In de stille Kempen op de Nieuw Rommersheide "Mobiliteit" versus "Rust"
09-11-2010
basisakte en reglement van mede-eigendom v.a. 01-09-2010 (1)
basisakte en reglement van mede-eigendom
Voor de aangepaste basisakte en rme dienen geen registratiekosten of een nieuwe notariële akte opgemaakt te worden.
De wet zelf geeft deze vrijstelling op voorwaarde dat beide documenten enkel aangepast worden in voege van de nieuwe wetgeving.
Dit kan dus onderhands gebeuren, maar best door een Jurist die op de hoogte is van vastgoed reglementering.
Onze basisakte mag/moet dan niet "veranderd" (geen enkele wijziging) worden enkel aangepast aan de nieuwe wetgeving, anders zal het kostenplaatje sterk verhogen.
Zodra de VME onderworpen is aan de genormaliseerde dubbele boekhouding (concreet voor een VME met 20 appartementen/woningen of meer).
In dat type van kostengeoriënteerde boekhouding moeten de ontvangsten en de uitgaven afzonderlijk geboekt worden, en niet het saldo. Het zal dus zichtbaar worden dat de betrokken mede-eigenaar een vergoeding ontvangt, al dan niet in natura. En dat kan op termijn problemen geven voor betrokkene en voor de VME bij niet-aangifte bij RSZ, fiscus, ... .
Dat is ook het standpunt van M. WALCKIERS, secretaris-generaal van CIBRU (de Brusselse sectie van CIB België), gepubliceerd in het Franstalig tijdschrift "Le Cri" van AES-SNP.
Hij is ook lid van het paritair comité 323 van de vastgoedsector.
Even mijn visie over het eerste bericht van R.D. : punt 1 : dat zal wel moeten, deze wet heeft een dwingend karakter ! punt 2 : neen een syndicus-ME mag geen vergoedingen ontvangen, enkel de gemaakte en bewezen kosten + "1 polis" verzekering BA. Hij zou dat wel kunnen als zelfstandige (eventueel in bijberoep) en ons dan een factuur sturen. punt 3 : volgens mij gebeurt dat niet punt 4 : dat klopt - staat in de BA (behalve de hoeveelheid) het zal wel ingeschreven staan punt 5 : er zijn veel mensen die niets durven zeggen, daar waar het zou moeten (angst ???) punt 6 : klopt volledig en misschien goed dat het zo gebeurt (mijn mening)
en het tweede bericht : ja ik heb de volledig tekst van het BS
verdere info :
Wie kan syndicus zijn ?
Er bestaan geen vaste criteria om te bepalen in welke gevallen de Vereniging van Mede-eigenaars een mede-eigenaar als syndicus dan wel een extern kantoor voor het beheer behoort aan te wijzen.
Wie ook kandidaat is om een appartementsgebouw te besturen - een appartementseigenaar of een extern makelaarskantoor - zal zich moeten werken door complexe wetten en regels die regelmatig worden gewijzigd en/of aangepast.
Bij kleine verenigingen (2 tot 10 flats) zal de algemene vergadering doorgaans een mede-eigenaar als syndicus aanwijzen. Het is wel van het grootste belang dat de als syndicus aangestelde mede-eigenaar dezelfde kennis en bekwaamheid behoeft als een professioneel en deze persoon op de hoogte is dat hij volgens de wet aansprakelijk is voor zijn beheer d.w.z. indien een mede-eigenaar, die de functie van syndicus uitoefent, de wet niet kent en de VVM - eigenaars dientengevolge aan haar wettelijke verplichtingen niet voldoet, dat de schade, die daaruit voortvloeit, DE SYNDICUS AANGEREKEND WORDT .
Bij grotere gebouwen (vanaf 10 flats) zal men doorgaans een professioneel erkend kantoor aanstellen met specialisatie van syndicaal beheer', lid van het CIB en met BIV nummer .
De syndicus kan eveneens gekozen of aangesteld worden door de vrederechter.
Op 16 november 2010 gaat de nieuwe Europese kentekenplaat van start
De DIV stopt met de uitreiking van kentekenplaten aan de loketten op 10-11-2011
De DIV is van 11 tot en met 15 november 2010 gesloten. De laatste inschrijving met een kentekenplaat van actueel model zal op 10 november plaatsvinden (op 9 november via WebDIV).
Opgelet: in november zijn een aantal DIV-antennes elk een dag gesloten!
Andere sluitingsdagen en openingsuren
De kantoren van Maritiem Vervoer te Antwerpen (Tavernierkaai 3 en Olijftakstraat 7-13) zijn definitief gesloten sinds 23 september. Sinds 1 oktober zijn de kantoren van Maritiem Vervoer te Antwerpen geopend in Posthoflei 5, 2600 Antwerpen (Berchem).
