De Noordzee bruist een lied dat brandt De zeewind draagt het mede Het zingt van vrijheid over 't land Van vreugd' in dorp en stede De zonne vuurt de blijheid aan Langs velden, weiden, stromen Waar steden met hun torens staan Waar woud en heide dromen Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart O schone steden, trots en vroom Vol heilige feestvisioenen O stille dorpkens langs de stroom Waar veld en weide groenen Ik min U, stad vol klokgetril En dorp ik min U beide En 't is er, als ik dromen wil Zo vreedzaam in de heide Daar is 't waar ik geboren werd Waar moeder mij eens wiegde Mijn land is Vlaand'ren, U mijn liefde, U mijn hart
Willem Gijssels (1875 - 1945)
SCHOOLPERIKELEN (Vroeger)
Avonturen met schooldirecties, leerkrachten, ouders, leerlingen, clb'ers. Vertellingen over vroeger en nu. En ook nog een beetje actualiteit met een korreltje zout.
29-08-2015
Kansarmen houden zichzelf Kansarm
Voor de afwisseling zal ik nog eens vertellen over kansarmoede in het onderwijs. Als een eentonig liedje klinkt een recent nieuwsberichtje dat zegt dat één op tien leerlingen secundair onderwijs zeer tot extreem kansarm is.
Het aantal kansarme leerlingen in Vlaanderen gaat in stijgende lijn, zegt Kind en Gezin. Er is een toename van ongelijkheid, er zijn meer uiteengevallen gezinnen en meer kinderen met een migratieachtergrond. Kansarme kinderen komen vaker en sneller in een lager niveau van het onderwijs terecht.
Kansarmoede en Allochtonen! De link tussen beiden wordt kunstmatig in de hand gewerkt door de Vlaamse overheid die het aantal kansarmen in het onderwijs meet via de OKI = onderwijs-kansarmoede-indicator. Die heeft 4 kenmerken: het lage opleidingsniveau van de moeder, een andere gezinstaal dan het Nederlands, de buurt waar het kind woont en het krijgen van een schooltoelage.
Laten we eens kijken naar de eerste 3 kenmerken. De meeste allochtone leerlingen hebben een moeder met een laag opleidingsniveau (en de vader?), spreken thuis geen Nederlands en wonen in een verloederde buurt. Voilà, zo makkelijk is dat om van allochtonen kansarmen te maken. Kansarmen aan wie ontelbare miljoenenprojecten verkwanseld zijn. Projectbedenkers blijven geloven in de goede wil en integratiebereidheid van onze vreemde medemensen.
Allochtone leerlingen en hun ouders kunnen zelf hun kansarmoede bestrijden, maar dat doen ze niet. Ze schuiven hun verantwoordelijkheden door naar de maatschappij en de scholen.
Zelf blijven ze thuis hun eigen taaltje spreken en brengen ze lange vakanties door in hun thuisland. Nog verwonderd over taalachterstanden op school?
Hun verknochtheid aan thuistaal en thuisland - hun moedertaal en hun vaderland - zetten een rem op integratie, waar ze trouwens weinig behoefte aan hebben. Zijn ze wel geambieerd om deel uit te maken van de originele samenleving?
Ik heb hun afwijkend gedrag in de klas gezien, hun slechte leerattitude, en voor gezag en voorschriftentoonden ze weinig respect.
Er is ook het islamonderricht dat het studierendement bedreigt.
En dan natuurlijk de thuistaal waaraan ze hardnekkig bleven plakken... Alles loslaten, eigen taal en cultuur aan de kant schuiven, dán pas is integratie mogelijk, maar willen ze dat wel?
En zo blijven ze ondergedompeld in 'kansarmoede'...
Goed nieuws. Onderwijsminister Crevits heeft iets gevonden om het aantal zittenblijvers fors te doen dalen. Vanaf 2016 mogen leerlingen met een B-attest hun jaar niet meer overdoen.
Een B-attest betekent dat de leerling mag overgaan naar het volgende jaar maar in een andere studierichting. Meestal een minder zware richting.
Deze beperking wordt vaak niet opgevolgd omdat de leerling verkiest om het jaar over te doen. Dat recht heeft hij. Maar leerkrachten en CLB'ers hebben ondertussen veel tijd en energie verloren in het formuleren van een B-attest. In de toekomst zou een B-attest meer tot zijn recht komen en heeft de klassenraad meer macht.
Crevits: "Zittenblijven leidt zelden tot betere resultaten op termijn, werkt spijbelgedrag in de hand én kost het Vlaamse onderwijs elk jaar meer dan 185 miljoen euro."
Laszlo Torockzkai (37) is burgemeester van de grensgemeente Assotthalon in Hongarije. Hij is de geestelijke vader van 'Het Hek' tussen Hongarije en Servië, de bedenker van De Muur die migranten moet tegenhouden.
