Welkom bij de Zawa & Thilly !
Inhoud blog
  • Wat maakt men ons wijs???
  • Basisakte NRH
  • naleving van de wetgeving
  • Opgelet voor zwart betalen aan bv syndicus - belastingfraude verjaart niet !
  • opletten !
  • NRH & het Vredegerecht & onverdraagzaamheid
  • NRH - volgende episode
  • wat maak je de mensen wijs ?
  • NRH eigenaars
  • NRH - eigenaars
  • Feestdagen 2011
  • 2011 : wat verandert er ?
  • Fiscus krijgt inzage in uw bankrekening
  • Website voor mede-eigenaars verplicht of niet?
  • Agentschap Vlaamse Belastingdienst neemt inning verkeersbelastingen over en past regelgeving aan.
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Welkom bij de Zawa
    In de stille Kempen op de Nieuw Rommersheide
    "Mobiliteit" versus "Rust"
    15-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Agentschap Vlaamse Belastingdienst neemt inning verkeersbelastingen over en past regelgeving aan.

    Agentschap Vlaamse Belastingdienst neemt inning verkeersbelastingen over en past regelgeving aan.

    Vanaf 1 januari 2011 wordt de dienst van de verkeersbelastingen in het Vlaamse Gewest overgenomen door de Vlaamse overheid, meer bepaald de Vlaamse Belastingdienst. De verkeersbelasting, de belasting op de inverkeerstelling (BIV) en het Eurovignet worden vanaf dan niet langer geïnd door de federale overheidsdienst voor belastingplichtigen gevestigd in het Vlaamse Gewest.

    Het betreft hier zowel natuurlijke personen met hun domicilieadres in het Vlaamse Gewest, als rechtspersonen met maatschappelijke zetel in het Vlaamse Gewest.

    Belastingplichtigen die tijdens een belastbare periode verhuizen, blijven tot het einde van de belastbare periode belast in de regio waar zij bij het begin van de belastbare periode gevestigd waren. De Vlaamse Belastingdienst stelt alles in het werk om in een zo vlot mogelijke overgang te voorzien. Zo zullen ook alle op 31/12/2010 niet afgewerkte dossiers door de Vlaamse Belastingdienst verder worden behandeld.

    Het rekeningnummer voor de betaling van de verkeersbelastingen wijzigt vanaf 1 januari:

    ·                                 Verkeersbelasting personenwagens 096-2212049-82 (ibancode BE25 0962 2120 4982; biccode: GKCCBEBB)

    ·                                 Verkeersbelasting op aangifte 096-2212059-92 (ibancode BE12 0962 2120 5992; biccode:GKCCBEBB)

    ·                                 Verkeersbelasting eurovignet 096-2212069-05 (ibancode BE96 0962 2120 6905; biccode:GKCCBEB)

    Elke specifieke belasting mag enkel op de desbetreffende rekening worden betaald.

    Het correspondentieadres voor de verkeersbelastingen verschuldigd in het Vlaamse Gewest is vanaf 1 januari 2011:

    Vlaamse Belastingdienst - Verkeersbelastingen
    Bauwensplaats 13 - bus 1
    9300 Aalst
    bron : Wegcode 13-12-2010

    15-12-2010 om 20:17 geschreven door Zawa

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alcoholslot: omkaderingsprogramma en technische voorschriften

    Alcoholslot: omkaderingsprogramma en technische voorschriften

    Het alcoholslot werd ingevoerd door de wet van 12 juli 2009 gepubliceerd in het Staatsblad op 15 oktober 2009 met inwerkingtreding op 1 oktober 2010.
    Deze wet geeft de rechter de mogelijkheid om aan bestuurders die onder invloed van alcohol rijden (vooral de recidivisten) de geldigheid van het rijbewijs te beperken tot motorvoertuigen die uitgerust zijn met een alcoholslot en dit voor een minimale periode van één jaar tot maximaal vijf jaar of voorgoed. De veroordeelde dient zich te schikken naar de voorwaarden van het omkaderingsprogramma. 
    Het 
    koninklijk besluit betreffende de installatie van het alcoholslot en het omkaderingsprogrammaverscheen in het Staatsblad van 9 december 2010 en brengt meer duidelijkheid over de uitvoeringsmodaliteiten.

    Algemeen

    Het voertuig moet op kosten van de veroordeelde uitgerust worden met een systeem dat het starten blokkeert wanneer er een alcoholconcentratie gedetecteerd wordt van ten minste 0,09 mg/L uitgeademde alveolaire lucht (of 0,2 promille).
    Alle kosten zijn voor zijn rekening.
    De kosten van de installatie en het gebruik van het alcoholslot en die van het omkaderingsprogramma kunnen eventueel door de rechter afgetrokken worden van de door hem opgelegde geldboete, maar mogen niet minder dan één euro bedragen.

    ·                                 Wet van 12 juli 2009

    ·                                 Art. 61quinquies en 61sexies, Wet 16/03/1968

    Omkaderingsprogramma

    Het nieuwe K.B. van 26 november 2010 bepaalt ondermeer de voorwaarden waaraan het omkaderingsprogramma moet voldoen en de te volgen procedure in geval van een veroordeling tot het alcoholslot.

    De veroordeelde dient de volgende vijf voorwaarden na te leven :

    1. het volgen van een opleiding en een begeleiding bij een erkende omkaderingsinstelling;
    2. het bezit van een rijbewijs, waarop de vastgestelde codering « 112 » voor het rijden met een alcoholslot is vermeld;
    3. de verplichting tot installatie van een alcoholslot in elk motorvoertuig dat hij wenst te besturen tijdens de periode van beperkte geldigheid van zijn rijbewijs;
    4. het periodiek laten downloaden van de registratie-eenheid van het alcoholslot door een erkend dienstencentrum;
    5. het voldoen aan de andere voorwaarden van het omkaderingsprogramma, onder meer het niet omzeilen van het alcoholslotsysteem.

    Kennisgeving aan de veroordeelde

    Het openbaar ministerie stuurt een kennisgeving naar de veroordeelde met daarin een aantal nuttige elementen zoals de wettelijke basis van de veroordeling, een bijgewerkte lijst van dienstencentra en omkaderingsinstellingen, de verplichting om contact op te nemen met een omkaderingsinstelling naar keuze en de termijn waarbinnen het alcoholslot moet geïnstalleerd worden en het rijbewijs moet binnengeleverd worden ter griffie.

    Een afschrift van deze kennisgeving wordt ook overgemaakt aan de gemeente van inschrijving van de veroordeelde (die een gecodeerd rijbewijs moet uitreiken) en aan de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer.

    Betrokkene moet na ontvangst van deze kennisgeving onmiddellijk contact opnemen met één van de omkaderingsinstellingen die in de brief vermeld staan.
    Het inleidend gesprek dat daarop volgt moet binnen de 14 dagen plaatsvinden.

