TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
23-01-2010
Hanenkampen
'Het vechten zit in hun genen'
Franse hanenkampen sterven langzaam uit
NVT - Bij ons zijn hanengevechten allang verboden, maar in Noord-Frankrijk mag het nog. Spelers en gokkers zakken af naar de gallodrooms om er bloeddorstige hanen elkaar te zien afmaken. Maar de kampen doven uit: vergunningen worden niet meer verlengd. WILLY DE BUCK
De hanengevechten in Noord-Frankrijk zijn met uitsterven bedreigd. Elk jaar sluit ergens wel een gallodroom en nieuwe vechtarena's worden niet meer vergund. 'We zitten in een uitdoofscenario. Als een gallodroom stopt, is dat voorgoed. Niemand mag die vergunning overnemen', zegt Roger, een hanenkweker uit het Vlaamse Watou die haast wekelijks de grens oversteekt.
Toen de hanenkampen in de jaren zestig in Frankrijk verboden werden, heeft generaal De Gaulle een uitzondering gemaakt voor de departementen Nord en Pas-de-Calais. Hanengevechten behoren er tot het cultureel erfgoed, als volkssport van de mijnwerkers. 'Maar we boeren achteruit. De gemiddelde leeftijd is 65 tot 70 jaar. Bij de start van elk nieuw seizoen missen we mensen. Gestopt of gestorven', zegt Roger.
Vlijmscherpe sporen
Zondagnamiddag bij de eerste kamp van het jaar in Le Tahiti lieten de coqueleus dat niet aan hun hart komen. Met zo'n honderd troepten ze er samen in het zaaltje naast de kerk: spelers, gokkers en toeschouwers. 'Geen foto's tijdens de gevechten. Streng verboden door de federatie. Dat mag enkel in het lokaaltje waar de hanen gespoord worden. We worden al genoeg in een kwaad daglicht geplaatst', zegt de plaatselijke voorzitter.
Twintig kampen staan er op het programma, in categorieën van pluimgewichten tot zwaargewichten. De hanen worden tegen elkaar uitgeloot en in de ring aan elkaar voorgesteld. Maurice tegen Bernard, Maxime tegen Julien, Speedy tegen Sporting... De nekpluimen komen recht en de dieren gaan elkaar in kamikazestijl te lijf. Met hun hele hebben en houden: met de snavel, met de vleugels en vooral met de poten. En met een vlijmscherpe spoor. Een stalen naald van 5 centimeter, een dodelijk wapen. Ze hakken en pikken waar ze maar kunnen.
Maar het gaat er niet altijd even heftig aan toe. In een paar kampen valt zelfs amper iets te beleven. Omdat de ene haan de andere in een houdgreep heeft en hem niet wil lossen. Of omdat een van de twee telkens op de loop gaat. Waarom vechten die beesten eigenlijk, wat hebben ze toch tegen elkaar? 'Dat zit in hun genen, dat zit in elke zenuw en spiervezel', zegt Roger. 'Je ziet dat toch overal in de natuur, dat mannetjesdieren vechten tegen elkaar voor de gunsten van de vrouwtjes?' Maar als ze van nature toch zo vechtlustig en bloeddorstig zijn, waarom hebben ze dan die vlijmscherpe sporen dan nog nodig? 'Om iedereen met gelijke wapens te laten strijden', zegt Roger. 'Die hanen hebben hun eigen sporen, maar die verschillen in lengte en ze durven bij het gevecht al eens af te breken.'
Vijf of zes minuten duurt elke kamp. Of korter, als een van de hanen het loodje legt. Dood, of te zwaar gewond. Met een gebroken poot of vleugel bijvoorbeeld. Blijven beide hanen overeind, dan beslist een scheidsrechter wie de winnaar is. Roger: 'Niemand durft die beslissing aan te vechten. Wie dat doet, wordt buitengekeken. Ook onder de gokkers is er nooit ruzie. Er staat nochtans niets op papier, dat zijn allemaal mondelinge overeenkomsten. Van man tot man. Mocht daar ambras van komen, dan tekenen ze hun eigen doodvonnis, want de hanengevechten zijn wel toegestaan, maar dat gokken is verboden.'
