Als er genoeg belangstelling is trekt Waregem zaterdag 13 mei 2006 met 47 bussen supporters naar de bekerfinale van SV Zulte-Waregem op de Heysel tegen Moeskroen. De negen Waregemse supporterslokalen krijgen elk drie bussen ter beschikking. Het gaat om De Fazant De Oude Molen Half Time t Leeuwke De Regenboog De Biest Azuri De Vlasboot De Klauwaert. Het stadsbestuur van Waregem sponsort dit vervoer. Aanvankelijk was ook een dubbeldektrein gecharterd, maar die moest uiteindelijk worden afgevoerd. Voor de Zultse clublokalen zal SVZW contact opnemen met gemeentebestuur van Zulte. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
In totaal zijn er 47 of 48 autobussen voorzien. Aanvankelijk was dit aantal 33. Bovenop de 27 bussen voor de 9 supporterslokalen, worden ook voor de jeugdspelers 3 bussen voorbehouden en worden nog twee bussen ingelegd door de stad Waregem en één bus voor de Horeca van SVZW. Maar daarenboven was voor het station in Waregem een dubbeldektrein gecharterd met capaciteit van 1060 passagiers. Het ging om een trein met acht rijtuigen, vergezeld door drie spotters. De stewards hebben immers geen bevoegdheid buiten het stadion. Maar dit onderdeel heeft men terug moeten afvoeren uit veiligheidsoverwegingen. Deze zou in strijd zijn met het voorgenomen gescheiden traject tussen de supporters van beide bekerfinalisten. Men zou op die manier niet kunnen beletten dat de supporters van SV ZW en Moeskroen ergens met elkaar zouden in contact komen. Voetbal is blijkbaar een beetje oorlog.
De gemeenteraad besliste daarom om met de stad 14 extra bussen te voorzien, die het verlies aan treinzitjes enigszins moet compenseren. Daarvoor moet worden ingeschreven bij de club SV Zulte-Waregem zelf. Alle bussen krijgen een nummer en er wordt een lijst opgemaakt van de inzittenden. Een busticket wordt pas afgeleverd na aankoop van een inkomticket. Er wordt opgestapt aan het lokaal, maar het is de bedoeling dat de bussen uiteindelijk verzamelen blazen in de omgeving van het rondpunt aan de Biest.
Voor het avontuur worden strikte veiligheidsmaatregelen in acht genomen. Zo krijgt elke bus één verantwoordelijke en één persoon per 50 kaarten en per lokaal dient het contract te ondertekenen. Bij eventuele schade of drankmisbruik op de bus zal er geen toelage door de stad worden voorzien. Om contacten tussen de bekerfinalisten te vermijden is ook voorzien dat beide clubs verschillende rijroutes zouden plannen. Moeskroen wordt daarbij verwezen naar een routeschema over Doornik. De 33 Waregemse bussen worden besteld bij De Reisvogel.
Reeds één uur na de wedstrijd wordt de terugreis aangevat. Er was reeds een infovergadering met de verantwoordelijken van de supporterslokalen op het secretariaat van SVZW. Het bestuur van SVZW heeft daarbij 20 vrijkaarten voor de bekermatch voorzien voor het stadsbestuur, lees vooral schepencollege. Daartegen was er fel protest in de gemeenteraad omdat de gemeenteraadsleden zelf hun ticket moeten betalen. Zo had de Waregemse SP.A liever gezien dat SV de twintig gratis kaarten voor de Bekerfinale zou weggeschonken hebben aan mensen die om financiële redenen deze finale moeten missen.
Het is nu met alle Essevee-supporters en sympathisanten duimen voor bekerwinst in het koning Boudewijnstadion. Hieraan hangt voor volgend jaar ook Europees voetbal aan vast in de Europese beker voor bekerwinnaars. Misschien heeft Essevee echter al dit Uefa-ticket, daar Moeskroen nog altijd zijn vereiste proflicentie voor volgend seizoen niet kon bemachtigen. Bij winst van Zulte-Waregem wordt op zondag 14 mei al een officiële ontvangst voorzien op het Waregemse stadhuis.
|