    Hij dient ten laatste dertig dagen na deze kennisgeving door een dienstencentrum een alcoholslot te laten installeren in elke wagen die hij wenst te besturen. Dit geldt zowel voor privéwagens als voor bedrijfswagens.

    Omkaderingsinstellingen en dienstencentra

    De omkaderingsinstellingen begeleiden de veroordeelde bestuurder en geven hem uitleg over het verloop van het programma, de installatie van het systeem in de wagen, de kosten, de codering van het rijbewijs, de opleiding over het gebruik van het systeem, het downloaden van de gegevens uit het toestel, de mogelijke sancties en de afloop van het programma.
    Indien de instelling vaststelt dat de veroordeelde bestuurder zich niet houdt aan de voorwaarden van het programma zal dit schriftelijk gemeld worden aan het openbaar ministerie.

    De dienstencentra staan in voor de installatie, het onderhoud en de verwijdering van de alcoholsloten. Zo downloaden en analyseren ook periodiek de opgeslagen gegevens uit de toestellen en informeren de omkaderingsinstellingen hierover.
    De bestuurder (of een derde namens hem) dient zich gedurende het eerste jaar van zijn veroordeling tweemaandelijks aan te bieden bij het dienstencentrum voor de download van de gegevens. Na dit eerste jaar gebeurt dit zesmaandelijks.

    De voorwaarden om erkend te worden als omkaderingsinstelling of dienstencentrum worden bepaald in art. 4 en 7 van het K.B. van 26 november 2010.

    Artikel 4
    Artikel 7

    Bestraffing

    De straffen zijn niet mals indien deze voorwaarden niet gerespecteerd worden of indien de veroordeelde toch een voertuig bestuurt zonder alcoholslot :

    ·                                 gevangenisstraf van één maand tot vijf jaar ;

    ·                                 verval van het recht een motorvoertuig te besturen voor een periode van één jaar tot maximaal vijf jaar of voorgoed;

    ·                                 of één van deze straffen alleen;

    ·                                 tijdelijke immobilisering of verbeurdverklaring van het voertuig mogelijk.

    Wet 16 maart 68
    Artikel 37/1
    Artikel 51

    Rijbewijs met code 112

    Een bestuurder die veroordeeld werd tot het enkel besturen van motorvoertuigen uitgerust met een alcoholslot dient zijn rijbewijs af te geven aan de griffie van de politierechtbank waar de veroordeling uitgesproken werd. Dit moet gebeuren binnen de dertig dagen te rekenen vanaf de kennisgeving door het openbaar ministerie of op de dag van het herstel in het recht tot sturen.

    De griffier levert daarop een attest af waarvan het model bepaald wordt in bijlage 16 aan het M.B. van 27 maart 1998 tot bepaling van de modellen van de documenten bedoeld in het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.

    Attest voor het bekomen van een rijbewijs waarvan de geldigheid beperkt is tot het besturen van motorvoertuigen uitgerust met een alcoholslot.

    Met dit attest biedt de bestuurder zich aan bij zijn gemeentebestuur die hem een rijbewijs uitreikt met daarop naast de betrokken categorieën de code 112.

    Zie lijst met codes

    Bijlage 7. Geharmoniseerde communautaire codes

    I. GEHARMONISEERDE CODES VAN DE GEMEENSCHAP

    Bestuurder (medische redenen)

    01. Correctie en/of bescherming van het gezichtsvermogen

    01.01 Bril
    01.02 Contactlenzen
    01.03 Beschermend glas
    01.04 Ondoorschijnend glas
    01.05 Ooglap
    01.06 Bril of contactlenzen

    02. Gehoorprothese/hulp communicatie

    02.01 Gehoorprothese één oor
    02.02 Gehoorprothese beide oren

    03. Prothese/orthese van de ledematen

    03.01 Prothese/orthese arm(en)
    03.02 Prothese/orthese be(e)n(en)

    05. Beperkte rijbevoegdheid (vermelding van subcode is verplicht, autorijden onderhevig aan beperkingen om medische redenen)

    05.01 Alleen rijden bij daglicht (bijvoorbeeld vanaf één uur na zonsopgang tot één uur voor zonsondergang)
    05.02 Alleen rijden binnen een straal van ... km vanaf de woonplaats van de rijbewijshouder of alleen binnen de stad/streek...
    05.03 Alleen rijden zonder passagiers
    05.04 Rijden met maximale snelheid van ... km per uur
    05.05 Rijden alleen toegestaan in gezelschap van andere rijbewijshouder
    05.06 Rijden zonder aanhangwagen
    05.07 Rijden op snelweg niet toegestaan
    05.08 Alcohol niet toegestaan

    Aanpassingen voertuig.

    10. Aangepaste versnellingsbak

    10.01 Handschakeling
    10.02 Automatische schakeling
    10.03 Elektronisch bediende schakeling
    10.04 Aangepaste hendel
    10.05 Geen hulpversnellingsbak

    15. Aangepaste koppeling

    15.01 Aangepast koppelingspedaal
    15.02 Handkoppeling
    15.03 Automatische koppeling
    15.04 Afscherming vóór/opklapbaar/uitneembaar koppelingspedaal

    20. Aangepaste remsystemen

    20.01 Aangepast rempedaal
    20.02 Groter rempedaal
    20.03 Rempedaal geschikt voor bediening met linkervoet
    20.04 Rempedaal met slof
    20.05 Kantelbaar rempedaal
    20.06 (Aangepaste) handbedrijfsrem
    20.07 Maximale bedieningskracht bedrijfsrem Y N
    20.08 Maximale bedieningskracht voor hulprem geïntegreerd in bedrijfsrem Y N
    20.09 Aangepaste parkeerrem
    20.10 Elektrisch bediende parkeerrem
    20.11 (Aangepaste) voetbediende parkeerrem
    20.12 Afscherming vóór/opklapbaar/uitneembaar rempedaal
    20.13 Knierem
    20.14 Elektrisch bediende bedrijfsrem

    25. Aangepaste acceleratiesystemen

    25.01 Aangepast gaspedaal
    25.02 Gaspedaal met slof
    25.03 Kantelbaar gaspedaal
    25.04 Handmatig gas geven
    25.05 Gas geven met knie
    25.06 Servo-acceleratiesysteem (elektronisch, pneumatisch, enz.)
    25.07 Gaspedaal links van rempedaal
    25.08 Gaspedaal aan linkerkant
    25.09 Afscherming vóór/opklapbaar/uitneembaar gaspedaal

