Zoals elke stad en handelscentrum kampt ook Waregem met parkeerproblemen. Ondanks de honderden parkeerplaatsen, die op een boogscheut van het centrum voorhanden zijn, blijkt dit nog dikwijls onvoldoende. Zoek maar eens een plaats op zaterdag, al is het gratis busje dat iedere zaterdagvoormiddag rijdt tussen de grote parking op het stadion en de achterkant van het Pand al een hulp. Maar daar zijn ook de sportieve activiteiten op het Regenboogstadion, sportcomplex De Treffer, de hippodroom, manifestaties in het Jeugdcentrum en straks nog de nieuwe bibliotheek en eerst nog de polyvalente expohal. Eind april kunnen de bouwwerken daarvoor al starten op de uitbreiding van het stadion. Een van de opgelegde voorwaarden bij de goedkeuring door de overheid was dat er bijkomende parkeerplaatsen zouden komen. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Zeker het centrum van Waregem kampt met stijgende parkeerproblemen. De 441 plaatsen van het administratief- en winkelcentrum Het Pand en de 150 plaatsen tussen het Cultuurcentrum De Schakel en het OCMW-centrum volstaan niet meer. Al worden blijkbaar geen parkeerplaatsen bedreigd met de komst van de nieuwe bibiliotheek aan de Meersstraat tussen het Pand, het flatgebouw Regenboog en de achterzijde van de winkels langs de Stormestraat, dan zal de bouw de parkeerdruk daar vanaf 2008 nog doen toenemen.
Schepen van Urbanisatie Kürt Vanryckeghem is zich ervan bewust dat de parkeerproblemen in de toekomst niet zullen verminderen. Hij meent dat Waregem tegen 2009 een ondergrondse parkeerhaven kan aanleggen langs de Zuiderlaan of de Schakelstraat. Als locatie komen in elk geval al de vroegere kraamkliniek of RVT dHaegewinde en het administratief centrum van het OCMW in aanmerking. Het is een ideale locatie echt in het stadscentrum. Daar kan een ondergrondse parkeerhaven ruimte bieden voor drie- tot vijfhonderd wagens al naargelang wordt geopteerd voor één of twee bouwlagen.
Het OCMW heeft ernstige plannen om daar een derde vleugel te bouwen, palend aan het Rust- en Verzorgingscentrum De Meers. Er zijn ook ernstige plannen om de administratie van het OCMW te verhuizen naar een nieuwe locatie. Het is de bedoeling om dan beide werken op elkaar af te stemmen. De in- en uitrit van de parking moet langs de Schakelstraat komen, terwijl liften voor de bezoekers mogelijk zijn langs de Schakelstraat en de Zuiderlaan. De schepen denkt te kunnen werken met private ontwikkelaars om de kosten voor de stad zo laag mogelijk te houden. Het is de bedoeling dat de ondergrondse parkeerhaven tijdens weekdagen gratis blijft, zodat langparkeerders ere terecht kunnen. De wagens van de medewerkers van de stads- en andere administratieve diensten kunnen op die manier in die nieuwe parkeerhaven terecht, zodat weer heel wat parkeerruimte vrijkomt voor de bezoekers van het winkelcentrum Het Pand en de andere winkelstraten.
Bij manifestaties op de hippodroom of in het vlakbij gelegen Jeugdcentrum zou die parkeerhaven nuttige diensten kunnen bewijzen. De ondergrondse parkeerhaven zou niet alleen op een boogscheut van het winkelcentrum liggen, maar ook van het stadhuis, de politiediensten en andere administratieve diensten. Nadat de RVT-patiënten dHaegewinde hebben verlaten, worden daar nu asielzoekers opgevangen en die moeten een andere bestemming krijgen. Het stadsbestuur hoopt de plannen voor een ondergrondse parkeerhaven te kunnen realiseren tegen 2009.
|