xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Met de politiehervorming op 1 april 2001kreeg de politie een afzonderlijke politieraad en politiecollege. In dit college zetelen dan de burgemeesters van de verschillende gemeenten van de politieomschrijving, In ons geval is dit MIRA met naast Waregem de gemeenten Anzegem, Avelgem, Spiere-Helkijn en Zwevegem. Mira maakt een allusie naar Streuvelsland. Bedoeling van die politiehervorming was een betere dienstverlening voor de burger. In die politieraad zetelen de door de onderscheiden gemeenteraden afgevaardigde raadsleden in aantal dat in verhouding is tot het bevolkingsaantal van de onderscheiden gemeenten of stad. De zetel is gevestigd in Waregem, meer bepaald in het administratief en winkelcentrum Het Pand.
Vorige dinsdag stond de begroting 2006 op de dagorde van de politieraad. Aan de hand van de ons toegestuurde tussenkomst van raadslid Freddy François (Open Stad Waregem) wensen we hier eens een beeld te geven van die begroting. Daaruit blijkt dat de financiële werkruimte van de politie toch niet zo onbekommerd is als de gemeentebegrotingen zouden kunnen doen vermoeden. De financiële dotatie van de gemeenten blijft immers al sedert de start in 2002 ongewijzigd en volgens raadslid François kan dit niet zonder de kwaliteit van de dienstverlening te verminderen. In de gemeenteraad in Waregem had hij al aangedrongen op meer middelen voor de politie en die begroting niet goedgekeurd.
Freddy François zag als kabinetsmedewerker van een Paars kabinet de politiehervorming globaal altijd als een goede zaak en heeft alle respect voor de professionaliteit waarmee politiechef Jean-Pierre Coudenys en zijn medewerkers hun taken uitvoeren. Doch hij ziet door het stagneren van de gemenetelijke dotaties de financiële reserves van de politiezone opgeraken. De begroting 2006 van de zone MIRA heeft in het eigen dienstjaar een tekort van ruim 1,25 miljoen euro (ruim 50 miljoen BEF). Alleen door gebruik te maken van overboekingen uit de overschotten van vorige jaren kan de begroting nog net met een batig saldo van 2 eurocent worden ingediend.
Een andere ongunstig perspectief zijn de vele investeringen - weliswaar noodzakelijke investeringen als huisvesting en uitrusting voor de politiediensten waardoor de jaarlijkse leningslast dit jaar reeds oploopt tot 608 910 EURO ( 24,5 mil. BEF) terwijl dit vorig jaar nog 355 000 EURO (14,3 mil. BEF) was. Daarbij komt nog dat uit het verslag bij de begroting 2006 duidelijk blijkt dat ook de personeelskosten steeds moeilijker beheersbaar zijn (daar kan men niet buiten indexeringen, jaarlijkse verhogingen
) en dat de balans van het statutair toegelaten nacht- en weekenduren ten overstaand van het personeel gevaarlijk overhelt naar het toegelaten maximum.
In een dynamische regio met alleen al voor centrumstad Waregem eerste klasse voetbal, Waregem Koerse, organisatie en doortochten van nationale en internationale wielerwedstrijden en tal van lokale feesten is deze evolutie niet te verwonderen! Supplementair komt daar nog de hoge energiekosten bij zowel voor de voertuigen als de gebouwen. Merkwaardig is bovendien dat waar de opbrengst van het verkeersboetefonds vroeger als een soort superaandeel kon aangewend worden zowel voor de verloning van bepaalde personeelsleden als voor investeringen, dit fonds nu door de hogere overheid gedeeltelijk zelf zal worden aangewend. Vorig jaar kon op die manier nog een bedrag van 409 774 EURO (16,5 mil. BEF) worden aangewend. De raming voor 2006 bedraagt nog 300 000 EURO (12,1 mil. BEF).
Kortom mag men met quasi zekerheid aannemen dat na de gemeenteverkiezingen alle aangesloten gemeenten hun dotatie drastisch zullen moeten verhogen om de zelfde kwalitatieve veiligheidsdiensten te blijven verzekeren, laat staan om de beloftes in te willigen, die tijdens de verkiezingscampagnes zeker weer zullen gedaan worden om in de toekomst meer blauw op straat te zien!
|