    30. Aangepaste rem- en acceleratiesystemen, gecombineerd

    30.01 Parallelpedalen
    30.02 Pedalen op (nagenoeg) gelijke hoogte
    30.03 Gas geven en remmen door middel van schuifsysteem
    30.04 Gas geven en remmen door middel van schuifsysteem met orthese
    30.05 Opklapbare/uitneembare gas- en rempedalen
    30.06 Vloerverhoging
    30.07 Afscherming aan de Y kant van het rempedaal
    30.08 Afscherming voor prothese aan de Y kant van het rempedaal
    30.09 Afscherming vóór gas- en rempedalen
    30.10 Hiel- of beenondersteuning
    30.11 Gas geven en remmen via elektrische bediening

    35. Aangepaste bedieningsorganen (verlichting, ruitenwisser, ruitensproeier, claxon, richtingaanwijzers, enz.)

    35.01 Bedieningsorganen bedienbaar zonder dat het rijgedrag nadelig wordt beïnvloed
    35.02 Bedieningsorganen bedienbaar zonder het stuur en toebehoren los te laten (knop, gaffel, enz.)
    35.03 Bedieningsorganen bedienbaar zonder het stuur en toebehoren (knop, gaffel, enz.) met de linkerhand los te laten
    35.04 Bedieningsorganen bedienbaar zonder het stuur en toebehoren (knop, gaffel, enz.) met de rechterhand los te laten
    35.05 Bedieningsorganen bedienbaar zonder het stuur en toebehoren (knop, gaffel, enz.) en de gecombineerde gas- en remmechanismen los te laten

    40. Aangepaste stuurinrichting

    40.01 Standaard stuurbekrachtiging
    40.02 Extra stuurbekrachtiging
    40.03 Stuurinrichting met back-upsysteem
    40.04 Verlengde stuurkolom
    40.05 Aangepast stuurwiel (groter en/of dikker stuurwiel, kleinere diameter stuurwiel, enz.)
    40.06 Kantelbaar stuurwiel
    40.07 Verticaal stuurwiel
    40.08 Horizontaal stuurwiel
    40.09 Voetbediend stuur
    40.10 Eventuele andere aangepaste stuurinrichting (joystick, enz.)
    40.11 Stuurknop
    40.12 Handspalk op stuurwiel
    40.13 Polsspalk op stuurwiel

    42. Aangepaste achteruitkijkspiegel(s)

    42.01 Linker- of rechterbuitenspiegel
    42.02 Buitenspiegel op voorspatbord
    42.03 Extra binnenspiegel voor goed zicht op het verkeer Y
    42.04 Panoramische binnenspiegel
    42.05 Dodehoekspiegel
    42.06 Elektrisch bediende buitenspiegel(s)

    43. Aangepaste bestuurdersstoel

    43.01 Bestuurdersstoel op een goede kijkhoogte en op normale afstand van het stuurwiel en de pedalen
    43.02 Bestuurdersstoel aangepast aan lichaamsvorm
    43.03 Bestuurdersstoel met zijsteun voor goede zitstabiliteit
    43.04 Bestuurdersstoel met armleuningen
    43.05 Verlengde stoelslede van bestuurdersstoel
    43.06 Aangepaste veiligheidsgordel
    43.07 Veiligheidsgordel harnastype

    44. Aanpassingen van het motorrijwiel (vermelding subcode verplicht)

    44.01 Eén remelement voor alle remhandelingen
    44.02 (Aangepaste) handbediende rem (voorwiel)
    44.03 (Aangepaste) voetbediende rem (achterwiel)
    44.04 (Aangepaste) gashendel
    44.05 (Aangepaste) handschakeling en handkoppeling
    44.06 (Aangepaste) achteruitkijkspiegel(s)
    44.07 (Aangepaste) bedieningsorganen (richtingaanwijzers, remlichten, enz.)
    44.08 Zithoogte waarbij de bestuurder in zittende positie beide voeten tegelijk op de grond kan plaatsen

    45. Motorrijwiel uitsluitend met zijspan

    50. Alleen het voertuig met chassisnummer (voertuigidentificatienummer, VIN)

    51. Alleen het voertuig met kenteken (voertuigregistratienummer, VRN)

    Administratieve vermeldingen.

    70. Ingewisseld voor rijbewijs nr.... afgegeven door... (voor een derde land : EU/VN-symbool, bijvoorbeeld 70.0123456789.NL)

    71. Duplicaat van rijbewijs nr.... (voor een derde land : EU/VN-symbool, bijvoorbeeld 71.987654321.HR)

    72. Alleen voertuigen van categorie A met een maximale cilinderinhoud van 125 cc en een maximumvermogen van 11 kW (A1)

    73. Alleen drie- of vierwielige motorvoertuigen van categorie B (B1)

    74. Alleen voertuigen van categorie C met een maximaal toegestane massa van 7 500 kg (C1)

    75. Alleen voertuigen van categorie D met ten hoogste 16 zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend (D1)

    76. Alleen voertuigen van categorie C met een maximaal toegestane massa van 7 500 kg (C1), met een aanhangwagen waarvan de maximaal toegestane massa meer dan 750 kg bedraagt, mits de maximaal toegestane massa van het aldus gevormde samenstel ten hoogste 12 000 kg bedraagt en de maximaal toegestane massa van de aanhangwagen de ledige massa van het trekkende voertuig niet overschrijdt (C1+E)

    77. Alleen voertuigen van categorie D met ten hoogste 16 zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend (D1), met een aanhangwagen waarvan de maximaal toegestane massa meer dan 750 kg bedraagt, mits a) de maximaal toegestane massa van het aldus gevormde samenstel ten hoogste 12 000 kg bedraagt en de maximaal toegestane massa van de aanhangwagen de ledige massa van het trekkende voertuig niet overschrijdt en b) de aanhangwagen niet wordt gebruikt om personen te vervoeren (D1+E)

    78. Alleen voertuigen met automatische schakeling (Richtlijn 91/439/EEG, bijlage II, 8.1.1, tweede alinea)

    79. (...) Alleen voertuigen conform de specificaties tussen haken, in het kader van de toepassing van artikel 10, lid 1, van de richtlijn :

    90. BIJKOMSTIGE CODES

    90.01 : links van
    90.02 : rechts van
    90.03 : links
    90.04 : rechts
    90.05 : hand
    90.06 : voet
    90.07 : bedienbaar

    95. bestuurder, houder van het getuigschrift, die voldoet aan de vakbekwaamheidsvereisten tot ...

    II. NATIONALE CODES

    110 met stimulator in werking
    111 met uitgeschakelde stimulator
    112 met alcoholslot
    113 met uitsluiting van besturen van prioritaire voertuigen
    121 beperkt tot vervoer binnen het Rijk en desgevallend geregeld vervoer binnen het Rijk waarvan het traject ten hoogste 50 km bedraagt, overeenkomstig
    artikel 7 van het koninklijk besluit van 4 mei 2007 betreffende het rijbewijs, de vakbekwaamheid en de nascholing van bestuurders van voertuigen van de categorieën C, C+E, D, D+E en de subcategorieën C1, C1+E, D1, D1+E.