Showbeesten
Het zijn prachtige beesten die in Le Tahiti vechten tot de dood. Trotse hanen, met een gezwollen borst, bloedrode kam, kanariegele poten en zijdezachte glanzende veren. In het begin van de strijd toch. 'Vroeger had je vooral echte oude Franse vechthanen, maar nu zijn ze vaak gekruist met exotische rassen. Maleisische of Chinese hanen, zoals de Shamo. Die zijn minder gedrongen, ze lopen op hoge poten. En ze kunnen langer vechten', zegt Roger.
'Maar dat oude Franse ras geeft nooit op, da's waar. Die vreemde rassen zijn veel zwaarder. Tot boven de vijf kilo. Allemaal spieren, geen gram vet. Dat is puur beton. Ze zijn overgekomen uit Limburg. Daar werd vroeger illegaal gespeeld in de bossen, maar de politie heeft dat circuit bijna helemaal opgekuist. Of en toe is er nog wel een wedstrijd. Dan spreken ze per gsm plaats en uur af. Maar de meesten komen nu hier spelen. Een ferme afstand.' Dan moet er ook veel geld mee te verdienen zijn? 'Och, wat is veel geld', houdt Roger de boot af. 'Zo'n vechthaan kost 30 tot 50 euro, maar eigenlijk kan je beter beginnen met een broedsel eieren. Voor 2,5 euro per ei. Veel kwekers wisselen gewoon gratis eieren uit. Als je daar nog het voeder, de inentingen, het ontluizen en de ringen bijtelt, zit je al vlug aan euro.'
Zondag betaalden de spelers 20 euro om een haan in te schrijven en bij winst streken ze 50 euro op. Bij grotere kampen gaat dat tot 80 euro. Op het gokken staat geen limiet: dat begint met 5 euro en dat gaat soms tot 1.000 euro per gevecht.
Hilde, de echtgenote van Roger, is voor een keertje meegekomen. Ze drinkt koffie in de gelagzaal, maar laat zich niet zien in de gallodroom. 'Die hanen interesseren me geen bal', zegt ze. 'Als ze voor hun eten van mij afhingen, dan zouden ze verhongeren. Ik heb Roger al duizend keer gevraagd om een jaarbalans op te maken, maar hij wil niet.'
'Ge kunt wel raden waarom: er zouden te veel minnekes op staan. We hebben toch gratis kip in de pot, zegt hij dan. Maar onze diepvries zit al vol, we kunnen ze niet snel genoeg opeten.'
'Het is waar, ik steek er geld aan toe', zegt Roger. 'Maar dat heb je toch met elke liefhebberij? Of het nu duiven of hanen of zangvogels zijn. Al is het soms wel vloeken. Als je eerst 70 km ver rijdt om 20 euro inschrijvingsgeld te betalen en daarna met een dooie haan naar huis te komen, dan kan je moeilijk zeggen dat je een mooie zondag gehad hebt. Maar van de andere kant: zo'n haan kan jou maar één keer foppen.' WILLY DE BUCK
Emirates lanceert meest luxe passagiersvliegtuig ooit
AMSTERDAM – Dubai mag dan in financiële moeilijkheden verwikkeld zijn, de vliegtuigmaatschappij van woestijnstad trekt zich daar vooralsnog weinig van aan. Emirates lanceerde onlangs namelijk het meest luxueuze passagiersvliegtuig ooit.
De vliegmaatschappij stond al bekend om haar luxe aan boord en haar overdadige service, maar het kan blijkbaar altijd gekker. De economy class van de A380 biedt al bovengemiddelde comfort, maar de echte weldaad is in de eerste klasse te vinden, aldus het AD dinsdag.
Het gevoel van weelde begint al voor de reiziger überhaupt aan boord is gegaan: er zijn crewleden aangesteld die, enkel voor de handbagage, met de passagiers meelopen tot aan hun stoel. Eenmaal in het vliegtuig helpt de chaperon natuurlijk met het aanwijzen van de juiste stoel.
