De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
19-03-2015
Leren + Werken
Vanaf volgend schooljaar starten de eerste proefprojecten van duaal leren. Dat betekent afwisselend naar school gaan en in een bedrijf werken. Jongeren volgen theoretische lessen op de schoolbanken en tevens kunnen ze ervaringen opdoen op de werkvloer. Zo zijn ze beter voorbereid op de arbeidsmarkt. Ze zullen ook moeten leren solliciteren om een opleiding bij een bedrijf te volgen.
Het systeem van duaal leren wordt uitgebouwd door de ministers van Onderwijs en Werk, Crevits en Muyters. De bedoeling is om de jeugdwerkloosheid en de schooluitval te bestrijden.
Het beroeps- en technisch onderwijs zullen heel nauw gaan samenwerken met bedrijven. Vanaf het 5de middelbaar volgen de leerlingen de hoofdmoot van hun opleiding in bedrijven. Het duaal leren situeert zich dus in de 3de graad van het arbeidsgericht secundair onderwijs.
Op het einde van de 2de graad zullen klassenraden leerlingen adviseren om aan een duaal traject te beginnen. Op basis van een sollicitatieprocedure wordt dan een traject uitgetekend om werken en leren op elkaar af te stemmen. Zij die nog niet arbeidsrijp zijn, krijgen een traject op maat aangeboden.
Het duaal leren zou moeten leiden tot een onderwijskwalificatie, of een erkende beroepskwalificatie. Zo zijn jongeren goed voorbereid om door te stromen naar de arbeidsmarkt, en hun kwalificaties kunnen hen zelfs toelaten tot hogere studies.
Onvoorstelbaar hoe ingenieus onze regeerders actuele maatschappelijke problemen weten aan te pakken. Nu is het de beurt aan de jeugdwerkloosheid en de schooluitval. Vroegtijdige schoolverlaters krijgen dan via duaal leren toch nog een kwalificatie. Duaal leren als een omweg om ongekwalificeerden toch nog aan een diploma te helpen, om hen toch nog toegang te laten krijgen tot de arbeidsmarkt, om hen toch nog deel te laten nemen aan het gewone maatschappelijke gangetje. Allochtone leerlingen mogen dankbaar zijn met zo'n systeem van duaal leren. Een evaluatie in de zomer van 2016 zal uitwijzen hoe groot hun dankbaarheid, hun vlijt en hun goede wil zijn.
Ik kom net terug van een nachtelijke wandeling. Geen regen, geen wind, fijn. Struikrovers en gauwdieven hoefde ik ook niet te trotseren, want ik was helemaal alleen op de wereld. Het was ijzig stil. En donker. Iedereen sliep al bijna. De avond was van mij, van mij alleen. Het doffe licht van de lantaarnpalen wierp een lange schaduw over het wegdek. Slechts twee auto's tegengekomen. Nachtraven waarschijnlijk. Zoals ik.
Opeens hoorde ik achter me een licht getrippel. Trippel, trippel, trippel. Het was het poesje van de buren dat me volgde. Het poesje dat me iedere ochtend vriendelijk komt begroeten om gestreeld te worden en om iets lekkers te krijgen. Het poesje dat me altijd nauwlettend in de gaten houdt, niet alleen overdag, nu ook 's nachts. Het bleef me volgen alsof het me wilde beschermen. Ze hield twee meter tussenafstand aan. Zo heeft ze een heel eind achter me blijven wandelen. Ik maakte me zorgen want hoe geraakt dat beestje weer terug thuis? Ik denk dat een poesje instinctief aanvoelt hoever het kan gaan om niet te verdwalen, want op een gegeven moment zag ik het niet meer. Poeske weg...
Onderwijsminister Crevits maakte een afspraak met de Moslimexecutieve om een team van 20 islamleerkrachten op te leiden om naar scholen te sturen die te kampen hebben met radicaliserende jongeren. "Ze moeten een tegendiscours op gang brengen om hen zo op andere gedachten te brengen", zegt Crevits.
"We zoeken geëngageerde mensen", zegt Ahmed Azzouz, inspecteur islamgodsdienst, ‘We zullen ze spreiden over heel Vlaanderen.’
Crevits is vandaag aanwezig op een ontmoeting van 26 Europese ministers van Onderwijs om tot een gezamenlijke aanpak van de radicalisering te komen.
Ai, ai, zegt Lieve. Islamleerkrachten om moslimleerlingen op andere gedachten brengen? Ik heb er geen vertrouwen in. Ook al worden die islamleerkrachten speciaal opgeleid om met radicaliserende jongeren te onderhandelen... Ik geloof er niet in. In elke omgang tussen islamleerkrachten en moslimjongeren zitten radicale elementen, het radicalisme zit erin verweven, in elk contact tussen moslims onderling. Tussenkomsten van islamleerkrachten zullen bijdragen tot radicalisering. Ik geloof nooit dat radicaliserende jongeren kunnen omgepraat worden door islamleerkrachten.
De omgang met moslimjongeren op school zou 'ont-islamd' moeten worden... Islamvrij... En daarin is geen plaats voor islamleerkrachten!
Atheneum van directeur Blauwbaard, einde jaren negentig.
Godsdienstleraar en Islamleraar
Leraar Robert gaf godsdienstles in een atheneum waar Turken in de meerderheid waren. En die Turkse moslims volgden natuurlijk allemaal islamles bij de islamleraar.De islamleraar, dat was die man met een kanjer van een snor en een imposante dikke ronde buik die alleen maar wat inkromp tijdens de ramadan.
