Vorige zondag 9 april 2006 had een uitzonderlijk transport plaats van een ondeelbaar stuk tussen de constructiewerkplaats GELDOF te Harelbeke en de elektriciteitscentralevan RUIEN. Wegens de beperkte hoogte van de brug van Desselgem-Ooigem, diende het schip maximaal balast in te nemen en werd het waterpeil 30cm verlaagd. Het wateroppervlak diende perfect vrij van golven te zijn en daarom had de doortocht onder de brug plaats op zondagmorgen. Een analoog transport is gepland op 24 april 2006. Dit transport illustreert de noodzaak om de Leiebrug tussen Ooigem en Desselgem eveneens te verhogen. De firma Geldof is daarvoor al een decennia vragende partij.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
We hadden het in onze e-gazette Wareber al op 3 juli 2005 over de concrete plannen met deze Leiebrug. Na het opvijzelen van de Leiebrug in Sint-Eloois-Vijve en de bouw van een nieuwe Olsenebrug in Dentergem, is ook de brug over de Leie te Ooigem-Desselgem aan vernieuwing toe. In het kader van het project Seine-Schelde is de aanpassing van de Leie voor schepen tot 4.400 ton opgenomen. Dit impliceert dat de onderdoorgang onder de brug te Ooigem-Desselgem zowel in hoogte als in breedte verruimd moet worden. Hiervoor zal een nieuwe brug moeten gebouwd worden. De uiteindelijk aanbesteding van het project zal ten vroegste gebeuren in het voorjaar van 2007. Volgens Vlaams Volksvertegenwoordiger Carl Decaluwé is het nog niet duidelijk in welke mate onteigend zal moeten worden. Uitsluitsel hierover wordt verwacht in de tweede helft van 2005.
De eerste Leiebrug tussen Desselgem en Ooigem dateert van 1872 en hebben we te danken aan wat men toen noemde de steenweg van grote gemeenschap van Oostroosbeke naar Deerlyk langst Oyghem en Desselghem. Wegens oorlogsgeweld kende de Leiebrug een bewogen geschiedenis. Tijdens de Eerste Wereldoorlog bleef de brug nog overeind tot op woensdag 16 oktober 1918, toen de Duitsers de ijzeren Leiebrug lieten springen om de oprukkende Engelsen achter de rivier te houden. De Tweede Wereldoorlog bracht voor de Leiebrug reeds onheil op 23 mei 1940, toen de geallieerden probeerden de optocht van de Duitsers te stuiten door stelling te nemen achter de Leie en de Leiebruggen dynamiteerden.
In september 1944 waren het de Duitsers, die de ondertussen onder hun bezetting gebouwde voorlopige brug opnieuw vernietigden. Ook dan kwam nog een voorlopige noodbrug en het was al 1968 als de huidige betonnen Leieoverbrugging kon in gebruik genomen worden.
Van Wareber verscheen een uitgebreide geschiedenis van de Leiebrug van Desselgem-Ooigem in de jaarboeken 2002 en 2004 van De Gaverstreke. Eigenlijk werd dit weblog gestart om interactief te werken aan historisch en heemkundig geïnspireerde onderwerpen en dit is er zeker één van. Informatie over de Leiebruggen, het gebeuren op de Leie, oorlogsgebeurtenissen, enz. in Waregem-Wielsbeke is zeker welkom bij Wareber. Voor informatie kan u ook terecht op de linkpagina http://wareber.linkoverzicht.be.
|