    200 : niet geldig van vrijdag om 20 uur tot zondag 20 uur en van 20 uur op de vooravond van een feestdag tot 20 uur op die feestdag.
    205 : alleen voertuigen van categorie G met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 20 000 kg tot 18 jaar.

     

     

    De veroordeling wordt tevens opgenomen in het centraal bestand voor de rijbewijzen.  Hierdoor kunnen politiediensten nagaan of de bestuurder veroordeeld is tot het rijden met een alcoholslot.

    Na het verstrijken van de periode voor dewelke de rechter de geldigheid van het rijbewijs heeft beperkt tot motorvoertuigen uitgerust met een alcoholslot, geeft de griffier het ingeleverde rijbewijs aan de veroordeelde terug en stuurt tevens het rijbewijs met code 112 terug naar het gemeentebestuur.

    Technische specificaties van de alcoholsloten

    Deze worden bepaald in het K.B. van 26 november 2010 betreffende de technische specificaties van de alcoholsloten bedoeld in artikel 61sexies van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.

    Het systeem zorgt er voor dat het voertuig niet kan gestart worden wanneer een alcoholconcentratie vastgesteld wordt van ten minste 0,09 mg/L uitgeademde alveolaire lucht.

    De toestellen moeten voorzien zijn van de nodige documentatie en handleidingen.

    De goedkeuringsprocedure wordt uitgelegd in hoofdstuk 2 van het K.B

    De ijkingsprocedures en technische controle van de sloten zijn bepaald in hoofdstuk 3.

    Er worden een aantal zaken voorzien om het omzeilen van het systeem te bemoeilijken, zoals ondermeer willekeurige hertesten tijdens het rijden.

    Een eerste hertest zal gevraagd worden tijdens het rijden op een willekeurig interval tussen 5 en 10 minuten.  Daarna volgen de hertesten elkaar op volgens een willekeurig interval tussen 15 en 45 minuten.

    De hertest wordt aangekondigd met een duidelijk hoorbaar geluidssignaal, eventueel aangevuld met een zichtbare aanduiding op het toestel zelf.

    De bestuurder heeft 15 minuten tijd om de hertest uit te voeren.

    Hoe te blazen ?

    Voor iedere blaasprestatie moet een droog en zuiver mondstuk gebruikt worden. Indien de modelgoedkeuring bepaalt dat een mondstuk hergebruikt mag worden, dan mag dit geen zichtbare schade of slijtage vertonen.

    Wanneer het toestel aanduidt dat het klaar is dient er voldoende hard geblazen te worden tot het einde van de monsterneming aangegeven wordt.

    Als het toestel een hertest vraagt dan dient deze hertest binnen de 15 minuten uitgevoerd te worden met de voorwaarde dat artikel 8.3 van de Wegcode gerespecteerd wordt (steeds voertuig onder controle kunnen houden).

    bron : Wegcode 13-12-2010

     

     

     

     

     

     

     

    15-12-2010 om 20:16 geschreven door Zawa

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kleine werken aan woning eenvoudiger
    Wie een kleine ingreep aan zijn woning wil doorvoeren, kan dat vanaf 1 december 2010 sneller en met minder administratieve verplichtingen. Dat is het gevolg van de goedkeuring van twee besluiten van de Vlaamse overheid.

     

    Meldingsplicht

     

    Voor een aantal werken wordt de stedenbouwkundige vergunningsplicht vervangen door een meldingsplicht. Het gaat bijvoorbeeld over

     

    • het openbreken van een gevel voor het plaatsen van een grote raampartij
    • interne verbouwingswerken die gepaard gaan met stabiliteitswerken
    • oprichting van bijgebouwen, aangebouwd aan een woning, met een maximale oppervlakte van 40m2 per perceel
    • zorgwonen

     

    Melden is enkel mogelijk als uw project aan een aantal voorwaarden voldoet. Win dus steeds informatie in bij uw gemeentebestuur. Zo voorkomt u dat u een stedenbouwkundige overtreding begaat.

    De werken moeten gemeld worden aan de gemeente met een vast formulier. Twintig dagen na het indienen van het meldingsdossier kan u met de werken beginnen.

    Let wel: aan de regels rond medewerking van een architect verandert niets. Bij werken met impact op de stabiliteit van de woning is de medewerking van een architect verplicht. Evenmin verandert de verplichting tot energieprestatie-verslaggeving, het aanstellen van een veiligheidscoördinator en het naleven van de privacybepalingen uit het burgerlijk wetboek (lichten en zichten). 
     

    Vrijstelling

     

    Het aantal van vergunning vrijgestelde werken wordt vereenvoudigd en uitgebreid. Samengevat geldt de vrijstelling voor vrijstaande gebouwen waarvan de oppervlakte samen maximaal 40m² bedraagt en voor niet overdekte constructies (terras, zwembad, vijver, …) waarvan de oppervlakte samen maximaal 80m² bedraagt.

     

    Niet overal geldig

    Zowel de melding als de vrijstellingen zijn niet geldig als ze strijdig zijn met andere regelgeving (beschermde erfgoed, verkavelingsvoorschriften, lokale plannen). Het blijft dus aangeraden zich op voorhand goed te informeren.

     

    Architect nodig?

     

    Aan de regels rond medewerking van een architect wijzigt niets. Voor werken die impact hebben op de stabiliteit is steeds een architect nodig. In die gevallen zal een architect voor u het aanvraag- of meldingsdossier samenstellen en ondertekenen.

    bron : RWO

    24-11-2010 om 20:17 geschreven door Zawa

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie kan syndicus zijn?

    Er bestaan geen vaste criteria om te bepalen in welke gevallen de Vereniging van Mede-eigenaars een mede-eigenaar als syndicus dan wel een extern kantoor voor het beheer behoort aan te wijzen.

    Wie ook kandidaat is om een appartementsgebouw te besturen - een appartementseigenaar of een extern makelaarskantoor - zal zich moeten werken door complexe wetten en regels die regelmatig worden gewijzigd en/of aangepast.

    Bij kleine verenigingen (2 tot 10 flats) zal de algemene vergadering doorgaans een mede-eigenaar als syndicus aanwijzen. Het is wel van het grootste belang dat de als syndicus aangestelde mede-eigenaar dezelfde kennis en bekwaamheid behoeft als een professioneel en deze persoon op de hoogte is dat hij volgens de wet aansprakelijk is voor zijn beheer d.w.z. indien een mede-eigenaar, die de functie van syndicus uitoefent, de wet ignoreert en de VVM - eigenaars dientengevolge aan haar wettelijke verplichtingen niet voldoet, dat de schade, die daaruit voortvloeit, DE SYNDICUS AANGEREKEND WORDT .