"Europa is in gevaar. Dat hek moest er komen. 90 % van de vluchtelingen zijn moslims... Moslims zie ik niet assimileren. Ik wil niet dat wij ons moeten aanpassen. Ik wil niet in een moslimstaat wonen, ik wil mijn dochters niet in een boerka zien... Als ze met miljoenen komen, naar mijn land, naar mijn Europa, daar heb ik een probleem mee... 100.000 vluchtelingen zijn er dit jaar gekomen, mijn gemeente heeft amper 4.000 inwoners... We hebben geen enkel inzicht over wie die migranten zijn. Zijn er terroristen bij? Criminelen?... Ik zie vaak exclusief mannelijke groepen. Ik heb het al vaak gevraagd: waar zijn jullie vrouwen? Jullie kinderen? En dan zeggen ze: Thuis. Ik begrijp dat niet. Mocht er een oorlog zijn in mijn land, dan zou ik vechten voor mijn huis, mijn dorp, mijn land..."
Ik kom nog eens terug op een column in HBVL waarin bootvluchtelingen opgehemeld werden tot in de verste uithoeken van het hemelijk halfrond. Een pathetisch verhaal over het zielige lot van zwalpende stumperds die hun leven riskeren op gammele bootjes en door hardvochtige Europeanen genegeerd worden. De tragiek in het verhaal draaide rond de slechtheid en schaamteloosheid van Europeanen die hun armen niet wijd genoeg openspreiden om arme drommels, radeloos op zoek naar een beetje geluk, op te vangen... Leve de Vluchteling! Leve de Vernietiging van Europa!
EU-hoofdstad Brussel zinkt weg in criminaliteit door Marokkaanse motorbendes
Een Marokkaanse criminele motorbende in Brussel zweer openlijk trouw aan ISIS.
Een ware nachtmerrie voor de gewone Europese burgers begint werkelijkheid te worden nu blijkt dat bestaande misdaadbendes, die voornamelijk worden gerund door migranten, de krachten bundelen met de vele duizenden ISIS aanhangers onder de zogenaamde ‘vluchtelingen’ waar onze leiders massaal de grenzen voor hebben geopend. Hierdoor dreigen veel wijken en straten, ook in kleinere steden, binnen korte tijd te veranderen in levensgevaarlijke no-go zones waar islamistische misdaadbendes het voor het zeggen hebben, omdat de politie niet voldoende middelen zal krijgen om tegen hen op te treden.
Europa wordt belegerd – herstel: Europa is het doelwit van een invasie, want een belegering impliceert dat er ook een verdediging tegen de aanval is. Het tegendeel is echter het geval: de lidstaten van de EU zetten hun deuren wijd open voor miljoenen moslims uit het Midden Oosten en Noord Afrika. ‘Vluchtelingen’ worden ze door media en politiek genoemd. ‘Onze jihad strijders, om jullie te veroveren en te onderwerpen,’ zegt ISIS. Wie heeft gelijk?
Hans Bonte (sp.a), burgemeester van Vilvoorde, zegt dat hij de veiligheid van zijn asielzoekers niet kan garanderen omdat geradicaliseerde jongeren en asielzoekers niet met elkaar kunnen opschieten. Dat komt ervan als verschillende soorten mensen geforceerd worden om met elkaar samen te leven.
Burgemeester Bonte bekommert zich dus om vluchtelingen wiens veiligheid hij wil garanderen... En deveiligheid van zijn eigen burgers? Geen woord over het welzijn van zijn eigen mensen!
Nu gaat er in Vilvoorde een nieuw asielcentrum geopend worden. Radicale moslims die al een tijdje kind aan huis zijn in Vilvoorde, zijn niet blij met de komst van het nieuwe asielcentrum. Daarom zit Bonte met zijn handen in het haar. De toestand in zijn stad noemt hij explosief: "Radicale moslims zien Syrische asielzoekers als lafaards die in hun land hadden moeten blijven om mee te bouwen aan het kalifaat." En omdat er in Brussel zo makkelijk wapens gekocht kunnen worden, is Bonte niet te vinden voor een nieuw asielcentrum in zijn stad.
Nu gaan we even terug in de tijd. Begin dit jaar drong Hans Bonte bij politie- en veiligheidsdiensten aan op een structurele opvolging van teruggekeerde Syriëstrijders. Hoe is dat afgelopen? Waarvoor heeft die opvolging gediend?... En twee jaar geleden eiste hij meer Vlaamse middelen voor de inburgering van anderstalige nieuwkomers. De Bezetting van Vilvoorde!... En nóg erger: Vilvoorde heeft 5 miljoen euro gekregen voor extra plaatsen in het onderwijs. Is er ooit controle geweest op de besteding van die 200.000.000 franken die Vilvoorde kreeg? Wat is er met het geld gebeurd?...
Een hoop geld voor inburgering, voor anderstalige kindjes, voor opvolging Syriëstrijders... en nóg altijd problemen die alleen maar lijken te escaleren. Zo kan ik ook wel burgemeester spelen.