Vlaamse Leerlingen verlaten de School
Leraar Robert zag het aantal leerlingen in zijn klas jaar na jaar dalen. Zijn lesuren ook. Het vak 'katholieke godsdienst' kwam in de verdrukking. Er restte nog slechts een klein groepje Vlaamse leerlingen die zijn godsdienstlessen volgden. En toen kwam er een moment dat hij voor een lege klas stond, iedereen wég. Nu bestaat de school zelfs helemaal niet meer. Alles krijgen ze kapot, die moslimleerlingen...
Leerlingbegeleider
Omdat Robert geen leerlingen meer had om godsdienstles aan te geven, werd hij benoemd tot 'leerlingbegeleider', als begeleider van het bruine volkje, als bemiddelaar, als vertrouwenspersoon, om zachtjes en tactvol spijbel- en andere gedragsproblemen aan te pakken. Vooral zachtjes en tactvol!
Spijbeloverleg
Tijdens zijn vergaderingen, 'Spijbeloverleg' heette dat, werden telkens nieuwe spijbelaars gesignaleerd, en werden gesprekken met de spijbelaars en hun ouders georganiseerd. Over sancties werd er nooit gesproken, nee, want de aanpak moest fluweelzacht, voorzichtig en tactisch zijn... Ze zijn er ver mee gekomen met hun liefdevolle benadering van allochtonen!...
Kudde Olifanten
Met de idealistische moed van een naïeveling had Robert zijn taak zeer ernstig opgevat, om allochtone leerlingen op het rechte pad te houden, om hen wijsheid en discipline bij te brengen. Maar hij vergat dat je aan 'cultuur' niet kunt prutsen... Robert had net zo goed een op hol geslagen kudde olifanten kunnen begeleiden...
Ik zal eens iets vertellen over de extravagante transgenderbekommernis van ons land. Het 'Duaal leren' is voor later.
In Gent was er eind vorige week een Europese conferentie over transgenderzorg. Eerder bleek uit een Europees onderzoek over de leefsituatie van transgenders dat ons land moet inzetten op het welzijn van transgenders. Transgenders mogen zich niet gediscrimineerd voelen door hun transgender-zijn. Zij moeten zichzelf kunnen zijn en de overheid moet hen daarin stimuleren. Genderidentiteit en -expressie zijn vorig jaar opgenomen in de antidiscriminatiewetgeving. Wat discriminatie op school betreft, behoort ons land tot de top vijf van Europa. Dat komt omdat Vlaanderen al een zeer goed transgenderbeleid heeft. Transgenders doen het beter als ze ondersteuning krijgen van de overheid, en dat is in ons land het geval. Alleen is er nog het probleem van de juridische erkenning van de genderidentiteit...
Tot in het absurde wordt van ons, normale mensen, verwacht dat we de gekste dingen aanvaarden en begrijpen: afwijkende levensvormen, islamitisch geweld, criminaliteit, immigratiechaos, homoseksualiteit, jeugdwerkloosheid, jongerengeweld... Alles wat afwijkt van het normale wordt in de kijker en in de bloemetjes gezet. En als we geen begrip opbrengen, zitten WIJ fout.
Toen ik las over de transgenderconferentie in Gent, kwam het op mij over als een promotie van geslachtsverandering. In de supermarkt heb je ook promoties, maar in Gent ging het over 'transgenders in de aanbieding'. Het aanprijzen van de transgenderidentiteit begint stilaan de pan uit te swingen.
Daarom ga ik nu van de gelegenheid gebruik maken om nog eens mijn gedacht te zeggen over die seksloze tussensoorten die niet tevreden zijn met zichzelf, aan hun oorspronkelijke geslacht twijfelen, en iedereen gaan ambeteren met hun tegennatuurlijke verlangens.
Conchita Wurst, 'de zangeres-met-de-baard', is het symbool van de Verwording van de Mens. 'Het' lijkt op een 'tussen-mens', noch man, noch vrouw, een kaakslag voor gezonde mannen en gezonde vrouwen, een kaakslag voor de normale mens. Heeft niets te maken met seksuele andersgeaardheid. Beelden van deze wanstaltige karikatuur van 'de mens' zetten aan tot het tolereren van idioterie. Het leek er op dat men via het gedrocht 'Conchita' perversies en afwijkingen wil legaliseren en aanvaardbaar doen lijken...
Er zijn gisteren weer eens cijfers opgedoken over schoolverlaters zonder diploma. Weeral. Al sinds 2002 (!) worden die cijfers regelmatig gepubliceerd. De laatse jaren volgen de publicaties elkaar op met steeds kortere tussenpauzes. Omdat het aantal allochtonen, die het belang van een diploma niet inzien, blijft stijgen.
In Antwerpen, Gent, Brussel en Genk luiden de alarmklokken zich suf. De curve van de ongekwalificeerde uitstroom wijst er regelrecht naar de wolken in de lucht. In die steden wonen dan ook de meeste allochtone gezinnen met de meeste nakomelingen. Ze vermenigvuldigen zich op een onnavolgbare wijze. Bandeloos en zonder discipline. Zoals bij konijnen en kakkerlakken. Kinderopvang en onderwijs zullen in de toekomst uitpuilen van de exotische vruchten die opeengestapeld gaan worden omdat er anders geen plaats meer is. Sardientjes en harinkjes.
Nu volgt in een notendop het meest recente bericht over vroegtijdige schoolverlaters.
