Mijn vriend "Harpspeler" heeft nu een blog met deze naam... Bezoek je blog "harpspeler" ook eens???
Mijn dochter, die op 20 februari in Trier was, met me. Natuurlijk met de trein : Veurne-Brussel-Luxembourg-Trier!
vier keer station Adinkerke, nu De Panne en één keer station Duinkerke, 20 km van Adinkerke, mààr in Frankrijk en in de 21ste eeuw dus bijna niet meer bereikbaar met de trein, maar wél met een Franse bus!!
Het laatste Franse station richting Adinkerke : Bray-Dunes (rond 1930), toen nog dagelijks in verbinding met de spoorlijn 73 van Adinkerke naar Gent en Brussel!!
Station Veurne (1895) en stationskar (1904), nog in dienst te Veurne als bloembak!
zie het artikel van 30.11.05...
"Isenberghe" was met Veurne verbonden door de stoomtram. "Izenberge" heeft de eerste Vlaamse "belbus" naar Veurne gekend.
Trekhaak 73
Werkgroep ter bevordering van Openbaar Vervoer in de Westhoek OPENBAAR VERVOER VOOR IEDEREEN !! MAAR OOK NAAR HET NABIJGELEGEN (FRANSE) DUINKERKE !!
NU OOK MET FOTO'S VAN LANG GELEDEN !!
25-12-2005
Spoorwegen vernieuwen hun treinen
Nog een keer goed nieuws : de Spoorwegen zullen stelselmatig de "oudere" stellen, die nog lang niet versleten zijn, comfortabeler maken!! Dat is toch een keer goed "Openbaar Vervoernieuws" op Kerstdag. Ik ga hier nog enkele foto's van vroeger bijhalen, vanaf morgen, dus...
Niet onmiddellijk over het "Openbaar Vervoer", maar voor de WESTHOEK wéér een kaakslag, en dat op twee dagen van Kerst : de suikerfabriek van Veurne gaat dicht! Zevenenzeventig mensen verliezen hun job en evenveel werklieden, die de bietencampagne meemaken van begin oktober tot Kerstmis mogen vertrekken! Volgens de media wegens de Europese politiek (uitvoerbeperkingen suiker)! Boeren, vervoerders en aanverwanten staan ervan te kijken en zien de toekomst somber tegemoet! Want niet enkel verliezen 144 mensen hun job, ook boeren, bietenvervoerders en aanverwanten vrezen voor hun toekomst! Wie Veurne zei dacht "bieten", wie suikerbieten vernoemde in West-Vlaanderen, dacht aan Veurne. Verwonderd dat dit bericht op de laatste dag van de bietencampagne werd gelanceerd? In Memoriam suikerfabriek! Geboren in 1922, overleden tegen Kerst 2005!
Mijne kerstman heeft, uiteraard, een locomotief mee voor ondegetekende!!! Maar in werkelijkheid was het een ingangskaart voor het Nieuwjaarsconcert in Koksijde (donderdag 29.12.05).
Blijkbaar ligt niet iedereen wakker van een rechtstreekse treinverbinding tussen Landen/Leuven en De Panne (vooral niet in het midden van de winter)! Blijkt nu dat mensen van Vertrijk, Ezemaal en Neerwinden langer op de trein zitten, als zij Brussel als bestemming hebben (gewoon omdat hun trein nu naar Brussel rijdt met twee bogen via de Luchthaven). Sorry, reizigers, dit had ik nog niet zo bekeken! Maar daarom is het goed dat jullie reageren op mijn artikels... Intussen is er van Gent-Dampoort ook een rechtstreekse verbinding naar Brussel om... 7u58 uit Dampoort (en 's avonds terug)! Dat blijkt voor velen TE LAAT te zijn, om de kantooruren te kunnen respecteren!! Sorry, pendelaars, ik zal jullie steunen om vroeger te kunnen vertrekken!!!