03-11-2010
De DIV antennes te Alken en Harelbeke zijn gesloten
04-11-2010
De DIV-antenne te Eupen is gesloten
05-11-2010
De DIV antennes te Mons, Namur, Graçe-Hollogne, Kontich en Gent zijn gesloten.
25-11-2010
De DIV antennes te Charleroi, Neufchâteau en Eupen zijn gesloten
Bij het invoeren van de Europese kentekenplaat zal er worden overgegaan naar een kentekenplaat met 7 karakters, robijnrood (RAL 3003) opschrift op een witte grond voorafgegaan door het blauwe EU-symbool met daarin het witte B teken met daarboven een cirkel van 12 gele sterren, volgens het model indexcijfer 3 letters 3 cijfers.
Enkel de achterste kentekenplaat zal een officiële kentekenplaat zijn. De voorste kentekenplaat en andere reproducties worden afgeleverd door de detailhandel maar dienen te voldoen aan de door de DIV bepaalde kwaliteitskenmerken die gelijkaardig zijn aan de officiële achterste kentekenplaat.
Deze reproductie dient vervaardigd te zijn uit één enkele aluminiumplaat van het type EN 1050A of 1200/H42 en met een dikte tussen 0,95 mm en 1,25 mm of uit een acrylaatplaat van minimum 3 mm.
De hoeken van de platen zijn afgerond: de straal van deze afrondingen bedraagt 10 ± 2 millimeter. Elke hoek van de plaat is voorzien een gaatje, met een diameter van 6 mm en met het middelpunt op 12 mm van de buitenranden van de plaat (5mm diameter en middelpunt op 9 mm van de plaat voor de reproducties met afmetingen van de kentekenplaat voor motorfietsen).
Wat de aluminiumplaten betreft, dient het opschrift en de boord gestanst te zijn en in een reliëf van minimum 1,15 mm ten opzichte van de grond van de aluminiumplaat.
De tekens van het opschrift hebben de vorm en afmetingen zoals bepaald in bijlage bij het ministerieel besluit van 23 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen en de kleur heeft de identieke RAL code van de overeenstemmende kentekenplaat. De onderlinge horizontale afstand tussen het middelpunt van elk teken bedraagt 50 millimeter, voor de reproducties met afmetingen van de kentekenplaat voor motorfietsen bedraagt deze 39,2mm.
De reproductie moet eveneens voorzien zijn van een retroreflecterende film van klasse 1, rechtstreeks gelamineerd of vastgehecht op de totale oppervlakte van de dragende plaat, waarvan de minimale retroreflectiecoefficiënt evenals de trichromatische coördinaten en minimale luminantiefactor worden vastgelegd bij ministerieel besluit.
De dragende plaat dient achteraan voorzien te zijn van een identificatieteken van de plaatfabrikant en de retroreflecterende film dient voorzien te zijn van een kleurloos identificatieteken van de filmfabrikant evenals de referentie van de afkondigingdatum van het koninklijk besluit van 20 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen.
De fabrikant van de kentekenplaat (dragende plaat + retroreflecterende film) dient ISO 9001 2008 gecertificeerd te zijn.
Mensen, niemand weet wat er gaande geweest is hier bij ons (dat is hier van weinig belang), dat is ondertussen (hopelijk) opgelost, maar er is iemand die beweert dat ik denk dat ik "not touchable" ben (te gemakkelijk in het nederlands), doch ik ben even kreukbaar zoals iedereen, ik heb ook fouten en gebreken, maar ik doe de moeite om alles te staven (dus op papier) want anders is het nadien van 'dat heb ik zo niet gezegd/bedoeld enz.....'en ik doe tenminste de moeite om alles diep uit te spitten en bewijzen te zoeken (bv in het staatsblad enz). Ik weet ook dat we niet allemaal papiervreters zijn, ik ken ook maar weinig van praktische zaken zoals loodgieterij, schriinwerkerij enz... maar durf er voor uitkomen. Ik sta niet op een preekstoel om te verkondigen dat ik alles beter weet .... Mijn mening : beter prive en werk gescheiden houden, het 1 heeft niets met het ander te maken. Ik ben benieuwd, eventuele reactie via de e-mail knop.
Iedereen in Belgie moet zich aanpassen en de nieuwe wet respecteren.
Deze wet is van dwingend recht en moet dus uitgevoerd worden !
De wet heeft altijd voorrang op de basisakte tenzij de wet in kwestie voorziet dat de basisakte ervan mag afwijken.
Alle gebouwen en gronden in mede-eigendom moeten in orde zijn met hun basisakte UITERLIJK op 30 augustus 2011 conform de nieuwe wetgeving.
