Zondag 10 juni was opnieuw de datum voor wat ondertussen een vaste waarde in onze rittenkalender begint te worden : Oost-West meeting 2007.Toen de datum vastgelegd werd, konden de organisatoren niet vermoeden dat dit juist met de federale verkiezingen van 2007 zou samenvallen.Maar niet getreurd, met een aangepast en ingekort programma werd hieraan verholpen.
Nadat mijn kleine schat haar papa een gelukkige vaderdag had gewenst, haar gedichtje keurig had opgedragen, haar geschenkjes had overhandigd en het ontbijt op bed verorberd was, konden we onze burgerlijke plicht gaan vervullen om ons daarna klaar te maken voor de MG-rit.We hadden deze (kortere) rit ook uitgekozen om onze dochter van bijna 3 jaar eens mee te nemen.Daarom ook werden de 2 MGs samen van stal gehaald.
Anders dan anders werden we nu pas rond 11.30 h aan het kasteel van Ooidonk verwacht voor het aperitief.Meteen dienden ook de praktische proeven afgelegd te worden.Zoals de rit vorig jaar in het teken van Schotland stond, was het dit jaar op zijn Frans te doen De proeven toonden dit al aan : petanque spelen (wellicht de nationale sport van Frankrijk) en raden hoeveel uien er in een zak zaten (deze laatste was trouwens goed gevonden : in Engeland worden Fransen steeds met uien geassocieerd; zie ook de befaamde televisieserie Allo Allo waar Mr. Leclercq regelmatig eens disguised as an onion seller is.).Na de drank en de proeven ging het richting koetshuis waar ons een prachtige kaasschotel met Franse kazen stond op te wachten.
De zon bleef een beetje zijdelings van de partij, maar daardoor was het natuurlijk ook niet té warm.Na het eten stonden niet minder dan 61 MGs ongeduldig op hun bestuurders te wachten om de route aan te vatten.Onverwacht kreeg ik er nog een copilote bij : de dochter van Geert en speelkameraadje van onze dochter kwam de lege plaats naast mij innemen.En het moet gezegd zijn : ook dit jaar hadden de organisatoren weerom prachtige wegen en mooie landschappen weten te ontdekken, maar mijn copilote, Lisa, heeft er niet zoveel van gezien want reeds na 5 km lag ze vredig te slapen.
Na een drankstop namen we wellicht het staartstuk van de rit in.Gelukkig zo zou blijken, want wat doemt daar plots voor ons op ?Jawel, een MG met de motorkap open !Altijd interessant natuurlijk; dus ik zet me aan de kant en ga eens luisteren wat het probleem zou kunnen zijn (er waren gelukkig al een paar bereidwillige vrienden gestopt).Geen ontsteking hoor ik zeggen, zou het de bougie zijn vraagt er iemand, misschien wel de delcokap? Uiteindelijk wordt snel de juiste diagnose gesteld : probleem met de rotor.Heeft er iemand een rotor bij wordt er geroepen ?Ja, ik had er nog een bij, maar dan wel voor een MGA en niet voor een B.Toch eens de twee vergeleken en geprobeerd en jawel : de motor sloeg aan en Danie kon zijn weg verderzetten.Tot op het volgende terras waar ons opnieuw een drankje door de organisatie werd aangeboden.
Na deze korte pauze vatten we het slotstuk van onze rit aan richting Brugge.Einddoel was het Kasteel (en feestzaal) Lodewijk van Male waar het avondbuffet ons stond op te wachten.Het aperitief was achteraan het kasteel voorzien, in de prachtige tuin.Blijkbaar vonden de eigenaars het geen probleem dat we onze wagens op het gras plaatsten.Op die manier konden we in een prachtige omgeving, temidden van onze MGs, van ons aperitiefje genieten en nog een beetje navertellen van deze prachtige dag.Genieten met volle teugen, alhoewel Eddy, die plots een olielek aan zijn motor constateerde, duidelijk andere zorgen had.
Na de prijsuitreiking (de eerste prijs was opnieuw een schitterend kompas) en de maaltijd werd het tijd om afscheid te nemen en huiswaarts te keren.Omdat een radio in mijn MGA nog ontbreekt, kreeg ik via de walkie-talkie, waarmee ik met de meisjes die achter mij reden in verbinding stond, de eerste verkiezingsuitslagen te horen.Blijkbaar zouden een paar politici ook wel de therapeutische werking van een MG-rit kunnen verdragen.Laat ons hopen dat we voor de goei gedaan hebben : dat zijn dan voor mij diegene die ons het plezier om met onze wagens te rijden onder het mom van milieu en opwarming van de aarde nooit zullen ontzeggen
Enfin, deze rit was alvast weer schitterend georganiseerd en bij deze : Claudine, Joske, Hendrik en Leslie nogmaals bedankt voor deze prachtige dag.