Minikoelkastje
Een of enkele glazen wijn voor er opgestegen wordt, om eventuele angsten te onderdrukken, behoort eveneens tot de mogelijkheden. Eenmaal opgestegen kan de passagier zichzelf bijschenken vanuit zijn minikoelkastje.
Voor het broodnodige tijdverdrijf is er een (grote) televisie aanwezig, terwijl verse bloemen intussen zorgen voor een huiselijk sfeertje. Een jas of andere meegebrachte kledingstukken worden opgeborgen in de eigen kast en natuurlijk is het lekker zitten in de ruime lederen zetels van deze A380.
Dutje
Reizigers die een dutje willen doen kunnen hiervoor gebruik maken van de Emirates-pyjama en de speciale stoelgordijntjes die de ‘suite’ van de broodnodige rust en privacy voorzien.
Nadat het uiltje in alle luxe geknapt is, kan er zelfs gedoucht worden in een van de cabines. Dat wil zeggen: een ruime badkamer met verwarmde vloeren, houten wanden en al het denkbare dat gebruikt kan worden voor, na of tijdens het douchen. Er bevindt zich wel een addertje onder het gras: langer dan 5 minuten warm water gebruiken is niet toegestaan.
Weinig verrassend: heel goedkoop zijn de vliegtuigstoelen niet. Voor een retourtje Dubai Sydney moet zo’n 8500 euro betaald worden.
De Duitse autotoeleverancier Bosch zal een fabriek in het zuiden van Wales sluiten, waardoor er 900 banen verloren gaan. Dat heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt.
Na drie maanden van onderhandelen, heeft Bosch de beslissing genomen om de vestiging in Miskin, nabij Cardiff, te sluiten en de productie in 2011 over te brengen naar Hongarije. De besprekingen met de vakbonden over de ontslagvoorwaarden worden voortgezet.
Economische crisis Het bedrijf schrijft de maatregel toe aan de economische crisis, "die zijn sporen heeft nagelaten bij Bosch". De verkoop van de alternatorproducten die in de fabriek in Wales gemaakt worden, zou afgelopen jaar met 45 procent zijn teruggelopen.
Drie Belgische vestigingen Het Duitse Bosch heeft ook in België verschillende vestigingen: in Brussel, Tienen en Marke. (dpa/belga/eb)
De daling van de btw van 21 procent naar 12 procent in de horeca heeft een omgekeerd effect gehad: de consument betaalt meer. Dat stelt verbruikersorganisatie OIVO dinsdag in een persbericht.
Nauwelijks 4 procent van de aangeboden schotels is in prijs gedaald, terwijl 3 pct een prijsstijging heeft ondergaan. De gemiddelde daling bedraagt 0,55 euro of 5 pct tegen een gemiddelde stijging van 1,36 euro of 9 pct. Als de prijs van de schotels stijgt, stijgt die 2,5 keer meer dan ze daalt.
In oktober 2009 en in januari 2010 hebben de enquêteurs van het OIVO de menukaarten van restaurants en grote ketens geraadpleegd en geregistreerd. De prijzen van duizenden gerechten (2.965 prijzen) werden verzameld. 93 restaurants werden geselecteerd. De maximale foutenmarge van de steekproef bedraagt 0,7 procent.
Er zijn verschillen per gewest. In Vlaanderen blijven de prijzen quasi onveranderd. Voor nauwelijks 2 pct van de gerechten is er een prijsdaling en voor 3 pct een prijsstijging.