Gisteravond was er een interview op Canvas met Damiaan Denys, hoogleraar psychiatrie, gespecialiseerd in angsten en angststoornissen.
Ontstellend hoe die man predikte over onze angst voor vreemdelingen! Hij durfde het haast voor te stellen als een irrationele angst. Met het advies om 'de angst te omarmen' ging hij zelfs de ontroerende toer op.
Waarom heeft Terzake deze gladde professor uitgenodigd? Om ons te vertellen dat we niét angstig hoeven te zijn voor onze naderende ondergang?...
De vluchtelingencrisis, als een ideale voedingsbodem voor angst, maakt ons bang. Damiaan Denys wuift die angst weg, hij zegt dat we niet bang moeten zijn, maar dat we BLIJ moeten zijn dat die vreemde mensen zich hier willen vestigen... en dan volgde het afgezaagde refreintje van vergrijzing.
Kathleen Cools vond ik niet agressief genoeg, ze stelde wel een paar uitdagende vragen maar werd door de prof snel teruggedreven in haar rol van neutrale interviewer.
Op het ogenblik van de uitzending vond ik Damiaan Denys een gevaarlijke gek die ons in slaap wil sussen, ons minder weerbaar wil maken, zodat we niet alert meer zijn voor signalen die waarschuwen voor onze vernietiging.
Over angst als zelfverdediging zweeg de prof wijselijk, het zou niet gepast hebben in de indoctrinerende bedoeling van het tv-programma.
Wetenschappers van de gerenommeerde universiteit van Cambridge hebben een onderzoek gepubliceerd waaruit exact het tegendeel blijkt van wat de evolutietheorie beweert. Ondanks alle technologische vooruitgang blijkt de mens vergeleken met zijn voorouder van nog maar enkele duizenden jaren geleden zwakker, kleiner en vatbaarder voor ziektes. Ook onze hersenen nemen in omvang af, waardoor we steeds dommer worden. De beste atleten van nu zijn zelfs een lachertje vergeleken bij hoe sterk de doorsnee mens in de oudheid was.
Het is waar. We worden dommer. Het aantal genieën daalt jaar na jaar en het gemiddelde IQ is de laatste 100 jaar met 14 punten gezakt.
Ik heb hier cijfers voor me liggen die, verspreid over 26 jaren, laten zien dat de resultaten op intelligentietests jaar na jaar zakken. Cijfers liegen niet. Ik zag het intelligentiepeil jaar na jaar naar beneden donderen. De curven van de gemiddelden wezen elk jaar iets meer naar omlaag. Dat had natuurlijk ook te maken met de komst van allochtone leerlingen die uit de talrijke broeinesten in de schoolomgevingen tevoorschijn kwamen.
"We worden dommer". Dit onheilspellende bericht is een gelegenheid om nóg eens te wijzen op de nood aan elitescholen, aan kwaliteitsscholen, aan buitengewoon onderwijs voor HOOGbegaafde leerlingen... Er bestaat toch ook buitengewoon onderwijs voor ZWAKbegaafden?!
Vijf dagen geleden heb ik hier nog een pleidooi gehouden voor Elitair Onderwijs.
De tijd dringt dat intelligente, ambitieuze, schrandere en gemotiveerde leerlingen in de schijnwerpers gezet worden. Tot nu toe werden ze steeds gediscrimineerd.
In het verleden zijn er ontelbare stunts bedacht en verzonnen om zwakbegaafden, leergestoorden, allochtonen, onwilligen en andere achterblijvers te hulp te snellen. Inhaallessen, remedial teaching, individuele behandelingsplannen, bijlessen, vakantietaken... álles in het teken van de zwakke leerling! Taakleraren, schoolbegeleiders en allerhande hulpverleners focusten zich dan tegelijk en massaal op de onderlaag van de schoolbevolking... Ten koste van de intelligente bovenlaag, de goede presteerders.
Er werd vroeger veel gezeurd over 'hulpbehoevende doelgroepen' en 'begeleiding van zwakke leerlingen', en nog zo van die rare kreten, maar uiteindelijk kwam alles neer op een nivellering van het peil van alle leerlingen, en liefst naar onderen toe, in een streven naar gemengde scholen met een sociale mix. Een aanval op de kwaliteit van ons traditionele Vlaamse onderwijs!... Iedereen gelijk en allemaal even zwak... Makke schapen in een kudde zijn dom en volgzaam, en dat maakt de herder machtig...
En wat werd er gedaan voor de elite? Voor hoogbegaafden en uitblinkers? Voor bollebozen, supergetalenteerden en genieën? Voor slimmeriken en sluwigaards?... Niéts! Die moesten hun eigen weg vinden, aan hun lot overgelaten, en zelf zorgen voor de ontwikkeling van hun talenten, zelf zorgen dat hun begaafdheid aan haar trekken kwam en dat die niet verloren ging of weggezogen werd in de marginale massa van zwakkelingen.