    Bij grotere gebouwen (vanaf 10 flats) zal men doorgaans een professioneel erkend kantoor aanstellen met specialisatie van ‘syndicaal beheer', lid van het CIB en met BIV nummer .

     

    De syndicus kan eveneens gekozen of aangesteld worden door de vrederechter.

    11-11-2010 om 20:19 geschreven door Zawa

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.basisakte en reglement van mede-eigendom v.a. 01-09-2010 (2)

    Wet van 02.06.2010
    Art. 19 § 2.
    De syndicus bedoeld in artikel 577-4, § 1, derde lid, 4° van hetzelfde Wetboek legt binnen het jaar na de inwerkingtreding van deze wet een aan de artikelen 577-3 tot 577-14 van hetzelfde Wetboek aangepaste versie van de bestaande basisakte, het reglement van mede-eigendom en het huishoudelijk reglement ter goedkeuring voor aan de algemene vergadering.
    Voor zover de algemene vergadering op hetzelfde of een later tijdstip geen wijzigingen aanbrengt aan de basisakte, is voor de aangepaste tekst van het reglement van medeeigendom geen authentieke akte vereist.

     

    De wet dient er om te worden nageleefd, ook al is de wettekst onduidelijk, onvolledig,... geformuleerd.

    09-11-2010 om 21:28 geschreven door Zawa

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.basisakte en reglement van mede-eigendom v.a. 01-09-2010 (1)

    basisakte en reglement van mede-eigendom

     

    Voor de aangepaste basisakte en rme dienen geen registratiekosten of een nieuwe notariële akte opgemaakt te worden.

     

    De wet zelf geeft deze vrijstelling op voorwaarde dat beide documenten enkel aangepast worden in voege van de nieuwe wetgeving.

     

    Dit kan dus onderhands gebeuren, maar best door een Jurist die op de hoogte is van vastgoed reglementering.

     

    Onze basisakte mag/moet dan niet "veranderd" (geen enkele wijziging) worden enkel aangepast aan de nieuwe wetgeving, anders zal het kostenplaatje sterk verhogen.

    09-11-2010 om 21:23 geschreven door Zawa

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (6 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe wet op de mede-eigendom per 01-09-2010
    Zodra de VME onderworpen is aan de genormaliseerde dubbele boekhouding (concreet voor een VME met 20 appartementen/woningen of meer).

    In dat type van kostengeoriënteerde boekhouding moeten de ontvangsten en de uitgaven afzonderlijk geboekt worden, en niet het saldo. Het zal dus zichtbaar worden dat de betrokken mede-eigenaar een vergoeding ontvangt, al dan niet in natura. En dat kan op termijn problemen geven voor betrokkene en voor de VME bij niet-aangifte bij RSZ, fiscus, ... .

    Dat is ook het standpunt van M. WALCKIERS, secretaris-generaal van CIBRU (de Brusselse sectie van CIB België), gepubliceerd in het Franstalig tijdschrift "Le Cri" van AES-SNP.

    Hij is ook lid van het paritair comité 323 van de vastgoedsector.

    09-11-2010 om 21:16 geschreven door Zawa

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Informatie
    Vredegerecht Brasschaat
    Hemelakkers 65
    2930 Brasschaat
    03 651 67 25

    Belastingen

    directe belastingen, ontvangkantoor - FOD financiën
    Lt. Coppenskazerne | Ruiterijschool 3 | T 0257 76 520
    open: werkdagen van 9 tot 12 uur

                                                                                             

    Gewestelijke Directie Antwerpen II

    Tabaksvest 50
    2000 Antwerpen



    vennootschappen, controlekantoor - FOD financiën
    Lt. Coppenskazerne | Ruiterijschool 3 | T 0257 76 540 en 0257 76 550
    open: werkdagen van 9 tot 12 uur

     

    taxatie

    controle PB Brecht

    Klein Veerle 103

    2960 Brecht



    09-11-2010 om 00:00 geschreven door Zawa

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.info (voor R.D.)
    Even mijn visie over het eerste bericht van R.D. :
    punt 1 : dat zal wel moeten, deze wet heeft een dwingend karakter !
    punt 2 : neen een syndicus-ME mag geen vergoedingen ontvangen,
                  enkel de gemaakte en bewezen kosten + "1 polis" verzekering BA.
                  Hij zou dat wel kunnen als zelfstandige (eventueel in bijberoep)
                  en ons dan een factuur sturen.
    punt 3 : volgens mij gebeurt dat niet
    punt 4 : dat klopt - staat in de BA (behalve de hoeveelheid)   
                  het zal wel ingeschreven staan
    punt 5 : er zijn veel mensen die niets durven zeggen, daar waar het zou moeten (angst ???)
    punt 6 : klopt volledig en misschien goed dat het zo gebeurt (mijn mening)

    en het tweede bericht : ja ik heb de volledig tekst van het BS


    verdere info :

    Wie kan syndicus zijn ?

    Er bestaan geen vaste criteria om te bepalen in welke gevallen de Vereniging van Mede-eigenaars een mede-eigenaar als syndicus dan wel een extern kantoor voor het beheer behoort aan te wijzen.

    Wie ook kandidaat is om een appartementsgebouw te besturen - een appartementseigenaar of een extern makelaarskantoor - zal zich moeten werken door complexe wetten en regels die regelmatig worden gewijzigd en/of aangepast.

    Bij kleine verenigingen (2 tot 10 flats) zal de algemene vergadering doorgaans een mede-eigenaar als syndicus aanwijzen. Het is wel van het grootste belang dat de als syndicus aangestelde mede-eigenaar dezelfde kennis en bekwaamheid behoeft als een professioneel en deze persoon op de hoogte is dat hij volgens de wet aansprakelijk is voor zijn beheer d.w.z. indien een mede-eigenaar, die de functie van syndicus uitoefent, de wet niet kent en de VVM - eigenaars dientengevolge aan haar wettelijke verplichtingen niet voldoet, dat de schade, die daaruit voortvloeit, DE SYNDICUS AANGEREKEND WORDT .

    Bij grotere gebouwen (vanaf 10 flats) zal men doorgaans een professioneel erkend kantoor aanstellen met specialisatie van ‘syndicaal beheer', lid van het CIB en met BIV nummer .

     

    De syndicus kan eveneens gekozen of aangesteld worden door de vrederechter.



    07-11-2010 om 17:02 geschreven door Zawa

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Europese nummerplaten

    Nieuwe plaat, nieuwe nummering

    Op 16 november 2010 gaat de nieuwe Europese kentekenplaat van start

    De DIV stopt met de uitreiking van kentekenplaten aan de loketten op 10-11-2011

    De DIV is van 11 tot en met 15 november 2010 gesloten. De laatste inschrijving met een kentekenplaat van actueel model zal op 10 november plaatsvinden (op 9 november via WebDIV).

