De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
14-08-2016
Over Kinderen met een Beperking
Geen satire vanavond, maar pure ernst.
"Zeventien scholen weigeren kinderen met beperking te helpen"
Dat is krasse taal van UNIA, het Interfederaal Gelijkekansencentrum, dat afgelopen schooljaar 17 scholen op de vingers tikte omdat die scholen zogezegd weigerden maatregelen te nemen voor kinderen met een beperking.
Ik leef echt mee met die 17 scholen, en ik geloof nooit dat ze van slechte wil zijn, maar eerder onwetend, onervaren en onkundig in de omgang met gehandicapten en gestoorden. Nog maar 1 schooljaar volgen kinderen met een beperking het gewone onderwijs, en dat is zeker niet genoeg voor leerkrachten om zich te bekwamen in de aanpak van bijzondere kinderen.
Het is jammer en onjuist om deze kinderen geen gedifferentieerd onderwijs meer te laten volgen in het buitengewoon onderwijs, daar waar ze thuishoren.
Door het M-decreet (= Maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften) komen leerkrachten onverwacht voor nieuwe uitdagingen te staan, plotseling zitten er in hun klas nieuwe kinderen met een handicap of stoornis. Hulpeloos kijken ze in het rond, niet goed wetende hoe die kinderen aanpakken in klassikaal verband. Het is totaal nieuw, en toch staat UNIA al meteen ongeduldig klaar om scholen te betrappen op discriminatie!... Terwijl het precies de normaal begaafde leerlingen zijn die gediscrimineerd worden door de aanwezigheid van kinderen met een beperking...
Minister Crevits zal in het najaar het M-decreet evalueren. Hopelijk komt ze tot een herziening en herwaardering van het buitengewoon onderwijs om het gewoon onderwijs te ontlasten van kinderen die individuele en bijzondere aandacht nodig hebben. Als gewone scholen deze kinderen niet kunnen helpen, is het misplaatst om hen van Discriminatie te beschuldigen.
Ik zal nu eens mijn gedacht zeggen over Inclusief Onderwijs (Vroeger heette dat Geïntegreerd Onderwijs, maar in deze tijden past die naam niet meer).
Hoé zal het gewone onderwijs zich kunnen aanpassen aan de gebreken van gehandicapte nieuwkomers, hoe daarmee omgaan, hoe de specifieke onderwijsbehoeften leren kennen/herkennen? Van leerkrachten zullen krachttoeren verwacht worden!
De overlast van mentaal gestoorden in een gewone klas is niet te onderschatten. Voor de leerkracht is het een hele klus om het lespeil aan te passen aan de hele waaier van verstandelijke begaafdheden. In de praktijk komt het er op neer dat het lespeil zal zakken en dat de slimmeriken geen volwaardig onderwijs zullen krijgen. Het gevaar bestaat dus dat de minstbegaafden de meeste aandacht zullen krijgen in de klas. Extreme illustratie: zie je het mongooltje al op de eerste bank zitten dat alle aandacht van de leerkracht opeist?
En... hoe gaan normaalbegaafden en genieën reageren op hun achterlijke klasgenootjes, zullen zij wel aan hun trekken komen in een klas met minderbegaafden?
En het gehandicapte kind zelf! Het zal dagelijks geconfronteerd worden met eigen tekortkomingen, met eigen minderwaardigheid, het zal non-stop moeten vaststellen dat het ergens iets mankeert. Erg! De aanwezigheid van normaalbegaafden zal het doen wentelen in zijn eigen handicap.
Alle bootuitvallers en buitenbeentjes samen in de klas bij normale leerlingen, bij slimmeriken en bij bollebozen. Wat zal nog allemaal verzonnen worden om ons onderwijs naar de knoppen te helpen?
De terreuraanslag met een machete door een moslimextremist in Charleroi, die twee politieagenten zwaargewond achterliet, blijft voor schokgolven zorgen. De dader blijkt een illegale vreemdeling te zijn, die net als duizenden andere illegalen al verschillende papiertjes kreeg om het grondgebied te verlaten; maar omdat de regering die papieren verder niet opvolgt, blijven ze dode letter en lopen tienduizenden illegalen ongestoord rond.