In Wallonië blijven de prijzen ook bijna ongewijzigd: een prijsdaling voor 4 pct van de gerechten en een prijsstijging voor 2 pct van de gerechten. In Brussel blijft het merendeel van de gerechtenprijzen ook onveranderd, maar voor 28 pct van de gerechten is er een prijsdaling en voor geen enkel gerecht is er een prijsstijging.- sdg (belga)
Oostende pakt uit met Ensor-expo en Cirque du Soleil
Toerisme Oostende mikt in 2010 met Cirque du Soleil op het grote publiek. De stad aan zee zal in 2010 ook volop haar titel van Cultuurstad van Vlaanderen uitspelen, onder meer met de expositie 'Bij Ensor op Bezoek' van 12 februari tot eind augustus in Mu.Zee. Als toppers worden voorts enkele Europese en wereldkampioenschappen genoemd.
"Het absolute topevenement voor 2010 wordt Cirque du Soleil. Zij komen van 29 juli tot 29 augustus voor de derde keer naar Oostende", zegt schepen van Toerisme Hilde Veulemans. Ditmaal brengen ze de voorstelling "Varekai".
EK bridge Van 22 juni tot 4 juli vindt in het Casino Kursaal het Europese kampioenschap bridge plaats. Dagelijks zijn er 800 deelnemers. Voor de hotels en restaurants is dit een voltreffer. Op 11 maart is Oostende de gaststad voor het wereldkampioenschap veldlopen voor militairen en van 13 tot 17 oktober voor het WK Blokart.
Vier seizoenen De diverse evenementen in de badstad blijven gespreid over de vier seizoenen, met her en der een maandthema zoals 'Romantiek in Oostende' in februari of de maritieme maand mei. De grote concentratie van evenementen blijft in de lente en zomer.
Succesvolle klassiekers Voorbeelden van klassiekers die al meer dan tien jaar succesvol blijken, zijn het internationaal kitefestival (8 en 9 mei), Oostende voor Anker (27-30 mei) en Theater aan Zee (29 juli-7 augustus). Toerisme Oostende heeft weinig vrees voor de crisis. "We zijn 2009 goed doorgekomen", zegt directeur Peter Craeymeersch. "We hebben als een commercieel bedrijf gereageerd met gratis nachten, de stadspas en nieuwe projecten." (belga/vsv)
Finnen zijn koplopers wat betreft diëten: acht op tien Finnen is minstens eenmaal op dieet geweest. In Brazilië wordt het meeste gestreefd naar 'ideale maten'.
Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek waarbij Reader’s Digest naging hoe 16.000 mensen tegen overgewicht aankijken en wat ze daaraan doen. Nederlanders komen op de tweede plaats terecht: bijna drie kwart van hen is ooit al op dieet geweest.
Brazilië is het land waar het slankheidsideaal het meest wordt nagestreefd volgens het onderzoek, met het gevolg dat 83 procent van de Brazilianen vindt dat er eigenlijk te veel belang wordt gehecht aan gewicht. De VS en India volgen op de tweede en derde plaats.
Ook in de buurlanden van België heerst er sociale druk om slank te zijn: de helft van de Nederlanders, Fransen en Duitsers geeft aan dat er te veel wordt gepraat over gewicht. Rusland, Mexico en Hongarije zijn landen waar 'te dik zijn' door de beugel kan. Het onderzoek werd niet gehouden in België.
Reader’s Digest vroeg voorbijgangers ook om op de weegschaal te gaan staan om hun gewicht te bevestigen. In Nederland, Argentinië, Taiwan en Thailand gingen de geïnterviewden probleemloos op de weegschaal en had de meerderheid niet over zijn gewicht gelogen. Negen op de tien Britten daarentegen weigerde resoluut om zich te laten wegen.
Tienen - De medicus professor Omer Steeno en de taalkundige professor Paul Kempeneers vragen zich of of de bustes in de gevel van het stadhuis wel van koper zijn.
De nissen in de voorgevel zijn gesierd met de borstbeelden van Cobergher, Van Dyck, Rubens, Karel V, Grétry, Justus Lipsius en Andreas Vesalius.
Paul Kempeneers herneemt een vraag van prof. dr. O. Steeno die is geïnteresseerd in de anatoom Vesalius en zijn nageslacht. De vraag is: zijn de zeven borstbeelden in brons gegoten, of zijn het gewoon vergulde ijzeren beelden? Is dit laatste het geval, dan is er in 1837 lelijk gefoefeld.
