Zoals op 17 maart reeds aangekondigd in een bijdrage op het oude Wareber-blog starten de werken aan het kruispunt De Toren langs de rijksweg N43 tussen Beveren-Leie en Desselgem in de tweede helft van mei. We zijn nu zover en verkeersconsulent Jo Deprez laat ons weten dat aannemer Norré heeft aangekondigd op donderdag 18 mei 2006 te starten met de heraanleg van het kruispunt N43- Sprietestraat-Liebaardstraat en het kruispunt N43-Waregemstraat-Nijverheidsstraat. Het werk wordt in twee fasen uitgevoerd.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het gaat hier om een aanpassing van de gewestweg N43 en de werken worden dan ook uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, meer bepaald door de tijdelijke vereniging Veilig Verkeer Vlaanderen. Ook Aquafin zorgt voor verkeersoverlast met de aanleg van collectoren in Beveren-Leie en Desselgem en hierbij ondervindt ook het verkeer op de N 43 hinder. Tot in 2008 worden er nieuwe riolen en collectoren aangesloten als voorbereiding op de bouw van een waterzuiveringsstation in de Sint-Jansstrat in Beveren-Leie. Er moeten ook collectoren komen onder een deel van de Kortrijkseweg, vlakbij De Toren in Beveren-Leie.
Aan De Toren worden de werken uitgesplitst om de verkeershinder zoveel mogelijk binnen de perken te houden. De kruispunten N43-Liebaardstraat-Sprietestraat en het nabijgelegen kruispunt N43-Nijverheidsstraat-Waregemstraat worden niet tezelfdertijd lamgelegd. Aan café De Toren kruist de Kortrijkseweg (N43) de Liebaardstraat en de Sprietestraat en langs de Desselgemse kant van De Toren komt ook de Meierie uit op de gewestweg. De aansluiting van de Meierie op de Kortijkseweg gaat verdwijnen. Door die ingreep zal het aantal verkeerslichten op het kruispunt van zes naar vier teruggebracht worden. Er komen ook rode fietspaden. Wat verder richting Gent worden de aansluitingen aan de Nijverheidsstraat en de Waregemstraat versmald om snelheidsduivels af te schrikken. De braakliggende hoek aan het begin van de Waregemstraat krijgt een schuilhuis, fietsenstalling en zitbanken. In de buurt komen ook twee bushaltes. Om het risico op slippartijen in te dijken, ruimen de kasseien in de Waregemstraat plaats voor asfalt. De totale kostprijs van de werken wordt geraamd op 215.000 Euro.
Kruispunt N43-Liebaardstraat-Sprietestraat:
- Uitvoeringstermijn 30 werkdagen.
- Zijstraten van de N43 afgesloten.
- Beurtelings verkeer op de N43 met driekleurige lichten.
Het verkeer komende van Ooigem wordt omgelegd via de N382 in Sint-Eloois-Vijve naar de N43. Het verkeer komende van Deerlijk wordt omgelegd via de Waregemstraat (Deerlijk), Deerlijkseweg, Henri Lebbestraat en N382 naar de N43. Voor het lokale verkeer is de Liebaardstraat bereikbaar van de N43 via de Nijverheidsstraat.
Kruispunt N43-Nijverheidsstraat-Waregemstraat:
- Uitvoeringstermijn 10 werkdagen.
- Zijstraten van de N43 afgesloten.
Het verkeer dat de Waregemstraat wil inrijden vanaf de N43 wordt omgelegd via de N43 en de N382.
Aan café De Toren kruist de Kortrijkseweg (N43) de Liebaardstraat en de Sprietestraat en langs de Desselgemse kant van De Toren komt ook de Meierie uit op de gewestweg. De aansluiting van de Meierie op de Kortijkseweg gaat verdwijnen. Door die ingreep zal het aantal verkeerslichten op het kruispunt van zes naar vier teruggebracht worden. Er komen ook rode fietspaden. Wat verder richting Gent worden de aansluitingen aan de Nijverheidsstraat en de Waregemstraat versmald om snelheidsduivels af te schrikken. De braakliggende hoek aan het begin van de Waregemstraat krijgt een schuilhuis, fietsenstalling en zitbanken. In de buurt komen ook twee bushaltes. Om het risico op slippartijen in te dijken, ruimen de kasseien in de Waregemstraat plaats voor asfalt. De totale kostprijs van de werken wordt geraamd op 215.000 Euro.
|