De verwaarlozing van goede leerlingen stoorde me geweldig. Alsof er geen uitstekende leerlingen móchten zijn. Alsof alle leerlingen zich als gelijken moesten opstellen op hetzelfde matige niveau...
Tot 18 uur op school blijven, verlengde schooldagen, naschoolse opvang... Het is niet nieuw, maar nu is er een naam opgeplakt: 'semi-internaat'. En daarmee komt het Sint-Gummaruscollege van Lier in het nieuws. Deze school wil ouders helpen bij de opvoeding door na de lesuren 'structuur' mee te geven aan de leerlingen. Leerlingen krijgen er individuele studiebegeleiding, een gezonde maaltijd en nemen deel aan allerlei activiteiten... Klinkt idealistisch. Maar ondertussen wordt het gezin als 'veilige thuishaven' uitgehold. De opvoedende taken van de ouders na een schooldag vallen weg. Ik zou eerder opteren voor begeleiding van ouders als ze niet bij machte zijn om zorg te dragen voor de totale opvoeding.
Directeur Hellemans: "Mensen hebben het steeds moeilijker om werk en gezin te combineren, ouders moeten alsmaar meer hun kinderen alleen opvoeden én het regent vecht- en echtscheidingen. Het traditionele gezin staat onder druk. Veel kinderen missen structuur in hun leven en hun punten lijden daaronder."
Drie jaar geleden hoorde ik voor het eerst over langere schooldagen, toen Caroline Gennez (sp.a) voorstelde om leerlingen van 08 tot 18 uur op school te houden. Toen was mijn eerste gedacht: nu is het probleem van kinderopvang meteen opgelost.
Nadien zijn er nog meerdere voorstellen gekomen in de richting van naschoolse opvang. Eerder dit jaar zei Lieven Boeve, topman Katholiek Onderwijs, het niet helemaal eens te zijn met het voorstel van langere schooldagen, en wees op de opvoedende rol van de ouders: "... op die manier de opvoedende rol van het gezin voor een stuk relativeren, daar ben ik niet voor te vinden"... Prachtig heer Boeve!
En op 15.10.12 schreef ik op mijn blog: "Door leerlingen 's avonds langer op school te houden, wordt een belangrijke opvoedingstaak van de ouders afgenomen."
Ik heb een glazen bol. Overgehouden aan mijn turbulente loopbaan. Ik koester hem als een relikwie. Op een dag zag ik in mijn glazen bol dat het ooit flink uit de hand zou gaan lopen met die asielzoekers die alsmaar bleven binnensijpelen in ons smoutebollenlandje... En nu is de toestroom in een ongelooflijke versnelling geraakt, en in een hels tempo dat holderdebolder steeds maar opgedreven wordt. Vanwaar ze blijven komen, weet ik niet. Die overzeese landen raken maar niet leeggestroomd...
Dankzij de voorzienigheid van mijn glazen bokaaltje richtte ik een zolderkamertje in. Al jaaaaren staat mijn zolderkamertje klaar voor wanneer we met z'n allen een vreemd exemplaar in huis moeten halen. Of misschien ook wel een verloren gelopen Syriëstrijder? Dan moeten ze mijn zolderkamertje maar delen. En o wee, als ze hereniging met hun familie willen, dan vlieg ik eruit. Ja, zo gaat dat gebeuren... En ooit zullen ze ons met geweld uit onze huizen sleuren, ons met geweld op straat neersmakken, om dan ongegeneerd beslag te leggen op onze bezittingen... Ooit gaat dat gebeuren!
Op een nieuw internetfilmpje is Syriëstrijder en IS-beul Jihadi John te zien waarin hij zegt dat er nog meer koppen zullen rollen. Hij kondigt ook zijn terugkomst in Engeland aan. Westerlingen bereiden zich dus best voor op bloederige executies. Mijn lezers zijn gewaarschuwd.
Jihadi John werd een half jaar geleden ontmaskerd als de 27-jarige Mohammed Emwazi, woonachtig in Londen, en sindsdien voortvluchtig. Tien miljoen dollar staat er op zijn hoofd. Hij maakte zich wereldberoemd door een onthoofdingsfilmpje waarin 17 Syrische soldaten hun hoofd verloren.
Wat mij irriteerde toen hij ontmaskerd werd in februari, was dat de media hem trachtten voor te stellen als een ontspoorde student die toevallig de radicale toer opging. Hij zou een studie informatica begonnen zijn aan de Westminster University, een opleiding die een broeinest bleek van radicale moslims, haatpredikers en godsdienstwaanzinnigen.
Door de aanhoudende overweldiging van Europa kan het ideologisch gif van de moslims zich vlugger verspreiden. Er zullen meer fanatieke moslimjongeren bijkomen in de scholen, meer jongeren zullen in de ban raken van moordenaarsbendes al IS. In Franse scholen bv sympathiseerden moslimleerlingen met de terroristen die de aanslagen in Parijs pleegden.
En nu komt het er op aan om mijn hoofd niet te verliezen...