Dat betekent :
Een buitengewone algemene vergadering beleggen, want deze zaak moet besproken worden met alle mede-eigenaars en goedgekeurd worden, de syndicus kan dit dus niet op zijn eigen houtje doen..
De basisakte kan enkel aangepast worden door een jurist en/of de notaris, moet geregistreerd worden en moet in het bezit zijn van de mede-eigenaars ten laatste op 31 augustus 2011. Deze uitvoering vraagt een pak werk en tijd !
Mijn verontschuldigingen voor eventuele fouten en beschrijving in de teksten, aub melden via de knop e-mail mij van het blog.
De Rijksdienst voor Arbeidsbemiddeling (RVA) heeft in 2009 36.287 werklozen een administratieve boete opgelegd. Ze werden bij een controle betrapt op zwartwerk of andere overtredingen.
Ruim 26.000 foefelaars werden gemiddeld vijf weken geschorst. Twee mensen werden volgens Het Laatste Nieuws voor het leven uitgesloten. 9.600 anderen kregen slechts een formele verwittiging.
De overtreders werden onder meer betrapt op zwartwerk, op het opgeven van een foute gezinssituatie om zo meer dopgeld te vangen, of op het verbouwen van de eigen woning waardoor men niet beschikbaar was voor de arbeidsmarkt.
In 2007 lag het aantal werklozen dat een administratieve boete kreeg een kwart lager. Het ging toen om 9.206 werklozen die op de vingers werden getikt.
Vlaamse Regering past modaliteiten tewerkstellingspremie 50+ aan
bron : vrijdag 17 september 2010 Vlaamse regering
De Vlaamse Regering heeft op de ministerraad van 17 september ingestemd met een wijziging van de modaliteiten van de tewerkstellingspremie 50+. De premie blijft bestaan maar is niet meer cumuleerbaar met de federale steunmaatregelen.
De Vlaamse minister van Werk, Philippe MUYTERS, blijft investeren in de tewerkstelling van 50-plussers. De tewerkstellingspremie 50+ is daarbij een belangrijk instrument. De premie betekent een substantiële vermindering van de loonkost voor werkgevers die een werkzoekende 50-plusser aanwerven. Begin 2009 werd het toepassingsgebied van de maatregel nog uitgebreid door de vereiste werkloosheidsduur te verlagen en de bedragen op te trekken.
Na een lang aanslepend conflict met de federale regering, werd op aandringen van minister Muyters in de federale anticrisismaatregelen uiteindelijk een tewerkstellingspremie voor werkzoekende 50-plussers opgenomen. Deze maatregel is van kracht sinds begin 2010. Momenteel kunnen beide premies gecumuleerd worden. Dit leidt in sommige gevallen tot een tegemoetkoming die botst met de Europese regelgeving. Een aanpassing is dus noodzakelijk.
Minister Muyters: Inzetten op tewerkstelling van 50-plussers blijft noodzakelijk. Maar ik wil dit doen op de meest efficiënte manier. Het is daarbij niet logisch dat iemand tweemaal langs de kassa passeert om hetzelfde doel te realiseren. We blijven werkgevers ondersteunen bij het aanwerven van werkzoekende 50-plussers, maar het cumuleren van de Vlaamse en de federale premie zal niet meer mogelijk zijn. De nieuwe regelgeving zal ingaan op 1 oktober 2010.
Wie een hond heeft of met de hond gaat wandelen op de openbare weg, moet zich aan bepaalde regels houden. Lees hier de reglementen die gelden in de gemeente Brecht.
Gemeentelijk politiereglement op honden
Gemeenteraadsbesluit 10/06/1993 (aanpassing bij gemeenteraad van 9/10/1997)
art. 1 Op de openbare weg en op alle publiek toegankelijke plaatsen moeten honden aan de leiband gehouden worden.
art.2 De ronddolende en onbewaakte honden worden in bescherming genomen en ondergebracht in een dierenasiel. De kosten, hieraan verbonden, alsook de eventuele aangerichte schade vallen ten laste van de eigenaar of de bewaarder van de hond.
art. 3 De eigenaars, houders of bewaarders van honden zijn verplicht te beletten dat de rijwegen, de voet- en fietspaden, de aanpalende bermen en huizen, en de voor publiek toegankelijke plaatsen bevuild worden door hun dieren.
(art. 4 De uitwerpselen die terecht komen op de voornoemde plaatsen dienen door de eigenaars, houders of bewaarders verwijderd te worden. Bij weigering kunnen de uitwerpselen op hun kosten verwijderd worden.) gewijzigd bij besluit 9/10/1997
art. 5 Blinden en slechtzienden die gebruik maken van een hond als begeleider vallen niet onder toepassing van dit reglement.
art. 6 Inbreuken op deze verordering zullen gestraft worden met politiestraffen.