Ivan
Oost-West 2007 The French Kiss
Dimanche 10 juin se tenait, ce qui devient une valeur sûre de notre calendrier MG: l'Oost-West meeting de l'année. Au moment d'en fixer la date, les organisateurs étaient loin de se douter, que les élections fédérales tomberaient justement ce jour-là. Pas de problème; adapter et raccourcirle programme remédia à cette situation.
Après que mon petit trésor m'eut souhaité une bonne fête des Pères, nous pouvions remplir notre devoir citoyen et nous préparer à la balade MG. Nous avions choisi cette sortie (raccourcie) pour emmener notre fille d'à peine trois ans; c'est pourquoi les 2 MG sortirent ensemble de " l'écurie ".
De fil en aiguille, nous arrivions vers 11h30 au Château d' Ooidonck où l'on pouvait prendre lapéro et passer directement les épreuves pratiques. Alors que le tour de lan dernier était placé sous le signe de lEcosse, cette année-ci, il se déroulait sous le signe de La France. Déjà les épreuves en attestaient : jouer à la pétanque (sport national en France) et deviner le nombre doignons contenus dans un sac. Après le drink, déguster un plat de fromages, français eux aussi.
Le soleil n'étant pas franchement de la partie, il ne faisait pas trop chaud. Après le repas, 61 MG attendaient impatiemmentleur conducteur pour prendre la route.
A l'improviste, je reçu un copilote: la fille de Geert, camarade de jeux de notre fille, prenait la place vide à côté de moi. Cette année encore, les organisateurs avaient choisi de belles routes et de magnifiques paysages, mais Il faut dire que ma copilote, Lisa, nen a pas vu grand-chose, après 5 Km elle dormait déjà paisiblement.
Après l'arrêt pour un drink nous roulions derrière tous les autres participants. Une MG était arrêtéeavec le capot ouvert ! Toujours intéressant naturellement ; je marrêtais et allais écouter où pouvait se situer le problème (heureusementdes amis de bonne volonté s'étaient déjà arrêtés). Jentendais dire: pas dallumage, quelqu'un demanda: si ce n'était pas les bougies, ou peut-être le couvercle du delco ? Finalement le diagnostique exact tomba : cétait le rotor. "Quelquun a-t-il un rotor ?" cria-t-on. Moi jen avais un, mais pour une MG A et pas pour une B. On a comparé les deux pièces, puis essayé: ok!Le moteur tournait et Danie pouvait continuer sa route. A la terrasse suivante lorganisation nous offrait à nouveau une boisson.
Après cette courte halte on attaqua la fin du tour, direction Brugge. Le but final étant le Château (et salle de fêtes) Lodewijk van Male, où le buffet du soir nous attendait. Lapéro avait lieu dans le splendide parc derrière le château. Les propriétaires ne virent pas d'inconvénient à nous laisser garer nos MG sur la pelouse. De sorte qu'on prit l'apéritif entouré de nos MG, dans un magnifique environnement en évoquant les moments forts de cette belle journée. Nous étions tout à notre plaisir, alors qu'Eddy avait autre chose en tête: il venait de remarquer une tache d'huile de moteur sous sa voiture.
Après le repas et la remise des prix (le premier prix était à nouveau un magnifique compas), il était temps de prendre congé et de rentrer chez soi. Vu que je nai pas encore de radio dans mon MG A, je recevais les résultats des électionsau moyen du walkie-talkie, qui me servait de liaison avec les "filles" roulant derrière moi. Manifestement quelques politiciensauraient bien besoinun tour en MG comme thérapie. Espérerons que nous avons votés pour les bons: c'est à dire ceux qui nous permettront de rouler en oldtimer et qui ne croient pas quon pollue et quon réchauffe la planète.
Ce tour était à nouveau brillamment organisé; grand merci à Claudine, Joske, Hendrik et Leslie pour cette belle journée.
Voor ons stond deze tweede versie van Stille Waters in het teken van de 1.
Nadat Carine en Sven het idee hadden gelanceerd dat de éérst ingeschrevene ook éérst mocht vertrekken, was de mail van Wim Salaets nog maar net in ons postvak gekomen of we stonden al in de bank om onze inschrijving te bevestigen. Fier waren we dan ook met rallyplaat 1 aan onze MG de Grote Markt van Aalst te kunnen afbollen.