Lezers die mijn rechter blogmarge in de gaten hebben, zullen merken dat de rechtsblog van Houzee geen nieuwe berichten meer publiceert. Wel, Houzee is herstellende en moet nog veel rusten. Lezers, geniet binnenkort alweer van zijn briljante commentaren op de actualiteit: http://blog.seniorennet.be/rechts
En nu terug naar de vluchtelingenmiserie. In Gent heeft een 14-jarige jongen drie gewapende overvallen gepleegd. En dat is geen Jefke of Jantje, maar volgens getuigen "een zwarte man die hen onder bedreiging van een handvuurwapen verplichtte de kassa te legen."... 14 jaar!... Dat krijg je dan als die overzeese indringers hier zonder geweten neergepoot worden met gratis eten, drinken en een dak boven hun hoofd. Zo zullen ze nooit respect voor hun nieuwe omgeving leren opbrengen. Iemand die in de watten gelegd wordt doet zelf geen moeite om zich fatsoenlijk te gedragen. En er zullen nog meer uitspattingen volgen van pubernegerkes... Het hele vluchtelingencircus is verkeerd bezig. Theo Francken zoekt obsessief naar nieuwe opvangplaatsen, in plaats van eisen te stellen aan vluchtelingen, hen de terugweg naar hun thuisland te wijzen, hen de grenzen over te zetten, hen te weren, of aan vrijwilligerswerk te zetten. Hij zou aan de kant van zijn eigen bevolking moeten staan om deze te vrijwaren van vreemde invloeden. Francken is bezorgd om vluchtelingen, niet om zijn eigen mensen.
Dan is er ook nog het onderwijs dat in de knoop ligt met de komst van nieuwe vreemde leerlingen, negerkes op onze schoolbanken. Moeilijk te begrijpen, moeilijk te accepteren, het wordt gegarandeerd een chaos. Ik heb gelezen dat een aantal scholen zich al voorbereiden op de komst van Nederlandsonkundige kinderen en er zijn middelbare scholen die onthaalklassen georganiseerd hebben: OKAN = onthaalklassen voor anderstalige nieuwkomers. Het lijkt amateuristisch ineengestoken, paniekerige beslissingen. Ik heb vroeger in het lyceum een klas meegemaakt voor 'neveninstromers', m.a.w. een soort onthaalklas voor anderstalige leerlingen. Na 1 schooljaar werd de klas opgedoekt wegens grote flop, een fiasco in de ergste graad, omdat het imago van een prestigieuze school aangetast wordt door een minderwaardige klas met minderwaardige leerlingen, en de ouders van onze kwaliteitsleerlingen pikken dit niet. Zij willen geen outcast in de nabijheid van hun eigen kinderen met wie ze de beste bedoelingen hebben... Ik vind dat onthaalklassen zinloos zijn als anderstaligen na de schooluren weer thuiskomen en dan ondergedompeld worden in hun thuistaal, een vreemde taal die niet past in een Vlaamse school. Onthaalklassen zijn pas zinvol wanneer de anderstaligen compleet afgezonderd worden van hun familiaal milieu en uitsluitend opgroeien in een Nederlandstalig klimaat.
Vroeger werd ons wijsgemaakt dat de paus onfeilbaar is. Ik heb daar altijd aan getwijfeld, maar nu weet ik het zeker. Nu dat hij het opneemt voor de vluchtelingen is hij net zo feilbaar als gewone stervelingen die in de fout kunnen gaan. Zijn onfeilbaarheid hoort thuis in Fabeltjesland.
De paus roept op tot meer gastvrijheid en barmhartigheid voor vluchtelingen. Hij wijst op de dramatische levensomstandigheden van vluchtelingen en asielzoekers die de barre overtocht van de Middellandse Zee niet overleven. De paus nodigt de gelovigen uit om na te denken over hoe zij 'gastvrijheid kunnen bieden aan asielzoekers'... En zo praat hij schuldgevoelens aan bij 'goedgelovigen'.
Is er niemand die de paus eens kan uitleggen dat de massale bestorming van Europa door sprinkhanen en parasieten een bedreiging is voor onze beschaving, voor onze eigen verworvenheden, voor onze veiligheid, voor ons welzijn. De Europese grondvesten beginnen te daveren onder het vluchtelingengeweld.
Is er echt niémand die de paus eens kan vertellen dat door de overvloedige overrompeling van Europa allerlei nare dingen geïmporteerd worden: criminaliteit, gevaarlijke ziektes als ebola, pest en tbc, fysieke armoede dus, maar ook intellectuele armoede, psychische labiliteit en mentale achterstanden.
De vluchtelingenplaag tast Europa aan zoals wormen zich een weg banen in blozende appels.
PS. Zoek op de foto het aureooltje boven het hoofd van de paus.
De onophoudelijke aanwas van voortvluchtige vluchtelingen begint zich hier en daar al te wreken, en de eindeloze asielstroom heeft onvermijdelijk gevolgen voor de originele inwoners. De eerste tekenen van wrevel en overlast zien we bv in Arendonk waar de alarmklok luidt bij het openbaar vervoer.