Gemeentelijk politiereglement op honden
Aanpassing besluit 10/06/1993 bij gemeenteraad van 9/10/1997
art. 4 De uitwerpselen die terecht komen op de voornoemde plaatsen dienen door de eigenaars, houders of bewaarders verwijderd te worden. Zij dienen een daartoe bestemd zakje te gebruiken. Deze voorziening moet op het eerste verzoek van de politie getoond worden. Bij weigering kunnen de uitwerpselen op hun kosten verwijderd worden
Algemeen politiereglement gemeente Brecht dd. 5/05/1982, wijziging artikel 87 bij gemeenteraad van 26/05/1988 "Het is verboden honden van het ras Pit-Bull-Terrier te kweken, te houden, te verhandelen, in of uit de gemeente te brengen of te vervoeren."
Voor het houden van meer dan 4 volwassen honden is ingevolge de Vlaamse Milieuwetgeving (vlarem) een meldingsplicht van toepassing. Je meldingsdossier moet ingediend worden bij de gemeentelijke milieudienst.
De nieuwe appartementswet (artikelen 577-2 tot en met 577-14 Burgerlijk Wetboek)
De wet van 2 juni 2010 tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek teneinde de werking van de mede-eigendom te moderniseren en transparanter te maken treedt in werking per 01 september 2010.
De afgelopen dagen hebben de brandweerdiensten verschillende oproepen gekregen om zogenaamde wespennesten te verwijderen. In werkelijkheid gaat het in de meeste gevallen om hommelnesten of bijennesten. Deze nesten mogen niet vernietigd worden omdat zowel de hommel als de bij een beschermde diersoort zijn. In geval van hommel- of bijennesten neemt u best contact op met een imker die de nesten indien nodig kan verplaatsen.
De hommel en de bij zijn beschermde insectensoorten waardoor de nesten niet vernietigd mogen worden. De hommels en bijen vormen geen reëel gevaar naar mensen toe. Ze zijn niet agressief en steken enkel in uitzonderlijke gevallen namelijk als ze zich bedreigd voelen.
Daarnaast leveren de hommel en de bij een belangrijke bijdrage aan het milieu. Ze zijn belangrijke bestuivers, dragen bij aan het behoud van de diversiteit van de planten en zorgen voor een natuurlijk evenwicht. Door het stuifmeel van de ene bloem naar de andere te brengen, verzekeren de hommels en bijen de bevruchting van de planten. Door deze kruisbestuiving verbetert ook de kwaliteit van de vruchten van de plant.
Hommel- en bijennesten komen voor in bloemrijke gebieden zoals tuinen, akkers en boomgaarden. Je vindt ze in de grond, in bomen, muurspleten,
Wat doe je in geval van een hommel- of bijennest?
Je kan het nest gewoon laten zitten. Hommels en bijen vallen zelden aan en leveren een belangrijke bijdrage aan het milieu.
In sommige gevallen bevindt het nest zich op een vervelende plaats. In dergelijke gevallen neem je best contact op met een imker. Hij zal het nest verplaatsen of handige tips meegeven hoe je het nest zelf op een veilige manier kan verplaatsen.
Er bestaat geen reglementering die het bestrijden van netels verplicht. Uiteraard kan goed nabuurschap een argument zijn.
De verplichting om schadelijke distels op te ruimen staat in de wet van 2 april 1971 betreffende de bestrijding van voor planten en plantaardige producten schadelijke organismen. Deze wet werd uitgevoerd door een aantal KBs (KB van 16 oktober 1981, herhaaldelijk aangepast).
De verantwoordelijke (eigenaar, huurder, gebruiker,...) is verplicht de bloei alsmede de zaadvorming en de uitzaaiing van schadelijke distels met alle middelen te beletten; hij dient hiertoe alle middelen aan te wenden zodra hij hun aanwezigheid vaststelt of deze hem door een overheidspersoon wordt gemeld. Worden onder schadelijke distels gerekend: akkerdistel, speerdistel, kale jonker en kruldistel. Een afwijking van de verdelgingsplicht van kale jonker kan worden toegestaan in de gewestplanbestemmingen natuurgebieden met wetenschappelijke waarde of natuurreservaten. Laat een hardnekkige overtreder ondanks de waarschuwingen van een overheidspersoon de distels toch staan dan zullen ze door de overheid worden vernietigd op zijn kosten (mét een eventuele boete erbij).