    Opgelet: in november zijn een aantal DIV-antennes elk een dag gesloten!

    Andere sluitingsdagen en openingsuren

    De kantoren van Maritiem Vervoer te Antwerpen (Tavernierkaai 3 en Olijftakstraat 7-13) zijn definitief gesloten sinds 23 september. Sinds 1 oktober zijn de kantoren van Maritiem Vervoer te Antwerpen geopend in Posthoflei 5, 2600 Antwerpen (Berchem).

    03-11-2010

    De DIV antennes te Alken en Harelbeke zijn gesloten

    04-11-2010

    De DIV-antenne te Eupen is gesloten

    05-11-2010

    De DIV antennes te Mons, Namur, Graçe-Hollogne, Kontich en Gent zijn gesloten.

    25-11-2010

    De DIV antennes te Charleroi, Neufchâteau en Eupen zijn gesloten

    bron : DIV



    Technische beschrijving van de reproducties van kentekenplaten

    Bij het invoeren van de Europese kentekenplaat zal er worden overgegaan naar een kentekenplaat met 7 karakters, robijnrood (RAL 3003) opschrift op een witte grond voorafgegaan door het blauwe EU-symbool met daarin het witte “B” teken met daarboven een cirkel van 12 gele sterren, volgens het model indexcijfer – 3 letters – 3 cijfers.

    Enkel de achterste kentekenplaat zal een officiële kentekenplaat zijn. De voorste kentekenplaat en andere reproducties worden afgeleverd door de detailhandel maar dienen te voldoen aan de door de DIV bepaalde kwaliteitskenmerken die gelijkaardig zijn aan de officiële achterste kentekenplaat.

    Deze reproductie dient vervaardigd te zijn uit één enkele aluminiumplaat van het type EN 1050A of 1200/H42 en met een dikte tussen 0,95 mm en 1,25 mm of uit een acrylaatplaat van minimum 3 mm.

    De hoeken van de platen zijn afgerond: de straal van deze afrondingen bedraagt 10 ± 2 millimeter. Elke hoek van de plaat is voorzien een gaatje, met een diameter van 6 mm en met het middelpunt op 12 mm van de buitenranden van de plaat (5mm diameter en middelpunt op 9 mm van de plaat voor de reproducties met afmetingen van de kentekenplaat voor motorfietsen). 

    Wat de aluminiumplaten betreft, dient het opschrift en de boord gestanst te zijn en in een reliëf van minimum 1,15 mm ten opzichte van de grond van de aluminiumplaat. 

    De tekens van het opschrift hebben de vorm en afmetingen zoals bepaald in bijlage bij het ministerieel besluit van 23 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen en de kleur heeft de identieke RAL code van de overeenstemmende kentekenplaat. De onderlinge horizontale afstand tussen het middelpunt van elk teken bedraagt 50 millimeter, voor de reproducties met afmetingen van de kentekenplaat voor motorfietsen bedraagt deze 39,2mm. 

    De reproductie moet eveneens voorzien zijn van een retroreflecterende film van klasse 1, rechtstreeks gelamineerd of vastgehecht op de totale oppervlakte van de dragende plaat, waarvan de minimale retroreflectiecoefficiënt evenals de trichromatische coördinaten en minimale luminantiefactor worden vastgelegd bij ministerieel besluit.

    De dragende plaat dient achteraan voorzien te zijn van een identificatieteken van de plaatfabrikant en de retroreflecterende film dient voorzien te zijn van een kleurloos identificatieteken van de filmfabrikant evenals de referentie van de afkondigingdatum van het koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen.

    De fabrikant van de kentekenplaat (dragende plaat + retroreflecterende film) dient ISO 9001 2008 gecertificeerd te zijn.

    bron : FOD Mobiliteit en Vervoer

    07-11-2010 om 14:59 geschreven door Zawa

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ik hoop dat er een rechtzetting komt !!!
    Mensen, niemand weet wat er gaande geweest is hier bij ons (dat is hier van weinig belang), dat is ondertussen (hopelijk) opgelost, maar er is iemand die beweert dat ik denk dat ik "not touchable" ben (te gemakkelijk in het nederlands), doch ik ben even kreukbaar zoals iedereen, ik heb ook fouten en gebreken, maar ik doe de moeite om alles te staven (dus op papier) want anders is het nadien van 'dat heb ik zo niet gezegd/bedoeld enz.....'en ik doe tenminste de moeite om alles diep uit te spitten en bewijzen te zoeken (bv in het staatsblad enz). Ik weet ook dat we niet allemaal papiervreters zijn, ik ken ook maar weinig van praktische zaken zoals loodgieterij, schriinwerkerij enz... maar durf er voor uitkomen. Ik sta niet op een preekstoel om te verkondigen dat ik alles beter weet ....
    Mijn mening : beter prive en werk gescheiden houden, het 1 heeft niets met het ander te maken.
    Ik ben benieuwd, eventuele reactie via de e-mail knop.

    07-11-2010 om 00:00 geschreven door Zawa

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    17-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe wet op de mede-eigendom per 01-09-2010

    Nieuwe wet van mede-eigendom (01-09-2010)

     

    Iedereen in Belgie moet zich aanpassen en de nieuwe wet respecteren.

    Deze wet is van dwingend recht en moet dus uitgevoerd worden !

     

    De wet heeft altijd voorrang op de basisakte tenzij de wet in kwestie voorziet dat de basisakte ervan mag afwijken.

    Alle gebouwen en gronden in mede-eigendom moeten in orde zijn met hun basisakte UITERLIJK op 30 augustus 2011 conform de nieuwe wetgeving.

     

    Dat betekent :

    Een buitengewone algemene vergadering beleggen, want deze zaak moet besproken worden met alle mede-eigenaars en goedgekeurd worden, de syndicus kan dit dus niet op zijn eigen houtje doen..

    De basisakte kan enkel aangepast worden door een jurist en/of de notaris, moet geregistreerd worden en moet in het bezit zijn van de mede-eigenaars ten laatste op 31 augustus 2011. Deze uitvoering vraagt een pak werk en tijd !

     

    Mijn verontschuldigingen voor eventuele fouten en beschrijving in de teksten, aub melden via de knop ‘e-mail mij’ van het blog.

    17-10-2010 om 20:41 geschreven door Zawa

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    19-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RVA bestraft ruim 36.000 sjoemelende werklozen

    RVA bestraft ruim 36.000 sjoemelende werklozen

     

    Bron : GVA 17-09-2010

     

    De Rijksdienst voor Arbeidsbemiddeling (RVA) heeft in 2009 36.287 werklozen een administratieve boete opgelegd. Ze werden bij een controle betrapt op zwartwerk of andere overtredingen.

