Vorige zaterdag werd de Kunstacademie officieel geopend. Burgemeester Yolande Dhondt wees in haar gelegenheidstoespraak op het feit dat hiermee het (ver)bouwproces aan het vroegere Oblatenklooster wordt afgesloten, werken die 6 jaar hebben geduurd. Daarvan waren de omgevingswerken het orgelpunt. In totaal hebben deze werken, die een modern gebouw voor artistieke opleiding opleverde, ruim 12 miljoen euro gekost.
xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Al in het begin de jaren negentig van vorige eeuw was het toenmalig bestuur er van overtuigd dat men op zoek moest naar een nieuwe locatie voor onze beide academies. In de Gemeentelijke Basisschool in de Guido Gezellestraat was de combinatie van basisonderwijs met de Academie voor Muziek, Woord en Dans onhoudbaar geworden. Eerst werd aan de plek gedacht waar straks de evenementenhal komt en er waren al concrete plannen met maquettes voor een prestigieuze Academie op de uitbreiding van het Stadion. Maar in 1997 kreeg het toenmalig gemeentebestuur van Waregem de gelegenheid de vroegere kloostergebouwen aan te kopen.
Dit opende nieuwe perspectieven met nieuwe gedachten. Dit zou de nieuwe campus worden, waar ook de Academie voor Beeldende Kunst kon worden in ondergebracht. De nieuwe plannen hielden rekening met het behoud van het (historisch) karakter en uitzicht van het oblatencollege en zijn typische accenten zoals de gevels, de zuilengalerij, het torentje als herkenningspunt van op de markt en de kapel als auditorium. In de lange donkere Olmstraat, diende de Academie een ademruimte , een lichtbaken, een aantrekkingspunt te worden. Ook de heraanleg van de Olmstraat werd in deze optiek ingepast.
Het was dus het voorgaande bestuur die deze ingrijpende beslissing nam. De huidige gemeenteraad heeft daarvoor de uiteindelijke middelen vrijgemaakt en het project gerealiseerd. Het spel van ontwikkelen, ontwerpen en bouwen was een fascinerend samenspel tussen opdrachtgever, nl. het stadsbestuur onder leiding van schepen van kunstonderwijs Paul Kindt en verder de architecten Wielfaert, de directeurs Dumoulin en Barbe en leerkrachten, de aannemers. Soms kwam het daarbij tot heftige meningsverschillen, maar in de loop van het proces is het toch tot een prachtige synergie gekomen. Het scherpe inzicht in de mogelijkheden, de ontwerpvaardigheden, de inzet en precisie van de technische dienst van de stad, gecombineerd met de creativiteit en vasthoudendheid van alle actore, dit alles resulteerde in een prachtig complex.
Burgemeester Yolande Dhondt : En zoals God bij de schepping op een bepaald moment vond dat er iets aanmankeerde, zo dachten ook wij dat dit monument een kader moest krijgen met een groene omlijsting. Hiervoor werd tuinarchitect Bert Vanthuyne aangesproken en de firma Wannyn voor de uitvoering. Zij vond het jammer dat de lente 2006 zo laat haar intrede doet en wij nog niet volop kunnen waarderen hoe groen deze site er zal uitzien. Die bestaat uit een eiken haagbeuk, moeraseiken, 500 hortensias, 1530 taxusbuxussen die ook in de winter een blijvende groene structuur zullen geven net als de 3000 bodembedekkers. Daarbij vermelden we nog de artistieke belichting, de fietsbergingen, de verkeersimpact, de knuffelzones en andere nuttige ingrepen. Er waren aanvankelijk ook fonteinen en een waterpartij voorzien, maar die moesten sneuvelen om pragmatische redenen omwille van onderhoud en mogelijke legionella-infectie.
Het gehele project van de Kunstenacademie heeft zowat 12 miljoen euro gekost. Dat is veel geld, maar de burgemeester is ervan overtuigd dat dit zeer goed besteed is. Zij gaf daarvoor drie duidelijke redenen aan. Met de verbouwing van de gebouwen van het voor Waregem belangrijke oude Patersklooster tot de KunstenAcademie is zonder twijfel een stuk erfgoed bewaard gebleven en schitterend en functioneel gerestaureerd. Bovendien is met deze realisatie de lelijke Olmstraat in het centrum van de stad Waregem nu volop geherwaardeerd. Tenslotte is dit een prachtige investering in kunst en cultuur voor de jeugd. Daarmee kan ook het fabeltje worden ontkracht dat alles gaat naar de sport.
Yolande Dhondt : Toegankelijkheid tot kennis, ervaring, beleving en geschiedenis geeft hoop op de toekomst voor onze kinderen, juist in deze bizarre tijden. Dit complex is een inspirerende leer- en werkomgeving voor leraars en leerlingen. Hier wordt de mogelijkheid geboden aan allen die dat willen om hun talenten te ontwikkelen. De troost, die kunst en cultuur bieden, maakt voor velen de zwaarste beproevingen van het leven dragelijk. Muziek, woord en beeld zijn door de eeuwen heen dragers van ons heimwee naar het volmaakte. Deze beide Academieëen zijn schatkamers van kunst en cultuur, staan open voor jong en oud , voor actief participeren of om gewoon te genieten.
|