Martin Vandercruyssen is de Waregemse plichtsgetrouwe stadstelefonist, die elkeen sereen op weg helpt naar de gewenste dienst of persoon op het stadhuis. Al 35 jaren is hij de steeds opgewekte stem van Waregem, het waardige visitekaartje van de stad en nooit uit zijn dienstige rol te brengen. Het was voor hem ongetwijfeld niet eenvoudig om met zijn handicap als blindgeboren jongeling zich de dienstverlenende bekwaamheden eigen te maken om zijn weg te banen op de arbeidsmarkt. Wijlen burgemeester Coucke heeft het toen goed gezien en met zijn aanwerving op 1 april 1971 bij de stadsdiensten niet alleen Martin, maar ook Waregem een buitengewone dienst bewezen.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Weinigen hebben een beter geheugen van telefoonnummers, herkennen van stemmen of een sterker en aanhoudend concentratievermogen in hun job dan Martin. Zowel voor de telefonerende klanten als voor zijn oversten of collegas op het stadhuis treedt hij regulerend, maar correct op als een gedroomde tussenschakel. In al zijn bescheidenheid en vriendelijkheid tegenover iedereen is hij dan ook de vriend van iedereen. Zijn het nu de verschillende burgemeesters, die hij goed heeft gekend of zijn rechtstreekse collegas, allen hebben op basis van respect voor zijn sterke menselijke en professionele kwaliteiten een speciale vriendschappelijke band met Martin. Hij heeft zich ook bijzonder goed geïntegreerd in het maatschappelijk leven in de stad. Evenementen als de opening van de foor, Waregem Koerse en andere buitengewone manifestaties in de stad staan steevast op zijn agenda.
Hij houdt er ook aan zijn enorme ervaring en kennis door te geven aan jongeren met dezelfde handicap, die op die manier in zijn voetsporen willen treden. Hij was trouwens nooit te beroerd of bevreesd om bij te leren. Geen inspanning lijkt hem te veel om nieuwe mogelijkheden te ontdekken om zijn kennis en dienstverlening nog te kunnen verbeteren. Hij mag als voorbeeld voor velen gezien worden inzake aanpassing aan de moderne communicatiemiddelen. Hij moest zich regelmatig aanpassen aan de veranderingen in het gebruik van de telecommunicatie met nieuwe telefooncentrales en andere instellingen.
In 1971 werkte hij nog met een kleine centrale van drie buitenlijnen vanop zijn stoel op een uitgespaarde plaatsje bij de politie. Na de overgang in de zomer 1976 naar het gemeentehuis in het Pand kreeg hij een kleine wat aangepaste centrale, waarbij hij aan de op en neergaande pinnekes de gewenste informatie kon voelen. Omstreeks 1990 kwam de eerste enigszins met computer gestuurde centrale, maar de grootste overgang maakte hij vorig jaar mee. Hij werkt nu een jaar met de moderne communicatiemogelijkheden en tekstverwerkingsmogelijkheden en e-mailverkeer hebben nu voor hem geen geheimen meer. De informatie op het computerscherm wordt voor hem omgezet in spraaktechnologie en braille.
Met zijn hulp en inzet hebben de communicatiebedrijven gezorgd voor aangepaste middelen. Met zijn bewonderenswaardig aanpassingsvermogen en leergierigheid mogen we Martin gerust benoemen als creatieve wetenschapper. Met zijn vindingrijkheid weet hij nu ook zijn weg te vinden op het internet. Als de behendigste computerspecialist surft hij door de website van de stad Waregem en deze werd trouwens met zijn hulp gebruiksvriendelijk gemaakt voor blinden en slechtzienden. Maar hij heeft ook onze Waregemse internetgazette WAREBER gevonden. Voor hem is het soms een dankbare informatiebron over het reilen en zeilen in de stad. Op die manier betreedt hij op eigen kracht nog onbetreden paden op het internet. Hij wordt bij zijn computergebruik geholpen door het spraaktechnologische programma Jaws (omzetprogramma van tekst in spraak en braille) en kursweil (scannerkopie in tekst naar spraak en braille).
|