Geen fietsverkeer in tegenrichting meer in de Stormestraat xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Twee jaar geleden heeft het stadsbestuur in alle éénrichtingsverkeerstraten waar het mogelijk was fietsers in tegenrichting toegelaten. Na evaluatie stelt de gemeenteraad nu vast dat de fietsers in de Stormestraat die in tegenrichting rijden in conflict komen met de voetgangers. Omwille van de verkeersveiligheid kunnen de fietsers niet langer in tegenrichting toelaten worden in de Stormestraat. Het reglement op beperkt éénrichtingsverkeer in de Stormestraat wordt opnieuw afgeschaft. De gemeenteraad is er zich van bewust dat de gewoontevorming kan voor moeilijkheden zorgen. Een sensibiliseren van scholen bij het in voege treden van de maatregel en bijkomende controle kan de gebruiker terug op het goede pad brengen.
Invoeren beperkt eenrichtingsverkeer in de Toekomststraat
Naar aanleiding van de wegeniswerken zone 30 Gaverke is er tijdelijk éénrichtingsverkeer ingevoerd in de Toekomststraat tussen de Westerlaan en de Sint-Jozefsstraat. Dit was nodig om te vermijden dat het verkeer vast liep in de Toekomststraat. In de weken na het invoeren van het éénrichtingsverkeer ontving het stadsbestuur reacties van de school en van enkele inwoners met de vraag om het éénrichtingsverkeer te behouden. Alle inwoners van de Toekomststraat ontvingen een brief met de vraag om hun persoonlijke evaluatie van deze proefopstelling kenbaar te maken. De reacties waren bijna unaniem positief. Daarom besliste de gemeenteraad voor de invoering van een beperkt éénrichtingsverkeer in de Toekomststraat tussen de Westerlaan en de Sint-Jozefsstraat.
Invoeren parkeerverbod in de Broekstraat
Bij de herinrichting van de Broekstraat in het kader van de wegeniswerken zone 30 Gaverke is er voor geopteerd om het parkeren toe te laten langs de kant van de scholen. Dit heeft als voordeel dat de ouders hun kinderen langs de kant van de school kunnen laten uitstappen en zij de rijweg niet meer moeten dwarsen. Door het markeren van een parkeerstrook langs de kant van de school mag er nu langs beide kanten geparkeerd worden in de Broekstraat tussen de Keerstraat en de Sint-Jozefsstraat. Deze geparkeerde voertuigen beletten echter een veilige en vlotte doorgang van het verkeer. Daarom keurde de gemeenteraad het invoeren van een parkeerverbod goed voor de Broekstraat , langs de kant van de onpare nummers en dit tussen de Keerstraat en de Sint-Jozefsstraat.
Invoeren kortparkeren in de Emiel Clausstraat aan het kerkhof
Tijdens de weekdagen worden alle parkeerplaatsen aan het kerkhof in de Emiel Clausstraat ingenomen door werknemers van naburige bedrijven. Hierdoor vinden de bezoekers aan het kerkhof zelden een parkeerplaats. Omdat deze parking initieel aangelegd is voor de bezoekers van het kerkhof is het aangewezen om kortparkeren in te voeren op de helft van de parking, nl. de parkeerplaatsen rechts van de ingangspoort.
Invoeren plaatselijk verkeer op de wijk 'De Biest'
Door de toename van de verkeersintensiteiten kan het verkeerslichtengeregelde kruispunt Henri Lebbestraat N382 het verkeer niet meer tijdig verwerken en is er gedurende meerdere uren per dag een file in de Henri Lebbestraat. Veel bestuurders gebruiken daarom de Biestraat als sluipweg tussen de N382 en de Henri Lebbestraat. Na klachten van bewoners is de mogelijkheid onderzocht om snelheidsremmers aan te leggen in de Bieststraat. Gedacht wordt dat na de aanleg van verkeersdrempels het aantal voertuigen niet zal verminderen, enkel hun snelheid zal verminderen. Bovendien zorgen verkeersdrempels voor nogal wat geluidsoverlast en trillingen, zeker in een straat met veel doorgaand verkeer. Daarom wordt het doorgaande verkeer geweerd door enkel plaatselijk verkeer toe te laten in de Bieststraat en omgeving. Het verkeer richting E17 dient ofwel de route Henri Lebbestraat N382 te volgen, ofwel de route Industrielaan Anzegemseweg. Deze laatste maatregel werd goedgekeurd met tegenstemmen van de VLD.
|