TIENEN DRAAIT ROND Tienen - Tintelende stad -
Suikerstad -mijn stad -
22-01-2011
Brandweer blijft uitrukken
Brandweer blijft uitrukken ondanks veel misbruik
Steeds meer mensen vragen een ambulance voor futiliteiten.'Wat als er gelijktijdig een zwaar verkeersongeval gebeurt?', vraagt de Tiense brandweercommandant Stefaan Van Broeck zich
De hulpdiensten in Tienen trekken aan de alarmbel. Ze worden steeds vaker opgetrommeld door patiënten die eigenlijk geen ziekenwagen nodig hebben. 'Mensen bellen zelfs als ze keelpijn hebben. Onze ziekenwagen is geen taxi naar het ziekenhuis hé.'
De brandweer moet steeds vaker de ziekenwagen van stal halen voor futiliteiten: hoofdpijn, keelpijn, een pijnlijke elleboog... 'Mensen beschouwen onze ambulance als een taxi. Wat als er zich gelijktijdig een écht noodgeval aandient?', foetert commandant Stefaan Van Broeck.
Het fenomeen is niet nieuw. Ook de brandweer van Antwerpen maakte vorig jaar z'n beklag. Daar becijferde het korps dat tijdens de weekends liefst zestig procent van de werktijd opgeslorpt wordt door nutteloze oproepen. In Tienen kunnen ze dat alleen maar beamen.
'We worden voor de meest onnozele dingen opgeroepen', zegt commandant Van Broeck. 'Mensen met een kriebel in de keel durven tegenwoordig ook het noodnummer draaien. Eigenlijk beschouwen ze een ambulance gewoon als een snelle en makkelijke verplaatsing naar het ziekenhuis, zonder dat ze hun eigen wagen moeten gebruiken.'
'Probleem is dat we geen oproepen mogen weigeren', zegt Van Broeck. 'Dus als wij op pad zijn om iemand met keelpijn naar het ziekenhuis te brengen en er gebeurt gelijktijdig een ernstig verkeersongeval met zwaargewonden, dan is er een probleem. Onze ziekenwagen is bezet, wat betekent dat de ziekenwagen uit Diest, Landen of Leuven moet komen. Telkens een rit van zo'n twintig kilometer. Op die manier gaat kostbare tijd verloren.'
Naar de 2.500 ritten
Nochtans was het niet altijd zo. Tot 1995 mochten oproepen naar de dienst100 enkel voor ongevallen op openbaar domein. Op privéterrein mocht een ziekenwagen niet opereren. 'Sinds dat veranderd is, is het aantal nutteloze oproepen in steile lijn toegenomen', zegt Van Broeck. 'Om je een idee te geven: in 1995 hadden we gemiddeld negenhonderd ambulanceritten per jaar. In 2010 waren dat er 2.500.'
Tijdens zijn toespraak op de nieuwjaarsreceptie van de brandweer kaartte ook de Tiense burgemeester Marcel Logist (SP.A) het probleem aan. 'De dringende medische hulpverlening is eigenlijk slachtoffer van z'n eigen succes. Patiënten, artsen en magistraten gebruiken het systeem om mensen op een snelle en verzekerde manier in het ziekenhuis te krijgen. Maar daarbij doen ze de 'D' van dringend wel geweld aan. Ten koste van andere, wel dringende interventies.'
Toch drukte Logist zijn korps op het hart om zich te blijven inzetten, ook tijdens minder dringende interventies. 'Ook wij voelen aan dat de ziekenwagen steeds vaker als taxi gebruikt wordt. Maar, dat mag geen sein zijn om de taak van hulpverlener minder nauwgezet uit te oefenen.'
'Vroegboekbelg' niet zo tuk op exotischer vakantieland
Klassieke vakantietoppers als Spanje en Turkije krijgen concurrentie vanuit alle hoeken van de wereld: van Sri Lanka tot Kenia en Chicago. Hoewel: de vroegboekende Belg is er nog niet voor gewonnen, zo blijkt uit een rondvraag die de Concentragroep deed bij de reisorganisaties.
Door de vroegboekkortingen hebben velen in november al hun vakantieadres gereserveerd. "Klassiekers als Turkije en Spanje blijven de populairste vliegvakanties", zegt Hans Vanhaelemeesch, woordvoerder van Jetair. Ook volgens Thomas Cook en Neckermann behoren Turkije, Spanje en de Dominicaanse Republiek nog altijd tot de favorieten. Bij Connections is New York dé topbestemming voor 2011.
In de zomer bloedheet, maar tot diep in het najaar nog aangenaam en zacht: Sicilië. Sinds kort kan je ook naar het noordwesten van het Italiaanse eiland vliegen. Hier vind je nog het pure Sicilië, ver weg van de drommen toeristen die naar Taormina of de Etna trekken.
