TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
20-12-2010
Provinciaal record
Provinciaal record bij tienjarige zwemmers
TIENEN - Timon Swillen van de Tiense Zwemmers evenaart het provinciaal record Vlaams Brabant bij de 10 jarigen.
Met een tijd van 31 seconde en 33 honderdsten evenaarde Timon (10) in Kapelle-op-den Bos het provinciaal record op de 50m vrije slag dat sinds 14 10 2007 op naam staat van Joni Ceusters.
Met deze tijd is hij niet alleen de snelste van Vlaams Brabant maar zwemt hij zich ook naar de eerste plaats in de nationale ranking 2010 op de 50m vrije slag.
Timon Swillen in het midden
Ook op de 50m schoolslag en de 100m wisselslag staat hij op nummer 1 op de nationale ranking 2010 van zijn leeftijd. (R. Billen)
TIENEN - Het H.-Hartziekenhuis enqueteerde bij 383 bewoners van de grote regio (en bij 89 huisartsen). De resultaten zijn positief maar een minderheid heeft dus wel reden tot klagen.
?? 57% kiest meestal voor RZ Heilig Hart Tienen In de regio Hoegaarden-Tienen-Glabbeek-Linter ligt dat cijfer nog hoger: daar kiest 78% van de inwoners doorgaans ons ziekenhuis voor een consultatie bij een specialist of voor een opname. - Mensen kiezen hun ziekenhuis (RZ Heilig Hart Tienen of een ander ziekenhuis) vooral omdat het dicht bij huis is (56%) of omdat de huisarts hen doorverwezen heeft (30%). - Een grote meerderheid van de mensen laat zijn keuze verder afhangen van eerdere eigen ervaringen met het ziekenhuis (85%) of met een bepaalde arts-specialist (81%). Mensen jonger dan 40 jaar vinden de ervaringen van hun familie, vrienden of kennissen het belangrijkst. ?? 85% is tevreden over behandelende arts Over het algemeen zijn de deelnemers aan de enquête het meest tevreden over taalgebruik, medische zorg en behandelende arts in het ziekenhuis van hun keuze, en het minst tevreden over maaltijden en parkeergelegenheid.
?? 85% heeft neutraal tot positief beeld over RZ HeiligHart Tienen Van de inwoners die RZ Heilig Hart kennen, heeft 60% een positief beeld en 15% een negatief beeld. 25% heeft niet echt een positief of negatief beeld. - Goede punten (meer dan 7/10) zijn er voor deze aspecten: een verzorgde omgeving, privacy, vriendelijk, goede hulp en zorg. - Minder goede punten (tussen 6,5 en 7 op 10) zijn er voor: de familiale sfeer, de goede naam van het ziekenhuis, voldoende informatie (de mate waarin de patiënt geïnformeerd wordt over wat er staat te gebeuren e.d.). - Inwoners met een negatief beeld gaven als reden: een slechte ervaring i.v.m. de zorg, negatief imago van ziekenhuis omwille van negatief imago van stad Tienen, of een negatieve ervaring met dienst Spoedgevallen. - Meer dan 60% van de deelnemers zegt te weten waarvoor hij terecht kan in RZ Heilig Hart Tienen, en is tevreden over de goede samenwerking met UZ Leuven. - 40% zegt dat hun beeld over het ziekenhuis verschilt naargelang de dienst of afdeling. - Bij 20% is hun beeld over het ziekenhuis beïnvloed door de berichtgeving in de media. ?? 65% heeft positief beeld over Spoedgevallen 68% van de ondervraagde inwoners die het ziekenhuis kennen, is ooit al op onze dienst Spoedgevallen geweest. Van die groep heeft 65% een positief beeld over de spoedafdeling, en 28% zegt uitdrukkelijk geen positief beeld te hebben. (R. Billen)
Google koopt een gigantisch pand in Manhattan, New York, en legt daar 1,9 miljard dollar voor neer.
