Ruim een jaar geleden maakten we op de campus van de Kulak in Kortrijk de voorstelling mee van het vernieuwend taaldidactisch project LINGU@TIC. Het zou nog vorig jaar operationeel worden, maar de bredere didactische uitwerking en het uitgebreid testen met diverse doelpublieken zorgde voor vertraging. Het project biedt de inwoners van West-Vlaanderen en Nord/Pas-de-Calais de kans om de taal van hun buur (beter) te leren kennen. Het concept : via de websites van de regionale tv-zenders WTV-Focus (West-Vlaanderen), C 9 (Nord/Pas de Calais) en ook No Télé (Henegouwen) worden gratis oefenpakketten Nederlands (voor Franstaligen) en Frans (voor Nederlandstaligen) aangeboden, samen met een gepersonaliseerde begeleiding.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Linguatic is het resultaat van een grensoverschrijdende samenwerking van twee universiteiten (K.U.L.A.K te Kortrijk en Université Charles de Gaulle te Lille 3), de regionale tv-zenders WTV en C 9 en twee Vlaamse spin-offs. Algemeen coördinator is prof. Dr. Piet Desmet, hoogleraar Franse taalkunde en taaldidactiek aan de Katholieke Universiteit Leuven en haar Campus Kortrijk. Basisdoelstelling van het project is het bevorderen van de taalvaardigheid in de twee regios voor wat de taal van de buur betreft : Frans in West-Vlaanderen, Nederlands in Nord/Pas de Calais en Henegouwen.
Op meer dan één vlak is het aanbod enig in zijn soort. Er wordt gebruik gemaakt van authentiek klank- en beeldmateriaal, een mediatic databank met name reportages van de tv-zenders over cultuur, economie en alledaagse leven van de buurregio (Transit, P.U.L.S. en Grensleven). Met alle kijkers van de regionale zenders en alle website-gebruikers bereikt men een bijzonder ruim doelpubliek. Het project kenmerkt zich ook door zijn innoverend gebruik van ICT. Het maakt gebruik van de door de universiteiten ontwikkelde e-didactiek en het didactisch systeem Idioma-tic van de technologische partners BLCC (taalopleidingscentrum) en Telraam (educatieve media).
Een troef van het multimediaal oefenpakket is zeker de mogelijkheid tot integratie van klank- en beeldmateriaal. Daarbij komt nog de enorme diversiteit aan oefentypes die binnen dit systeem kunnen aangeboden worden : multiple-choice, herformulering, vertaling, verslepen met muis,
dat alles aangepast aan het niveau van de taal-leerder. Voeg daarbij de mogelijkheid tot aangepaste en gerichte feedback over goede en foute pogingen, en je krijgt een uniek kader voor efficiënt, toegankelijk en prettig taal-leren. Van belang is ook nog dat voor beide talen twee modules voorzien worden : een module algemeen Nederlands/Frans en een module zakelijk Nederlands/Frans telkens aangepast aan het niveau van de gebruiker.
Mascotte van het project is FRANEL, een tekstballonnetje met twee pretoogjes. Deze moet de student helpen om zich de taal van de buur spelenderwijs eigen maken. De beide taalgroepen hebben eigenlijk nood aan extra niet-schools taalonderwijs. Franel wil leerkrachten de mogelijkheid bieden om taalleerinhouden te selecteren en zelf (taal)oefeningen te ontwikkelen op basis van het beschikbare beeldmateriaal. In de databank ,,mediatic'' stellen de drie regionale zenders hun beeldmateriaal rechtenvrij ter beschikking. De Kulak richt navormingscursussen in om leerkrachten te tonen hoe ze ICT in de klas kunnen brengen.
De grensoverschrijdende elektronische taalleeromgeving bestaat uit een reeks algemene taaltaken over luistervaardigheid, woordgebruik, spelling en grammatica. De oefeningen zijn gratis en via streamingtechnologie op te vragen via de websites van de West-Vlaamse en de twee Noord-Franse regionale zenders. Het volstaat om op een van de sites een gebruikersnaam aan te vragen en een wachtwoord in te tikken en je kunt aan de slag. De eerste modules die nu beschikbaar zijn, behandelen onder meer de thema's vrije tijd en werk.
Het project richt zich vooral tot de tweede en derde graad van het secundair onderwijs en het hoger onderwijs. Zowel individuen als klassen kunnen op Franel werken. Zakelijke taaloefeningen moeten ook niet-studenten op Franel aan het werk zetten. Iedereen die de taaloefeningen maakt, krijgt ook feedback. Een speciaal systeem houdt de evolutie van elke gebruiker bij. Het project krijgt financiële ondersteuning van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), het Interreg III France-Wallonie-Vlaanderen, Het ministerie van Onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap, de provincie West-Vlaanderen en Conseil régional Nord-Pas-de-Calais.
Sedert gisteren is franel operationeel en vrij toegankelijk vanop het webadres www.wtv.be/franel. Binnenkort volgen ook www.c9television.fr/franel in Noord-Frankrijk en www.notele.be/franel in Henegouwen.
|