Naar aanleiding van de viering van het gouden jubileum van de Don Boscoschool op de Biest tijdens het weekeind van 24-26 februari 2006 gaan we hier even dieper in op de historiek van de school. Het is duidelijk dat de Don Boscoschool gedurende die halve eeuw vele watertjes heeft doorzwommen. Het was onder impuls van E.H. Deken Verzele dat in juli 1955 het startschot werd gegeven voor de bouw van de school op de Biest. De bouworde leverde de manschappen, die het werk tot een goed einde moesten brengen.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Groot was de ontgoocheling van de zusters Lydiana en Vianney(°02-09-1922), die in augustus van het klooster in Moorsele naar de Biest werden gestuurd om het schooljaar te starten. Er was nog geen school te zien, alleen bouwwerken. Heel wat Biestenaars staan dan klaar om bij te springen. Zij zorgen ervoor dat zuster Vianney met haar graadklas van 27 leerlingen een onderkomen krijgt in de oude houten garage bij de bloemist Florex Jerome Depaepe. De school moest zich behelpen met enkele oude banken in de garage voor de leerlingen en buiten de garage het bord op een ezel en de lessenaar voor de Zuster-onderwijzeres. s Avonds werden deze spullen binnen gezet, om sanderendaags weer buiten te zetten. In oktober kon ook Zuster Lydiana starten met haar kleuterklas van 44 kleuters.
In 1958 kreeg de school de benaming Don Boscoschool, genoemd naar de kindervriend die heel verdienstelijk was op het vlak van onderwijs. Door het stijgend leerlingenaantal barstte het schooltje dan figuurlijk uit haar voegen en werd een bovenverdieping met drie klaslokalen bijgebouwd. Zuster Marie-Claire (°06-04-1931) kwam dan in de plaats van Zuster Lydiana, die terug werd geroepen naar de school in Moorsele. In 1959 wordt de Don Boscoschool een volwaardige basisschool met Zuster Vianney als schoolhoofd met klas en de aanwerving van lekenleerkrachten.
In 1965 was de school opnieuw aan uitbreiding. Er worden twee klaslokalen bijgebouwd in de lengte. In de schoolgebouwen wordt ook de zondagmis opgedragen voor de mensen in de wijk tot de Biest zijn eigen St. Jozefskerk zou krijgen naast het schoolgebouw. Op 1 mei 1966 werd daarvoor de eerste steen gelegd en de kerk wordt met kerstavond 24 december 1966 ingewijd. De eerste pastoor van de parochie was Romain Devriese. Eind dit jaar mogen we dus een officiële viering verwachten van het 40-jarig jubileum van de St.-Jozefsparochie.
De school bleef groeien en in 1970 werden opnieuw twee klasgebouwen aangebouwd met een trapzaal. In 1979 kwamen er nog eens drie nieuwe kleuterklassen en modern sanitair bij. Ondertussen was de school in 1976 gefuseerd met de meisjesschool van Nieuwenhove en werd zuster Teresita schoolhoofd van beide vestigingen. De derde graad werd gesplitst met Zuster Vianney als klastitularis van het zesde leerjaar. In 1987 volgde een nieuwe herschikking en wordt de Don Boscoschool op de Biest een hoofdschool in een nieuwe fusie met de St.-Lutgardisschool op de Jager. De nieuwe directeur was Walter Deruyk.
In 1990 telde de Don Boscoschool 52 kleuters en 180 lagere schoolkinderen. De huidige directeur Eddy Nuyttens, die voordien les gaf op Zonneburcht, volgde in 1999 Walter Deruyck op toen deze op pensioen ging. Momenteel telt de Don Boscoschool 72 kleuters en 159 lagere schoolkinderen. Naast de directeur telt de school nog 21 leerkrachten, 2 administratieve medewerkers, één poetsvrouw en twee mensen vanuit de PWA-dienst (middag-hulp). De hulp van E.Zr. Vianney en E.Zr. Marie-Claire wordt daarbij niet vergeten, alsook Griet en Hilde van de opvang. Deze staan klaar om de Don Boscoschool verder te begeleiden naar een mooie toekomst.
De school werkt momenteel vooral aan het optimaliseren van een brede persoonlijkheidsontwikkeling bij de kinderen. Het werken met de drie Hs (Hart-Hoofd-Handen) staat daarbij centraal. Het Hart staat daarbij op de eerste plaats. Door het positieve te benadrukken moet het zelfvertrouwen en het gevoel van eigenwaarde in ieder kind kunnen groeien om later als voldoende gewapend door het leven te gaan. Het werken aan het leergebiedoverschijdend thema sociale vaardigheden moet daarbij helpen. Het Hoofd is er voor taal, wiskunde en wereldoriëntatie volgens de nieuwste inzichten en het ontwikkelen van de computervaartdigheden. De Handen zijn er op cultureel en sportief vlak
|