Voor meer info : Groendienst, Van Pulstraat in Brechttelef. 036601720
Ieder die eigenaar of huurder is van een pand met een tuin weet hoeveel moeite het kost om deze te onderhouden. Gedurende het ganse jaar is men bezig met grasmaaien, verticuteren, het wieden van onkruid en het snoeien van struiken en hagen. Vooral in de herfst krijgt men vaak een massa groenafval bij elkaar wanneer men de tuintjes netjes wil houden.
Tuinafval kan je composteren en als bodemverbeteraar gebruiken, je kan het kwijt in de groencontainer of tegen betaling in het containerpark.Hoe langer hoe meer moeten we echter vaststellen dat sommigen kiezen voor een gemakkelijkheidsoplossing door tuinafval te storten op het openbaar domein of onbeheerde privé percelen. Wat op het eerste zicht onschuldig lijkt, heeft op termijn vaak enorme gevolgen.
Langzaam maar zeker groeit de afvalhoop en groeit ook de overlast. Oncontroleerbare onkruidgroei, overlast van ongedierte, verstopte grachten en gevaarlijke situaties voor omwonenden. Zelfs speelterreinen en BOSSEN blijven niet ongeschonden. Sluikstorten (en dus ook het storten van tuinafval) is strafbaar en wanneer men de verantwoordelijke hiervoor kan aanduiden, zal deze beboet worden en ook opruimingskosten moeten betalen. Zoals elk jaar zal de gemeentelijke groendienst in de herfst bladkorven legen in straten waar op het openbaar terrein bomen staan. Dit geld tevens ook voor sommigen van NRH.
Geruime tijd terug (meer dan 1 jaar al) werd onder leiding van onze J.O. (syndicus) gesnoeid op het pad vanaf parking 7 richting De Vijvers. Het gesnoeid hout werd dan tegen de Koekoeksdreef gegooid om zogezegd de andere buurtbewoners weg te houden ?
Het is er nu eigenlijk een schandaal om u tegen te zeggen (zie fotos).
Op dit pleintje wordt NOOIT gras afgereden met onze tractor, of nooit onderhouden door de firma Aralea (niet afgesproken met de syndicus).
De mensen die willen gaan wandelen moeten daar steeds door. De beplanting die werd bijgezet is ook niet zo fraai en belachelijk gezet zodat onze bewoners last hebben (hadden) om er zonder kleerscheuren door te komen !
Die weg MOET open blijven om onze eigen mensen de gelegenheid te geven om te gaan wandelen/fietsen, langs de Mieksebaan is levensgevaarlijk.
Indien de meerderheid van de mede-eigenaars het willen kan er misschien een afsluiting (niet aan te raden) gezet worden met een poortje waar iedereen dan een sleutel van heeft.
De 2 eigenaars die daar wonen moeten speciaal schoeisel aan doen om naar hun brievenbus te gaan, dat is toch niet normaal.
Het is nu zelfs zo ver dat er mensen (wie?) hun tuinafval daar ook komen storten, wat ik en beetje kan begrijpen (al zou dat eigenlijk niet mogen), want, is het nu een onderhouden terrein op NRH of is het een hoek om tuinafval te storten, andere afval zal wel volgen met de tijd.
Voorstel: syndicus al die afval moet daar weg, gras moet daar ook afgereden worden, de firma Aralea opdracht geven om die hoek mee te onderhouden.
Wij kunnen andere mensen niet verbieden om hier te komen wandelen, onze mensen gaan ook wandelen op bv De Vijvers enz
Het is wel degelijk de syndicus die dat moet regelen, dat is 1 van zijn taken.
Hopelijk wordt er met gezond verstand op gereageerd.
Er worden steeds grotere uithangborden gezet ivm de verkoop van bv een woning.
Dit is wel degelijk verboden volgens de basisakte : Aanplakbrieven voor verhuring of verkoop (ook uit de hand) zijn niet toegelaten !
Nu kan er begrip getoond worden voor de bordjes zoals die van Coga en de kleine van Goetstouwers, MAAR de grote van de laatst vernoemde of die van bv Janssen en Janssen mogen zeker niet toegelaten worden.
Het is ook niet normaal dat ze na de verkoop/verhuur nog blijven staan, misschien een drietal weken en dan MOETEN ze weg gehaald worden.
Het is aan de syndicus om daar zsm een oplossing voor te vinden, dat is wel degelijk zijn taak.
Zie in bijlage enkele fotokes als voorbeeld.
Werkzaamheden die verboden zijn volgens de B.A. :
- het plaatsen van voorwerpen of zaken die de doorgang op de geemsnchappelijke wegen en paden hinderen ..
Vanaf 1 juni 2010 is er een nieuw aanvraagformulier voor een bodemattest. Het attest wordt bovendien duurder. Een standaardbodemattest kost 32 euro, een bodemattest van een deel van een perceel 127 euro.