Het gebouw bevindt zich op Eighth Avenue, nummer 111. Google huurde al langer ruimte in het pand. De zoekgigant wilde het echter graag kopen, omdat het over zeer degelijke aansluitingen op grote glasvezelnetwerken beschikt, aldus The Wall Street Journal.
Een derde van het gebouw wordt namelijk bezet door bedrijven in de telecommunicatiesector. Zo hebben meerdere Amerikaanse netwerkbedrijven, ongeveer veertig telecomaanbieders waaronder Verizon en Sprint, en Telx, een internetknooppunt, er een vestiging. Andere grote namen die er werkruimte huren zijn Nike en Armani.
Op dit moment beschikt Google over 50.000 m². Het is daarmee de grootste huurder. In totaal biedt het pand een vloeroppervlakte van liefst 270.000 m².
De koopovereenkomst zou nog niet helemaal afgesloten zijn, maar Google heeft het contract al wel getekend en een flinke aanbetaling gedaan. Het is de grootste deal voor één gebouw in de Verenigde Staten dit jaar. Het internetbedrijf koopt het van een pensioenfonds en twee vastgoedinvesteerders.
'Machelen, Diegem en Zaventem met de grond gelijk maken'
MACHELEN/DIEGEM/ZAVENTEM - 'De Brusselse ring heeft minstens zeventien rijstroken nodig.' Of nog: 'Machelen, Diegem en Zaventem moeten met de grond gelijk worden gemaakt om plaats te maken voor industrie.' De voorstellen van het Spaanse consultingbureau Garvida zijn op zijn minst controversieel.
Verschillende instanties buigen zich al jaren op verschillende plannen om de verkeersknoop in en rond de hoofdstad te ontwarren. Ook het Spaanse consultingbureau heeft het Brusselse fileprobleem onderzocht en een nieuw plan gemaakt. De opdracht kwam van vijftiental internationale bedrijven. Ze gebruiken daarbij vooral bestaande plannen, maar voegen er ook pittige eigen voorstellen aan toe.
Die voorstellen zijn op zijn minst controversieel. Zo zou de volledige noordelijke ring moeten worden verbreed tot minstens 17 rijstroken. Vier rijstroken voor lokaal verkeer aan de Brusselse zijde, vijf rijstroken aan de Vlaamse kant en in het midden tweemaal vier rijstroken voor doorgaand verkeer. 'Op dit moment liggen er plannen op tafel die de ring willen verbreden tot tien rijstroken', klinkt het bij Garvida. 'Dat is ruim onvoldoende. Studies wijzen uit dat er op dit moment minstens zeventien rijstroken nodig zijn. Op termijn moeten we zelfs naar twintig of vijfentwintig.'
Maar dat is niet alles. Want voor de uitbreiding van de ring én het creëren van meer economische groei is volgens Garvida ook plaats nodig. Daarom zouden woongebieden in Machelen, Diegem en Zaventem moeten wijken voor industrieterreinen en de luchthaven. Ook delen van Sint-Pieters-Leeuw, Anderlecht en Vorst moeten worden onteigend om de economie alle kansen te geven om te groeien.
'Ook bij de overheid liggen al heel wat plannen voor de verdere ontwikkeling van de Brusselse regio op tafel', reageert Celine Meyer van Garvida. 'Die plannen gaan niet ver genoeg. Voor de uitbreiding van de luchthaven kan je ook maar één keuze maken, namelijk woongebied onteigenen. De woonzones rond de luchthaven zijn sowieso op het randje van onleefbaar.'
Kritiek van de betrokken gemeentebesturen wuift ze daarmee weg. 'Wij willen de overheden aanmanen om een doorgedreven visie te ontwikkelen, zoals wij dat doen. We willen die plannen ook niet in vijf jaar realiseren. Onze horizon is 2040.'
