Mario Verhellen, Lieven De Borgraeve en Veerle Deconick van SP.a waregem hebben niet bij de pakken blijven zitten na de aankondiging vorige week van hun minister Van Brempt om extra middelen te voorzien voor een betere doorstroming van het openbaar vervoer. Ook in Waregem zijn er op dat vlak problemen en met de steun van de Vlaamse Gewestregering kan nu gewerkt worden aan een sneller en kwalitatief betere dienstverlening van De Lijn. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Zo scoort De Lijn zeker ondermaats inzake stiptheid van de bussen en de reistijden.
Een slechte doorstroming van het openbaar vervoer veroorzaakt vertragingen en te lange reistijden voor de klanten. Dit brengt ook voor de buschauffeurs problemen met zich mee inzake de naleving van de rij- en rusttijden. Dit zorgt dan weer voor verlies aan concurrentiekracht van de Lijn t.o.v. de auto, met verlies aan (potentiële) klanten en ontvangsten. Daarnaast brengt de slechte doorstroming en de daaruit volgende vertragingen ook hogere exploitatiekosten met zich mee, doordat bijvoorbeeld bijkomende chauffeurs en voertuigen moet ingezet worden om de systematische vertragingen op te vangen
Het contact van hogervermelde SP.a-leden met de medewerkers van minister Van Brempt leverde resultaten op. In eerste fase heeft de minister voor dit jaar 80.000 euro voorzien voor een betere doorstroming van het openbaar vervoer in Waregem . Deze middelen zullen gebruikt worden om de verkeerslichten in de Henri Lebbestraat en deze in de Sprietestraat aan te passen zodat deze voorrang geven aan de bussen van de Lijn, verkeerslichten-beïnvloeding noemt men zoiets.
Dankzij deze doorstromingsinvesteringen kan gezorgd worden voor:
- een betere kwaliteit (reissnelheid)
- een verbetering in de regelmaat van het openbaar vervoer
- een efficiëntere exploitatie van bussen in Waregem
- vrijkomende capaciteit om extra bussen te laten rijden
Dit moet leiden tot meer Lijners. Er werd aangedrongen om in een volgende fase ook de andere verkeerslichten, die op het Waregemse Lijn-traject liggen, aan te pakken. Bovendien werd gevraagd om tijdens de spits het aantal bussen te verhogen om het Lijnen comfortabeler te laten verlopen.
|