In de stille Kempen op de Nieuw Rommersheide "Mobiliteit" versus "Rust"
30-04-2009
Koetunnel wordt moderne fiets- en voetgangerstunnel onder E19 (2)
Vlotte doorgang naar station Noorderkempen
Brecht - Aannemer VBG uit Herentals start maandag 25 mei met het bouwen van een nieuwe onderdoorgang van de E19 in Brecht.
De huidige koetunnel wordt vervangen door een mooie onderdoorgang voor voetgangers en fietsers, die zo op een veilige manier het treinstation zullen kunnen bereiken. In deze werken zijn ook een derde rijstrook op de middenberm, in elke rijrichting, over een lengte van circa 1,6 km inbegrepen, alsook de nieuwe invoegstrook van de nieuwe oprit richting Antwerpen over een lengte van 500 meter. De werken zullen in een open sleuf uitgevoerd worden, maar er wordt op de E19 geen verkeershinder verwacht omwille van het feit dat er in elke rijrichting steeds 2 rijstroken beschikbaar zullen zijn. 'De werken gebeuren in opdracht van het Brechtse gemeentebestuur, Infrabel en de Vlaamse overheid. De werken werden gegund voor een som van 2.187.477,40 euro, B.T.W. niet inbegrepen. Net zoals voor het stationsplein, zal ook hier het Brechtse gemeentebestuur nadien zorgen voor camerabewaking. De uitvoeringstermijn bedraagt 300 kalenderdagen, maar de aannemer is ervan overtuigd dat hij de werken beduidend vlugger zal kunnen uitvoeren,' zegt burgemeester Luc Aerts. Als de nieuwe tunnel is gerealiseerd is station Noorderkempen vanuit Brecht-Centrum vlot te voet of met de fiets bereikbaar. (N.V) Nieuwsblad dd.30 april 2009
BRECHT - De oude koetunnel onder de E19 en de hst-spoorlijn wordt omgebouwd tot een moderne fiets- en voetgangerstunnel. De realisatie moet in stukken gebeuren. Daarvoor wordt op de E19 eerst een nieuwe extra rijstrook gelegd. De nieuwe tunnel geeft toegang tot de perrons van het station. (vw) Nieuwsblad dd.28 april 2009.
Foto 1 : zo is het
Foto 2 : zo wordt het misschien ? maar het zal wel iets anders zijn !