HOEGAARDEN - Het toeristisch infokantoor (Houtmarkt) biedt voor de feestdagen streekpakketten aan.
Carolien Geens: 'Er werden speciaal verschillende streekpakketten samengesteld. U kan kiezen uit een Hoegaardse biermand, een zoete mand met streekspecialiteiten, een duogeschenkdoos met een fles Alpaïde bruin en blond of een mix van heerlijke huisbereide jenevers gemaakt door huisbrouwerij t Nieuwhuys.'
'Tip schenk het straffe streek boek als cadeau, een boek over streekproducenten, streekhoekjes en -winkels, horecazaken, bed & breakfasts en straffe streek gemeenten. Wellicht het lekkerste boek van Vlaams-Brabant.'
De pakketten werden gemaakt in samenwerking met de streekwinkel, vzw streekproducten en café brouwerij Nieuwhuys. De manden zijn te koop vanaf 12.50. (R. Billen)
Uur vast aan afrit E40: 'Verplicht de winterbanden'
TIENEN - Winterbanden verplicht maken. Dat is de conclusie van een correspondent op Groenhuis.be na de ellende op de weg.
Carinne Govaert van de sneeuwtoestand aan de afrit van de E40. Op Groenhuis.be (zie lager Een bedenking over de sneeuwellende)wordt gepleit voor de verplichting winterbanden. Citaat: 'Er rijden nog altijd van die slimmeriken rond met zomerbanden die daardoor ellenlange files veroorzaken. Vandaag meer dan een uur vastgezeten op de afrit van Tienen (terwijl we er zelf prima op konden rijden eenmaal de zomertoeristen aan de kant gingen!). De politie hield trouwens iedereen aan de kant die geen winterbanden op had.'
Het debat wordt opengetrokken: 'We hebben geen keuze want de bussen rijden niet. Het wordt dringend tijd dat de mensen van De Lijn en TEC een spoedcursus gaan volgen in het buitenland, vooral in een Alpenland. Blijkbaar geraken die bussen wel op hun bestemming.'
'Ten derde rijden er blijkbaar zelfs op zondag nog een pak vrachtwagens rond. Is dat echt nodig. Misschien moeten we die just-in-timelevering eens herbekijken?'
Conclusie: Het winterplan is niet bestand tegen een stevige winter. De politiek moet daadkracht laten zien door winterbanden te verplichten, sneeuwkettingen te verplichten, , in plaats van te argumenteren dat de winters hier nooit van die aard zijn, want dat zijn ze blijkbaar wel. Waarom kan in Duitsland die daadkracht wel getoond worden en hier niet?' (R. Billen)
Een bedenking over de sneeuwellende.
Sorry mensen, maar ik ben pissed
Ten eerste omwille van het feit dat er nog altijd van die slimmeriken rondrijden met zomerbanden en daardoor ellenlange files veroorzaken (dat gaat morgen vroeg nogal iets geven!!). Vandaag meer dan een uur vastgezeten op de afrit van TIENEN (terwijl we er zelf prima op konden rijden eenmaal de zomertoeristen aan de kant gingen!). De politie hield trouwens iedereen aan de kant die geen winterbanden op had, dus die kunnen daar misschien nog in hun auto zitten. Welbesteut zou mijn schoonmoeder vertellen in haar Oost-Vlaams accent.
Ten tweede omwille van het feit dat de mensen GEEN keuze krijgen. Nu blijkt dat de autobussen ook dik in de problemen zitten. Het wordt dringend tijd dat de mensen van De Lijn en TEC (van de laatste reed vandaag blijkbaar geen enkele uit) eens een spoedcursus gaan volgen in het buitenland, vooral een Alpenland. Ik heb daar al vaak in serieus winterse omstandigheden de bus genomen (met nog veel meer sneeuw en ijs en op zeer zware hellingen, zoals in Hoch-Fugen, Ramsau, Lech, Avoriaz, om te langlaufen). Blijkbaar geraken die bussen wel op hun bestemming. Missen we kennis? Daadkracht?? Politieke wil??? Kies dan maar eens voor het openbaar vervoer. Daar sta je dan in de kou te wachten
Ten derde rijden er blijkbaar zelfs op zondag nog een pak vrachtwagens rond (tot mijn grote verbazing). Is dat echt nodig. Misschien moeten we die just-in-time eens dringend herbekijken? En misschien moet Vlaanderen ook maar de durf hebben (zoals Wallonië) om de vrachtwagens aan de kant te zetten.
