2017
  • Moezel September
    2009
  • Scandinavie - Mei
    Onze belevenissen met de camper door Europa
    05-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag 5 januari

De bus voert ons van de camping tot in Belém. We wandelen langs de Taag tot aan de Torre de Belen. De zon straalt aan de blauwe hemel: deze dag kan niet meer stuk!

Heel wat joggers, fietsers en wandelaars die van het mooiere weer komen genieten, bewegen zich over hetzelfde, rustige pad langs het water.

In het electriciteitsmuseum verblijven we een poosje.  Mooi hoe je hier de geschiedenis kunt herbeleven van steenkool tot de modernere technieken.  De toegang is gratis, maar zeker de moeite.

Van ver zien we al de Torre de Belém en ook het Padrao dos Descubrimientos.  Hier zien we ook heel wat toeristen toestromen.

Aan de overkant van de straat is er een antiekmarkt, vergelijkbaar met marktjes in België en de prijzen zijn vermoedelijk wel afgestemd op de toeristen want ze zijn zeker niet aan de lage kant.

In het cultureel centrum proeven we van de volksdans met lifemuziek die er op het binnenplein plaatsvindt.

En na een bezoekje aan het Mosteiro dos Jeronimos keren we met de bus huiswaarts.

09-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 6 januari en reis terug

Van het mooie weer is vandaag niets meer te merkten. We maken Vroem startklaar en vertrekken rond de middag onder de stromende regen richting Spanje.

We willen het rustig aan doen en overnachten in Fatima.  We kennen onze plaats hier al en bovendien is het nu nog veel rustiger dan op onze heenreis.  We schrijven de kaartjes die we in Lissabon hebben gekocht en kunnen ze posten in het postkantoor dichtbij de basiliek.

07/01 : Van Fatima rijden we tot Caceres in Spanje.  Hier is een camperplaats bij het sportcentrum.  Er is nog net één plaatsje vrij voor ons.  Heel wat Fransen gebruiken deze staanplaats op hun doorreis naar Marokko.

08/01 : Van Caceres naar Navarrete.  Dit is een klein stadje nabij Logroño.  Hier hebben we vorig jaar ook al eens de nacht doorgebracht nabij het zwembad en de tennisvelden.  We staan er helemaal alleen.

09/01 : Van hier rijden we naar Pamplona.  Onze laatste Spaanse inkopen doen we hier in de Eroski, gelegen aan de buitenring van Pamplona.  Op de heenweg reden we langs Bayonne en San Sébastian maar de trage voortgang deed ons besluiten om de terugweg via de tunnel de Somport te nemen.  We stoppen in Sauvagnan.  Weerom aan een sportplaats midden in het kleine stadje.  Hier staan we weer helemaal alleen.  Er zijn gratis voorzieningen, lozen, water en toilet beschikbaar.  Zeer rustig.

10/01 : Van Sauvagnon rijden we naar Javerdat.  Een klein plaatsje in een klein dorp.  Er zijn maar 4 plaatsen maar als we aankomen zijn we er alleen.  De voorzieningen zijn gesloten wegens het winterweer.  Maar de plaats is rustig en aangenaam.

11/01 : Van hier naar Chamery even onder Reims. We overnachten bij het cultureel centrum.  Ook hier zijn er voorzieningen maar water is afgesloten.  Lozen kan wel.

12/01 : Vanuit Reims naar Belgie is niet zo'n grote afstand.... Hier eindigt dan weer onze winterreis.

02-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag 02 maart 2014 Hellenthal

De eifel is voor ons een fantastisch wandeloord.  Er zijn tal van "traumpfade" die de moeite waard zijn.  Ze zijn ook allemaal met hetzelfde icoontje aangegeven met de bekende Duitse grondigheid... geen kans om verkeerd te lopen.

Dus nog maar eens naar ginder.  We rijden via Verviers en Bütgenbach Duitsland binnen.  Een mooie plaats om te overnachten vinden we in Hellenthal.  Een parkje midden in het centrum, ruim plaats en we staan er helemaal  alleen.

03-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maandag 03 maart 2014

We wandelen doorheen het dorpje Hellenthal.  We lezen dat er ergens nog een camperplaats is in de buurt dus wandelen we ook daarheen om te kijken hoe het daar uit ziet.  Het blijkt aan een grote dam van het stuwmeer te liggen.  Hier staan overal borden met verboden te parkeren... het is er leeg... we begrijpen er niets van.