Kempeneers: 'Everaerts leverde 7 bustes in gebakken aarde aan 20 fr. het stuk. Ph. Mills uit de Groenstraat 7 in Brussel plaatste 5 luchters, 3 armkandelaars en 7 vergulde borstbeelden voor 1221 fr. Prof. Steeno denkt dat de bustes gewoon in ijzer zijn gegoten. Hij steunt hiervoor op de vermeldingen in de "Almanach du Commerce de Bruxelles". In 1841 wordt Mills uit Birmingham vermeld als leverancier van "quincaillerie anglaise", dus van Engels ijzerwerk.'
De professoren rekenen op de hulp van de Tiense brandweer om de bustes van naderbij te bekijken. Raymond Billen
BRUSSEL - Op een bijzondere ondernemingsraad heeft General Motors (GM) de sluiting aangekondigd van Opel Antwerpen. De productie stopt al binnen een paar maanden. Daardoor zijn 2.600 in gevaar.
In een verklaring zegt Opel CEO Nick O'Reilly dat de beslissing te sluiten 'niet lichtzinnig genomen' is. 'Ze is het ongelukkige resultaat van de huidige economische en bedrijfsrealiteit. We moeten dit nu aankondigen om een duurzame toekomst voor de Opel en Vauxhall organisatie als geheel veilig te stellen.'
Daarbij is de sluiting van de fabriek in Antwerpen 'de meest logische benadering voor de constructeur', zo klinkt het. Factoren die hier meespelen zijn de huidige capaciteitsbenutting bij de Europese fabrieken, het geplande toekomstige productgamma, de timing en de eraan verbonden financiële impact.
Nieuwe capaciteit naar Antwerpen brengen zou te duur zijn. Daardoor is afgestapt van het voornemen om Opel Antwerpen de bouw van een nieuwe SUV toe te kennen. Die wagen zou in de plaats daarvan in Korea worden gebouwd.
O'Reilly geeft aan dat de werknemers van Opel Antwerpen niets te verwijten valt. 'Ze hebben uitstekend werk geleverd in het bouwen van auto’s van prima kwaliteit'. General Motors geeft aan dat het de bedoeling is de productie in de volgende maanden stil te leggen. Daarna worden de terrein verkocht.
O'Reilly wil morgen persoonlijk overleggen met Vlaams minister-president Kris Peeters. Die geeft vanavond pas een eerste reactie op de sluiting. Overal ontslagen
Omdat het bedrijf verwacht dat de autoverkoop misschien nooit meer klimt tot het niveau van 2007, moet Opel haar capaciteit met ongeveer twintig procent afbouwen. Ook in alle andere fabrieken zullen jobs verloren gaan, waarschuwt GM. Precieze plannen hierover zijn echter nog niet bekend. Jobverlies
Het totale jobverlies zal ongetwijfeld een pak hoger liggen dan de 2.600 rechtstreeks bedreigde jobs. Agoria, de federatie van de technologische industrie, schat het totaal aantal bedreigde industriële arbeidsplaatsen in de regio op minimum 5.000, de jobs van de Opel-werknemers inbegrepen.
Uit een analyse van Agoria blijkt wel dat een aanzienlijk aantal toeleveranciers ook aan andere Opel-fabrieken in Europa levert. Zij hopen op korte termijn de verloren afzet door verschuivingen binnen de groep op te vangen.
Welke de gevolgen zullen zijn op lange termijn voor deze toeleveranciers blijft volgens Agoria bang afwachten. "Hoe dan ook kregen de toeleveranciers al rake klappen door de crisis in de sector, met productie- en omzetdalingen tot 40 procent als gevolg", klinkt het.