Het regeringslid bevoegd voor asiel en immigratie, Theo Francken (N-VA), reageerde dat hij ‘werkt aan een strenger beleid’. Maar is dat wel zo? Kamerlid Barbara Pas van Vlaams Belang maakte bekend dat illegale vreemdelingen dan al papiertjes mogen krijgen om hen te bevelen het grondgebied te verlaten, maar dat ze toch ongestoord gebruik kunnen maken van alle onderdelen van onze ruim uitgebouwde gezondheidszorg.
De modewereld gaat een heropleving kennen en nooit geziene bloeiende tijden tegemoet gaan. Voor meisjes en dames van alle leeftijden zal een nieuwe wereld opengaan, zij zullen zich vergapen aan etalages, snuffelen in modebladen, het internet afschuimen op zoek naar pikante modelletjes van het allernieuwste ondergoed dat hen en hun intieme delen moet beschermen tegen onverlaten en crapuleus uitschot dat zonder geweten en zonder scrupules meent een vrouw te mogen betasten, verkrachten, beroven... De Kuisheidsgordel!
Kuisheidsgordels bestaan er in alle maten en gewichten, in alle kleuren en geuren, in alle vormen en contouren, in alle soorten stoffen en weefsels, en in alle uitvoeringen, gaande van een sensueel stringske tot een bomma-onderbroek, van een tangaslipje naar een midi slipje, van een maxi slipje naar een uitgebreide sloggi met pijpjes om de billen te verstrakken.
Kuisheidsgordels zullen in de toekomst meer dan ooit verkocht gaan worden. Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) overweegt zelfs om De Kuisheidsgordel als verplicht ondergoed op te leggen aan elk lid van het vrouwelijk geslacht, inclusief transgenders en travestieten. En jaarlijks moeten alle dames zich dan melden op een technische keuring die moet oordelen of het slot van de gordel nog goed marcheert en of er nergens roestplekjes te bespeuren zijn. In geval van gebreken krijgt elk meisje/vrouw een gloednieuwe pikante kuisheidsgordel volgens de allerlaatse mode.
Nadat het de afgelopen maanden steeds vaker tot overvallen is gekomen, adviseert de Duitse minister van Binnenlandse Zaken, Thomas de Maizière, alle vrouwen om met onmiddellijke ingang een afsluitbare kuisheidsgordel te dragen zodra ze het huis verlaten. Van deze maatregel verwacht de Duitse regering eveneens een opleving van de economie. Maar ook Saoedi-Arabië en Turkije, waarmee al desbetreffende deals werden gesloten, zouden hiervan kunnen profiteren.
'NEET-jongeren' zijn actueel. Eerst even uitleggen wat NEET betekent, een NEET is geen luizenei of armoedzaaier, maar 't scheelt niet veel. NEET staat tegenwoordig voor: "Not in Education, Employment or Training".
'k Ga het niét serieus nemen, 'k ben moe van al die loze berichten om ons wijs te maken dat de regering goed bezig is, dus vanavond ga ik eens goed lachen met het recente bericht dat 1 op de 5 jongeren niet werkt, geen les volgt, niet opgeleid is. Zij zijn dus allemaal als luiaards en dommeriken ons land binnengekomen. En door de immigratiecrisis die niet van ophouden weet, zal het aantal leeghangende jongeren alleen maar stijgen.
We hoeven ons dus niet af te vragen wie die uitzichtloze jongeren zijn zonder opleiding, zonder werk, en zonder ambities.
Minister Crevits zegt trots dat steeds minder Vlaamse leerlingen de schoolbanken verlaten zonder diploma, dankzij de koppeling van leren aan werken: duaal leren. Maar het diploma van die schoolverlaters laat minder slaagkansen toe in hoger onderwijs omdat de klemtoon ligt op de arbeidsmarkt. En dat vertelt Crevits er niet bij.
En dan ga ik nú op de satirische toer. Maar vergeet niet dat satire ernstig genomen moet worden!
'k Zou zeggen tegen de jongeren op de Vlaamse schoolbankjes: "Jullie moeten moslim worden, de toekomst is aan de moslims, als je moslim bent ben je alles, mag je alles, de toekomst is aan moslims en terroristen, zij mogen plunderen en verkrachten, het hoort bij hun cultuur, zo wordt ons toch wijsgemaakt. Desnoods ga je als illegaal door het leven, het bespaart je een fortuin aan medische kosten. Onlangs onthulde het Vlaams Belang dat de Vlaamse belastingbetaler jaarlijks miljoénen euro's uitgeeft aan de medische kosten van illegalen. Het statuut van illegaal, moslim en terrorist moet nagestreefd worden, dáár ligt de toekomst van Vlaamse jongeren!"