Een op de acht verlaat school zonder diploma - Antwerpen is koploper met 1 op de 4 - Gent, Brussel en Genk scoren ook records op het vlak van de ongekwalificeerde schoolverlaters - Het beroepsonderwijs telt de meeste schoolverlaters zonder diploma - Het deeltijds beroepsonderwijs spant de kroon met 60% (!) schoolverlaters zonder kwalificatie.
Het probleem van schooluitval breidt zich uit als een inktvlek. Antwerpen en Brussel alarmeerden al eerder. En nu, twee jaar geleden gingen in Genk stemmen op om diploma's te koppelen aan het recht op een uitkering. Er wordt in Genk één miljoen euro per jaar (!) geïnvesteerd in het probleem van schoolverlaters. Zonder resultaten... Over de koppeling diploma-uitkering hebben we ook al niets meer gehoord. Natuurlijk niet.
Ook twee jaar geleden wilde de Gentse onderwijsschepen Elke Decruynaere (Groen) een actieplan opstarten tegen ongekwalificeerde schoolverlaters, met als uitgangspunt 'het welbevinden' en 'het graag naar school gaan'... Over 'plichten' en 'verantwoordelijkheden' zei ze niets. Elke Decruynaere weer. De Vlaamse regering droomde in 2002 van een halvering van het aantal jongeren zonder diploma. Nu is er geen halvering, maar wél een stijging van het aantal ongekwalificeerde schoolverlaters, een stijging die niet meer te stuiten is.
Het was te voorspellen en te verwachten, die stijging. En de toekomst belooft zeker geen verbetering, want dan zijn er nóg meer kinderen van asielzoekers, van illegalen en vluchtelingen, van landlopers en klaplopers, die onze scholen gaan bevolken, kinderen met een taalvaardigheid die zelfs niet voldoet om de lagere school aan te kunnen. Het zal alleen maar erger worden met afhakers en schooluitvallers.
Vroegtijdige schoolverlaters, allochtonen, anderstaligen, andersoortigen, je kan ze d'r zo uitpikken in de loop van het secundair, de afhakers. 18-jarigen van het 4de of 5de beroepsjaar die niet meer schoolplichtig zijn, zijn niet geïnteresseerd in een diploma. Hun enige ambitie is: gaan stempelen zoals hun vader. Bij de verwezenlijking van hun 'toekomstdroom' worden ze een handje geholpen door de school of door de migrantendienst die hen de weg wijst naar het stempellokaal. Lezer, nog verwonderd over het grote aantal vroegtijdige opgevers?
Halfweg het middelbaar geraken ze 'schoolmoe', de toekomstige schoolverlaters zonder diploma. 'Schoolmoeheid' als camouflage voor luiheid, gemakzucht, gebrek aan motivatie, gebrek aan interesse. Aan de basis van schoolmoeheid ligt hun taalhandicap. Veel allochtonen die hier geboren zijn worstelen nog hun hele schoolloopbaan met taalmoeilijkheden, de onwilligen om zich correct uit te drukken in het Nederlands, zowel schriftelijk als mondeling.
Lees een volgende keer over de plannen van Crevits en Muyters, als 'oplossing' van het 'schoolverlaten zonder diploma': Duaal leren. Onzekoning is met zijn ministers op werkbezoek geweest in Duitsland om te zien hoe ze daar 'Werken en Leren'... Wordt vervolgd.
Houzee heeft me aan het werk gezet. Gedaan met luieren. Hij wees me op een artikel in DS over onmogelijke geldsommen die opgeslokt gaan worden door... het islamonderricht op school! Ja, en daarom hier een afbeeldingske van de mascotte van de moslims, de Koran.
De "vermaledijde islam", zegt Houzee. Waarmee hij al direct aangaf te weten welke 'godsdienst' in ons onderwijs 292 miljoen euro gaat krijgen. En in de toekomst nog veel meer.
De hele tekst staat te lezen bij de Rechtsblog van Houzee. Ik ben er gestruikeld over 1 zinnetje: "De samenleving wordt steeds diverser"... Neen, de samenleving wordt steeds islamitischer! Er komen uit alle windstreken en omstreken moslims hier binnenwaaien. Soms vraag ik me af of er wel een eind aan komt, en vanwaar ze ze blijven halen, en hoe goed ze de weg naar hier zo goed vanbuiten kennen.
Het probleem van de toenemende islamisering wordt handig omzeild in het Standaardartikel, waar er over 'diversiteit' gesproken wordt in plaats van over 'meer moslims'.
Ik zei dus dat ik aan het struikelen was over de misleidende uitspraak: "de samenleving wordt steeds diverser". En terwijl ik zo aan het uitglijden was, dacht ik bij mezelf: Als we nu eens alle godsdienstonderricht op alle scholen afschaffen. Doen alsof er geen geloof is. Toch niet op school. Dan kunnen de scholen optimaler werken aan hun eigenlijke taken: kennisoverdracht, pedagogische ondersteuning... En zo worden fortuinen uitgespaard om te besteden aan onze eigen Vlaamse leerlingen. Redden wat er nog te redden valt van de Vlaamse authenticiteit.
Ondertussen kunnen moslimleerlingen terecht in moskeeën en bij imams die toch al Vlaams geld krijgen, en bij hun ouders die nog altijd meer invloed hebben op de moslimpjes dan de scholen.
