Onderzoekers hebben uitgerekend dat er 42.000 nieuwe plaatsen moeten bijkomen in de Brusselse scholen tegen 2020. "De demografische groei, de toename van culturele diversiteit en taalverscheidenheid zijn de oorzaken van de nood aan bijkomende plaatsen."...???... Kunnen ze nu niet gewoon zeggen dat allochtonen en moslims veel teveel kinderen produceren en dat de verbruining oorzaak is van plaatstekort in de Brusselse scholen? Is dat nu echt zó moeilijk om uit te spreken?
Onderzoekers van de UCL onderzochten de relatie tussen moslims en niet-moslims in Brussel. Maar dan schakelen ze ineens over op de diversiteit in Brusselse scholen. Hun verhaal maakt een warrige indruk. Ze komen tot de conclusie dat leerkrachten onvoldoende vorming en middelen hebben om om te gaan met de diversiteit in Brusselse scholen.
Brusselse leerkrachten zijn bangeriken. Dat maak ik op uit het onderzoek. 't Schijnt dat ze thema's als evolutieleer en homoseksualiteit mijden omdat ze te gevoelig liggen. Schrik om moslims voor het hoofd te stoten? Om hen te krenken?... Andere thema's zijn de kruistochten, de Palestijnse kwestie, Afghanistan, Syrië, gelijkheid van man en vrouw, hoofddoeken, gemengde turnlessen, IS, jihadisme, het kalifaat... Leerkrachten schuiven discussies hierover vaak opzij. Waarom? Ze hebben toch hun leerplannen om zich aan vast te houden? Of moeten die eerst aangepast worden aan de islamitische schoolbevolking?!
Het probleem is dat Brusselse scholieren de grenzen van hun woonwijk niet durven overschrijden, ze gaan niet om met mensen buiten hun eigen kring. Daardoor horen ze geen andere meningen dan die van hun ouders of van wijkgenoten. Vaak botsen die meningen met wat ze op school leren, zeker als het over religie gaat... Hebben ze dan niet leren integreren? Waar zijn die miljoenen en miljarden naartoe die dienden om de integratie te bevorderen?!
En dan eindigen de onderzoekers met iets heel gevaarlijks. Ze vinden het jammer dat leerkrachten niet weten hoe ze delicate thema's moeten behandelen, jammer, omdat in scholen gewerkt kan worden aan een gemeenschappelijke cultuur, zeggen ze. "Gemeenschappelijke cultuur"? En die van ons? Is die niet goed genoeg? Gaan de Brusselse scholen onze eigen cultuur verloochenen? Gaat de leerstof aangepast worden aan de diversiteit? Aan de verschillende nationaliteiten en religies? Gaan ze zwichten voor andere culturen en andere religies?
Ja Lieve, stop er maar mee, ge hebt er een potje van gemaakt vandaag, het trekt op niet veel. Dat komt misschien omdat ik gisteren de Walen vergat. Ik vergat te vragen naar 'de meerwaarde van de Walen'!
|