Door de opwarming van de aarde was het gisteren 10 augustus de koudste dag sinds... heel lang geleden. Ook mensen kunnen warm lopen voor een zaak, de oververhitting nabij, de aarde onder hun voeten hoeft geeneens op te warmen.
Neem nu Jihane Sliti, een 20-jarig meiske met Tunesische wortels, ze studeert journalistiek aan de Erasmushogeschool Brussel en is op zoek naar extreemrechtse individuen in Vlaanderen. Allah weet waarom.
In haar speurtocht naar racisme, discriminatie, rechtsextremisme en nog zo van die verwerpelijke dingen, kan ik haar een handje helpen en verwijzen naar een berichtje over 'Soldiers of Odin', een extreemrechtse groepering die de westerse waarden verdedigt, zich ziet als het verlengstuk van de politie op straat en zich afzet tegen de toestroom van asielzoekers. Wat is er mis met deze edele doelstellingen Jihane?
Staatsveiligheid viseerde 'Soldiers of Odin', en nu zijn vier militairen op het matje geroepen omdat ze lid zijn van de Belgische tak van 'Soldiers of Odin'. Misschien kan Jihane tips geven aan Staatsveiligheid om de vier militairen te betrappen op haatberichten of racistische uitspraken? Beste Jihane, zou jij niet beter gaan solliciteren bij de Staatsveiligheid? Die viseren ook de verkeerde mensen.
Beste jihane, er hapert iets fundamenteels aan jouw zoektocht naar rechtse bloggers en hun achtergronden. Hou je handjes af van details en onderzoek liever de algemene toestanden, migratie, multicultuur, racisme en discriminatie in z'n geheel en zoek naar hun ontstaan en evolutie.
Heb je ook al onderzoek gedaan naar linksextremisme, naar linkse bloggers, linkse politici? Als goede journalist moet je alle kanten van een onderwerp onderzoeken en uitpluizen. Jouw eenzijdige visie op rechts racisme, rechtse discriminatie, rechtsextremisme flatteert echt niet jouw journalistieke kwaliteiten. Maar we willen je graag op de goede weg helpen.
Vroeger in de nonnenschool leerden we breien met twee naalden en een bolletje wol, er werd ons ook geleerd dat er rechtse en linkse steken zaten in een breiwerk, en die we tegelijk onder de knie moesten krijgen, alle twee evenwaardig maar toch zo verschillend.
'k Wens je veel succes bij je studie en je nieuwe speurwerk naar linksextremisme, islamitisch terrorisme, en nog zo van die akelige dingen die nu elke dag op ons afkomen, vanuit linkse hoek, vanuit jouw hoek... Daaaaaag!
Een Genkenaar ???... Dat is weer eens de taal van onze journalisten. Neen, hij is géén Genkenaar, hij is een achterlijke idioot die vanuit de woestijn of toch van heel ver naar ons land is gekomen om zijn geluk te zoeken, toevallig woont ie in Genk, misschien wel gratis, het soort voor wie wij allemaal langer moeten gaan werken om hen in leven te houden en ons te laten uitschelden voor'ongelovige honden'.
De 'Genkenaar' bedreigde een politieagent met onthoofding toen hij door een politiepatrouille aangehouden werd wegens verdacht gedrag. Toen zei hij tegen een van de agenten dat hij in Syrië een opleiding zou gaan volgen en dat hij daarna de agent zou komen onthoofden in naam van zijn God. Tijdens de bedreiging maakte hij met zijn vinger een snijbeweging over zijn hals.
Het Minderhedenforum, onder leiding van Wouter Van Bellingen (foto), start een affichecampagne waarop 'Vlamingen' met een migratie-achtergrond te zien zijn (Vlamingen???)... Met een tekst erbij: "Ik ben Vlaming, mag ik ook fier zijn?", en een typisch Vlaams logo onderaan de foto.
Er bekruipt me een onbehaaglijk gevoel bij het aanschouwen van de twee buitenlanders die bij de haren getrokken worden om toch maar een Vlaming te kunnen zijn. Hen wordt een kunstmatige Vlaamse identiteit opgedrongen. Ik krijg de indruk dat het woord 'Vlaming' verkracht wordt en al zijn glans verliest.