De foto - en kwiswedstrijd was een tweede, doch veel moeilijkere opdracht. Aandachtig rondkijken op de verschillende locaties én onderweg, vergelijken met mede-rally-rijders (vooral de vrouwen onder elkaar), nauwlettend lezen van de vragen, gespitst luisteren én een beetje geluk :we waren er voor gegaan, doch we hadden het niet verwacht ....de 1ste prijs bleek ons toe te komen !
Voor ons is deze tweede versie dan ookeen volkomen voltreffer : prachtig weer, een geslaagde, probleemloze en knap in elkaar gestoken rit, geen treintje rijden ondanks de verbluffende opkomst van 89 MGs, enz enz....Met veel plezier danken we de organiserende ploeg voor deze leuke dag!
Kunnen we ons nu al inschrijven voor nummer 3 ?
Eddy en Nadia Van Der Straeten.
Stille Waters 6 mai 2007.
De notre point de vue la deuxième édition de "Stille Waters" allait être de la même veine que la première.
Carine et Sven ayant lancé l'idée que le premier inscrit prendrait le départ le premier; dés réception du mail de Wim Salaets, nous passions à la banque pour verser notre inscription. Quelle fierté d'avoir la plaque de rallye N°1 sur notre MG et de quitter le Grand' Place d'Alost les premiers!
Deuxième étape: le concours de photos et le quiz étaient des tâches plus difficiles.
Regarder attentivement aux différents endroits et en chemin comparer les solutions avec les autres participants (surtout les femmes entre elles), lire minutieusement les questions, écouter avec attention, plus un brin de chance: nous avions fait de notre mieux, maisnous ne nous attendions pas à recevoir le 1er prix!
Selon nous cette deuxième édition est un succès total: temps et balade magnifiques, sans problème et sans devoir faire de file, malgré l'imposantela participation de 89 MG, etc. etc. Nous remercions chaleureusement l'équipe organisatrice pour cette agréable journée.
Het is er uiteindelijk toch van gekomen : onze MGA heeft aan zijn eerste rit deelgenomen, en heeft ons niet laten staan.Alhoewel het scheelde niet zo veel.
Nadat de papieren in december eindelijk in orde waren gekomen was het seizoen natuurlijk voorbij.Maar niet getreurd, er waren genoeg mooie dagen in de winterweekends waarop we ritjes konden maken, het ene al verder dan het andere, teneinde de wagen te leren kennen en het vertrouwen in de gerestaureerde mechaniek te doen groeien.Zo hadden we 750 km probleemloos bij elkaar gereden (behalve een lekkende benzinefilter) en waren we er klaar voor.
De weersverwachtingen voor de Kemmelrit waren ronduit schitterend en zomers : 25° en een stralende zon temidden van april, wat kan je nog meer wensen ?
De dag ervoor had ik de tijd genomen om een paar zaken nog eens dubbel te checken : olieniveaus, bandenspanning, de A was er klaar voor.
Zondagochtend vroeg uit de veren.Aangezien we de avond ervoor naar een feest geweest waren, hadden we maar een 4-tal uurtjes geslapen.Ik reed de wagen buiten en had zo precies de indruk dat ie wat zwaar stuurde.We vertrokken en eens op de weg hoorde ik een raar geluid.Els keek eens naar buiten en constateerde dat de rechter voorband tamelijk plat stond.OK, we maakten dus rechtsomkeer en reden terug om een kleine compressor die op de sigarettenaansteker werkt op te halen en alvast de bandenspanning wat te verhogen.s Morgens vroeg maakt dat natuurlijk een hels lawaai.Verschillende mensen kwamen dan ook aan hun raam kijken wat er zich juist buiten aan het afspelen was.
Enfin, na een tijdje (en dat duurt dus wel echt héél lang) was de bandenspanning genoeg om onze rit weer aan te vatten.Tot ik na een paar km op het idee kom om aan een tankstation nog even de druk te checken en voor de zekerheid die band maar op 2 bar te zetten.OK, nu leek alles goed en kon ons niets meer gebeuren.Dachten we.
Aangezien we die ochtend nog niets gegeten hadden besloten we te stoppen aan een bakkerij.Een parkeerplaatsje was juist ervoor beschikbaar.Terwijl Els stond aan te schuiven voel ik de andere wachtenden kijken.1e les geleerd : zet je nooit in het zicht van andere mensen.Ik leg de motor stil en wacht, en plots wordt mijn aandacht gevestigd op een sissend geluid.Met enige naïviteit zit ik mij nog af te vragen of dat vanuit de bakkerij komt, tot ik plots een voorgevoel krijg en het bewuste rechtervoorwiel nog eens ga bekijken.En jawel : de lucht was zachtjes aan het ontsnappen.Nog even probeer ik met de compressor, maar moet al snel besluiten dat er niets anders op zit dan het wiel te verwisselen.Enfin, al het gerief uit de koffer geladen, het reservewiel uitgehaald, de vleugelmoer losgeklopt en de krik uitgehaald.
