De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
19-03-2015
Leren + Werken
Vanaf volgend schooljaar starten de eerste proefprojecten van duaal leren. Dat betekent afwisselend naar school gaan en in een bedrijf werken. Jongeren volgen theoretische lessen op de schoolbanken en tevens kunnen ze ervaringen opdoen op de werkvloer. Zo zijn ze beter voorbereid op de arbeidsmarkt. Ze zullen ook moeten leren solliciteren om een opleiding bij een bedrijf te volgen.
Het systeem van duaal leren wordt uitgebouwd door de ministers van Onderwijs en Werk, Crevits en Muyters. De bedoeling is om de jeugdwerkloosheid en de schooluitval te bestrijden.
Het beroeps- en technisch onderwijs zullen heel nauw gaan samenwerken met bedrijven. Vanaf het 5de middelbaar volgen de leerlingen de hoofdmoot van hun opleiding in bedrijven. Het duaal leren situeert zich dus in de 3de graad van het arbeidsgericht secundair onderwijs.
Op het einde van de 2de graad zullen klassenraden leerlingen adviseren om aan een duaal traject te beginnen. Op basis van een sollicitatieprocedure wordt dan een traject uitgetekend om werken en leren op elkaar af te stemmen. Zij die nog niet arbeidsrijp zijn, krijgen een traject op maat aangeboden.
Het duaal leren zou moeten leiden tot een onderwijskwalificatie, of een erkende beroepskwalificatie. Zo zijn jongeren goed voorbereid om door te stromen naar de arbeidsmarkt, en hun kwalificaties kunnen hen zelfs toelaten tot hogere studies.
Onvoorstelbaar hoe ingenieus onze regeerders actuele maatschappelijke problemen weten aan te pakken. Nu is het de beurt aan de jeugdwerkloosheid en de schooluitval. Vroegtijdige schoolverlaters krijgen dan via duaal leren toch nog een kwalificatie. Duaal leren als een omweg om ongekwalificeerden toch nog aan een diploma te helpen, om hen toch nog toegang te laten krijgen tot de arbeidsmarkt, om hen toch nog deel te laten nemen aan het gewone maatschappelijke gangetje. Allochtone leerlingen mogen dankbaar zijn met zo'n systeem van duaal leren. Een evaluatie in de zomer van 2016 zal uitwijzen hoe groot hun dankbaarheid, hun vlijt en hun goede wil zijn.
Reacties op bericht (1)
20-03-2015
Beste Lieve
Uw stukje is een bevestiging van wat ik meermaals plaatste op uw blog, namelijk. Dat het "schoolgedrag" van de allochtonen zich verder zet op de werkvloer. Zelf was ik schoolmoe, en heb 44 jaar geleden leercontract gedaan. Ik heb daarna legerdienst gedaan en ben beginnen werken tot en met vandaag. Zo dadelijk ga ik weer aan de slag. Waarmee ik wil zeggen, dat er leerlingen zijn die het systeem hopelijk wel ernstig zullen nemen. Maar wie dat zullen zijn laat ik aan uw en de lezer zijn verbeelding over.