Als we terug in het dorp aankomen zien we per toeval pamfletten die een "Rosenmontag Carnavalszug" aankondigen in de namiddag.  Nu begrijpen we het parkeerverbod.  We vermoeden dat de stoet zich daar zal vormen en dan door het centrum zal trekken.

En ja hoor, we genieten van de feestgangers en dito wagens.  Er wordt aardig gelachen, gedronken en gezongen.  Leuk om zien.

Maar als er zich 's avonds een bal aankondigt op de plaats waar Vroem staat geparkeerd nemen we het zekere voor het onzekere en plaatsen ons bij de dam (Olaftalsperre)... nu mag je hier wel staan en het is uitermate rustig !

We willen nog wel wat wandelen en doen een paar km rond het stuwmeer.  Het is fris, de zon komt er niet door en de wolken hangen laag.

04-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 04 maart 2014

Een zeer rustige nacht, ver van het bal en de feestvierders.

We rijden naar Boos en wandelen het pad "Booser Doppelmaartour".  Totale lengte is 9.1 km.

Zelfs onder het wolkendek zijn de  vergezichten mooi.  Slechts af en toe piept de zon door de wolken maar het blijft wel droog en dat vinden we het belangrijkste.

05-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Woensdag 5 maart

Als uitvalsbasis kiezen we Mendig uit.  De camperplaats is zeer rustig en alle voorzieningen zijn aanwezig.  Bovendien heb je het restaurant ter beschikking in de brouwerij waar je heel lekker voor een goede prijs kunt eten.  Alleen is het er druk en moet je tijdig aanwezig zijn.

Vandaag willen we de Wachholderweg wandelen die in Langscheid vertrekt en zo 'n 9 km lang is.  Steeds door bossen met af en toe mooie vergezichten is dit een aangename wandeling.

06-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag 06 maart

Na zo'n mooie wandeling val je goed in slaap.  De omgeving nodigt er zeker tot uit.

Vandaag gaan we wandeling van het Nette-Schieferpfad doen.  Dit loopt door het Nettetal.  Je gaat hier ook door een 250m lange tunnel die gelukkig verlicht is en enkel door voetgangers en fietsers wordt gebruikt.

De tocht is zo'n 9,5 km lang en vertrket in Trimbs op het dorpsplein.

07-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 07 maart

Vandaag staat het Heidehimmel Volkesfeld op het programma.  10 km lang en niet al te zwaar.  Alleen in het begin is het wat steil tot bij het "Riethelkreuz".  Daarna leidt het pad ons in een weide boog het rond het dorp met heel wat mooie zichten op het dorp en de omgeving.

Op het einde van de wandeling bereiken we een bronnetje waar je heerlijk bronwater kunt tanken.  Hier vullen we enkele flessen van dit heerlijke nat.

30-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag 30 maart

Na een zachte winter doet de lente flink zijn best om er zomers uit te zien.  Zowat alle struiken en bomen worden wakker en tonen fier hun bloemenpracht.  De berk spuit zijn stuifmeel gul en vrolijk in het rond.  Een ramp voor mensen die allergisch zijn voor berkenstuifmeel.

Als klimaatvluchtelingen ruilen we dus het zonovergoten Vlaanderen met het - op dit moment - regenrijke Portugal.

Als we nu last krijgen van de nattigheid, dan is dat een luxeprobleem.

Binnen in Vroem is het toch altijd een beetje vakantie....

We overnachten op de camperplaats in Mareuil s/ Aye langs het kanaal.

31-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 31 maart

Het lijkt erop alsof hier enkel de vogels op maandagochtend aan hun werkweek beginnen.  Of zijn de Fransen het zomeruur nog niet gewoon?

De immens drukke en vermoeiende verkeersweg tussen Bordeau en San Sebastian willen we vermijden.  De keuze voor de alternatieve, schandalig dure tolweg, hebben we plechtig in ons taboe-doosje opgeborgen.
    We kiezen ervoor om door de Pyreneen via Pamplona richting Portugal te rijden, rustig aan, want de reis mag toch even aangenaam zijn als het doel?

Om 17u bereiken we de rustige camperplaats in Chaon, in een groene omgeving.  Tijd genoeg om nog te kuieren en te lezen. We kruipen vroeg onder de wol, want we hebben nog heel wat km's voor de boeg.

01-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 01 april

We zijn nog nooit zo vroeg in het voorjaar met Vroem vertrokken. Toch hebben we nog niet meegemaakt dat de natuur onder een overvloed aan zonneschijn zo weelderig openbloeit.
    Met een hooikoortslijder aan boord is ons traject aan dit trage tempo niet vol te houden. We vissen uit ons taboe-streep doosje de Bordeau - San Sebastian route en offeren onze centjes aan de tolweg.
    25€ kost het ons om 200 km op dit stuk Franse autoweg te mogen rijden.  We zeuren er niet over, want we sponseren een "goed doel".