    Ruim 26.000 foefelaars werden gemiddeld vijf weken geschorst. Twee mensen werden volgens Het Laatste Nieuws voor het leven uitgesloten. 9.600 anderen kregen slechts een formele verwittiging.

    De overtreders werden onder meer betrapt op zwartwerk, op het opgeven van een foute gezinssituatie om zo meer dopgeld te vangen, of op het verbouwen van de eigen woning waardoor men niet beschikbaar was voor de arbeidsmarkt.

    In 2007 lag het aantal werklozen dat een administratieve boete kreeg een kwart lager. Het ging toen om 9.206 werklozen die op de vingers werden getikt.

    19-09-2010 om 21:04 geschreven door Zawa

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaamse Regering past modaliteiten tewerkstellingspremie 50+ aan

    bron : vrijdag 17 september 2010 Vlaamse regering

    De Vlaamse Regering heeft op de ministerraad van 17 september ingestemd met een wijziging van de modaliteiten van de tewerkstellingspremie 50+. De premie blijft bestaan maar is niet meer cumuleerbaar met de federale steunmaatregelen.

    De Vlaamse minister van Werk, Philippe MUYTERS, blijft investeren in de tewerkstelling van 50-plussers. De tewerkstellingspremie 50+ is daarbij een belangrijk instrument. De premie betekent een substantiële vermindering van de loonkost voor werkgevers die een werkzoekende 50-plusser aanwerven. Begin 2009 werd het toepassingsgebied van de maatregel nog uitgebreid door de vereiste werkloosheidsduur te verlagen en de bedragen op te trekken.

    Na een lang aanslepend conflict met de federale regering, werd op aandringen van minister Muyters in de federale anticrisismaatregelen uiteindelijk een tewerkstellingspremie voor werkzoekende 50-plussers opgenomen. Deze maatregel is van kracht sinds begin 2010. Momenteel kunnen beide premies gecumuleerd worden. Dit leidt in sommige gevallen tot een tegemoetkoming die botst met de Europese regelgeving. Een aanpassing is dus noodzakelijk.

    Minister Muyters: “Inzetten op tewerkstelling van 50-plussers blijft noodzakelijk. Maar ik wil dit doen op de meest efficiënte manier. Het is daarbij niet logisch dat iemand tweemaal langs de kassa passeert om hetzelfde doel te realiseren. We blijven werkgevers ondersteunen bij het aanwerven van werkzoekende 50-plussers, maar het cumuleren van de Vlaamse en de federale premie zal niet meer mogelijk zijn.”
    De nieuwe regelgeving zal ingaan op 1 oktober 2010.

    19-09-2010 om 21:01 geschreven door Zawa

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Honden in de gemeente Brecht

    Honden

    Wie een hond heeft of met de hond gaat wandelen op de openbare weg, moet zich aan bepaalde regels houden. Lees hier de reglementen die gelden in de gemeente Brecht.

    Gemeentelijk politiereglement op honden

    Gemeenteraadsbesluit 10/06/1993 (aanpassing bij gemeenteraad van 9/10/1997)

    art. 1 Op de openbare weg en op alle publiek toegankelijke plaatsen moeten honden aan de leiband gehouden worden.

    art.2 De ronddolende en onbewaakte honden worden in bescherming genomen en ondergebracht in een dierenasiel. De kosten, hieraan verbonden, alsook de eventuele aangerichte schade vallen ten laste van de eigenaar of de bewaarder van de hond.

    art. 3 De eigenaars, houders of bewaarders van honden zijn verplicht te beletten dat de rijwegen, de voet- en fietspaden, de aanpalende bermen en huizen, en de voor publiek toegankelijke plaatsen bevuild worden door hun dieren.

    (art. 4 De uitwerpselen die terecht komen op de voornoemde plaatsen dienen door de eigenaars, houders of bewaarders verwijderd te worden.  Bij weigering kunnen de uitwerpselen op hun kosten verwijderd worden.) gewijzigd bij besluit 9/10/1997

    art. 5 Blinden en slechtzienden die gebruik maken van een hond als begeleider vallen niet onder toepassing van dit reglement.

    art. 6 Inbreuken op deze verordering zullen gestraft worden met politiestraffen.

    Gemeentelijk politiereglement op honden

    Aanpassing besluit 10/06/1993 bij gemeenteraad van 9/10/1997

    art. 4 De uitwerpselen die terecht komen op de voornoemde plaatsen dienen door de eigenaars, houders of bewaarders verwijderd te worden.  Zij dienen een daartoe bestemd zakje te gebruiken.  Deze voorziening moet op het eerste verzoek van de politie getoond worden.  Bij weigering kunnen de uitwerpselen op hun kosten verwijderd worden

     

    Algemeen politiereglement gemeente Brecht dd. 5/05/1982, wijziging artikel 87 bij gemeenteraad van 26/05/1988
    "Het is verboden honden van het ras Pit-Bull-Terrier te kweken, te houden, te verhandelen, in of uit de gemeente te brengen of te vervoeren."


    Voor het houden van meer dan 4 volwassen honden is ingevolge de Vlaamse Milieuwetgeving (vlarem) een meldingsplicht van toepassing. Je meldingsdossier moet ingediend worden bij de gemeentelijke milieudienst.

     

    Bron : Gemeente Brecht

    04-08-2010 om 14:30 geschreven door Zawa

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nieuwe appartementswet vanaf 01 september 2010


    De nieuwe appartementswet (artikelen 577-2 tot en met 577-14 Burgerlijk Wetboek)


    De wet van 2 juni 2010 tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek teneinde de werking van de mede-eigendom te moderniseren en transparanter te maken treedt in werking per 01 september 2010.

    27-07-2010 om 13:58 geschreven door Zawa

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (9 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat te doen met hommel- en bijennesten?

    Wat te doen met hommel- en bijennesten?

    Bron : Gem.Schilde-vrijdag, 25 juni 2010 - 12:21u

     

    De afgelopen dagen hebben de brandweerdiensten verschillende oproepen gekregen om zogenaamde wespennesten te verwijderen. In werkelijkheid gaat het in de meeste gevallen om hommelnesten of bijennesten. Deze nesten mogen niet vernietigd worden omdat zowel de hommel als de bij een beschermde diersoort zijn.
    In geval van hommel- of bijennesten neemt u best contact op met een imker die de nesten indien nodig kan verplaatsen.

    De hommel en de bij zijn beschermde insectensoorten waardoor de nesten niet vernietigd mogen worden. De hommels en bijen vormen geen reëel gevaar naar mensen toe. Ze zijn niet agressief en steken enkel in uitzonderlijke gevallen namelijk als ze zich bedreigd voelen.

