Er zijn gisteren weer eens cijfers opgedoken over schoolverlaters zonder diploma. Weeral. Al sinds 2002 (!) worden die cijfers regelmatig gepubliceerd. De laatse jaren volgen de publicaties elkaar op met steeds kortere tussenpauzes. Omdat het aantal allochtonen, die het belang van een diploma niet inzien, blijft stijgen.
In Antwerpen, Gent, Brussel en Genk luiden de alarmklokken zich suf. De curve van de ongekwalificeerde uitstroom wijst er regelrecht naar de wolken in de lucht. In die steden wonen dan ook de meeste allochtone gezinnen met de meeste nakomelingen. Ze vermenigvuldigen zich op een onnavolgbare wijze. Bandeloos en zonder discipline. Zoals bij konijnen en kakkerlakken. Kinderopvang en onderwijs zullen in de toekomst uitpuilen van de exotische vruchten die opeengestapeld gaan worden omdat er anders geen plaats meer is. Sardientjes en harinkjes.
Nu volgt in een notendop het meest recente bericht over vroegtijdige schoolverlaters.
Een op de acht verlaat school zonder diploma - Antwerpen is koploper met 1 op de 4 - Gent, Brussel en Genk scoren ook records op het vlak van de ongekwalificeerde schoolverlaters - Het beroepsonderwijs telt de meeste schoolverlaters zonder diploma - Het deeltijds beroepsonderwijs spant de kroon met 60% (!) schoolverlaters zonder kwalificatie.
Het probleem van schooluitval breidt zich uit als een inktvlek. Antwerpen en Brussel alarmeerden al eerder. En nu, twee jaar geleden gingen in Genk stemmen op om diploma's te koppelen aan het recht op een uitkering. Er wordt in Genk één miljoen euro per jaar (!) geïnvesteerd in het probleem van schoolverlaters. Zonder resultaten... Over de koppeling diploma-uitkering hebben we ook al niets meer gehoord. Natuurlijk niet.
Ook twee jaar geleden wilde de Gentse onderwijsschepen Elke Decruynaere (Groen) een actieplan opstarten tegen ongekwalificeerde schoolverlaters, met als uitgangspunt 'het welbevinden' en 'het graag naar school gaan'... Over 'plichten' en 'verantwoordelijkheden' zei ze niets. Elke Decruynaere weer.
De Vlaamse regering droomde in 2002 van een halvering van het aantal jongeren zonder diploma. Nu is er geen halvering, maar wél een stijging van het aantal ongekwalificeerde schoolverlaters, een stijging die niet meer te stuiten is.
Het was te voorspellen en te verwachten, die stijging. En de toekomst belooft zeker geen verbetering, want dan zijn er nóg meer kinderen van asielzoekers, van illegalen en vluchtelingen, van landlopers en klaplopers, die onze scholen gaan bevolken, kinderen met een taalvaardigheid die zelfs niet voldoet om de lagere school aan te kunnen. Het zal alleen maar erger worden met afhakers en schooluitvallers.
Vroegtijdige schoolverlaters, allochtonen, anderstaligen, andersoortigen, je kan ze d'r zo uitpikken in de loop van het secundair, de afhakers. 18-jarigen van het 4de of 5de beroepsjaar die niet meer schoolplichtig zijn, zijn niet geïnteresseerd in een diploma. Hun enige ambitie is: gaan stempelen zoals hun vader. Bij de verwezenlijking van hun 'toekomstdroom' worden ze een handje geholpen door de school of door de migrantendienst die hen de weg wijst naar het stempellokaal. Lezer, nog verwonderd over het grote aantal vroegtijdige opgevers?
Halfweg het middelbaar geraken ze 'schoolmoe', de toekomstige schoolverlaters zonder diploma. 'Schoolmoeheid' als camouflage voor luiheid, gemakzucht, gebrek aan motivatie, gebrek aan interesse. Aan de basis van schoolmoeheid ligt hun taalhandicap. Veel allochtonen die hier geboren zijn worstelen nog hun hele schoolloopbaan met taalmoeilijkheden, de onwilligen om zich correct uit te drukken in het Nederlands, zowel schriftelijk als mondeling.
Lees een volgende keer over de plannen van Crevits en Muyters, als 'oplossing' van het 'schoolverlaten zonder diploma': Duaal leren. Onze koning is met zijn ministers op werkbezoek geweest in Duitsland om te zien hoe ze daar 'Werken en Leren'... Wordt vervolgd.
|