In de hal van het Cultuurcentrum De Schakel worden momenteel, en dit tot zondag 5 februari, de geselecteerde werken tentoongesteld van de Gaverprijs 2006. Vrijdagavond had de proclamatie plaats en hierbij werd de hoofdprijs toegekend aan de 25-jarige Cédric Estercam uit Merksem. De laureaat is student van de Antwerpse Academie en zijn werk is volgens de jury gekenmerkt door een zeer grote homogeniteit, door een bevreemdende keuze voor een aparte thematiek, door een al even bevreemdend perspectief, door een extreem heldere plaatsing van het motief in het compositieveld, door de zelfzekere tegenstelling tussen figuur en achtergrond en tenslotte door de zeer rijke, geschakeerde picturale behandeling van het motief. Het is een hele boterham, maar als u het werk gaat bekijken, zult u gegarandeerd die uitleg naar waarde kunnen schatten.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het schilderij dat van zijn drie inzendingen unaniem werd weerhouden om in ruil voor de bekroning in deze toch gereputeerde wedstrijd te schenken aan de stad Waregem is een beeltenis van een stootkar. De beeldtaal is heel bevattelijk en dat is trouwens een kenmerk dat voor zijn drie werken van toepasselijk is. Een ander werk van hem toont een eenvoudige caravan. In zijn verslag merkte de jury trouwens op dat de volledig abstracte beeldtaal zo goed als afwezig bleef in het Gaverjuweel 2006 met de vraag trouwens op het volledige abstracte vandaag de dag wel het academische zou weten te overstijgen. De bezoeker kan dus genieten van de kwaliteit van de werken. Hier en daar worden wel gekozen voor het beste van de twee werelden, door abstracte en figuratieve elementen in één beeld te vermengen.
Bij de proclamatie wees schepen van cultuur Jeannine Vervaeke op het stijgend belang van de Gaverprijs. Het blijft een prijs voor schilderkunst en die wordt tweejaarlijks georganiseerd door Cultuurcentrum De Schakel, in samenwerking met het Stadsbestuur en de Cultuurraad van Waregem. Gestart in 1982 is men dit jaar aan de elfde editie toe en in 2008 wacht de volgende uitgave. In de jaren tachtig werd de Gaverprijs afwisselend georganiseerd met het Gaverjuweel voor amateur-toneelgezelschappen, maar die is bij enkele edities beperkt gebleven. Voor nieuw talent is het geen evidentie de wegen naar het grote publiek te vinden. De tweejaarlijkse Gaverprijs is voor jonge kunstenaars terzelfdertijd een uitdaging en een kans: de uitdaging zich te meten met andere talentvolle kunstenaars en de kans te worden geselecteerd door een eminente jury. Laureaat worden houdt voor de kunstenaar een wissel op de toekomst in. De overzichtstentoonstelling met werk van geselecteerde laureaten uit de voorbije edities, die dit jaar in BE-PART (platform voor actuele kunst) wordt georganiseerd, is daarvan het mooiste bewijs. Die tentoonstelling van de selectie van laureaten van de Gaverprijs 1982-2004 is te zien van 26 februari tot 23 april 2006.
Gaverprijs is een wedstrijd die zich richt tot die schilders die op een professionele manier met de schilderkunst omgaan. De organisatoren willen mensen onderscheiden en stimuleren die professioneel met schilderkunst bezig zijn, weze het nu tijdens hun (hogere) opleiding, tijdens hun post-graduaat of tijdens de zeer moeilijke, vaak donkere overgangsperiode tussen opleiding en onafhankelijke, individuele kunstenaarspraktijk. Aan de globale inzendingen valt trouwens zeer goed te merken dat de zogenaamde amateurs hoe langer hoe meer de Gaverprijs links laten liggen. Dit alles betekent niet dat de organisatoren of de juryleden van de Gaverprijs vinden dat de amateuristische beoefening van de schilderkunst onterecht of zonder betekenis zou zijn. Integendeel. Het betekent wel dat de Gaverprijs zich specifiek inzet met en voor zij die voor een professionele schilderkunst gaan.
De Gaverprijs 2006 telde 52 inzendingen, het laagste cijfer ooit onder het bewind van de huidige organisatie en jury. Voor de eerste keer waren er meer inzendingen van vrouwen dan van mannen! Dit laatste laat zich ook aan de prijzen zien. Drie selectieronden waren nodig om een quotum te bereiken dat toelaat een tentoonstelling neer te zetten, die is aangepast aan de huidige expositiemogel ij kneden van De Schakel. Met het opnemen van gedeeltelijke inzendingen wilde de jury expliciet gerichte signalen van appreciatie geven. Het zal aan de betrokken kunstenaars zijn voor zichzelf de lessen te trekken uit onze keuze uit het door hen ingeleverde werk.
De tweede prijs van de Gaverprijs 2006 is voor de 23-jarige Dorien Delbaen ('1982) uit Boechout, ook al studente aan de Antwerpse Academie. Dorien Delbaen werkt aan een meer inhoudelijk geladen, mysterieuze schilderkunst. De voorwerpen, de mensen of de situaties die ze in beeld brengt zijn ons zeer vertrouwd maar krijgen door een adequate en persoonlijke schilderkunstige vertaling een uitgesproken unheitnlich karakter. De derde prijs gaat naar naar de 23-jarige in Kortrijk geboren Ada Van Hoorebeke . De jury waardeerde vooral in haar diptiek Waffle Table de zeer ironische interpretatie van het stilleven en het burgerlijk interieur, in de beste traditie van De Braekeleer en Ensor. De jury heeft er aan gehouden het werk van de 27-jarige in Kortrijk geboren Marieke van Edom, studente aan Sint-Lucas Gent, met een eervolle vermelding te sieren. In haar intimistische schilderijen prezen we het subtiele evenwicht tussen ingezette picturale middelen en compositie. De andere geselecteerde kunstenaars waren Raf Peeters uit Brugge, Lique Schoot uit Arnhem, Maartje Smeyers uit Antwerpen, Saskja Snauwaert uit Koolskamp, Nele Tas uit Antwerpen, Peter Van Ammel uit Rollegem en Savio Van Bavel uit Antwerpen.
Geven we nog mee dat de jury bestond uit voorzitter Jo Coucke, directeur Deweer Art Gallery Otegem, kunsthistoricus Norbert De Dauw, docent-kunsthistoricus Johan Pas en Hans Feys, adjunct van de directeur Administratie Cultuur. Het ligt in de bedoeling om daar voor de volgende edtie een vrouwelijk jurylid aan toe te voegen, indien mogelijk een kunstenares.
(zie ook de aankondiging in dit blog op 8 oktober 2005)
|