Ik heb van een belangstellende een engels tekstje gekregen, waar ik niets van begreep! Ik werd er waarschijnlijk in uitgescholden, omdat ik een verhaaltje over het station met de langste naam uit Wales had gemaakt (zie artikel van een tijdje geleden)! Ik heb eergisteren een "verdwaalde Ierse vrouw" op de juiste (spoor)weg gezet, dus zal zij wel niet geschreven hebben op mijn blog? En dan toch niet om mij een "noob" te noemen, zeker. Tussen haakjes, "noob" is niet alleen een scheldwoord, maar ook een "zeevogel", meen ik te weten... En ik woon wel bij de zee, maar op zee ben ik niet zo goed, ik vermaak me meer met trein en bus. Dus, Martin of Martine, graag wat meer uitleg, waarom ik een "noob" zou zijn...
De eerste berichten zeggen dat de "nieuwe" treinverbinding tussen De Panne, Brussel, Brussel Nationale Luchthaven naar LANDEN goed is onthaald. Ook het personeel (treinbestuurders en treinbegeleiders/hoofdwachters) werd in Landen goed ontvangen en... vice versa in De Panne!!! Wie bezorgt mij een (oude) foto van één van de stations Leuven, Vertrijk, Landen,... dan komt die HIERNAAST.
Hallo, inwoners van LEUVEN, VERTRIJK, TIENEN, EZEMAAL, NEERWINDEN, LANDEN, hier komt de trein uit DE PANNE, KOKSIJDE, VEURNE, DIKSMUIDE,... aan! Want vanaf 11 december 2005 is er een RECHTSTREEKSE TREIN tussen Uw woonplaats en de Westhoek van ons land... Bijvoorbeeld : als je uit LANDEN vertrekt om 9u50, dan ben je in VEURNE om 12u55 ZONDER OVERSTAP, EN (voorlopig) ENKEL IN DE WEEK! Terug, bij voorbeeld om 18u59 in DE PANNE, dan ben je bijvoorbeeld in LEUVEN om 21u42 ZONDER OVERSTAP, EN IN DE WEEK!!! Is dat geen goed nieuws??? Wie stuurt mij enkele beelden uit Leuven, Vertrijk, Tienen, Ezemaal, Neerwinden of Landen om in de Westhoek wat reklame te maken voor jullie streek?????
We schrijven de jaren '50 : véél spoorwerken worden nog met spade en houweel gedaan. Hier tussen Veurne-station en de Nieuwpoortvaart en in de sneeuw...
In de zomer van 1990 rijdt de Belgische dieseltrein van het Vlaamse Adinkerke naar het Franse Dunkerque. Hier aan de halte Bray-Dunes, de eerste Franse halte na de grens!! Trekhaak73 had hieraan meegewerkt...
Onze Werkgroep heeft er nog voor gezorgd dat een toeristische trein reed tussen Adinkerke en Dunkerque. Hier ben ik bij de affiche die reklame maakte voor een uitstap naar de Franse havenstad! Ik geloof dat het in 1991 was!! Heden rijdt de trein niet meer, maar is er ieder uur een (franse) bus die de beide stations met elkaar verbindt. Toch wilt "Trekhaak 73" ooit nog wéér een trein zien rijden tussen Adinkerke-Panne van spoorlijn 73 en Dunkerque, waar de Franse "Train à Grande Vitesse"-trein, ofte TGV, vertrekt.
Ik heb vorige vrijdag, in Diksmuide, een fotosessie mee gemaakt voor de krantengroep "de Standaard" (Het Volk, Het Nieuwsblad en De Standaard). Wij hebben het opgenomen voor de aansluiting tussen de trein uit het zuiden van West-Vlaanderen en de Nederlandse bus tussen Brugge en Sluis/Breskens, en daarom wenste de pers een paar foto's van de Werkgroep "Trekhaak 73". Ik laat nog weten wanneer we in de krant komen...
Een tijdje geleden ben ik in Wales (Groot Brittannië) geweest. Ik ben er afgestapt in het station dat weinig reizigers heeft, maar toch zeer veel ticketjes verkoopt... Iedereen wil er een PERRONKAARTJE kopen, omdat op dat kaartje de naam van het dorp volledig staat. Normaal wordt het dorp aangeduid als "LLANFAIRPG", maar het is wel "LLANFAIRPWLLGWYNGYLLGOGERYCHWYRNDROBWLLLLANTYSILIOGOGOGOCH" Weet je nu waarom iedereen een perronkaartje koopt???