Het moet vanuit de bakkerij natuurlijk een schitterend zicht geweest zijn : iemand die daar om 7.30 uur s morgens met een hamer op zijn wiel zit te kloppen (weten zij veel dat die centre-lock vleugelmoeren zo verdomd vastzaten ).
Dan komt uiteindelijk het moment om de wagen op te krikken, en wat blijkt : mijn (nieuwe en nog nooit gebruikte) krik is te hoog en past dus niet onder het chassis.Mijn vrouwtje, die ondertussen met een paar koeken terug uit de bakkerij geraakt is, suggereert voorzichtig om Touring Wegenhulp te bellen, wat ik uiteraard niet zie zitten (dan heb je die wagen volledig uit elkaar gehaald en terug gemonteerd, en dan zou je voor een lekke band al Touring Wegenhulp moeten inschakelen niet met mij !).Na de zaak nog eens bekeken te hebben kom ik op het idee om de wagen met het rechtervoorwiel op de stoep te rijden waarna de krik wel past en ik uiteindelijk het wiel kan verwisselen.2e les geleerd : draag nooit een witte broek bij uitstapjes met de A (mijn overall lag nog in de koffer, maar die kwam ik maar tegen toen ik al het gerief weer in de koffer wegborg).
De rest van de rit verliep dan verder voorspoedig en we kwamen een half uurtje later dan voorzien aan in De Halve Maan te Poperinge.Na een beetje gebabbeld te hebben werd het snel tijd om te vertrekken.Tot plots Hendrik begint te beseffen dat hij zijn sleutels niet meer bij zich heeft.Verloren ?We zoeken met een paar mensen al de plaatsen af waar hij gelopen had, maar niets te vinden.Maar kom, geen probleem, Hendrik was met zijn MGA en ik wist wat het contactslot juist voorstelde.Met een passend kabeltje was ik ervan overtuigd dat ik Hendriks A weer rijdend zou krijgen zonder sleutel.3e les geleerd : je hebt altijd dat nodig wat je niet bij je hebt.Gelukkig kon ik bij iemand anders een kabeltje bekomen, maar toen we zo ver waren had Hendrik zijn sleutels al terug gevonden tussen de zetels.Eind goed al goed.We konden nu de rit aanvatten, als één der laatste wagens.
Na een paar km bemerken we plots dat we gevolgd worden door een aantal MGs.Bleek dat een bepaald deel van het parcours tijdelijk afgesloten was geweest, waardoor zij wat verloren gereden waren en na enig zoekwerk toch weer op de goede route gekomen waren.Wij hadden die wegversperring, door later te starten, niet gehad, en hadden dus op die manier al wat tijd ingelopen.
De eerste stop was voorzien aan een manege waar we onze boterhammen voor s middags kregen en iets konden drinken.Iedereen installeerde zich op het terras in de zon, at met smaak de boterhammen open bracht het vochtgehalte terug op peil, want de zon gaf al flink van katoen.
Vervolgens zetten we onze weg verder langs de mooie wegen van het Heuvelland.Op de top van deKemmelberg aangekomen besloten we met het gezelschap halt te houden en de officiële doopplechtigheid te voltrekken.Een paar flessen werden in F1-stijl ontkurkt en geledigd, waarna we onze auto officieel tot lid van onze club mochten tellen !Vanaf toen ging de route richting Diksmuide.Onderweg pauzeerden we nog voor een verkoelend ijsje, waarna we uiteindelijk nog relatief vroeg onze autos in Diksmuide konden parkeren, waar we verwacht werden in het St. Janshof voor het afsluitend etentje.
Na een terrasje gedaan te hebben daar ter plaatse kwamen we op het idee om nog eens snel de dodengang (1914-1918) te gaan bezoeken, wat uiteindelijk een fikse wandeling heen en terug bleek te zijn.
Na het lekkere diner namen we afscheid van alle bekenden en met een tot op de stille waters rit werd meteen de afspraak gemaakt voor de volgende rit.
Wim, alvast bedankt voor de organisatie en het roadbook dat ons in Miles opnieuw de correcte info verschafte.We hebben er, samen met onze A, enorm van genoten.