Dan is er ook nog de uitdrukking 'Vlamingen met een migratie-achtergrond'. 'Migranten' lijkt me een duidelijker en geschikter woord. Een echte Vlaming heeft helemaal geen migratie-achtergrond. Zijn achtergrond is Vlaanderen en niets anders.
Voor de echte Vlamingen is de affichecampagne een kaakslag. We mogen ons terecht ergeren aan de afbeeldingen op de affiche, het lijken wel karikaturen van mensen. Wij, echte Vlamingen, hebben helemaal geen affiniteit met de personen op de affiche. Zij zijn en blijven vreemdelingen die zich van ons onderscheiden door hun etnische afkomst.
Gedeeld burgerschap, nieuwe Vlamingen, ons Vlaming-gevoel delen met nieuwkomers... Zucht... Het zal allemaal nog wel meer aan bod gaan komen in de toekomst.
Minderhedenforum start affichecampagne na racisme op internet: "Ik ben Vlaming. Mag ik ook fier zijn?"
Beschaving versus OnderontwikkelingToch mooi hé, zo'n ingetogen zelfbeheersing? Deze foto's heb ik geleend van http://blog.seniorennet.be/rechts.
In Rio traden gisteren twee vrouwenteams aan in de strijd voor het beste beachvolleyteam. Egyptische vrouwen tegen Duitse vrouwen. De Egyptische meisjes droegen een boerkini, een verhullend kledingstuk dat volgens het islamitisch bijgeloof moslima's toelaat om te sporten, terwijl de Duitse meisjes het traditionele beachvolley-outfit droegen, waarin hun vrouwelijke vormen tot hun recht kwamen, en waardoor ze vlotter konden bewegen en manoeuvreren. Dankzij de ode aan hun Schepper hebben de Duitse meisjes de wedstrijd gewonnen.
Midden in de nacht wandelt er een 15-jarig jongetje door de donkere straten van Verviers. Helemaal alleen, zonder ouders. Het lijkt of hij Arabische gebedjes prevelt, maar dan blijken het pure haatboodschappen te zijn die hij uitroept: "O Allah, vernietig de vreselijke christenen, O Allah, dood hen allen. Spaar geen enkele."...
Waar zitten de ouders van dit gevaarlijke jochie? Of is hij helemaal alleen zonder ouderbegeleiding ons land mogen binnenkomen? Om aan te zetten tot moord. Om aan te zetten tot haat. Om aan te zetten tot geweld. Om aan te zetten tot discriminatie van christenen!... Ach, laat mij op m'n brave blogje maar wat vertellen over de verschillen tussen autochtonen en allochtonen, over rassenverschillen en zo, dat is minder gevaarlijk dan het moordend geschreeuw van die Allah-gek in Verviers. Het jongetje zal als psychisch gestoorde de beste begeleiding krijgen, zijn ouders worden ongemoeid gelaten en het Centrum zal struikelen over mijn onschuldige prozaatjes...
Ik zal nog eens mijn pijlen richten op een van de grootste ondingen die onze democratie overwoekert en ons tot in de ziel raakt – het zogenaamde Centrum voor de Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding, nu met nieuwe naam UNIA om haar verleden te camoufleren.
Voor elke rechtgeaarde democraat is het bestaan van zo’n centrum een ongekende schandvlek op een van de basiswaarden van onze samenleving – de vrijheid van meningsuiting. Deze vrijheid is een van de mooiste vruchten van de eeuwenlange strijd die de Europese Verlichting heeft gevoerd tegen de knevelarij van de autoritaire overheid en het godendom van de religieuze breinpolitie.
Geef toe – wat is het Centrum? Een met belastinggeld betaald instituut dat bepaalt wat vrije burgers al dan niet mogen denken of zeggen – welke echte vrijdenker en kosmopoliet kan zo’n monstruositeit ooit aanvaarden?
Een open en democratische samenleving die beweert gebaseerd te zijn op de vrijheid van de burgers en op de vrije meningsuiting is absoluut niet verenigbaar met een door belastinggeld gefinancierde breinpolitie – die bovendien al te vaak de schijn wekt met twee maten en twee gewichten te meten.