Station Adinkerke-Panne, gebouwd in 1913 in Anglo-Normandische stijl. Dit gebouw heeft bijna geen schade geleden gedurende beide wereldoorlogen ! Dit station werd ontworpen door Jozef Viérin in 1907. Deze architect is ook bekend voor de heropbouw van Nieuwpoort en Diksmuide in 1919. Centraal in de top van het stationsgebouw staat "Tempus Fugit" onder de plaats waar eens een uurwerk heeft gehangen. Tempus Fugit betekent "de tijd gaat voort". Opmerkelijk is dat onder het Wapenschild (nog eens onder de Latijnse tekst) hetvolgende staat : "Eendracht baart macht", daar waar het normaal "Eendracht Maakt Macht" is. Dit gebouw is symmetrisch gebouwd, dat wil zeggen dat, als je aan de voordeur staat, het gedeelte links gelijk is aan het gedeelte rechts, maar in spiegelbeeld! DIT BERICHT IS HERSCHREVEN WEGENS spam-berichten!!!
Binnenkort wordt station Veurne weer bemand van 5u30 's morgens tot 21u15 's avonds. Daarnaast meldde "de Standaard" vorige vrijdag dat in Koksijde het perron wordt verhoogd, een samenwerking tussen de Spoorwegen en de Gemeente. Als dat waar is, heeft Trekhaak 73 toch weer iets bereikt ten voordele van de treinreizigers en was mijn bezoek aan het Koksijdse Schepencollege niet voor niets!!!
Eén van onze medewerkers heeft een journalist van de groep van De Standaard een intervieuw gegeven in verband met de bus tussen Brugge en Breskens. Wat is er mis met die bus?? Wel, het vertrekuur van de Nederlandse bus, is twee minuten na het aankomstuur van de trein uit de richting Kortrijk, en te dikwijls missen de reizigers uit de ganse provincie West-Vlaanderen hun verbinding. Ook vertrekken de bestuurders soms moedwillig, terwijl ze klanten zien komen afgelopen. Da's niet mooi hé, van die Hollanders! Er komt nog een fotosessie(?? één foto is genoeg zeker??) en dan verschijnt het in de kranten. De sessie zal maar eind deze week gebeuren, dus komt het artikel pas later in de kranten... Dit is niet de eerste keer dat 'den trekhaak' in de kranten komt... hiernaast een foto van toen Trekhaak73 in Veurne de "Eleonoratroffee" won. Ik heb de troffee in mijn handen. De foto werd genomen in de zaal, waar nu het Veurnse toerismebureau is.
"De grote Oorlog" (1914-18) heeft toen de Westhoek vernield! Hier het station Nieuwpoort-bad : nog in het begin van die oorlog!
Mijn stokpaard : in 1910 reed deze loc reeds 120 km per uur!!!
Misschien zullen sommigen onder u denken dat de schrijver van dit blog vooral leeft in het verleden.Dit is zeker niet het geval !Het blog van kunstschilder g bulcke moet het gewoon hebben van het verleden, omdat deze schilder geleefd heeft in de 20ste eeuw, en ik hem ook maar tijdens mijn jeugd heb gekend!Daarentegen kijkt het blog van trekhaak vooral in de toekomst, terwijl de mooiste foto’s over het openbaar vervoer in het verleden werden gemaakt.omdat ik medeschrijver ben van de “geschiedenis van het openbaar vervoer langs spoorlijn 73 van gent naar De Panne(adinkerke), ben ik in het bezit van een enorm dossier met foto’s over het openbaar vervoer, wat ik aan de liefhebber graag meegeef via het blog van trekhaak 73!
Ons mooie station van De Panne, waar trein en tram NAAST ELKAAR komen, op wandelafstand van PLOPSALAND, waar dit jaar, jammer genoeg, wat minder kinderen met (groot-)ouders zijn naartoe geweest...
Marseille : "le Vieux Port" - om tot rust te komen...
Hierboven de spoorwegbrug van BUTGENBACH, mooi hé??
Nee, deze toren met (gevulde) champagneflessen zal niet omvallen... ik had op dit moment nog niets geproefd
DRIE MAAL STATION DIKSMUIDE : (van onder naar boven) in 1918, tot 1962 en daarna!!
Kijk je ook wel eens naar "Een Belg in Frankrijk"??