Voor de afwisseling zal ik nog eens vertellen over kansarmoede in het onderwijs. Als een eentonig liedje klinkt een recent nieuwsberichtje dat zegt dat één op tien leerlingen secundair onderwijs zeer tot extreem kansarm is.
Het aantal kansarme leerlingen in Vlaanderen gaat in stijgende lijn, zegt Kind en Gezin. Er is een toename van ongelijkheid, er zijn meer uiteengevallen gezinnen en meer kinderen met een migratieachtergrond. Kansarme kinderen komen vaker en sneller in een lager niveau van het onderwijs terecht.
Kansarmoede en Allochtonen! De link tussen beiden wordt kunstmatig in de hand gewerkt door de Vlaamse overheid die het aantal kansarmen in het onderwijs meet via de OKI = onderwijs-kansarmoede-indicator. Die heeft 4 kenmerken: het lage opleidingsniveau van de moeder, een andere gezinstaal dan het Nederlands, de buurt waar het kind woont en het krijgen van een schooltoelage.
Laten we eens kijken naar de eerste 3 kenmerken. De meeste allochtone leerlingen hebben een moeder met een laag opleidingsniveau (en de vader?), spreken thuis geen Nederlands en wonen in een verloederde buurt. Voilà, zo makkelijk is dat om van allochtonen kansarmen te maken. Kansarmen aan wie ontelbare miljoenenprojecten verkwanseld zijn. Projectbedenkers blijven geloven in de goede wil en integratiebereidheid van onze vreemde medemensen.
Allochtone leerlingen en hun ouders kunnen zelf hun kansarmoede bestrijden, maar dat doen ze niet. Ze schuiven hun verantwoordelijkheden door naar de maatschappij en de scholen.
Zelf blijven ze thuis hun eigen taaltje spreken en brengen ze lange vakanties door in hun thuisland. Nog verwonderd over taalachterstanden op school?
Hun verknochtheid aan thuistaal en thuisland - hun moedertaal en hun vaderland - zetten een rem op integratie, waar ze trouwens weinig behoefte aan hebben. Zijn ze wel geambieerd om deel uit te maken van de originele samenleving?
Ik heb hun afwijkend gedrag in de klas gezien, hun slechte leerattitude, en voor gezag en voorschriftentoonden ze weinig respect.
Er is ook het islamonderricht dat het studierendement bedreigt.
En dan natuurlijk de thuistaal waaraan ze hardnekkig bleven plakken... Alles loslaten, eigen taal en cultuur aan de kant schuiven, dán pas is integratie mogelijk, maar willen ze dat wel?
En zo blijven ze ondergedompeld in 'kansarmoede'...