Het zogenaamde Centrum voor de Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding, nu UNIA, schendt door zijn bestaan zelf de fundamentele basisrechten van elke vrije burger in dit land. Het bestrijden van een door de overheid goedgekeurd en gefinancierd “instituut voor correct denken” is daarom een absolute plicht voor elke democraat.
Winkels en etalages wedijveren met elkaar om schoolgerief en allerhande nieuwe spullen op z'n mooist uit te stallen. De verleidelijk etalages en eindeloze rayons puilen uit van overbodige snufjes, tierlantijntjes en hebbedingetjes voor de scholiertjes. Het is moeilijk voor de moedertjes om niet te zwichten voor al dat moois voor hun oogappeltjes en daarom kopen ze maar alles tegelijk en overstelpen ze hun lievelingen met alle zinloze overvloed.
Er ontbréékt iets in het winkelaanbod! Ik mis iets! Ik zie nergens gepaste kleding voor scholieren die in deze roerige tijden voorbereid moeten zijn op mogelijke aanvallen van moslims of van psychisch gestoorden... Ach, 1 pot nat, moslims zijn psychisch gestoord, en psychisch gestoorden zijn islamgevoelig.
Als scholen ooit het doelwit gaan worden van terreuraanslagen, zijn leerlingen niet beschermd tegen kogels en messteken, ze zijn levende schietschijven en daarom moeten ze kogelvrije schooluniformen gaan dragen. Gepantserde kleding, steek- en snijwerende vestjes, t-shirts, onderhemdjes, handschooentjes... alles in een hippe uitvoering en het kan er zo stoer uitzien.
Ik zal het nog eens opnieuw vertellen. Bij de geboorte van elke verse spruit: géén kindergeld. Pas als dat spruitje gaat presteren in het derde kleuterklasje, kan het in aanmerking komen voor kindergeld, eerder niet.
Als ouders hun kleutertjes niet elke dag naar school sturen, maken ze hun kindjes zélf achtergesteld, kansarm, taalarm, en houden ze hun kindjes zélf dom... Het is de schuld van de ouders en van niemand anders. Als ouders hun kleuters niet elke dag naar school laten komen zijn ze zelf schuldig als hun kind gediscrimineerd wordt. De schuld van de ouders en van niemand anders. En door het vasthouden aan eigen taal, cultuur en religie, versterken ze hun zwakke thuismilieus. De schuld van de ouders en van niemand anders.
Kleuteronderwijs is niet meer een 'bewaarschool' zoals vroeger. Het is een driejarige intensieve voorbereiding op de lagere school, een voorbereiding op het leren lezen, rekenen en schrijven. In de kleuterschool worden de fundamenten gelegd van later studiesucces, en daarom moet kleuteronderwijs verplicht worden, vanaf de eerste dag, het eerste uur, elke dag. Regelmatig kleuterschoolbezoek is de eerste voorwaarde om te slagen op school en in het leven.
En daarom moet verplicht kleuteronderwijs gekoppeld worden aan kindergeld. Zo wordt dagelijks schoolbezoek afgedwongen.
't Schoentje knelt bij allochtone ouders die moeilijk te overtuigen zijn van de noodzaak van kleuteronderwijs. Kleuters met een andere taal en cultuur hebben er meer nood aan en toch schitteren ze door hun afwezigheden op school. Daarom zijn er zoveel schoolonrijpe alochtoontjes en zoveel allochtoontjes die het eerste leerjaar moeten overdoen.
Einde derde kleuterklasje moet er een 'kleuter-examen' komen, om te zien of de eindtermen kleuteronderwijs behaald zijn, een schoolrijpheidsexamen op maat van de kleuter. Dat moet een officieel examen worden waarbij kleuters opgespoord worden die uit de boot dreigen te vallen, en ook welke de hiaten in hun ontwikkeling zijn. De inhoud van het examen gaat over: lees-, reken- en schrijfvoorwaarden, motorische en sociale vaardigheden, tijdsbegrippen, lichaamsbesef, ruimtelijke oriëntatie, visuele en auditieve waarneming...
De geslaagde kleuter krijgt een diplomaals hij voldoet aan alle voorwaarden gesteld voor de overgang kleuteronderwijs-lager onderwijs, als alle eindtermen gehaald zijn. Die eindtermen zijn duidelijke criteria voor de toekenning van kinderbijslag.Geen diploma? Geen kindergeld!