Er was eens een eenzaam kleutertje, Pietje Jansen was zijn naam. hij was het enige Vlaamse kleutertje te midden van allochtone klasgenootjes. Het drama voltrok zich in 1991, in een concentratieschool waar 't Kabouterke toen directeur was. Voor deze zielige man heb ik nog altijd geen geschikte schuilnaam kunnen verzinnen.
Op een dag kwamen een Turkse tolk en een CLB-betwetertje het klasje bezoeken, in het kader van een of ander zwijnenproject. Het schandalige project had verstrekkende gevolgen voor het arme Pietje. Luister maar...
De Turkse kleutertjes werden zorgvuldig gescreend in hun eigen Turkse taal. Uiteraard kon Pietje niet deelnemen. Zijn uitsluiting werkte traumatisch en zinderde nog lang na in zijn leventje. Na afloop werden alle Turkjes grondig besproken en beoordeeld. Alle aanwezigen bekeken uitvoerig de gegevens van elk Turkje... En nóg altijd kwam Pietje Jansen niet aan de beurt. Alsof iedereen hem vergeten was...
Plotsklaps moest Pietje naar een BLO-school. Terwijl niet één keer zijn naam gevallen was als zijnde een probleem. Niet één keer werden er moeilijkheden bij hem gesignaleerd. Nooit was er een aarzeling, nooit een struikeling. Pietje moest verwijderd worden, niet omdat hij dom was, maar omdat hij niet paste in het Turkse klasje en daardoor een sluipende achterstand opliep. Pietje was compleet verwaarloosd, straal genegeerd, hij was niet dom en toch moest hij naar BLO! Zijn Turkse klasgenootjes genoten met volle teugen van de betuttelingen die de kleuterleidster dagelijks tevoorschijn toverde om haar kleine allochtoontjes in de watten te leggen. Géén watten voor Pietje. Pietje was écht kansarm. De échte kansarmoede waart rond onder de verstoten Vlaminkjes die geen ontwikkelingskansen krijgen, omdat alle aandacht en al het geld naar de Turkjes gaan.
Evenals Pietje werd ook zijn vader in de steek gelaten. In zijn eentje zocht de wanhopige man contact met het OCMW. Een hulpeloze ouder, die zelf de weg naar een oplossing zocht. Voor Turkse ouders zou die weg allang uitgestippeld zijn, op een schaaltje aangeboden. Instanties genoeg om Turkse gezinnen wegwijs te maken en alles voor hen te regelen. Maar Pietjes vader stond daar helemaal alleen. Hij protesteerde zelfs niet toen hij zélf stappen moest ondernemen in de zoektocht naar een andere school...
************
Dit schrijnend verhaal heb ik al ooit eens verteld. Het jongetje heette in werkelijkheid R.M. en werd door zijn alleenstaande vader opgevoed. Ikzelf kon toen bij niémand terecht met mijn ergernissen en boosheid over de walgelijke verheerlijking van het allochtoon gepeupel. Directeur 't Kabouterke had nog het lef om te vragen "of ik iets tegen migranten had"!...
Vrijdag, de dertiende. Die laatste dans gaat niet goed aflopen. Ik voel het. Bij Golfbrekers wijst Lolita ons naar 'Save the last dance for me' van de Drifters. Uit de tijd van vroeger, toen we nog jong en onbezonnen waren, en ondeugend ook nog.
Het aantal leefloners is de voorbije drie jaar fors gestegen, vooral in Brussel en Wallonië. Oorzaken van de stijging zijn de hervorming van de inschakelingsuitkering en het groeiend aantal gesanctioneerde werkzoekenden.
Dat was het nieuws waarmee we gisteren misleid en overrompeld werden, om de aandacht af te leiden van jongeren die massaal de OCMW's plunderen.
En wat nog erger is: bruggepensioneerden worden geplaagd en gestresseerd met de dwangmaatregel om beschikbaar te blijven voor de arbeidsmarkt. Solliciteren, zich inschrijven bij VDAB... Pesterijen voor ouderen die de OCMW's krachtig en machtig gemaakt hebben. OCMW's die nu leeggezogen worden door jongeren, de OCMW-uitzuigers.
Inschakelingsuitkering? Tot voor kort kregen schoolverlaters die na een jaar nog geen werk gevonden hadden, een uitkering. Dat is nu veranderd. En daarom kloppen jongeren aan bij het OCMW voor een leefloon. Hun aantal blijft groeien. Eén op drie leefloners is jonger dan 25 jaar. OCMW's als de gulle geldschieters voor leefloners...
Het is gemakkelijker om een leefloon aan te vragen dan naar werk te zoeken. Die mentaliteit kregen scholieren mee vanuit de school. Nietwaar directeur Blauwbaard? Schoolverlaters die een beetje schoolmoe waren, om die naar den dop en het OCMW te sturen?! Uw allochtone schoolverlaters, uw lievelingen?
Jongeren die een aanslag plegen op de OCMW's, da's niks nieuws. Pubers, eigenlijk nog kinderen, ze kennen d'r ook wat van. Ruim drie jaar geleden schreef De Morgen: "17.000 scholieren krijgen leefloon van het OCMW". 17.000 scholieren?! Dat waren er vier keer meer dan 13 jaar geleden. En de helft van die scholieren zat nog op de middelbare school. Jaarlijks betaalde de overheid 81 miljoen euro aan leeflonen voor studerende jongeren...