Burgemeester Hendrickx (N-VA): "Onze eigen inwoners hebben nu al vaak geen plaats op de bus, omdat alle zitjes al ingenomen zijn door asielzoekers."... Eigen mensen kunnen niet meer zitten in de bus omdat alle plaatsen bezet zijn door asielzoekers?!... Hoe is het toch zo ver kunnen komen?
Door de verhoogde capaciteit van 300 naar 400 bedden in het asielcentrum van Arendonk wil de burgemeester een extra bus inzetten tussen Arendonk en Turnhout, “want de bussen zitten nu al vaak overvol”. Hij ontkent overlast, dat is al niet pluis, en daarom denk ik dat de extra bus bedoeld is voor de asielzoekers...
Fantastisch nieuws uit de onderwijswereld! Het zou op alle frontpagina's van alle binnen- en buitenlandse kranten moeten komen, en in het tv-nieuws als hoofdbrok waarbij alle andere nieuwtjes flauwtjes verbleken. Eindelijk zullen onze Vlaamse leerlingen niet meer verdrinken in het multiculturele drassige moeras. Links onderwijsbeleid was er alleen maar voor de achterblijvers en de onderlaag die toch maar altijd op het onderste treetje bleef trappelen zonder beter te worden...
In Tervuren opent op 1 september een PRIVESCHOOL VOOR HOOGBEGAAFDE KINDEREN, de Ingenium School! De kinderen krijgen er dezelfde leerstof als in een klassieke school, maar in een veel sneller tempo. En er zijn ook speciale vakken die inspelen op hun behoeften.
Het is een gespecialiseerde basisschool aangepast aan intellectueel getalenteerde kinderen, waarbij klassieke leerplannen gevolgd worden, maar in compacte en sterk verrijkte vorm. Cognitieve vakken worden afgewisseld met filosofie, muziek, kunst... Een uitgebreid aanbod dat mogelijk is omdat hoogbegaafden de leerstof erg snel kunnen verwerken. Omwille van hun hoogsensiviteit kunnen ze een overvloed aan prikkels in zich opnemen. Ook kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong krijgen de gelegenheid om zich op piepjonge leeftijd al 'leerklaar' te maken.
Ziedaar! Drie jaar geleden schreef ik over 'De Nood aan Elitescholen'. Toen al rommelde het onderhuids in de onderwijswereld, het was sluimerig en aarzelend, maar er waren al pogingen om intelligente, ambitieuze en gemotiveerde leerlingen centraal te stellen, en niét de onbekwame leerling die altijd de meeste aandacht kreeg. Eindelijk eens interesse voor onze schrandere leerlingen! Er waren individuele pogingen aan de gang om te ontsnappen aan de vernietigende trend om allochtonen, zwakpresterenden, achterblijvers en onwilligen in de schijnwerpers te zetten van alle schoolse activiteiten.
In deze tijd van allochtone overrompeling is het noodzakelijk om eerst aan onze eigen talentvolle Vlaamse leerlingen te denken. Lange tijd is dat een taboe geweest, uit angst om racistisch te zijn. Een angst die leidt naar onze ondergang en daarom moeten we de individuele pogingen van enkele scholen toejuichen! Gaan onze Vlaamse leerlingen eindelijk tot hun recht komen? Hoeven ze echt geen rekening meer te houden met allochtone achterblijvers in de klas die het lestempo vertragen en die het lespeil naar omlaag halen?
In iedere school zitten altijd enkele hoogbegaafden. Daarom zouden alle scholen moeten inspelen op deze capaciteiten die dreigen verloren te gaan wanneer alle aandacht naar de zwakkelingen blijft gaan. Er moeten aangepaste programma's komen voor hoogbegaafde kinderen, zij moeten extra taken krijgen om zich zo op hun eigen vlotte ritme te kunnen ontwikkelen tot bollebozen. Ze hoeven niet te wachten op de zwakkeren die het toch nooit zullen snappen. Altijd al hebben ze moeten wachten tot de hele klas de leerstof beet had, en dat ten koste van hun eigen ontwikkeling!
Kwaliteitsscholen voor kansrijke intelligente kinderen! Daar is nu dringend nood aan. Het is misdadig om onze Vlaamse elite te laten wegzinken in minderwaardige inferioriteit, daar valt niet mee te concurreren en eigen capaciteiten worden gedoofd, eigen capaciteiten gaan verloren in een heterogene mix van allerlei allooi. Daaruit kan niemand waardig uit tevoorschijn komen. Er is dan enkel een gemene nivellering naar beneden.
Om onze eigen kwaliteitsleerlingen te redden moéten we discrimineren, om de intelligente bovenlaag van onze schoolbevolking niet te laten wegkwijnen, om hen niet te laten verkommeren in heterogene klassen waar het lespeil beneden alle peil gezakt is. Slimmeriken en genieën kwamen nooit tot hun recht, ze werden altijd gediscrimineerd... omdat de zwakkeren te veel aandacht kregen!