Een recordaantal Belgen laat zijn pensioen in het buitenland uitbetalen. Er zijn dan ook nauwelijks voorwaarden om in het buitenland van uw pensioen te genieten. Hoofdzaak is dat u pensioensgerechtigd bent en regelmatig kunt aantonen dat u in leven bent.
(netto) - Vorig jaar telde de Rijksdienst voor Pensioenen (RVP) 30.000 pensioensgerechtigde werknemers en zelfstandigen die permanent in het buitenland verbleven. Daarbij komen ruim 7.500 gepensioneerde ambtenaren. Alles samen is dat goed voor 37.565 Belgen op een totaal van 176.747 pensioenen of 71 miljoen euro die aan mensen in het buitenland wordt uitbetaald.
Het gros daarvan zijn buitenlanders die hun leven lang in België hebben gewerkt en bij het bereiken van de pensioenleeftijd zijn teruggekeerd naar hun geboorteland. Maar de groep die het snelst groeit is die van de Belgen, die op zoek naar wat zon of rust naar het buitenland trekken om daar van hun pensioen te genieten.
Weinig obstakels
Dat er sprake is van een trend kan komen door ons grillige klimaat, maar wellicht is de seniorenemigratie ook te verklaren omdat er relatief weinig obstakels zijn. Het Belgische pensioen is in principe overal ter wereld uitbetaalbaar. Zowel aan mensen met de Belgische nationaliteit als aan onderdanen van een lidstaat die behoort tot de Europese Economische Ruimte (EER) en inwoners van landen die een overeenkomst hebben met onze sociale zekerheid. De enige voorwaarde is dat u recht heeft op een Belgisch pensioen en dat ook hebt aangevraagd.
Praktisch is het een eenvoudige operatie. Stel: u bent met pensioen en beslist om u permanent aan de Côte dAzur te vestigen weet dat u niet alleen bent, want ruim 40 procent van gepensioneerde Belgen kiest voor Frankrijk dan moet u de uitbetalingsdienst van de Rijksdienst voor Pensioenen schriftelijk op de hoogte brengen van uw nieuw adres. De ambtenaren moeten zich richten tot de Centrale Dienst der Vaste Uitgaven van de FOD Financiën.
Rekeningnummer
Wie zijn nieuwe verblijfplaats heeft in Duitsland, Frankrijk, Nederland, Luxemburg, Portugal, Spanje of Italië mag ook meteen het rekeningnummer van zijn lokale bank doorgeven. Maar om vertragingen te vermijden, is het aan te raden om het pensioen op een rekening van een Belgische bank te laten storten. U kunt ook de oude vertrouwde postassignatie laten opsturen, maar dat is meestal vragen om moeilijkheden.
Mensen die in het buitenland verblijven op het ogenblik dat ze de pensioensgerechtigde leeftijd bereiken, moeten bij de lokale bevoegde dienst hun pensioen aanvragen als het land deel uitmaakt van de EER of een overeenkomst heeft met onze sociale zekerheid. Voor alle andere landen geldt dat het pensioen moet worden aangevraagd in België (werknemers bij de RVP en zelfstandigen bij het Rijksinstituut voor de sociale verzekeringen der zelfstandigen gemengde carrières hebben de keuze).
Levensbewijs
Een belangrijke voorwaarde om het pensioen ook daadwerkelijk op een rekening gestort te krijgen, is dat u het levensbewijs dat de RVP u eenmaal per jaar stuurt, hen ook netjes ingevuld en ten laatste 30 dagen na de vervaldag terugbezorgt. Ex-ambtenaren moeten twee keer per jaar een teken van leven geven, en zelfs elke maand als ze hun pensioen op een buitenlandse rekening laten storten.
Als een buitenlandse gepensioneerde overlijdt, zijn de erfgenamen verplicht om de bevoegde instelling zonder verwijlen een afschrift van de overlijdensakte te bezorgen. Er volgt ook geen automatische omzetting in een overlevingspensioen voor de overlevende echtgenoot. Die omzetting komt er alleen nadat er een schriftelijke aanvraag is ingediend bij de RVP.
Belasting
Het pensioen dat u in uw nieuwe verblijfplaats krijgt, verschilt amper van wat u in België zou krijgen. Weliswaar wordt de inkomensgarantie voor ouderen (IGO) niet uitbetaald aan wie in het buitenland verblijft. Maar de overlevingspensioenen, de ouderdoms- en weduwerenten (bedragen voor mensen en nabestaanden die bijdragen hebben betaald in het oude kapitalisatiesysteem, nvdr.) worden wel uitgekeerd.