Vlaamse poetsvrouwen, let op uw zaak! Uw jobs komen in het gedrang! Gij zult gediscrimineerd en verguisd worden, gij zult verstoten worden, gij zult verbannen worden naar andere oorden dan de poetsvloer. Uw bestaan als waardige poetsvrouw wordt bedreigd door een soort neger die ons hier wil voorschrijven welke poetshulp we in huis moeten halen. Hij dicteert wie het stof mag komen afhalen in onze Vlaamse huishoudens, wie de stofzuiger en de zeemlap mag hanteren. En dat zult Gij niet zijn, Vlaamse poetsvrouw, Gij zijt niet de uitverkorene, Gij zult moeten wijken voor uitheemse poetshulpen die uw werk afpakken, en dan telt Gij niet meer mee, Gij zult gediscrimineerd worden!...Vlaamse gediscrimineerden, sta op en protesteer!
Vlaamse poetsvrouwen, uw plaatsen zullen ingenomen worden door poetsvodden die geen woord Nederlands verstaan, geen woord Nederlands spreken, en niet de minste intentie hebben om zich uit de naad te werken. Kom in opstand, Vlaamse poetsvrouwen! Nu kan het nog, laat u niet intimideren door de beschuldiging van discriminatie. 'Discriminatie' telt hier niet, het is een belachelijk voorwendsel om het groeiend aantal vreemdelingen hier aan het werk te krijgen. En als vreemdelingen geen werk krijgen, zijn wij, de oorspronkelijke inwoners racistisch en discriminerend. Laat u niet in die hoek van valse beschuldigingen drijven!...
Zo. Ik heb mijn best gedaan om onze eigen Marie en Zulma als poetsvrouw in ere te houden. Zij zijn vertrouwd met de verlangens van onze Vlaamse huishouden. Zij weten waar het stof ligt en waar er geboend moet worden. Waarom zouden we Hatice of Isha in onze Vlaamse huiskamers moeten dulden? Met Marie en Zulma voelen we ons veilig en op ons gemak. Dat gevoel is er, dat is niet weg te cijferen. Marie en Zulma zijn we gewend, we hoéven geen indringers in de intimiteit van ons huishouden!
Het Minderhedenforum, met Wouter Van Bellingen als bendeleider, blijft zeuren over 'discriminatie' in de dienstenchecquesector. Philippe Muyters (N-VA), minister van Werk, heeft zich nu laten verleiden tot het opstellen van een actieplan om discriminatie in de dienstenchecquesector te bestrijden. Hij houdt van overleggen over maatregelen die discriminatie moeten tegengaan... buigen en knielen voor minderheden... Muyters had het onderzoek van het Minderhedenforum naast zich neer moeten leggen, ergens in een vergeten schuif, en moeten opkomen voor ONZE VLAAMSE poetsvrouwen. Dat heeft ie niet gedaan. Hij was ontroerd, heeft geknield en reverances gemaakt, en beloofde dat ieder z'n verantwoordelijkheden tegen discriminatie zou opnemen...
Het lijkt wel de titel van een roman, of van een thriller. 'Het Onmogelijke dilemma', een pathetische aanzet van het bericht over minder repatriëringen, bedoeld om het gezichtsverlies van Theo Francken te beperken. Zo'n beetje redden wat er nog te redden valt, zo komt het op mij over. Op elke foto van Francken valt me zijn wanhopige blik op, en angstige ogen verraden zijn onbekwaamheid om Asiel en Migratie in de juiste banen te leiden... Bij deze losse gedachten werd ik geïnspireerd door een reactie van JOS:
Minder repatriëringen door druk op budget
Terwijl het aantal plaatsen in ons land voor sans-papiers in gesloten centra daalt, daalt ook het aantal repatriëringen naar hun land van herkomst. Een combinatie die staatssecretaris Theo Francken (N-VA) dwingt om creatief uit de hoek te komen.
2.586 vreemdelingen zonder papieren werden vorig jaar gedwongen op het vliegtuig gezet naar hun land van herkomst. In 2013 waren dat er nog 3.167. Dat blijkt uit cijfers van de staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Theo Francken (N-VA).
Volgens de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) is de oorzaak het gebrek aan plaatsen in de gesloten centra. ‘Twee jaar geleden hadden we nog 600 plaatsen, nu 480’, zegt woordvoerder Geert De Vulder. Het aantal gesloten plaatsen ligt daarmee lager dan ooit.
‘We zaten met renovatiewerken in de centra in Vottem en Merksplas, waardoor die niet optimaal konden worden gebruikt. Maar we gaan ook al twee, drie jaar door besparingen.’
Enorme uitdaging voor Francken
Francken staat voor een enorme uitdaging om het aantal repatriëringen weer op te krikken. Het terugkeerbeleid is een speerpunt van deze regering en van de N-VA. Hij benadrukt dat hij zo snel mogelijk honderd extra gesloten plaatsen hoopt te openen. Het geld daarvoor wil hij deels halen van het retributierecht dat bepaalde groepen nieuwkomers voortaan moeten betalen.
Gisteren scheen het zonnetje te lang op mijn bolletje. Bovendien klampten alle poezen van de buurt mij aan voor een praatje. Ook de kikkers in de vijver smeekten om mijn aandacht.
En dan moest ik ook nog witte zakken vullen (witte!) met groen(!)afval, een stuk of 10 zakken, ik weet om te gaan met 'zakken'. De mannen van de gemeente zullen die morgen met plezier komen ophalen.
Toen moest ik ook nog eens luisteren naar een voordracht van Bertie, die voor het hele café de onderrichtingen voor de gehuwde vrouw luidkeels aan het voorlezen was. De onderrichtingen uit het Katholiek Schoolboek 'Huishoudkunde' uit 1960. Ik raadde Bertie aan om haar speech iedere dag te herhalen en de tekst in het groot tegen de muur te plakken.