Conclusie: Er loopt het één en ander grondig fout in het verkeersbeleid. Het winterplan is niet bestand tegen een stevige winter. Het strooien van zout is geen oplossing voor de sneeuwval die we nu meemaken. De Belgen zijn onvoldoende voorbereid, aangezien er nog heel veel mensen met zomerbanden rondrijden (en dat zijn allemaal mensen die afkomen met het argument dat ze bijna nooit buiten komen). Het openbaar vervoer moet bestand zijn tegen deze winter door een betere uitrusting. De politiek moet daadkracht laten zien door winterbanden te verplichten, sneeuwkettingen te verplichten, , in plaats van te argumenteren dat de winters hier nooit van die aard zijn, want dat zijn ze blijkbaar wel. Waarom kan in Duitsland die daadkracht wel getoond worden en hier niet? Wees in elk geval voorzichtig, want zelfs met onze winterbanden was het nog steeds voorzichtig zijn. Neem misschien drank en eten mee, en een dekentje, zeker als je met kinderen de baan op moet.
De winter slaat hard toe. Normaal voorziet de gemeente zestig ton strooizout voor de hele winterperiode, maar de afgelopen weken werd er al ruim tachtig ton op de Boutersemse wegen gestrooid. En nu is de voorraad op. En bijbestellen blijkt geen lachertje. De gemeentelijke technische dienst heeft wel degelijk een winterplanning, maar het is duidelijk dat de overmacht groot is.
Om zich niet te late verrassen, sloeg de gemeente eind november 60 ton strooizout in. Voor een normale winterperiode zou dit moeten volstaan.
Zolang de voorraad strekt, worden alle straten gestrooid, ook de minder prioritaire. Maar wanneer de zoutberg krimpt, moet de gemeente prioriteiten stellen: 'We concentreren onze inspanningen op de werkdagen om het werk- en schoolverkeer zo veilig mogelijk te maken. Elerk nacht wordt de situatie geëvalueerd tussen 01 en 03 uur. Als het problematisch wordt start de strooiploeg tussen 03 en 04 uur zodat het ruimen en strooien op de hoofdwegen afgerond is tegen de ochtendspits. Zout heeft het grootste effect als er snel veel verkeer over passeert,' zegt schepen van Openbare Werken Marcel Meys (Open Vld).
Maar, de natuur laat zich niet kisten, dat is wel duidelijk. De ploeg van de technische dienst draait op volle toeren, maar loopt helaas achter de weerfeiten aan. De schepen is dan ook - terecht - vol lof voor zijn mensen, zeker als je weet dat de toestand in de omliggende gemeenten nog erger is. Maar stilaan is het duidelijk dat de vooraad zout op is en de leverancier niet snel een nieuwe kan leveren: leverancier Willems uit Herentals - toch niet van de minste - zit zelf door zijn voorraden heen en kan pas na nieuwjaar terug zijn klanten bevoorraden.
Iedereen tevreden stellen is onmogelijk
Ondanks het harde werk van de gemeentearbeiders blijven er nog klachten komen omdat er niet of te weinig zou gestrooid worden. 'Weet dat we met de beperkte middelen waarover we beschikken al het mogelijke doen. Maar niet elke uithoek, niet elk zijstraatje kan ijsvrij / sneeuwvrij worden gehouden. Voorrang wordt gegeven aan de hoofdwegen. Zout strooien waar nauwelijks verkeer passeert heeft trouwens weinig zin omdat zout maar echt uitwerking heeft als er voertuigen over rijden. Bovendien is zout ook schadelijk voor het wegennet en het milieu. Verantwoord strooien blijft de leidraad,' weerlegt schepen Meys de kritiek.