    Daarnaast leveren de hommel en de bij een belangrijke bijdrage aan het milieu. Ze zijn belangrijke bestuivers, dragen bij aan het behoud van de diversiteit van de planten en zorgen voor een natuurlijk evenwicht. Door het stuifmeel van de ene bloem naar de andere te brengen, verzekeren de hommels en bijen de bevruchting van de planten. Door deze kruisbestuiving verbetert ook de kwaliteit van de vruchten van de plant.

    Hommel- en bijennesten komen voor in bloemrijke gebieden zoals tuinen, akkers en boomgaarden. Je vindt ze in de grond, in bomen, muurspleten, …

    Wat doe je in geval van een hommel- of bijennest?

    Je kan het nest gewoon laten zitten. Hommels en bijen vallen zelden aan en leveren een belangrijke bijdrage aan het milieu.

    In sommige gevallen bevindt het nest zich op een vervelende plaats. In dergelijke gevallen neem je best contact op met een imker. Hij zal het nest verplaatsen of handige tips meegeven hoe je het nest zelf op een veilige manier kan verplaatsen.

    foto 1 : een bij

    foto 2 : een hommel


    foto 3 : een wesp







    25-06-2010 om 21:49 geschreven door Zawa

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bestrijden van distels en netels

    Bestrijden van distels en netels

    Er bestaat geen reglementering die het bestrijden van netels verplicht. Uiteraard kan goed nabuurschap een argument zijn.

    De verplichting om schadelijke distels op te ruimen staat in de wet van 2 april 1971 betreffende de bestrijding van voor planten en plantaardige producten schadelijke organismen. Deze wet werd uitgevoerd door een aantal KB’s (KB van 16 oktober 1981, herhaaldelijk aangepast).

    De verantwoordelijke (eigenaar, huurder, gebruiker,...) is verplicht de bloei alsmede de zaadvorming en de uitzaaiing van schadelijke distels met alle middelen te beletten; hij dient hiertoe alle middelen aan te wenden zodra hij hun aanwezigheid vaststelt of deze hem door een overheidspersoon wordt gemeld. Worden onder schadelijke distels gerekend: akkerdistel, speerdistel, kale jonker en kruldistel. Een afwijking van de verdelgingsplicht van kale jonker kan worden toegestaan in de gewestplanbestemmingen natuurgebieden met wetenschappelijke waarde of natuurreservaten. Laat een hardnekkige overtreder ondanks de waarschuwingen van een overheidspersoon de distels toch staan dan zullen ze door de overheid worden vernietigd op zijn kosten (mét een eventuele boete erbij).

    Voor meer info : Groendienst, Van Pulstraat in Brecht  telef. 036601720

    Bron : gemeente nieuws













    25-06-2010 om 16:43 geschreven door Zawa

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sluikstorten van tuinafval wordt beboet
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ieder die eigenaar of huurder is van een pand met een tuin weet hoeveel moeite het kost om deze te onderhouden. Gedurende het ganse jaar is men bezig met grasmaaien, verticuteren, het wieden van onkruid en het snoeien van struiken en hagen. Vooral in de herfst krijgt men vaak een massa groenafval bij elkaar wanneer men de tuintjes netjes wil houden.

     

    Tuinafval kan je composteren en als bodemverbeteraar gebruiken, je kan het kwijt in de groencontainer of tegen betaling in het containerpark.Hoe langer hoe meer moeten we echter vaststellen dat sommigen kiezen voor een gemakkelijkheidsoplossing door tuinafval te storten op het openbaar domein of onbeheerde privé percelen. Wat op het eerste zicht onschuldig lijkt, heeft op termijn vaak enorme gevolgen.

     

    Langzaam maar zeker groeit de afvalhoop en groeit ook de overlast. Oncontroleerbare onkruidgroei, overlast van ongedierte, verstopte grachten en gevaarlijke situaties voor omwonenden. Zelfs speelterreinen en BOSSEN blijven niet ongeschonden. Sluikstorten (en dus ook het storten van tuinafval) is strafbaar en wanneer men de verantwoordelijke hiervoor kan aanduiden, zal deze beboet worden en ook opruimingskosten moeten betalen. Zoals elk jaar zal de gemeentelijke groendienst in de herfst bladkorven legen in straten waar op het openbaar terrein bomen staan.
    Dit geld tevens ook voor sommigen van NRH.

    Bron : Brechts Nieuws jul-aug 2010 nr 4

    25-06-2010 om 15:56 geschreven door Zawa

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie zaait zal oogsten

    Geruime tijd terug (meer dan 1 jaar al) werd onder leiding van onze J.O. (syndicus) gesnoeid op het pad vanaf parking 7 richting De Vijvers. Het gesnoeid hout werd dan tegen de Koekoeksdreef gegooid om ‘zogezegd’ de andere buurtbewoners weg te houden ?

    Het is er nu eigenlijk een “schandaal” om u tegen te zeggen (zie foto’s).

    Op dit pleintje wordt NOOIT gras afgereden met onze tractor, of nooit onderhouden door de firma Aralea (niet afgesproken met de syndicus).

    De mensen die willen gaan wandelen moeten daar steeds door. De beplanting die werd bijgezet is ook niet zo fraai en belachelijk gezet zodat onze bewoners last hebben (hadden) om er zonder kleerscheuren door te komen !

    Die weg MOET open blijven om onze eigen mensen de gelegenheid te geven om te gaan wandelen/fietsen, langs de Mieksebaan is levensgevaarlijk.

    Indien de meerderheid van de mede-eigenaars het willen kan er misschien een afsluiting (niet aan te raden) gezet worden met een “poortje” waar ‘iedereen’ dan een sleutel van heeft.

    De 2 eigenaars die daar wonen moeten speciaal schoeisel aan doen om naar hun brievenbus te gaan, dat is toch niet normaal.

    Het is nu zelfs zo ver dat er mensen (wie?) hun tuinafval daar ook komen storten, wat ik en beetje kan begrijpen (al zou dat eigenlijk niet mogen), want, is het nu een onderhouden terrein op NRH of is het een hoek om tuinafval te storten, andere afval zal wel volgen met de tijd.

    Voorstel: syndicus al die afval moet daar weg, gras moet daar ook afgereden worden, de firma Aralea opdracht geven om die hoek mee te onderhouden.

    Wij kunnen andere mensen niet verbieden om hier te komen wandelen, onze mensen gaan ook wandelen op bv De Vijvers enz…

    Het is wel degelijk de syndicus die dat moet regelen, dat is “1” van zijn taken.

    Hopelijk wordt er met gezond verstand op gereageerd.



















    20-06-2010 om 00:00 geschreven door Zawa

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)

    Foto

    Foto

    Hier komen ook nieuwsberichten van NRH en omgeving
    Foto

    Archief per week
  • 27/08-02/09 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 17/10-23/10 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Mijn favorieten
  • Seniorennet.be
  • Digita
  • GVA



  • Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!