En daar stond ik dan aan het eind van de dag, op de pechstrook van mijn blog. Te wachten op Touring Wegenhulp. Maar mijn muze kwam niet opdagen. Niets zinnigs kwam er in mij op om het in een tekst te gieten. Helemaal niets.
En tenslotte kwam het Zandmannetje aan mijn mouw trekken, om naar dromenland te vertrekken.
Allemaal excuuskes omdat er gisteren niets op mijn blog verscheen. Ja, Witte, vandaag zal je het anders aan boord moeten leggen.
Gisterenochtend was het weer raak in Meulenberg, de probleemwijk van Houthalen-Helchteren. Een schietpartij in café Saz (foto) leverde 1 zwaargewonde Algerijn op, een illegale Algerijn geseind als illegaal, en toch woonde de man al stiekem 2 jaar in Meulenberg.
De Algerijn raakte zondagochtend betrokken in een conflict met zijn mede-cafégangers, waarna zich schermutselingen ontsponnen, tumult langs alle kanten, geduw-en-getrek... en dan... pief, poef, paf!... Algerijn zwaargewond. Dat komt ervan. Als Algerijn zou ik ook geen pintje willen drinken in de buurt van Marokkanen of Turken.
Nu zal het café wéér eens gesloten worden, voor 3 maanden. De vorige sluiting was er naar aanleiding van een drugscontrole. 't Is toch altijd wat met onze vreemde medemensen. En toch moeten we geduldig blijven wachten op een vreedzame samenleving, samen met het gespuis. Mirakels bestaan niet.
Burgemeester Ijzermans is de incidenten "spuugzat" zegt ie. Maar dat zegt die man al jaaaaren. Hij zal moeten leren leven met zijn broussebewoners die hij niet de baas kan.
Meulenberg is het oorlogsgebied van Limburg, een achterlijke jungle waar allochtonen de baas zijn en burgemeester en politie niks te zeggen hebben.
Mijn eerste kennismaking met Meulenberg was een onaangename belevenis. Toen ik zonder gevarengeld naar het atheneum van Meulenberg gestuurd werd.
De hobby van de allochtone bewoners is rellen schoppen, drugsdealen, straatoorlogen voeren, vandalenstreken uithalen, ravage aanrichten, louche winkeltjes uitbaten... Kortom, de fase van proppeschietertjes zijn ze allang voorbij. Al héél lang. Want de Meulenbergers zijn altijd al een berucht volk geweest.
De media doen alsof de zware rellen van 2013 het begin waren van alle ongeregeldheden. Neen, het riool- en capuchontuig van Meulenberg manifesteerde zich al véél eerder. Ik denk dat de marginaliteit en criminele neigingen van vader op zoon overgaan. Een erfelijke kwestie.
En dan belanden we bij het probleem van 'Ontworteling'. Als ze nu eens allemaal massaal naar hun eigen thuisplek zouden willen gaan, ze zullen genezen, en Meulenberg kan dan met een propere lei beginnen, met nieuw eigen volk, en een nieuwe burgemeester die aan de kant van zijn eigen volk staat.
Over Minderjarige Illegalen en Kinderen-zonder-Papieren
Onderwijsminister Crevits (CD&V) wil minderjarigen, wiens familie ons land moet verlaten, de kans geven hun schooljaar af te ronden. In overleg met Theo Francken (N-VA), staatssecretaris Asiel en Migratie, tracht ze een oplossing te vinden voor uitgeprocedeerde leerlingen. Ze gaat hem vragen die leerlingen hun jaar te laten afronden. Met Francken wil ze tot een nieuwe regeling komen om te vermijden dat leerlingen plots verdwijnen in de loop van het schooljaar. Nu geldt nog de paasvakantie als limiet, waarna leerlingen niet meer uitgewezen worden, ervoor wel.
Over het onderhoud Crevits-Francken zullen we wellicht niets meer horen. Na de paasvakantie misschien, wanneer er geen uitwijzingen meer gebeuren. En stilzwijgend kan er dan weer een nieuw schooljaar gestart worden voor de illegaaltjes.
En de ouders van uitgeprocedeerde leerlingen? En hun tantes en nonkels, neven en nichten, oma's en opa's, meters en peters... de hele illegale handel mag dan hier blijven? Ik heb onze regeerders nog nooit zoveel liefde en respect weten tonen voor 'de familieband'.
Uitgeprocedeerde leerlingen hun traject laten afwerken? Daar hadden ze nooit aan mogen beginnen, als illegaal besta je niet, heb je geen van-hier-identeit. Een inschrijving in een school zou niet mogen kunnen. Hoe de scholen illegalen inschrijven weet ik niet. Ik herinner me wel dat bij elke nieuwe inschrijving persoonsbewijzen nodig waren. Hoe doen ze dat met kinderen-zonder-papieren? Manipulaties van de regering? Nieuwe regelingen? Waaraan Crevits nu met Francken aan het werken is.
Er is ooit eens een decreetwijziging geweest om een illegaal voetballertje bij een club toe te laten. En in 2010 werd er geprutst en geknutseld aan gelijke onderwijskansen voor kinderen van illegalen. Nieuwe regelingen, nieuwe decreten... als trucjes om de illegaliteit uit het duistere hoekje te halen. We zijn goed bezig met 'illegaal' legaal te maken.
