is toen Rembrandt amper 4 jaar oud was! Kijk ook eens op www.rembrandt400.nl !! Maar waarom nog naar Amsterdam gaan? In Amsterdam zijn er evenveel fietsen als er tulpen staan, met name 600.000. Er zijn dan ook 400 kilometer fietspaden in de stad! Amsterdam heeft 740.000 inwoners van méér dan 170 nationaliteiten! In 28 stadsparken groeien er 220.000 bomen! Amsterdam betekent water : er zijn 100 kunstmatige eilanden met 165 grachten van meer dan 3 meter breed en samen 100 kilometer lang. Er zijn 1281 bruggen, waarvan 500 uit de zeventiende eeuw. De stad heeft 2500 woonboten en 3000 huizen op palen! En voor trekhaak is dit belangrijk : het Centraal Station (gebouwd in de negentiende eeuw) rust op 9000 palen. Het zal dus heus niet instorten als jij er aankomt!! Waarom zouden we nu niet naar Amsterdam trekken?? Omdat 15 miljoen anderen dat al doen per jaar???
Beste Bloggers of Bloglezers, stop met afgrijzelijke berichten te sturen naar mensen, die jou mening niet delen, of anders gaat dit "seniorennet" er aan kapot! (cfr. blog "Belg in Frankrijk")
Hallo, Nederlandse bloggers, here we come! Hier komen de Vlamingen! MAAR VOLGEND BERICHT IS VOORAL VOOR DE VLAMINGEN! Nog tot 26 juni heeft in het Van Gogh Museum van Amsterdam de tentoonstelling "Rembrandt-Caravaggio" plaats. Dagelijks open van 10 tot 18 uur, op vrijdag tot 22 uur! In Amsterdam kom je er met tram 2, 3, 5 en 12 en met bus 170, 171 en 172! Onlineticketverkoop voor de tentoonstelling via www.rembrandt-caravaggio.nl Misschien een reden om Amsterdam eens te verkennen met de trein/tram/bus? Natuurlijk kan je vanuit elk Belgisch station naar Amsterdam sporen met de "gewone" trein. Prijzen kan je opvragen in de grote stations! Iets duurder, maar mét reservatie voor de Thalys, is het biljet vanuit elk Belgisch station naar Brussel of Antwerpen en dan met de snelle Thalys tot Amsterdam. Er rijden tot 9 Thalystreinen per dag naar Nederland! Prijzen vanaf 32 euro voor het smilys-tarief (ticket onder voorwaarden). Maar weet je wat? Als je overweegt om te sporen,stel een datum voor, een uur voor aankomst en het aantal personen en neem contact met de reservatiedienst van de NMBS op 02.5282828! Meteen kan je n a t u u r l i j k meteen de vele facetten van Amsterdam leren kennen... Nog vragen?? Stel ze mij, ik probeer te helpen!!!
Klik op de foto om groter te maken! Ik ben er aan begonnen, en ik weet van geen ophouden : prachtige spoorwegaffiches uit de oude doos!!! In 1900 gaan we skieën en komen per trein aan in Chamonix!
Normaal kom ik op mijn blogs met weinig persoonlijke mededelingen!Das, in mijn geval, ook normaal, vermits ik de themas Openbaar Vervoer en Kunstschilder hanteer!Maar heden is het even anders!Ik wil jullie iets extra vertellen :
Ons gezin was even op ski-vakantie in Italië (Dolomieten-Kronplatz).
Ikzelf en mijn dochter gaan om te skieën, Marleen gaat om te wandelen!Daarom is het goed om in groep te reizen : soms zijn er al afspraken gemaakt onderweg.En zo was het dit keer niet anders : er waren al enkele combines gemaakt op voorhand : wie samen ging skieën, wie les zou volgen, wie de wandelingen zou maken,
Mijn dochter én ikzelf hebben aldus een prachtige week meegemaakt, in het gezelschap van verschillende mede-skieërs!Maarvoor Marleen was dat even anders : een medereizigster werd op woensdag ziek, en ging, na aandringen van Marleen, die de ernst van haar situatie onmiddellijk begreep, naar het ziekenhuis.Iedereen, of zo ongeveer, was aan het skieën, dus ontfermde Marleen zich over haar, ook in het vertalen!In het ziekenhuis werd vastgesteld dat de vriendin uitdrogingsverschijnselen had, en zemocht er twee nachtjes blijven!
De zieke vrouw/vriendin had geen familie bij en iedereen had een skipass en gerief voor één week, dus besliste ons Marleentje, dat zij maar op ziekenbezoek moest gaan want zij was de enige die vrij was van ski-verplichtingen!