Voorzichtig zijn blijft dus de boodschap. En een beetje begrip en waardering voor hen die al het mogelijke doen in vaak ondankbare omstandigheden, zou niet misplaatst zijn. (B.B.)
Wereld op zijn kop: witte kerst in delen van... Australië
Normaal staat Australië rond deze tijd van het jaar voor het begin van de zomer en de maand december brengt doorgaans al hete temperaturen met zich mee. Maar op sommige plaatsen in Australië ligt tien centimeter sneeuw. Een witte kerst Down Under, hoewel het westen van het land kreunt onder extreme overstromingen.
In de provincies New South Wales en Victoria is de voorbije uren een laagje sneeuw gevallen. IJskoude lucht van de Zuidelijke Oceaan geven delen van Australië een late winterprik, want normaal staat het land nu voor het begin van de zomer. Verschillende skigebieden kregen tien centimeter sneeuw te verwerken, terwijl ze doorgaans sneeuwvrij zijn in december.
"Het is wit, alles is wit", zegt Michelle Lovius, een verraste hotelmanager in Charlotte Pass. "Het was vanmorgen zo stil en alles lag onder een dikke laag sneeuw." Zelfs in de berggebieden is sneeuw in december een zeldzaam fenomeen. Normaal moeten de bloemen in de bergen nu volop in bloei staan. "Laat de kou nog maar een paar dagen blijven en dan hebben we een witte kerst."
Ook in Sydney koud
De winterprik strekt zich helemaal uit tot in Sydney, waar de temperatuur naar dertien graden Celsius daalde. Buiten de stad haalde het kwik zelfs geen tien graden meer en de wind haalde er snelheden van ongeveer 100 kilometer per uur. Toch is sneeuw in Australië met kerst niet onmogelijk, aldus weerkundigen. Vooral in de bergen van Victoria kan je de ene dag in de zon baden en de volgende dag je skilatten bovenhalen.
Extreme overstromingen
De sneeuwpret is niets vergeleken met wat het westen van Australië te verwerken krijgt. Neerslag zorgde er dit weekend voor de ergste overstromingen in vijftig jaar. Ongeveer 900 kilometer ten noorden van Perth viel de voorbije dagen evenveel regen als normaal in een heel jaar. In een rivierbedding die het grootste deel van het jaar droog staat, steeg het water plots tot 7,6 meter.
BRUSSEL - Door een gebrek aan de-icing- vloeistof zullen er tot woensdagochtend geen vluchten mogelijk zijn. De maatregel gaat vanavond in, om hoe laat is nog niet bekend.
De-icing-vloeistof wordt gebruikt om het ijs op de vleugels van vliegtuigen te verwijderen. Momenteel is er een groot tekort aan dit product.
Luchtvaartmaatschappijen hebben het de afgelopen dagen massaal gebruikt. Bovendien zorgt de toestand op de wegen en het vrachtwagenverbod in Frankrijk voor moeilijkheden bij de aanvoer van de-icing-vloeistof. Volgens een woordvoerder van de luchthaven zal de aanvoer van de vloeistof pas vanaf woensdag weer normaal kunnen verlopen.
Schade
De maatregel betekent een serieuze schadepost voor Brussels Airport en Brussels Airlines. Toen door een staking van de luchtverkeersleiders het luchtverkeer gedurende 18 uur werd stilgelegd, betekende dat een schadepost van 1 miljoen euro voor Brussels Airlines.
Wanneer een vliegtuig een tijd heeft stilgestaan in winterweer, moet het toestel eerst ijsvrij gemaakt worden vooraleer het opnieuw mag vliegen.