Om 19h rijden we San Sebastian binnen, onder een stralende zon bij 24°.  We overnachten samen met Britten, Duitsers, Franse en Spanjaarden.

02-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 02 april

De vuilkar en een stofzuigerwagen doen hun dagelijkse ronde op de camperplaats. 3.5 € is spotgoedkoop in ruil voor een standplaats dicht bij de stad en toch rustig. Bovendien kunnen we hier gratis ons water en toilet verversen, wat in Spanje niet zo vanzelfsprekend is.

We rijden richting Vittoria Gasteiz, dwz, richting donkere opeengepakte wolken.  We komen van een 20° deze ochtend in een regenrijke winderige 11°. Maar in een warenhuis vinden we de lente terug : de eerste aardbeien, voor ons toch de eerste, in 2014.
    En lekker dat ze zijn! Ze kosten 1.39€ voor een bakje van 500gr, een prijs die al even vriendelijk is als de vruchten.

Via de A6 bereiken we  Avila, 10°. Als we de koude wind even vergeten is het hier wel mooi zonnig weer.

Het enorme plein bij het kasteel, dat dienst doet als een camperplaats, is ingenomen door een circus. Om zeker te zijn van onze nachtrust parkeren we verderop bij de woonwagens. De hond, die met veel enthousiasme de kameel en poneys beschermt tegen nieuwsgierige kijkers stopt rond 22u met blaffen. Zijn dagtaak zit erop.

03-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag 3 april

In het verleden hebben we al mooiere afbeeldingen van ooievaars getoond, maar hier is de eerste die we dit jaar tegenkomen.
    Hij of zij mag op de foto, ook al is die van veel te ver genomen.

We rijden via Ciudat Rodrigo Portugal binnen.
    Op de camperplaats in Villa Velha stoppen we om ons sanitair en water te verversen.  We zien een propere en aangename ruimte aan de rand van
    een kleind dorpje dat door een prachtig landschap omringd wordt.
    Deze plaats voegen we toe aan ons favoriete lijstje.

Een kilometer lange verharde veldweg leidt ons naar een van de drie camperplaatsen in Castelo de Vide.  We treffen een uitgestrekte en comfortabele parking, midden in de natuur, met uitzicht op een meer.
    "Alle voorzieningen aanwezig," lezen we in de beschrijving, "met toilet en douche, alles gratis".
    In een gloednieuw gebouw staan wastafels met handzeep en spiegels.  De deuren van de douches en de toiletten gaan  helaas niet op slot. Aan de waterleidingsbuis van de "douche", zit een slang, die bij het open draaien van de kraan een krachtige straal ijskoud water spuit. Leve het knusse badkamertje met heerlijk warm water in Vroem...

Toch is het hier heel aangenaam om te verblijven.  Er komen nog heel wat campers de parking oprijden, vooral Duitsers.
    Van onze buurman vernemen we dat hier elk jaar een massa volk naar toe komt om de wintermaanden door te brengen.
    Onze buurman aan de andere kant is een exacte kopie,  de identieke tweelingbroer van Vroem. Compleet dezelfde kleur, dezelfde gasinstallatie enz.
    De bewoners zijn van onze leeftijd en kochten hun camper een jaar na ons. Net als wij willen zij nu die dingen doen dien zij nog wensen in hun leven.  Zij reizen op dezelfde manier als wij, bezochten dezelfde landen, hoeven geen tv maar gebruiken wel een ebook, en zo kunnen we doorgaan...

Zo de camper zo de baasjes?

04-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag 04 april

Portugezen moeten toch veel kunnen verdragen.  In de zomermaanden klimt de temperatuur hier makkelijk naar 40°; nu zijn onze warmste kleren geen ovebodige luxe.
    Castelo de Vide lijkt een knus en aangename stadje. Maar de ijskoude wind en de striemende regen kunnen zich vanop deze heuvel helemaal laten gaan.
    De pleintjes en terrasjes liggen er verlaten bij.  Vanop de ruïnes van het kasteel kijken we neer op een mistig panorama.  Een foto nemen zonder dat het toestel nat wordt is een hele kunst.
    Ofwel lopen we snel terug naar Vroem voor een sjaal en handschoenen, ofwel rijden we meteen verder? We kiezen voor het laatste.

In Portalegre maken we van de gelegenheid gebruik om onze internetverbinding te activeren.  Ha ! Nu kunnen we vernemen dat het vanaf morgen mooi weer wordt...