Ook de belasting verschilt weinig. Wie in een EU-land (of in Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland) woont, betaalt enkel een solidariteitsbijdrage op zijn Belgische pensioen en niet op mogelijke buitenlandse pensioenen die hij zou genieten. Voor de Z.I.V.-bijdrage is het mogelijk om een vrijstelling aan te vragen bij de RVP op voorwaarde dat u geen kosten krijgt terugbetaald uit de Belgische gezondsheidskas.
Groepsverzekering
Ook voor de groepsverzekering gelden dezelfde spelregels als u in België was gebleven. Belangrijk om te weten is welke einddatum is vastgelegd in het contract dat u hebt getekend. Wie op zijn 60ste met pensioen gaat, kan zijn kapitaal in principe laten uitkeren, zij het met een fiscale strop van gemiddeld 22 procent (in de vorm van bedrijfsvoorheffing betaald door uw werkgever). Sinds begin dit jaar is dat niet langer mogelijk voor bruggepensioneerden om het kapitaal voor hun 60ste laten uit te keren. Beter is het om tot uw 65ste te werken, zodat u slechts 15 procent van uw kapitaal betaalt aan de fiscus. En dan hopen dat u nog lang levensbewijzen kan doorsturen vanuit uw zonnige nieuwe verblijfplaats.
Wat moet ik doen om van mijn pensioen te genieten in het buitenland?
·Pensioen aanvragen bij de bevoegde instelling (RVP, Rijksinstituut Sociale Zekerheid voor Zelfstandigen of voor wie al in het buitenland woont, de lokale dienst van de sociale zekerheid)
·Nieuwe verblijfplaats doorgeven
·Betalingswijze duidelijk afspreken (Belgisch rekeningnummer is aan te raden)
·Levensbewijs terugsturen (een keer per jaar, twee keer voor ambtenaren)
·Aanvraag indienen om groepsverzekering te laten uitbetalen (en aangeven aan de fiscus)
De lente is weer in het land. Het moment voor veel Belgen om te profiteren van de goedkope rentevoeten om hun eerste huis te kopen. Maar de uiteindelijke kostprijs van de woning ligt meestal een pak hoger dan de prijs die de koper ervoor betaalt...
(netto) Wie voor het eerst onroerend goed koopt, weet waar hij aan begint maar vaak niet waar het eindigt. Veel kopers houden er geen rekening mee dat heel wat bijkomende kosten hun budget zwaar op de proef kunnen stellen. Zoals verzekeringen, diverse kosten of dienstverleners die moeten betaald worden Wat staat u als kandidaat-koper allemaal te wachten? Een overzicht.
1. Expertise
Een woning kopen is vaak de meest ingrijpende financiële beslissing in een mensenleven. Het is dan ook niet meer dan normaal dat u de plaatsbeschrijving of de verkoopwaarde van het pand in kwestie aan een grondig onderzoek onderwerpt. U doet daarvoor het best een beroep op een vastgoedexpert. In ruil voor 300 of 400 euro wijst die u op de risicos en de eventuele zwakke punten. U kan die uitgaven eventueel recupereren door de resultaten van de expertise als argument te gebruiken bij de prijsonderhandelingen en zo een aanzienlijke korting te verkrijgen.
2. Notariskosten
Voor u de sleutels in uw bezit krijgt, moet u heel wat papierwerk invullen. De bedoeling daarvan is de partijen te beschermen. Maar wat u het meest zal bijblijven, zijn de fiscale en notariële kosten die u moet betalen in ruil voor uw eigendomstitel.
Eerst moet u registratierechten betalen. Die worden berekend op de verkoopprijs en de lasten. Het tarief van de registratierechten is afhankelijk van het gewest: 10 procent van de aankoopprijs in Vlaanderen en 12,5 procent in Wallonië en Brussel. In Vlaanderen betaalt u geen registratierechten op de eerste schijf van 15.000 euro. Dat noemt men het 'abattement'. In Brussel schommelt het abattement tussen 60.000 en 75.000 euro. In Wallonië bestaat dat niet.
Alleen de notaris is bevoegd om u officieel als nieuwe eigenaar aan te duiden. De wet vereist nu eenmaal de tussenkomst van een openbare officier om een verkoop tegenstelbaar te maken aan anderen. De notaris wordt vergoed in functie van het door hem geleverde werk. Hij voert onder meer administratieve opzoekingen uit (uittreksels uit het kadaster, stedenbouwkundige voorschriften, enzovoort). Hij maakt daarvoor bepaalde kosten die hij aan u doorrekent. Daarbovenop komt nog de kostprijs van de fiscale zegels en andere administratieve kosten, zoals de hypothecaire overschrijving.
3. Leningskosten
Hebt u nooit eerder geleend? Weet dan dat het niet volstaat om elke maand het kapitaal en de intresten af te betalen. Uw budget moet ook nog met andere factoren rekening houden. Daarom deze gouden regel: het bedrag waarover u onmiddellijk kan beschikken, moet hoger zijn dan uw onmiddellijke uitgaven. Voor uw periodieke uitgaven geldt dezelfde redenering.