Amerikanen ergeren zich aan een promotiefilmpje van de vrouwelijke studentenvereniging Alpha Phi van de University of Alabama. Na de vernietigende commentaar van A.L. Bailey in een opiniestuk verwijderde de studentenvereniging het filmpje.
Preutse Amerikanen. Ik denk dat het filmpje te blank was, te wit, te homogeen, en moslima's ontbreken er ook nog.
Opiniemaker Baily lijkt me een gefrustreerde vrouwenhater met een ziekelijke fobie voor vrouwelijk schoon. Misschien werd hij als baby te plotseling van de moederborst gerukt, of werd hij in de loop van zijn leven ergens door getraumatiseerd. Trauma's verwerken doe je niet door een groep verleidelijke dames te denigreren, dat doe je ook niet door een studentenvereniging aan te vallen die een onschuldig vrouwvriendelijk filmpje bedenkt. het opiniestuk van A.L. Bailey
Lieve lezers, geniet met volle teugen van het verboden filmpje.
Maggie De Block is op tijd vertrokken, zij heeft het onheil zien aankomen. Wel had ze nog geprobeerd om Vlaanderen in een mozaïek om te toveren toen ze het steeds stijgende aantal asielzoekers over álle gemeenten wilde spreiden. Zij streefde naar een bonte mengeling van blank en gekleurd, van divers en heterogeen, van alle kleuren en rassen en nationaliteiten dooreen. Alsof kleine blanke leefgemeenschappen niet mochten bestaan. Cultuurverrijkende asielzoekers werden in alle witte gemeenten ingeplant waar de OCMW's rijkelijk de fortuinen uit hun hoorns des overvloeds lieten vloeien... Autochtonen vluchten weg uit grote kleurrijke steden, ze weten niet meer waar naartoe, nergens meer een eigen plekje om te cocoonen tussen eigen volk, eigen taal, eigen cultuur. Ze zullen blijven vluchten zonder een bestemming te vinden. Alle gemeenten zijn belegerd en ingenomen door naar asiel hunkerende vreemdelingen. Misschien kunnen autochtonen naar de plek vanwaar de asielzoekers komen? Daar is het nu toch leeg, en er is plaats genoeg...
Nu met Theo Francken
Theo Francken is nu bezig met het bouwen van hutjes voor zijn nieuwe negerkes. 10.000 extra opvangplaatsen moeten erbij komen, bovenop de extra capaciteit in legerkazernes. En daarom is hij niet bereikbaar. We gaan even kijken bij de Dienst Vreemdelingenzaken waar ze met de handen in het haar zitten. Nu kunnen ze ook wachten tot ze helemaal kaal zijn, het asielzoekersbestaan is een eeuwig leven beschoren. Asielzoekers blijven uit de hemel en uit de lucht vallen. De hemelvaart van Maria heeft niet veel uitgehaald.
Vreemdelingenzaken weigert opnieuw vijftig asielzoekers
We beleven hoogtijdagen. Een ongelooflijke toevloed van ontdekkingsreizigers en andere avonturiers komen ons overweldigen tot we er haast sprakeloos bij staan. Bij hun vertrekpunt ergens heel ver weg, werd hen de hemel op aarde beloofd. Vroeger konden we nog roepen: "Vol = vol", maar dat schijnt niet meer te mogen, van ons wordt verwacht dat we met wijdopen armen alle binnensluipers en gespuis, alle thuislozen en ontheemden, alle gedesoriënteerden en het hele ontregeld schooivolk hartelijk verwelkomen. De opperste solidariteit en empathie moeten wij opbrengen. En als we dan uitgeput neervallen en al onze medemenselijkheid opgebruikt is, komt er alweer een verse lading gelukzoekers aankloppen voor onderdak en voedsel... Vanwaar blijven ze toch komen, heb ik me al eens afgevraagd. En waar gaat het eindigen?!... Ja, hoe ziet het einde er uit?
Vanochtend werd de wachtzaal van Vreemdelingenzaken overspoeld door asielzoekers. Overbelasting... Ze zijn nog niet geregistreerd of ze zorgen al voor overlast. De maximumcapaciteit van de wachtzaal werd overschreden en daarom werden 50 asielzoekers geweigerd. 'Maximumcapaciteit'? Mag dat wel? Is dat wel migrantvriendelijk? Ik denk het niet. De 50 die wandelen gestuurd werden, mogen morgenochtend opnieuw komen proberen, als ze wakker zijn, want vanochtend waren ze ook al te laat. 260 collega-asielzoekers waren hen voor. Nu moeten ze de nacht onder de blote hemel doorbrengen, ofwel slapen op straat, dat klinkt nuchterder.