We rijden naar een camperplaats in Barragem de Pego.  Het uitgestrekt terrein ligt in het groen aan een stuwmeer. We brengen de nacht door met een twintigtal campers, die zover uit elkaar staan dat het lijkt alsof wij hier alleen zijn met de stilte.

05-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zaterdag 5 april

Na een uurtje rijden komen we "thuis" in Porto Covo, op "ons plaatsje" bij de rotskust.  We hebben een flink aantal wandelingen die doorheen dit gebied lopen afgeprint, maar willen hier altijd terugkomen om te slapen.
    We genieten van onze eerste pick-nick en van het zicht op de zee op ons terrasje bij Vroem.

We bewandelen hetzelfde pad dat we vorig jaar deden, maar de natuur is er nog altijd even facinerend.
    Naarmate de dag vordert trekt de hemel meer open.

De avond is zacht en windstil, dus weer een terrasje, nu met een lekker wijntje.

De zonsondergang is betoverend.

Geluk is : van de lente genieten zonder achteraf de prijs te moeten betalen met eindeloze niesbuien...

06-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag 6 april

We parkeren Vroem in her centrum van Cercal.  Omdat voor vandaag iets minder warm weer voorspeld werd, kiezen we voor het "cultuurpad" dat in het binnenland loopt.
    We zien een Portugese versie van de Duitse Eifel.  Doordat de felle zeebries ons hier niet kan bereiken, is het erg warm.  De vogels zorgen voor het enige geluid.
    We worden opgeschrikt door toeristen op moto's en quads, die spijtig genoeg hier zijn toegelaten.  Drie keer een stofwolk kunnen we nog net verdragen.

Ons plaatsje bij de kliffen in Porto Covo is nog vrij.  In het zonnetje bij Vroem bekoman we van de wandeling.

07-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 7 april

Vanuit Milfontes wandelen we langs de kliffen.  Onder een staalblauwe hemel laten we ons verwennen door de pracht van de natuur.  Een tochtvrije plaats om even uit te rusten is echter moeilijk te vinden, want de hevige frisse wind lijkt van overal te komen.
    s'Avonds bekomen we bij Vroem in het zonnetje.  We praten weinig, we luisteren naar de branding die zoveel te vertellen heeft.

08-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 8 april

Vandaag geven we ons over aan een luie dag.  Het weer doet mee: de zon schijnt en er is zelfs geen zuchtje wind.  We installeren on bij de klif in de schaduw van onze strandparasol en met een boek.
    We komen alleen nog uit onze stoel om drinken bij te halen.

Bij een van de onderstaande foto's luidt de opdracht: zoek Vroem.

09-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 9 april

Terwijl Vroem geduldig op ons wacht in het centrum van Santiago do Cacem, wandelen wij naar de ruïnes van een klooster.  Het wordt een lange, steile en vermoeiende klim tussen olijfboomgaarden.
    De warme bries geeft weinig koelte.

Eindelijk bereiken we de top van het plateau, dat ons een 180° uitzicht geeft over de omgeving.
    In de verte bij de zee zien we Sines, Porto Covo, en Santiago.

Een drietal dikke lage muurtjes getuigen van wat eens een klooster was.
    Het maakt allemaal weinig indruk op ons, zo schandalig verwend zijn wij....
    Anderzijds is het best wel eens interessant om een ander Portugal te verkennen dan de toeristische trekpleisters.

Ons plaatsje in Porto Covo werd ingenomen door een andere camper.  We stoppen 100m verder, hier staan we zo dicht bij de kust, dat het lawaai van de branding alles overstemt.

In stilte genieten we van een kleurrijke zonsondergang.

10-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 10 april

We willen overnachten in Almograve om vandaar een wandeling langs de kliffen te maken.  Bij aankomst op de camperplaats merken we meteen waarom we hier vorige jaren niet waren gebleven.

Het terrein is eigenlijk een brede hellende oprit richting rotskust.  Met onze keggen lukt het amper om Vroem horizontaal te parkeren.  Er ligt rommel en grof afval.

In een krot in de buurt, dat lijkt op een vervallen tuinhuis,  begint 's avonds een dieselmotor  begint te draaien om het gebouw verlichting te geven. Dit is voor ons de spreekwoordelijke druppel.

We rijden naar Cabo Sardao, een te winderige plek met opstuivend zand, maar we staan hier rustig en zullen goed slapen.  En morgen zien we wel weer.

X

E-mail ons

Druk hier

Aantal bezoekers tot vandaag !