Er komen steeds meer vluchtelingen en asielzoekers ons land binnengewaaid. Er komt geen eind aan de stroom gelukzoekers en ze hebben allemaal een diploma op zak dat ze hier erkend willen zien.
Om de toevloed aan erkenningsaanvragen te kunnen verwerken krijgt NARIC, de dienst die de waarde onderzoekt van buitenlandse diploma's, 200.000 euro extra. Daar gaan onze Vlaamse centjes weer naar buitenlanders die niet weten van ophouden met hier hun geluk te zoeken.
Minister Crevits: "Als mensen snel duidelijkheid krijgen over de gelijkwaardigheid van hun diploma, vergroot dat de kansen op een job en versnelt het de inburgering." Fijn zo, iedereen vlug ingeburgerd en lekker geïintegreerd. We hebben weer iets om naar uit te kijken.
De tv doet er nog een schepje bovenop door te doen uitschijnen dat het allemaal geleerde koppen zijn die hier hun asiel komen aanvragen en dat wij blij moeten zijn met hun komst.
Nu Groot-Brittannië weg is uit de EU, pleiten de Verenigde Vlaamse en Nederlandse taaladviseurs voor een gestandaardiseerde eenheidstaal in het gewijzigde Europa.
Woordvoerder Jef Labiel: "Na deze Brexit moeten we de kans grijpen om met onze mooie Vlaamse taal een stempel te drukken op de EU. We moeten met z'n allen 1 taal gaan spreken: de Nederlandse taal." ... In de EU is er toch ook maar 1 munt: de euro, maar die is allang een beetje ziekjes.
De Vereniging van Taaladviseurs roept alle Vlamingen op om massaal te kiezen voor het Nederlands als officiële gemeenschappelijke taal in Europa, en dat kan gebeuren op: website van de Europese Unie.
Onderwijshervormingen moeten alle tweede, derde en vierte talen van het lesrooster schrappen om plaats te maken voor Nederlandse spelling, grammatica, woordenschat, zinsbouw, Vlaamse gezegden en spreuken, Vlaamse gedichten en literatuur van eigen bodem.
Controleurs en inspecteurs moeten op pad gestuurd worden om bij migrantengezinnen boetes uit te delen als deze gezinnen betrapt worden op het gebruik van hun thuistaal.
Over vier weken zwaaien alle schoolpoorten wagenwijd open om alle kindertjes van de hele wereld welkom te heten. Zonder onderscheid, iedereen gelijk... De scholen zitten smachtend uit te kijken naar kindjes uit alle windstreken van de hele aardbol, uit alle vergeten uithoekjes en donkere plekjes van de hele wereld. Zonder onderscheid, iedereen gelijk... Kindertjes van alle landen en alle continenten, verenigt u om samen onze Vlaamse scholen te bestormen en ons traditionele Vlaams onderwijs naar de knoppen te helpen... Zonder onderscheid, iedereen gelijk.
Alle rassen, alle soorten, alle strekkingen, religies en wijde afkomsten, alle culturen en barbaren, hoe gekleurder hoe liever, hoe diverser hoe beter, alle jihadietjes en kleine geradicaliseerdjes, anderstaligertjes en ongeletterdjes, kortom alles wat onze onderwijskwaliteit in 't gedrang brengt zal hier vertroeteld en verwend worden op de voorste rijen in de klas waar ze alle mogelijke aandacht krijgen van de leerkracht terwijl de Vlaamse kindjes achteraan in de klas verkommeren en niets bijleren... Ja, dat is nu echt de doelstelling van ons Vlaamse onderwijs geworden : iedereen gelijk en niemand mag met kop en schouders uitsteken boven de grauwe massa. We moeten streven naar een klimaat van eenwording, van eensgezindheid waar niemand uit de toon valt en alle snaren gelijk gestemd zijn.
Verval, nivellering, teloorgang, vernieling, verloedering... dát is de prijs die we betalen voor gelijke kansen voor alle kinderen. Niemand mag méér kansen krijgen dan een ander, iedereen moet gelijk zijn, ook als ze met nog natte kleertjes naar school komen, geurend naar het Middellandse Zeewater, ook al komen ze met strooien rokjes en zilverpapier in hun handjes aan de schoolpoort kloppen, of komen ze aanbellen met woestijnzand in hun oortjes.