Morgen zullen er weer lange rijen aanschuiven voor de Fedasil-poorten. Zodra ze de hemelpoorten gepasseerd zijn, zetten ze voet aan wal in het walhalla. Een beetje registreren en zo, en dan krijgen ze een slaapplaats en eten. Dat heet dan 'opvang'. Wordt er niet een belangrijk onderdeel vergeten bij de registratie? Als toch iedereen individueel gecontroleerd wordt, kunnen ze en passant toch eens vragen wat die sjarels hier van plan zijn. "Mijnheer de Asielzoeker, wat drijft u naar onze contreien? Hoe gaat u uw leven hier organiseren? Hoe gaat u uw dagen vullen? Wat denkt u te kunnen bijdragen aan onze samenleving? Wat krijgen wij van u in ruil voor uw opvang?"... Asielzoekers zouden geplaagd moeten worden met dit soort vragen die me toch redelijk lijken bij het onthaal van vreemdelingen.
Terwijl Jan Jambon camera's poetst, bouwt Theo Francken nieuwe tuinhuisjes, 'mobiele woonunits'. Propere camera's en nieuwe huisjes om vluchtelingen te helpen. Onze eigen bevolking kan de boom in.
Ondertussen klagen ze op tv dat er te weinig mannen voor de klas staan. Het is bekend dat mannen meer gezond verstand hebben dan vrouwen, dat is zo, daar kunnen we niet omheen. En door hun redelijke logica weten ze allang dat in deze tijden van allochtone en islamitische overrompeling in de scholen, van echt lesgeven niet altijd sprake kan zijn. Vrouwen zijn sentimenteler, zij laten zich eerder leiden door hun gevoel dan door hun verstand, en daarom zijn het veelal vrouwen die begaan zijn met het lot van vreemdelingen, vluchtelingen, en nog meer van die rare indringers. Vroeger heb ik heel wat maatschappelijk werksters gekend die fulltime bekommerd waren om het welzijn van allochtone leerlingen en allochtone gezinnen. Ze verwaarloosden Vlaamse leerlingen. Nietwaar Chris, Liesbeth, Ilse, Marie-Jeanne... Tuttebellen!
Vroeger was onderwijzer/onderwijzeres een droomjob met status en gezag. Dat is voorgoed verleden tijd. Leerlingen en ouders krijgen te veel inspraak. Het was fout om hen zoveel macht te geven.
Echte mannen passen wel op om 'meester' te gaan spelen voor de klas. In deze tijd dat pedofielen geviseerd worden is het begrijpelijk dat ze omgang met kinderen vermijden. Volwassen mannen en kinderen. Als man moet je over eieren lopen. Er hoeft maar één slecht meisje in de klas te zitten dat de meester valselijk beschuldigt van intimiteiten, en de meester kan zijn carrière vergeten... En ze bestaan écht, geslepen krengen gedreven door satan, rotkarakters, evils... En als man voor de klas ben je weerloos, overgeleverd aan de willekeur van 'slechte' kinderen. Een berisping van de 'meester' volstaat al om 'wraak' op hem te nemen. Daarbij kent hun fantasie geen grenzen en worden ze vaak nog bijgestaan en aangemoedigd door hun hysterische moeder.
Ik zeg het nog eens, duivelskinderen bestaan echt!
Universiteiten Leuven en Gent organiseerden onlangs een oriëntatietest voor middelbare scholieren die plannen hebben om universitaire studies aan te vatten.
De test was vrijblijvend, ze kan uitwijzen of scholieren een universitaire opleiding aankunnen. Een goede studiekeuze, kennis, motivatie en inzet bepalen toekomstig succes. Onder dat motto werd de oriëntatieproef ingevoerd.
De opkomst was een succes, meer dan 16.000 scholieren legden de test af. Eén op drie leerlingen bleek echter niet bekwaam om een succesvolle universitaire loopbaan aan te vatten, voor hen valt de universitaire droom nu al in het water.
Het wordt spannend voor onderwijsminister Crevits
De minister wil volgend jaar experimenteren met een overkoepelende vragenlijst die studenten moet helpen bij hun studiekeuze en hen beter moet leren inschatten wat in hun mogelijkheden ligt.
Kwaliteit van middelbare scholen
Meer dan ooit ligt de jongste tijd de nadruk op toelatingsproeven, oriëntatieproeven, ingangsexamens... Doet ons dat geen vragen stellen bij de kwaliteit van het secundair onderwijs? Het zou daarom bijzonder interessant zijn om na te gaan van welke middelbare scholen de 5.300 gebuisde scholieren komen. En hoe die scholen hun leerlingen voorbereiden op de overgang naar hoger onderwijs. Hoe begeleiden die scholen hun leerlingen bij studie- en beroepskeuze? En wie zijn de gebuisden? Welke kleur hebben ze? Welke is hun motivatie? Komen ze van een 'witte' school? Komen ze van een gemengde school? Komen ze van een 'zwarte' school?... Dit soort onderzoek zal er wel nooit (mogen) komen, de resultaten zouden te stigmatiserend zijn voor de oogappels van ons onderwijs: de allochtonen.