Illegalen bestaan niet, hun kinderen ook niet, het zijn spoken! Spoken die niet de minste aandacht mogen krijgen, tenzij om hen op de teletijdmachine te zetten met bestemming 'weg, en nooit meer terug'...
Kinderen van illegalen moeten opdraaien voor de illegaliteit van hun ouders. Sterker nog: illegale ouders moeten vervolgd worden voor kindermishandeling, omdat ze hun kinderen meesleuren in een uitzichtloze situatie, een onwettige situatie.
Ik raad mijn lezeressen aan om alle tips uit het oude schoolboek slaafs op te volgen!
Uittreksel uit een katholiek schoolboek voor de afdeling 'Huishoudkunde voor meisjes', uitgegeven in 1960.
Maak dat het eten klaar is Maak de zaken op voorhand klaar, de avond voordien als het moet, zodat een heerlijke maaltijd hem opwacht als hij terugkeert van zijn werk. Het is een vorm van duidelijk maken dat je aan hem gedacht hebt en je bezorgd bent over zijn noden. De meeste mannen hebben honger als ze thuiskomen en het vooruitzicht op een stevige maaltijd (vooral als het hun lievelingskostje is) maakt deel uit van de noodzakelijke verwelkoming.
Wees op tijd klaar Neem voor jezelf een kwartier rust voor hij thuiskomt om te ontspannen. Werk uw opmaak een beetje bij, doe een band in je haren en wees fris en bevallig. Hij heeft een zware dag achter de rug samen met mensen die hem overladen met werk en zorgen. Wees dus opgewekt en een beetje interessanter dan laatstgenoemden. Zijn zware dagtaak moet opgevrolijkt worden en daar ligt ergens jouw taak dat het zo wordt.
Breng orde op zaken Maak nog een laatste ronde door de voornaamste kamers van het huis juist voor je man thuiskomt. Verzamel de schoolboeken, speelgoed, papieren, enz. en neem nog vlug het stof af van de tafels.
Gedurende de koudste maanden van het jaar Je moet een gezellig vuurtje aanmaken waarnaast hij zich kan koesteren en ontspannen. Uw man zal het gevoel krijgen van in een ordelijke en rustige haven te zijn aangekomen en dat maakt jou ook gelukkig. Voor zijn comfort zorgen bezorgt jou een enorme persoonlijke voldoening.
Breng het geluid op een minimaal niveau Bij zijn aankomst zet je best al het geluid af van wasmachine, droogkast of stofzuiger. Probeer de kinderen kalm te krijgen. Wees blij hem te zien. Verwelkom hem met een warme glimlach en toon de oprechtheid van uw wil om hem te bevallen.
Luister naar hem Het zou kunnen dat je een dozijn belangrijke zaakjes aan hem wilt vertellen, maar daarvoor is zijn thuiskomst niet het geschikte moment. Laat hem eerst spreken, herinner je dat zijn onderwerpen belangrijker zijn dan de uwe. Maak ongeveer dat het zijn avond wordt.
Maak nooit je beklag als hij laat thuiskomt Klaag nooit als hij laat thuiskomt voor de maaltijd of zelfs als hij de hele nacht wegblijft. Bekijk het als kleinschalig in vergelijking met wat hij heeft moeten doorstaan gedurende de dag. Installeer hem comfortabel. Vraag hem zich te ontspannen in de zetel of te gaan rusten in bed. Maak een warme of frisdrank klaar. Schud de kussens op en stel voor zijn schoenen uit te trekken. Spreek hem aan met een zachte, vredelievende en plezante stem. Stel hem geen vragen wat hij heeft gedaan en twijfel nooit aan zijn oordeel of zijn rechtschapenheid. Denk er aan dat hij de meester is in huis en uit deze functie zal hij steeds zijn wil uitoefenen met eerlijkheid en waarheid.
Wanneer hij klaar is met eten, ruim de tafel af en doe vlug de afwas Als je man vraagt om te helpen wijs dan zijn voorstel af want hij zou zich verplicht kunnen voelen om het steeds weer te doen en na een zware dagtaak heeft hij geen nood aan extra werk. Zet hem aan om zich aan zijn favoriete bezigheden te wijden. Toon je interesse hiervoor zonder hem het gevoel te geven dat je op gelijke voet komt op zijn gebied. Als je zelf kleine bezigheden hebt, doe ze zonder praten en storen, want zijn interessepunten zijn meestal belangrijker dan die van de vrouw.
Uiteindelijk de avond Breng het huis in orde zodat het klaar is voor de volgende morgen. Denk er aan eventueel een ontbijt op voorhand klaar te maken. Het ontbijt van je man is uiterst belangrijk als hij op een positieve manier zijn zware dagtaak moet aanvatten. Eenmaal dat jullie in de slaapkamer zijn aangekomen maak je je klaar om zo vlug mogelijk in bed te komen.
Niettegenstaande de vrouwelijke hygiene Een grote rol speelt, mag het niet de bedoeling zijn dat uw man de rij moet doen om in de badkamer te komen, zoals hij moet doen om zijn trein te halen. Zorg er echter wel voor dat je het beste voorkomen hebt als je gaat slapen. Tracht een voorkomen te hebben dat innemend is, wacht tot hij slaapt want het zou hem kunnen ergeren bij het zien van een dergelijk schouwspel net voor hij slaapt.
