Over de herwaardering van het vak godsdienst is er al eerder nagedacht door Vlaamse bisschoppen. Ruim twee jaar geleden spraken zij de wens uit om godsdienstlessen inhoudelijk te versterken, om leerlingen meer vertrouwd te maken met de fundamenten van het christendom.
Vlaamse bisschoppen vreesden een onderdrukking van de traditionele godsdienstlessen nadat Lieven Boeve, topman katholiek onderwijs, zijn concept Dialoogonderwijs lanceerde, een concept waarbij katholieke godsdienst en islam elkaar verzoenend in de armen zouden vallen, in elkaar opgaan, samen versmelten, en nog meer van die innige verstrengelingen. Kortom, het dialoogonderwijs, dat katholieken en moslims broederlijk bijeen brengt om van elkaar te leren en wijzer te worden, maakte de tijd rijp voor een herrijzenis van het vastgeroeste godsdienstonderwijs.
De noodzaak van een grondige herziening kwam op mij over als een wanhoopspoging van de Vlaamse bisschoppen om christelijke tradities niet te laten verdrinken in het islamitische moeras, om christelijke waarden niet te laten opslokken door de overweldigende islam. Zonder herziening van de traditionele godsdienstlessen zou het katholiek onderwijs platgewalst en vermorzeld worden door het islamonderwijs.
Het nieuwe leerplan godsdienst voor het secundair onderwijs zal ingaan op 1 september van het volgende schooljaar. Godsdienst wordt een echt leervak, met aandacht voor religieuze geletterdheid, leerlingen moeten meer theoretische kennis hebben over het christendom. De invoering van een 'canon' wil meer kennis bijbrengen van christelijke tradities, katholieke feestdagen, bijbelinhoud, gebeden, geboden, sacramenten, deugden... Leerlingen moeten tegen het einde ven het middelbaar onderwijs een lijst met 349 begrippen en symbolen kennen. 'De 10 geboden' bv, als "basis en baken om wereldwijd na te denken over ethisch handelen".
Johan Bonny, bisschop Antwerpen, over de update van het leerplan godsdienst: "Er is een basisgeletterdheid die je moet hebben om te weten waarover het gaat, om erover te kunnen nadenken en er met anderen in gesprek over te gaan. Het gaat over basisconcepten die op de harde schijf staan van onze beschaving..."