Blokkade
Sinds de ondernemingsraad gisteren werd aangekondigd, blokkeren de bonden de afgewerkte auto's op de parking van Opel Antwerpen. Geen enkele afgewerkte auto kan het fabrieksterrein nog verlaten. De blokkade gaat voorlopig verder. wle/lc/wdp (DS)
Haïti is opnieuw getroffen door een aardbeving. De schok had een kracht van 6,1 op de schaal van Richter. Het epicentrum lag op amper 60 kilometer van de verwoeste stad Port-au-Prince. De aardbeving deed zich omstreeks 6:03 uur plaatselijke tijd voor op een diepte van 9,9 kilometer.
Mensen liepen in paniek de straat op, weg van de reeds ineengestorte gebouwen in de hoofdstad. Voorlopig zijn er nog geen meldingen van nieuwe schade of gewonden. Haïti werd precies een week geleden ook al getroffen door een zware aardbeving. Verwacht wordt dat zeker 100.000 tot 200.000 mensen om het leven gekomen zijn.
"Het hele gebouw begon te schudden en het duurde afschuwelijk lang", vertelt een journalist van CNN die ter plaatse verslag uitbrengt. "Achter mij beseften mensen op straat ook wat er gebeurde en ze begonnen te rennen. Intussen is alles weer rustig, maar we moeten afwachten of er geen nieuwe slachtoffers zijn."
Het is vooral wachten op nieuws uit Jacmel, aangezien die stad nog dichter bij het epicentrum lag dan Port-au-Prince. Amerikaanse media hebben het voorlopig over één gewonde. (gb)
Voor wie nog niet gestort heeft, of voor wie nog eens een steentje wil bijdragen, hebben we een nieuw initiatief: we roepen al onze lezers op om 1 euro te schenken voor Haïti. Dat doet u door simpelweg een sms met de boodschap SOS te sturen naar het nummer 4666. Voor elke SMS wordt 1 euro integraal geschonken aan de hulpverlening door het Rode Kruis.
Het Rode Kruis en HLN.BE konden een akkoord bereiken met de drie operatoren (Proximus, base, Mobistar) zodat de opbrengst volledig naar de hulpverlening door het Kruis in Haïti gaat.
Dit is geen GRAP, maar pure oplichterij anno 2010.
Er is alweer een bende bezig je geld uit je portemonnee te halen, dit keer zijn het Hollanders die ook opereren vanuit eender welke stad uit België Ze sturen je een factuur (natuurlijk op naam én juist adres - waar ze 't halen, niet te geloven) tot het betalen van 166,55euro ten laatste vóór........ (variabele data per factuur) ; voor het leveren van 100 DVD's,die u uiteraard niet ontvangen hebt. Indien u dit niet betaald hebt, vóór die gestelde datum, zal men uw factuur overmaken aan de bevoegde Gerechtsinstanties in België. mensen gaan dan denken :
"100 DVD's - heb ik nooit besteld, ik ken dat adres niet." Onderaan de faktuur staat vermeld : "indien er problemen zijn, of u bent niet akkoord tot het betalenvan deze som, gelieve dan contact op te nemen met de nummer : 0900-7586500 0900-7586500 van Scrappa Electronics in Enkhuizen - Nederland, voor verdere informatie". En....., hier zit nu juist de truc van die klote-hollanders : als je dit nr° belt, krijg je natuurlijk eerst een muziekje van +/-2min., met regelmatige herhalende stem : "een ogenblikje, U wordt zodadelijk geholpen". Na +/-2min. komt er iemand aan de lijn die u vraagt of hij/zij u kan helpen en verbindt u dan weeral door naar de volgende persoon ; dit neemt dan ook weer +/-2min. in beslag. Na die +/-2min. komt er weer iemand aan de lijn, die zegt : "een ogenblikje aub", ook weer +/-1 à 2min. Eindelijk kan je dan spreken en je uitleg doen. Hij/zij gaat dit nakijken, omdat je nooit geen DVD's ontvangen hebt. Dit neemt ook weer zowat 2min in beslag. Tot uiteindelijk hij/zij zijn/haar excuses aanbiedt voor deze vergissing door het sturen van deze factuur...
Waarover gaat het dan nu eigenlijk denkt U nu ?