U zal registratie- en inschrijvingskosten moeten betalen. Die bedragen respectievelijk 1 en 0,3 procent van het ontleende bedrag. Ook de financiële instelling waarbij u leent, kan bepaalde bijkomende kosten aanrekenen (voor haar leenvoorstel kan uw bank een minimum van 250 euro vragen).
4. Belastingen op onroerende inkomsten
Onroerende goederen worden belast. U moet onroerende voorheffing betalen. Dat is een gewestelijke onroerendgoedbelasting die overeenstemt met een bepaald percentage van het kadastraal inkomen. Het begrip is wel wat abstract. Het kadastraal inkomen is het gemiddelde jaarlijkse netto-inkomen van uw onroerend goed op een bepaald tijdstip. Het is een theoretisch inkomen dat wordt geschat op basis van een referentie-inkomen (huurinkomsten van het jaar 1975). De administratie van het kadaster bepaalt het bedrag van het kadastraal inkomen. Ze doet dat in functie van de huurwaarde van uw onroerend goed, in vergelijking met de huurwaarde van identieke woningen. Die voorheffing is in België afhankelijk van het gewest, de provincie, de gemeente en de agglomeratie.
5. Verzekeringen
Wie een huis koopt, krijgt er meteen een aantal nieuwe verantwoordelijkheden bij. U staat niet alleen in voor eventuele schade aan uw huis, maar ook aan dat van uw buren. De woningverzekering voorziet een aantal verplichte basisdekkingen, maar de premie verschilt wel naargelang de oppervlakte, de geschatte waarde van de woning en vooral de verzekeraar. Zorg dus dat de kostprijs ervan in verhouding staat tot de dekking.
6. Mede-eigendom
Niet iedereen koopt een alleenstaande woning. Sommigen geven de voorkeur aan een appartement en zijn dus eigenaar van een deel van een gemeenschappelijk goed. Dat brengt bijkomende uitgaven met zich mee, zoals voor het aandeel dat u bezit in de gemeenschappelijke delen en in de grond waarop het gebouw staat, voor het beheer van het huisvuil, het maaien van het gazon of het aanstellen van een conciërge. Elke eigenaar moet zijn deel van de kosten betalen. Zo zal de eigenaar van een gelijkvloerse verdieping meer moeten betalen voor de kosten van de lift dan de eigenaar van de 10de verdieping als zijn aandeel in het geheel van het gebouw groter is.
7. Verplaatsingskosten
Zodra de verkoop getekend is, moet de koper zijn verhuis organiseren. Vaak moet hij daarvoor een beroep doen op een professionele verhuisfirma. De kosten daarvan zijn afhankelijk van de hoeveelheid meubilair en de afstand tussen de twee verblijfplaatsen. Verhuist u naar een ander gewest? Informeer u dan ook over de fiscaliteit, want die kan minder voordelig zijn. Verhuist u naar een grotere woning? Houd er dan rekening mee dat de keukentafel misschien verloren zal staan in uw nieuwe, ruimere eetkamer en dat het bureau er misschien wat kaal zal uitzien met die ene kast. U zal wellicht bijkomende meubels moeten kopen. Ook dat zijn weer extra kosten.
8. Energie
Als eigenaar kan u wel eens voor onaangename verrassingen komen te staan wanneer u bij de keuze van energieleverancier op een verkeerde manier of overhaast te werk gaat. In Vlaanderen is de energiemarkt geliberaliseerd sinds 1 juli 2003. Walen en Brusselaars kunnen hun leverancier pas vrij kiezen sinds 2007. Maar om een verantwoorde keuze te maken, moet u uw jaarlijks water-, gas- en elektriciteitsverbruik zo correct mogelijk proberen in te schatten.
9. Buitenonderhoud
U droomt er wellicht al van om barbecues in uw tuin te organiseren Houd er wel rekening mee dat een eigenaar zijn woning moet onderhouden, ook aan de buitenkant. Dat betekent dat u de bladeren moet bijeenharken, de haag scheren, de goot schoonmaken of zout op het voetpad gooien als het sneeuwt. U moet daarvoor dus het nodige materiaal kopen of een beroep doen op externe hulp. Maar dat alles leidt uiteraard weer tot extra kosten.
10. Herstellingen
Voor een eigenaar kunnen kosten voor onderhoud en herstelling hoog oplopen. Bij een lek moet u de loodgieter bellen en bij een kortsluiting de elektricien. Als er dakpannen stuk zijn, moet de dakwerker komen, en ga zo maar verder.