Het Vlaamse Gewest heeft het stadsbestuur laten weten dat ingaat op een vraag van om de Waregemse Ring veiliger te maken. De dienst Wegen en Verkeer van het Vlaamse overheid heeft beslist om 600 meter vangrails te plaatsen op de gevaarlijke plaatsen ter hoogte van twee gevaarlijke bochten. Dit gebeurt na analyse van recent gebeurde ongevallen. Er zijn al heel wat ongevallen gebeurd en daarbij valt op dat een aantal bestuurders zich hebben te pletter gereden tegen verplichtingspalen of obstakels op de middenberm met dodelijke gevolgen. Vangrails kunnen daarbij helpen.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het Vlaams Gewest wijst er trouwens op dat het plaatsen van vangrails geen oplossing zal bieden aan de oorzaken van de ongevallen, maar er enkel kan voor zorgen dat de gevolgen van dergelijke ongevallen minder ernstig zullen zijn. In veel gevallen is de oorzaak overdreven snelheid. Uit een antwoord op een parlementaire vraag eerder dit jaar van Vlaams volksvertegenwoordiger Carl Decaluwe bleek dat de administratie van Wegen en Verkeer over de Waregemse stadsring R 35 tot begin dit jaar geen signalen van gevaarlijke situaties had ontvangen. Het is de bedoeling om dit project na één jaar te evalueren.
Door de politie en door de stad Waregem werd reeds vaker vastgesteld dat er op de R35 te snel wordt gereden. Door de politie wordt nagegaan of een strenger handhavingsbeleid geen oplossing kan bieden. Het wegprofiel van de R35 bestond vroeger uit 2 x 2 rijstroken, gescheiden door een middenberm. Om de snelheid te verlagen, werd het dwarsprofiel versmald tot 2 x 1 rijstrook met parkeerstroken en fietspaden. De toegelaten snelheid is er momenteel 70 km/u. De bochtstralen zijn ruim ontworpen en de weg is voor het grootste gedeelte s nachts verlicht. Indien men de toegelaten snelheid naleeft, zou de R35 een veilige weg moeten zijn, aldus minister Peeters eerder dit jaar op de vraag van Carl Decaluwe.
Een dodelijk ongeval langs de Oosterlaan begin dit jaar bracht de problematiek aan het rollen. Schepen van mobiliteit Kürt Vanryckeghem schreef in naam van het College van Burgemeester en Schepenen op 17 januari 2006 een brief naar de betrokken dienst van het Gewest. Daarin werd gevraagd om vangrails met reflectoren te plaatsen. Daarop kwam een positief antwoord en de huidige beslissing van de dienst Wegen en Verkeer is daarvan het resultaat. Met 600 meter vangrails kunnen de gevaarlijke bochten (?) langs de zowat 5 km lange stadsring R35 nu worden beveiligd.
|