Wat de intieme relaties betreft met je man Het is heel belangrijk je te herinneren wat jullie elkaar beloofden bij het huwelijk en voornamelijk de belofte van gehoorzaamheid. Als hij van oordeel is onmiddellijk te willen slapen dan zal het zo zijn. Te allen tijde word je geleid door de wil van je man en oefen je op geen enkel moment druk op hem uit om hem tot een intieme relatie te stimuleren.
Als je man voorstelt te paren Aanvaardt met nederigheid maar houdt steeds in het achterhoofd dat het plezier aan de man is besteed en veel belangrijker is dan dat van de vrouw. Als hij zijn orgasme bereikt is een beetje gekreun van jouw kant niet misplaatst, integendeel het zal hem overtuigen dat jij er ook plezier aan hebt beleefd.
Als je man minder normale handelingen voorstelt Gedraag je gehoorzamend en lijdzaam maar geef je eventueel ongenoegen aan door een stilzwijgen. Het is waarschijnlijk dat je man onmiddellijk zal inslapen. Breng je kledij weer in orde, breng je schoonheidsproducten aan alsook je haar verzorging.
Nu mag je de wekker zetten Om zeker even voor je man op te zijn in de morgen. Zo kan je hem een kop thee maken tegen dat hij wakker wordt.
... En bij het losslaan van hun driften citeer ik Sigmund Freud: "...zij voelen geen belangstelling voor het samenbrengen van de wederzijdse geslachtshelften. De deelgenoot vervangt zijn geslachtsdeel door een ander lichaamsdeel of lichaamsstreek. Beiden zetten zich heen over het walgingwekkende van hun handelingen en getroosten zich het gebrekkige van de verhouding der organen, het bezigen van de mond en aars-opening in plaats van de vrouwelijke schede..."
Jongens zijn lui, meisjes missen zelfvertrouwen. Zo kunnen we de studie over gendergelijkheid van de OESO samenvatten. Eergisteren gepubliceerd.
"Jongens verlaten vaker dan meisjes de school zonder diploma en meisjes komen na het secundair amper terecht in de academische domeinen van wiskunde, natuurwetenschappen of computerwetenschappen", zegt de studie van de OESO, waarbij ze zich baseerden op de PISA-resultaten uit 2012. Daaruit bleek dat 14% van de jongens en 9% van de meisjes niet over de nodige lees-, wiskunde-, en wetenschapscompetenties beschikken.
De onderzoekers wezen op het gebrek aan zelfvertrouwen bij de meisjes waardoor ze minder wetenschappelijk kunnen denken en wiskundige en wetenschappelijke richtingen mijden. Ze wezen ook op de onderpresterende jongens in het secundair onderwijs.
Om deze 'genderongelijkheid' tegen te gaan, adviseerden ze ouders om evenveel te verwachten van hun zoon als van hun dochter. Ook leerkrachten kunnen door hun opmerkingen de genderongelijkheid op het vlak van wetenschap en wiskunde tegengaan.
De OESO eindigde met een addertje: "Leerlingen presteren minder goed in een school waar een groot deel socio-economisch achtergestelde studenten zitten." Met andere woorden, wat ik steeds verkondigd heb: "Leerlingen presteren minder in een klas met allochtonen." Voilà.
Zo. Dat was de OESO met zijn studie over gendergelijkheid. Gendergelijkheid? Een misleidend woord, omdat gelijkheid tussen de twee geslachten onbestaand is en nooit nagestreefd kan worden. Gendergelijkheid bestaat niet, enkel in visioenen. Een meisje is een meisje, en een jongen is een jongen. Een jongen kan geen kinderen baren, en een meisje kan geen zaad lozen. Daar kunnen we niet omheen.
Fysieke verschillen kunnen niet weggecijferd worden, maar psychologische verschillen nog véél minder. Meisjes zijn gevoelsmatiger, emotioneler, wat door de OESO vertaald wordt als een gemis aan zelfvertrouwen?!... OESO negeert bewust de psychologische verschillen tussen jongens en meisjes. Wat willen ze daarmee bereiken? Een sekseneutrale instelling, waar is dat goed voor?
Genderongelijkheid wegwerken is tegennatuurlijk. Die OESO-onderzoekers zouden aangeklaagd moeten worden! Voor het ontkennen van eigenaardigheden die kenmerkend zijn voor het geslacht. En voor het streven naar gelijkheid tussen de seksen. Jongens en meisjes moeten elk in hun eigen waarde gelaten worden.
Meisjes technisch-wetenschappelijk doen denken, en jongens op de hielen zitten om te presteren = atypische trekken opdringen aan de geslachten!
Twee Gentse 'jongeren' zitten in Syrië. Gentse schooldirecteur: "Radicalisering is een toenemend probleem op onze school... We hebben geen greep op de ouders want die steunen de standpunten van hun kinderen."
Onderwijsschepen Elke Decruynaere (Groen) ontkent de problemen niet, "maar we mogen ze ook niet buiten proportie opblazen."
Zeg eens, Elke, er moét opgeblazen worden, en nog wel buiten alle proporties!
"Niet buiten proportie opblazen"... Dat deden we vroeger ook niet, toen hier een moslimminderheid zich kwam installeren... We zagen het, keken ernaar en gaven erkenning aan de islam als godsdienst. Kapitale Fout!
We hebben het decennialang zover laten komen, de radicalisering van nu, er valt niets meer terug te schroeven, ik zie alleen maar een uitdijing van het probleem.
En de islamleraars? Welke impact hebben zij op hun moslimleerlingen?... Ze hebben misschien zélf Syriësympathieën, die ze niet laten blijken (nog niet), behalve tijdens hun islamlessen...