Dus heeft Marleen, hier beter bekend van blog Mooie teksten, na op woensdag alle stadia van de kliniek te hebben meegemaakt, op donderdag én vrijdag haar wandelingen opgegeven om een bustrip naar Brunico te maken (45 minuten per traject) en er de herstellende vriendin te bezoeken en deze terug te begeleiden naar het hotel op vrijdag!
Ja, ik ben fier op zon vrouw!De zieke vrouw was inderdaad een vriendin van ons, maar nu ook niet een hartsvriendin.
Ja, ik ben fier op Marleentje, die zelf liever uit de ziekenhuizen blijft omdat ze zelf niet zo gezond is!
Geboren na 1977, dan moet je niet verder lezen, want je begrijpt het toch niet!
Hoe is het in godsnaam mogelijk dat wij, ouder dan 28 jaar, nog in leven zijn, volgens de huidige theorieën moesten wij al lang dood zijn want :
*wij zaten in autos zonder veiligheidsgordels, -stoetjes en airbag!
*ons speelgoed en ons bed waren geschilderd met verf vol lood en cadmium!
*boven aan de trap was géén hekje, af en toe vielen wij van de trap!
*ziek in bed? Onze ouders hoorden ons niet direct schreien!
*huisapotheek? Iedereen kon daar aan, dus ook de kinderen!
*flessen met gevaarlijke inhoud? Dat was zooo open te krijgen!
*poorten en deuren : handen weg of vingers eraf!
*meerijden per fiets, dat ging gewoon op de bagagedrager, zonder kussentje en voetsteuntjes en vasthouden aan het onderste van het zadel!
*helmen hadden we niet op een bromfiets, laat staan op een fiets!
*die fiets was al eerder gebruikt, dus meestal te klein of te groot voor ons!Versnellingen waren er niet aan!Een kapotte band hadden we zelf leren herstellen aan vader!
*water drinken aan de kraan of aan de pomp!
*limonade was echt donker van kleur, dus vol kleurstoffen!
*kauwgom legde je s avonds op het kastje en ging s morgens weer in de mond!
*de lessenaar op school had maar één maat en de klep naar de boeken in de lessenaar was gevaarlijk!
*kledij en schoenen waren al gedragen door andere familieleden!
*in de vakantie vertrokken wij s morgens, we waren niet te lokaliseren, want we hadden géén GSM, en kwamen véél later terug thuis, dikwijls tegen valavond!
*wij aten brood met véél boter op, soms koekjes en toch werden wij niet dik!
*wij dronken allen aan dezelfde fles, zonder daar ziek van te worden!
*wij hadden géén playstation, Nintendo, video, GSM, computer en internet, en toch hadden wij vrienden!
*televisie begon om 18 uur, één uurtje was voor de kinderen, je stond niet op om van zender te veranderen (wegens knopje aan de teevee) want vader bepaalde op welke van de twee (drie) zenders er werd gekeken!
*ongelukjes gebeurden wel eens, niemand werd daarom voor de rechter gedaagd, meestal kreeg je er nog een mep bovenop van pa of ma!
*Wij maakten pedagogisch verantwoord speelgoed zelf : met stokken sloegen we naar de bal, we maakten zelf zeepkisten en merkten pas onderaan de berg, dat we de rem vergeten hadden te monteren!
*op school zaten ook minder begaafde kinderen : zij deden dezelfde lessen als wij, hadden geen extra lessen, maar ze bleven eventueel een jaartje dubbelen, zonder discussies op de ouderavonden!De meester had altijd gelijk!
*wij gingen te voet of met de fiets naar school, wat het weer ook was!
*wij hadden vrijheid, mislukking, succes, verantwoordelijkheid en leerden daarmee leven!
DEZE GENERATIE KENDE VEEL MENSEN DIE RISICOS DURFDEN NEMEN, PROBLEMEN PROBEERDEN OP TE LOSSEN, INVENTIEF WAS EN DURFDEN INSTAAN VOOR DE GEVOLGEN!!!
HOOR OOK JIJ DAARBIJ?GEFELICITEERD!
Geboren nà 1977???Eigenwijs en toch blijven doorlezen hé???
Wel, jongeling, nu weet je eens wat echte helden zijn!!!
Het zou me aangenaam verrassen, als je hierop zou reageren, want
Kan je het voorstellen? Op het kaartje staat "Blankenberge - interieur de la Gare - inside of the station". Van Nederlands had men in 1900 nog niet gehoord in Blankenberge!
Neen, niet alleen in Engeland bestaan er mooie spoorwegbruggen, zoals ik een paar dagen geleden heb aangetoond. Ook de spoorwegbrug van BUTGENBACH is een monumentaal stukje architectuur. Zie je dat klein puntje op de brug? Daar sta ik dus NIET!