De toekomstige losertjes van onze samenleving worden glansrijk opgevangen te midden van onze eigen Vlaamse leerlingen die zelf kunnen fluiten naar onderwijs op hoog niveau, naar kwaliteitsvolle lessen. Er is ook geen sprake meer van voorbereiding op hoger onderwijs, alleen de enkelingen die over de gave van zelfontwikkeling beschikken, kunnen de overstap naar hoger onderwijs wagen.
Is er wel plaats genoeg voor alle kleintjes en jongeren die massaal van zo ver gekomen zijn speciaal om hier veel bij te leren en stellig van plan zijn om onze pensioenen te gaan betalen, hartstochtelijk een bijdrage willen leveren aan de welvaart van ons land dat aan de afgrond van vernietiging staat?... Ach, dankzij de komst van kindertjes van over de hele wereld komt ons onderwijs er wel bovenop. En als die massa nieuwkomertjes geen plaatsje vinden op de schoolbanken, dan sjotten we toch een paar Vlaamse leerlingen naar buiten. Die trekken hun plan wel. 'Eigen leerlingen laatst' en zo. Dat gaat de slogan van de toekomst worden!
Het valt me moeilijk om mijn gedachten in een vorm te gieten, waarbij de zinnen elkaar vloeiend opvolgen en er een verhaaltje ontstaat, een geheel waarin precies staat wat ik te vertellen heb, zonder over mijn woorden te struikelen, zonder me suf te denken over het verwoorden van wat in mijn hoofd zit. Er zit veel in mijn hoofd, maar ik weet niet waaraan beginnen. En het einde ken ik evenmin. Komt erbij dat ik moet oppassen voor ambetante lezers die vanop de preekstoel hun ongenoegen uiten over de inhoud van mijn schrijfsels.
Ik schrijf wel eens berichtjes die niet passen bij het tintenschema van mijn blog. Zo zijn er de 'tussendoortjes' die best wat pikanter mogen zijn, of actuele nieuwsberichtjes die zonder korreltjes zout genomen moeten worden. Preutse lezers moet ik meer plagen. En tegen schenen stampen doe ik niet genoeg. Ik denk dat ik eens samen met mijn muze op bezinningsweekend moet gaan, ergens in de Ardennen in een verloren hotelletje, of in een wereldvreemd klooster... Liefst daar waar paters trappisten brouwen.
Voltaire, Franse filosoof en schrijver, 1694-1778, leefde als een talentvol parasiet, maar dan op eigen kosten... Verspreidde pamfletten, brochures, romans, brieven en kattenbelletjes die het geestelijk leven van Frankrijk en heel Europa beïnvloedden. Hij bekritiseerde de maatschappij en de geest van zijn tijd met bijzondere spiritualiteit en bijtende spot. De wijsgerige inzichten van zijn tijd werden door hem gepopulariseerd... In de latere jaren raakte hij echter verontrust over het probleem van het kwaad, de koran:
"De Koran leert angst, haat, minachting van anderen, moord als een legitiem middel voor de verspreiding en het behoud van deze satanische leer. De koran vindt vrouwen ziekelijk, deelt mensen in in klassen, vraagt om bloed en steeds meer bloed. Een kameelhandelaar doet vonken geven in zijn stam, als hij zijn medeburgers wil doen geloven dat hij sprak met de aartsengel Gabriël, dat hij pochte over het feit dat hij in de hemel opgenomen werd en daar een deel van zijn onverteerbare boek ontving, dat het gezond verstand op elke pagina op z'n grondvesten deed daveren, dat om respect te krijgen voor dit werk, hij zijn land bedekt met vuur en ijzer, dat hij vaders wurgt, dochters wegsleept, dat hij de verslagenen laat kiezen tussen de dood en zijn geloof: nu is dit zeker iets dat niemand kan verontschuldigen, tenzij hij als Turk geboren is, tenzij het bijgeloof alle natuurlijke licht van de rede in hem verstikt heeft."
Geert Bourgeois (N-VA): "... dat er nog veel werk is om tot een gedeeld burgerschap en een inclusieve samenleving te komen... In een inclusieve samenleving horen alle burgers erbij, ongeacht hun verschillen en met respect voor hun verscheidenheid. Iedereen geniet van gelijke rechten en kansen om gelijkwaardig te participeren."
Gelijke rechten en kansen? En de PLICHTEN? Bourgeois vergeet dat een geslaagde inclusie gebaseerd is op gelijke rechten, maar ook op gelijke PLICHTEN.