IJs is een gevaarlijke factor in de luchtvaart. Een vliegtuig vliegt door het liftvermogen van de vleugels. Wanneer een vliegtuig vertrekt met ijs op de vleugels verliezen de vleugels een deel deel van het liftvermogen.
Een ijslaagje van 5mm zorgt ervoor dat een vliegtuig 40% zwaarder wordt en zowat 30% minder liftvermogen heeft.
Ook de beweegbare delen van een vliegtuig zoals het landingsgestel, de besturingselementen en de flaps, zijn erg gevoelig aan ijsvorming. Wanneer die delen door ijsvorming getroffen worden, wordt een vliegtuig onbestuurbaar.
De-icing gebeurt meestal door het vliegtuig te bespuiten met een hete vloeistof, water gemengd met Glycol. De vloeistof wordt bij het opstijgen van het vliegtuig geblazen door de vertreksnelheid van het vliegtuig.
Colombiaanse drugskartels hebben op Zaventem maandenlang bagageafhandelaars omgekocht om hun cocaïne veilig uit de luchthaven te krijgen. De politie arresteerde tien werknemers. Ze kregen 30.000 euro per koffer, schrijft De Morgen.
Enkele personeelsleden van de bagageafhandelaars op de luchthaven van Zaventem verdienden volgens De Morgen een aardige stuiver bij met de illegale handel. Eind vorige week viel de politie na een maandenlang doorgedreven onderzoek door de federale gerechtelijke politie Asse binnen op de luchthaven. Ze arresteerde tien werknemers. Sommigen legden verregaande bekentenissen af.
Volgens de speurders gaat het om een grote organisatie, mogelijk zelf meer dan één die actief was én is op de luchthaven. De speurders houden er rekening mee dat de werknemers er zelfs geplaatst werden om drugs te smokkelen. Achter de organisatie zitten Colombiaanse drugskartels die via een complex systeem hun opdrachten doorspeelden aan de bagageafhandelaars in Zaventem.
'Drugsvluchten'
Er is sprake van 'minstens tientallen drugsvluchten'. De speurders zeggen dat de cocaïne uit Colombia komt. Af en toe voerden de bonzen achter de drugsorganisaties tests uit. Dan speelden ze door dat een koffer met bepaalde kenmerken in Zaventem moest worden onderschept terwijl er geen drugs in zaten. Zo wilden ze achterhalen of het personeel betrouwbaar was.
Bij de gearresteerde mannen zijn er volgens de betrokken speurders ook 'grote vissen'. De breinen uit Colombia blijven buiten schot.
Indien de weergoden meewerken, kunnen we dinsdag genieten van een totale maansverduistering, zo hebben de Volkssterrenwachten meegedeeld.
Een maansverduistering ontstaat wanneer de maan door de schaduwkegel van de aarde trekt. Tijdens een periode van enkele uren kan er dan geen rechtstreeks zonlicht op de volle maan vallen.
Toch wordt de maanschijf niet volledig onzichtbaar. Onze aardse atmosfeer buigt immers nog een aantal rode zonnestralen richting maan; het is dit rood licht dat de maan dan een typisch rood-oranje uitzicht geeft.
Om 7.33 uur komt de maan de kernschaduw van de aarde binnen. Kort is te merken dat er een 'hap' uit de maan verdwenen is. Ze staat dan op 9 graden hoogte in het westen-noordwesten. Die hap wordt steeds groter en groter.
Om 8.41 uur is de verduistering totaal. Die zal evenwel moeilijk te zien zijn. De maan gaat immers onder om 8.51 uur, terwijl de zon om 8.44 uur opkomt.
De Vlaamse Volkssterrenwachten zijn geopend van 7 tot 9 uur 'om iedereen in de beste omstandigheden van dit mooie fenomeen te laten genieten' door telescopen, zo hebben ze laten weten.