Wat een mooie spoorwegbrug, niet??? Deze is gelegen ten zuidoosten van London, maar de plaats verraad ik aan jullie niet!! omdat het MIJN FAVORIETE BRUG is. En neen, het is dus niet in Wales waar die lange naam vandaan komt. Jullie denken dat ik dat niet meer kan uitspreken? Jawel :
Verbroedering tussen de Belgen en de Fransen op het perron van Bray-Dunes, het laatste station in Frankrijk, alvorens in het Belgische Adinkerke aan te komen. Ikzelf sta onder de "B" van Bray-Dunes, met jas aan. Toen reed de Belgische diesel tot Dunkerque (Duinkerke) en terug.
Nog te bezoeken op dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag, zaterdag én zondag 26 februari voor het laatst! Trans Siberian Express! Zie ook het bericht hieronder...
naar "de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis" in het Jubelpark te Brussel! Want tot 26 februari kan je, in het kader van "Europalia Rusland" de geschiedenis van de mythische trans-Siberische spoorlijn ontdekken!! Je maakt de reis mee, houdt halt in de belangrijkste steden tussen Moskou en Vladivostok, terwijl 200 voorwerpen die lange tocht illustreren! Een pracht van een avontuur door het uitgestrekte Rusland. Als je minder dan 34 km van Brussel-Schumann woont, betaal je, all-inclus 11,50 euro per spoor. Voor een afstand tussen 35 en 69 km van de hoofdstad, betaal je (trein en ingang) 14,70 euro en voor alle andere treinreizen (70 km en verder van Brussel) 19,50 euro! Een belachtelijke prijs voor zo'n mooie tentoonstelling. Wie uit Nederland spoort : neem een ticket tot Antwerpen (heen en terug) en koop aan het loket van Antwerpen het ticket voor Europalia-Rusland tegen 14,70 euro, dat is de enige goedkope manier! Let wel : open tussen 10 en 17 uur, NIET OP MAANDAGEN. Niets belet je om, naast de tentoonstelling, er een dagje Brussel van te maken!! Op zaterdag 18 februari was ik daar, maar jullie niet! Ik kan iedereen, die een beetje interesse heeft voor treinen, geschiedenis en vooral voor Azië deze tentoonstelling aanbevelen! Als je met eigen vervoer gaat : de ingang bedraagt (maar) 9 euro, maar haast je, het eindigt onherroepelijk op 26 februari en op maandag kom je er niet in!
Artikel gepubliceerd door sp.a. Dit is niet de mening van "Trekhaak 73". 14/02/2006 - De Franse spoorwegen hebben geen interesse om de spoorlijn Adinkerke-Dunkerque te heropenen. Misschien is een alternatief mogelijk: de light-rail, met aansluiting op de kusttram.
Provincieraadslid Peter Roose (sp.a) heeft van staatssecretaris voor overheidsbedrijven, Bruno Tuybens, vernomen dat zowel de NMBS als de SNCF, de Franse spoorwegmaatschappij, geen interesse hebben om de spoorlijn Adinkerke-Dunkerque te heropenen.
In het nieuwe beheerscontract van de NMBS werd de spoorwegmaatschappij gevraagd om te onderzoeken of de grensoverschrijdende spoorwegverbinding tussen Adinkerke en het Franse Dunkerque kan heropend worden.
De laatste toeristische trein dateert van 1992. Sedertdien werd het baanvak nog sporadisch gebruikt voor staaltransporten, maar aan Franse zijde is de exploitatie sedert 13 juni 2001 opgeschort. Op vandaag rijdt enkel nog een pendelbus tussen de stations van Dunkerque en Adinkerke.
Een vroegere Franse studie van het bureau Guyon, in opdracht van de Communauté Urbaine de Dunkerque, toonde reeds aan dat de grensoverschrijdende verbinding slechts een beperkt potentieel heeft, terwijl de Franse spoorwegmaatschappij grote investeringen zou moeten doen om de lijn weer bedrijfsklaar te maken. Ook op Belgisch grondgebied werd het onderhoud van het spoor tot een minimum beperkt.
De SNCF heeft wel interesse om op het betrokken baanvak een zogenaamde light-rail te laten rijden, in plaats van de klassieke trein, met aansluiting op de kusttram. Aan Franse zijde zou deze light-rail vanaf Leffrinckoucke het bestaande spoortraject verlaten om het stadscentrum van Dunkerque te bedienen.
Volgens provincieraadslid Peter Roose opent de nieuwe studie van De Lijn, over de toekomst van de kusttram, misschien nieuwe perspectieven voor een rechtstreekse verbinding, via het openbaar vervoer, tussen de Belgische kust en de Côte dOpale.
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??