Vanaf zaterdag 5 november brengt de toneelgroep Nut en Vermaak uit Nieuwenhovein het KOCN vijf voorstellingen van "Pekel en Haring". Het is een komisch stuk van Ivo Maes in een regie van Jacques Maes. Die Pekel en Haring in het verhaal zijn het komische duo Peter en Harry, dat de buurt al jarenlang aan het lachen brengt in het schuurtje van Tante Florence, tot de buurman het schuurtje in handen krijgt. Tien acteurs staan paraat om "Pekel en Haring" gestalte te geven. Philip Himpe (Harry) en Philippe Van Assche (Peter) staan samen met Vera De Baere (cafébazin tante Florence)en Jerry De Meester (buurman) in een hoofdrol. Jacques Maes zit in de rol van de Griekse buitenwipper Stanislav en Guy Callens speelt de vreemde caféklant Pierre. Reservaties : Frans Vuylsteke, 056/60 59 22 (niet bellen na 20 u. a.u.b.). Voorstellingen op 5 november (19.30 u.), 6 november (17 u.), 11 november (19.30 u.), 12 november (19.30 u.) en 13 november (17 u.). Toegangsprijs: 5 euro.
We maken van de gelegenheid gebruik om even te grasduinen van het toneel in Nieuwenhove. We kunnen teruggaan tot 31 januari 1909, wanneer de toenmalige zangmaatschappij Deugd en Vreugd de bovenzaal van de pas opgerichte jongensschool inspeelt. Voor een afgeladen huis voert de lokale maatschappij dan twee toneelstukken en een lied op. Zoals de traditie het toen wilde, wordt de avond geopend met een drama, De koning der boschjagers gevolgd door een komisch stuk A propos van Ezels en als slot komt er nog een grappig lied voor twee stemmen. Bij herhaling op 2 februari liep de bovenzaal weer vol. De opbrengst van die 2 feestavonden wordt integraal geschonken aan pater Alphonse Van Hecke ter verfraaiïng van de kerk. De zangmaatschappij Deugd en Vreugd evolueert heel vlug tot de volbloed toneelmaatschappij Vrij en Blij, die ook gastvoorstellingen geeft in aanpalende gemeenten.Even voor de eerste wereldoorlog wordt de maatschappij omgedoopt tot een heuse studiekring Nut en Vermaak, die een stille dood sterft bij het begin van die Eerste Wereldoorlog.
In het jaar 1933 start pater Van Hemelrijck, een dynamisch Oblaten priester, met een groep jeugdige mannen met een katholieke studie- en ontspanningskern te vormen, waarvan hij het geestelijke leiderschap opneemt. Onder de oude naam Studiekring Nut en Vermaak vindt op 19 januari 1933 de stichtingsbijeenkomst plaats met figuren als Leon Coppens, meester Medard Vercaemst, meester Leon Verplaetse, Albert en José Ameye, Robert Callens, Roger Coppens, Arthur Deleersnijder, Albert en Napoleon De Baere, Leon Defrene, Marcel en Rafaël Ducattteeuw, Maurits DHaene, Albert Jozef en Josué Hooghe, Jozef Manhaeghe, Jeroom Maebe, Gerard Naessens, Pol Lobel, Jeroom Mauroo, Michel Opsomer, Joseph en Jules TJollijn, Leon Van Den Broucke, Prosper Vanhoenacker, Hiloné Vanhoutte, Marcel Van Marcke, Gerard Sylvère en Marcel Vereecke, en Albert Verplaetse. De wisseling van pastoor zorgt voor een structurele reorganisatie. Volgens de nieuwe doelstellingen wordt nu In een geest van kameraadschap aan geestesontwikkeling gedaan, zonder enig onderscheid van rang of stand. Daarbij komt ook het verzorgen van opvoerende toneelavonden, die samen met het houden van liefdadigheidsfeesten een forse duit in het zakje brengen voor kerk en school.
Die periode organiseert de studiekring ieder jaar toneelavonden voor een bomvolle zaal. In het voorjaar brengen ze ingestudeerde stukken, met een bis-uitvoering enkele dagen later. In het najaar herhaalt zich hetzelfde scenario, maar dan met een ander repertoire. Meestal wordt een ontroerend dramatisch toneelspel opgevoerd, dat wordt gevolgd door een dolle klucht. De toneelvereniging durft het aan diverse stukken op de planken te brengen zoals: Als de sirène gaat - De mens wikt - Fredjes offer - De wonderdoctoor in 1934 - Hoera, wij trouwen 1936-1937 - Moppie de ongeluksvogel - enz...........
Tengevolge de tweede wereldoorlog deint de werking stilaan uit en de (toneel) rollen worden tijdelijk overgenomen door de Vrouwelijke toneelbond van katholieke actie onder de kundige leiding van pater Cappoen. In juni 1945 blaast een nieuwe ploeg de herboren werking van de studiekring op gang met mannen als Raphaël Demeulemeester, Paul Vandendriessche en Lucien Verplaetse.
Ten behoeve van de jongerenwerking Nieuwenhove wordt in 1954 het oude podium in de bovenzaal van de jongensschool afgebroken en heropgebouwd aan de overzijde. Vanuit de studiekring evolueert men naar een volwaardige toneelvereniging Nut en Vermaak. De regie ligt dan vrijwel altijd in handen van de vaste huisregisseur Raphaël Demeulemeester, die ondermeer zijn sporen verdiende bij de Waregemse toneelgroep Pogen. Naast regisseur is hij vaak ook nog speler en grimeur.
Een greep uit de gespeelde stukken: Stroopers in den kerstnacht - Een paard op zolder - Kosthuis Buller - De klucht van den gestrafte met den koorde - enz.......
Enkele namen van toenmalige spelers en of medewerkers:
Jozef Anckaert - Jacques Benoit - Achiel François - Erik Himpe - Staf Mahieu -Frans Meyfroidt - Gerard Timmerman - Roger Vandenbogaerde - Germain Vandenbroucke - Roger Vandenbroucke - Paul Vandendriessche - Michel Vanoverschelde - Alfons Van Autrijve - enz............
Op het einde der 50-er jaren moeten de toneelactiviteiten opnieuw worden gestaakt wegens stabiliteitsproblemen van de bovenzaal jongensschool lagen aan de basis hiervan.
Pas sedert 1971 beschikken de Nieuwenhoofse verenigingen terug over een volwaardige zaal, met name het Kultuur- en Ontspanningscentrum Nieuwenhove (KOCN). Sindsdien is dit zowat het trefpunt voor de meeste Nieuwenhoofse vereningingen.
We komen dan geleidelijk tot de oprichting van de huidige onafhankelijke toneelbond Nut en Vermaak, die gebeurt onder impuls van het Davidsfonds in het vooruitzicht van Het jaar van het dorp. Bij toneelbelangstellenden begint dan weer de idee te rijpen om het blijspel Het dorp der Mirakelen van Gaston Martens op te voeren. De zoektocht van Davidsfonds-bezieler Frans Deviaene en Karel Demeulemeester naar geschikte medewerkers resulteert in een eerste bijeenkomst op 11 juni 1978, en op 11 en 12 november 1978 volgden de toneelvoorstellingen. Het succes van deze twee vertoningen in regie van Yvan Himpe, die de stiel leerde bij de KVG-toneelvrienden in Desselgem, steeg ver boven de verwachtingen en de heroprichting van een onafhankelijke toneelbond Nut en Vermaak zou niet zo lang meer op zich laten wachten.
|