Je bent alles bij elkaar zowat 10min aan de lijn geweest; dit kost u minimum 12euro, voor een 0900-nummer naar het buitenland, waarvan deze oplichters zomaar eventjes netto 7euro per 10min / op 12euro zuiver verdienen, en dit per persoon die belt. Gemakkelijk verdient hè. (tel maar eens uit per uur... !)
DE OPLOSSING LIGT VOOR DE HAND :
De factuur gewoon de vuilbak in, en zéker NIET bellen.
NVT - De Deense marine op Groenland waarschuwt voor een scheepsramp à la 'Titanic' nu steeds meer cruiseschepen zich in de noordpoolwateren tussen de ijsbergen wagen.
'We vragen ons al lang niet meer af óf een schip met een ijsberg in aanvaring komt, maar wanneer dat zal gebeuren', zegt een commandant van de Deense marine op Groenland. 'Toeristen vinden het fantastisch als ze ijsbergen van heel dichtbij hebben gezien, maar ze beseffen niet welk gevaar ze daarbij lopen.'
De waarschuwing geldt niet in eerste plaats voor de toeristen, maar voor de cruisemaatschappijen die reizen naar het noordpoolgebied aanbieden. Volgens de Deense marine waren er vorig jaar 36 cruiseschepen in de noordpoolwateren. Twee van die schepen hadden meer dan 4.000 mensen aan boord.
Sommige kapiteins gaan wel erg ver om hun passagiers spektakel te bieden, luidt het bij de marine. 'Ze varen veel te dicht bij de ijsbergen. Dat is onverantwoord. Wie bij een eventuele aanvaring met zulke temperaturen in het water terechtkomt, kan het vergeten - dat overleef je niet.'
Volgens Patrick Parez van Cruise Connections in Antwerpen varen er maar weinig cruiseschepen naar het noorden. De meeste kiezen een zuidelijke en warmere route. Je mag de schepen van vandaag ook niet vergelijken met de Titanic, vindt hij. 'Dergelijke schepen zijn uitgerust met de modernste apparatuur. Cruiseschepen die echt naar de Noordpool varen, zijn speciaal daartoe uitgerust en hebben bijvoorbeeld verstevigde wanden.'
Wereldprimeur bij K.U.Leuven: succesvolle luchtpijptransplantatie
Een team van K.U. Leuven-artsen, onder leiding van professor Pierre Delaere, is er voor het eerst in geslaagd twee luchtpijptransplantaties uit te voeren zonder afstotingsverschijnselen én met het volledig herstel van de bloedtoevoer naar het nieuwe orgaan. Dit is een wereldprimeur.
De luchtpijptransplantaties die de afgelopen jaren werden uitgevoerd, waren op termijn geen succes omdat de betrokken artsen er niet in slaagden de bloedvoorziening te herstellen. De geneesmiddelen die werden ingezet om afstoting tegen te gaan, hadden bovendien zware bijwerkingen.
Dubbele transplantatie
Het Leuvense team kon beide problemen voor het eerst omzeilen door een dubbele transplantatie uit te voeren. Eerst werd de donorluchtpijp in de onderarm van de patiënt geplant. Eenmaal hier de bloedtoevoer hersteld was, vervingen de artsen het slijmvlies van de donorluchtpijp door wangslijmvlies van de patiënt.
Tijdens de eerste maanden kregen de patiënten medicatie tegen afstoting. Na acht maanden was de donorluchtpijp voldoende lichaamseigen, en konden de artsen de medicatie stopzetten. De luchtpijp werd dan overgebracht naar de hals.
Nieuwe luchtpijp
Linda de Croock (54) liep meer dan 25 jaar rond met een prikkende en stekende pijn in haar luchtpijp, nadat deze ernstig beschadigd raakte bij een auto-ongeluk. Donderdag werd bij deze Belgische vrouw een nieuwe luchtpijp getransplanteerd, nadat het eerst een tijd in de onderarm geplant was. Het was de eerste keer dat een orgaan zo groot als een luchtpijp in het lichaam van een patiënt werd voorbereid op transplantatie.
Een luchtpijptransplantatie is vaak de enige oplossing bij vernauwingen aan de luchtpijp die langer zijn dan vijf centimeter, en bij vernauwingen die terugkeren na vroegere operaties.
Tienen - Onderstaande handelszaken uit de regio dingen mee naar de Horeca Awards. Vorig jaar won de broodjeszaak uit Gilainstraat.
*Frituur-restaurant 't Eyckske uit Dormaal (Zoutleeuw) is genomineerd in de categorie 'Brasserie'. - *Bed & Breakfast De Meren uit Langdorp is bij de dertien genomineerden in de categorie 'Beste hotels'. *Broodjeszaak Sandwiske in Dormaal is genomineerd voor een Horeca-Award in de categorie 'Beste broodjeszaak'.
*Ook broodjeszaak Knabbel in de Gilainstraat in Tienen is genomineerd in dezelfde categorie. Zij won vorig jaar. *Het restaurant Green van Gasthof Ter Venne in Langdorp is voor het tweede jaar op rij genomineerd in de categorie 'Beste restaurants'. "- Raymond Billen
EU en Rusland onderhandelen over nucleaire samenwerking
De Europese Commissie gaat met Rusland onderhandelen over een samenwerkingsakkoord rond nucleaire energie "voor vreedzaam gebruik". De Commissie kreeg daarvoor de toestemming van de 27 lidstaten van de Unie. Rusland is een belangrijke leverancier van nucleaire brandstof en bijhorende diensten voor nucleaire installaties in de EU.
"Het gaat om een belangrijke stap die de relaties tussen Rusland en de EU op het vlak van energie een nieuw elan zal geven, " stelt Europees commissaris voor Energie Andris Piebalgs. Het akkoord moet "veiligheidsnormen en gelijkwaardige zekerheden opleveren, maar moet ook de legitieme commerciële uitwisseling vergemakkelijken, " verduidelijkt hij.
Elektriciteit Kernenergie zorgt momenteel voor bijna een derde van de elektriciteit in Europa. Voor wat betreft elektriciteitsopwekking met beperkte CO2-uitstoot gaat het zelfs om twee derde, benadrukt de EU. Rusland heeft op dit moment 40 kerncentrales in gebruik (of in aanbouw) en nog eens 44 nieuwe installaties zijn gepland tegen 2030.
Andere landen Euratom, de Europese gemeenschap voor atoomenergie, sloot al samenwerkingsakkoorden af met de Verenigde Staten, Canada, Australië, Kazachstan, Oezbekistan, Oekraïne en Japan. En recent werd ook met China een beperkt akkoord rond onderzoek en ontwikkeling afgesloten. (afp/sam)
Naaktmodel met vlag op paard riskeert celstraf in Peru
Een naaktmodel dat zich liet fotograferen op een paard met de Peruviaanse vlag als zadel riskeert een gevangenisstraf die kan oplopen tot vier jaar. Dat heeft de minister van Defensie van het Zuid-Amerikaanse land gezegd.
Band Model Leysi Suarez liet zich in de suggestieve pose vastleggen op de gevoelige plaat. Zij is bekend als danseres voor de band Alma Bella, maar voor de cover van een blad ging ze uit de kleren. Dat deed ze juist naar aanleiding van de viering van de onafhankelijkheid van het land.
Bezoedeld De bewindsman vindt dat een patriottistisch symbool is bezoedeld en heeft het plaatselijke OM gevraagd stappen te ondernemen. Suarez is zich van geen kwaad bewust. Zij vindt het juist een patriottische pose.
Ziel "Ik heb geen misdaad begaan. Ik hou van Peru en wil dat tonen met mijn ziel en zaligheid." Een bekende advocaat in het land denkt dat ze een slechte zaak heeft. "Je lichaam bedekken met de vlag is een ding, maar om de vlag te gebruiken als zadel terwijl je er naakt bovenop zit, is wel wat anders." (anp/mvl)