De nieuwe vluchten landen op Trapani. Vandaaruit is het makkelijk om naar de Egadische eilanden te varen per ferry. Deze eilanden zijn niet meer dan stipjes op de kaart te midden van de Tyrreense zee. Favignana is het grootste van de drie bewoonde eilanden, maar met een maximale lengte van 9 km is het in feite nog piepklein. Het heeft op de kaart het uitzicht van een vlinder, waaraan het eiland zijn bijnaam La Farfalla dankt. Niets doet overigens vermoeden dat zich elk jaar op dit vreedzame eiland een echt drama afspeelt, wanneer in het voorjaar la mattanza plaatsvindt. De plaatselijke vissers drijven dan de tonijn samen tot in La Camera della Morte (de Kamer des Doods) in de haven. Daar richten ze vervolgens een waar bloedbad aan.
Gezellige sfeer De vis is het symbool van de eilanden en natuurlijk overheerst ook vis alle menukaarten. Aan de haven van Favignana is het een komen en gaan van vissers- en plezierbootjes. Net achter de haven liggen twee piazza's die onderling verbonden zijn door de Via Vittorio Emanuele. Vooral 's avonds is het in dat kleine verkeersvrije centrum gezellig druk en levendig. Dan zetten ook alle restaurants - en dat zijn er behoorlijk veel voor zo'n klein eiland - hun tafels buiten. Aanbevolen is zeker La Lampara op de gezellige Piazza Madrice. De avond uitwuiven kan je bijvoorbeeld in de bar Camarillo Brillo, aan de via Vittorio Emanuele, voor goede muziek en heerlijke cocktails.
In volle zomer zwermen vooral de Italiaanse eilandbewoners uit naar de talrijke zand- of rotsstrandjes. De grillige kust zorgt bovendien constant voor verrassingen. Zo zit je soms tussen picknickende families om luttele ogenblikken later moederziel alleen in een rustig hoekje te belanden. Er is keuze genoeg. Het water is hier nog glashelder en azuurblauw. Een interessant uitstapje is een boottochtje naar de Grotta delle Uccerte. Gepensioneerde vissers brengen je er graag naartoe.
Levanzo Nauwelijks tien minuten varen en je staat op Levanzo, een eiland van nog geen 6 km2 waar in de winter maar een vijftal mensen permanent wonen. Wil je rust, dan moet je daar zijn. De logies- en horecamogelijkheden zijn er echter beperkt.
Aanbevolen is een wandeling naar de westelijke uithoek van het eiland, door het pijnboombos naar Cala Minnella, een klein en rustig strand. Er is schaduw en wat koele zeewind en die zijn er 's zomers meer dan welkom. Bewonder hier ook in de Grotta del Genovese de prehistorische tekeningen op de wanden.
Nog meer rust biedt het puurste van de drie eilanden, Marretimo. Hotels moet je hier helemaal niet zoeken, je kunt er enkel met wat geluk een kamertje huren bij een visser. Levanzo en Marettimo zijn vooral wandelparadijzen, ze zijn klein genoeg om alles te voet te doen.
Op het vasteland van noordwest-Sicilië zullen vooral liefhebbers van de oude geschiedenis aan hun trekken komen. De streek is bezaaid met archeologische vindplaatsen en verstilde dorpjes die niet worden overspoeld door toeristen. Erice is zo'n prachtig ommuurd stadje, dat al in de 8ste eeuw voor Christus werd gebouwd op een heuvel. Het middeleeuwse centrum met zijn smalle kronkelende geplaveide straatjes telt alleen al enkele tientallen kerken. Goede stapschoenen zijn onontbeerlijk, vooral wie hier wil genieten van fabelachtige uitzichten op zee, de omringende natuur en havenstad Trapani. Proef in Erice van de dolce di mandorla, de ambachtelijk gemaakte koekjes.
Windmolens Maar dé grootste verrassing van de streek is ongetwijfeld Selinunte, dat qua omvang het veel bekendere en meer toeristische Syracuse in het niets doet verdwijnen. Selinunte is met zijn 284 hectare de allergrootste archeologische schatkamer van het hele Middellandse Zeegebied. Verschillende opgravingen legden niet minder dan acht Griekse tempels met Dorische zuilen bloot, met als absolute blikvanger de Akropolis op een steile rotswand pal aan de zee. Heel wat van Selinunte moet trouwens in de toekomst nog blootgelegd worden.
Dat is ook het geval in Segesta, met het amfitheater als pronkstuk. De toeschouwers hadden niet alleen een schitterend beeld op de scène, maar eveneens op een adembenemend landschap. Ook de zoutpannen langs de oostkust gaan al terug tot de Oudheid. De Via del Sale, de weg tussen de zoutwinningsgebieden langs de kust, loopt van Trapani naar wijnstad Marsala. De zoutproductie is niet zo belangrijk meer, maar vele van de witte molens zijn gerestaureerd en dragen bij tot het typische gezicht van het andere Sicilië.
De echte strandliefhebbers moeten naar het wat mondainere San Vito lo Capo, een charmante badplaats tussen Trapani en Palermo, met een groot strand, restaurants en hotels. Voor de kust steekt een enorme rots uit de zee.
Logeertips Garziain Selinunte heeft uitzicht op zee en de archeologische vindplaatsen. Er zijn 37 eenvoudige kamers. Vanaf 45 euro per nacht met ontbijt, hele jaar door open. http://www.hotelgarzia.com
Vittoria in Trapani ligt in de oude stad met zicht op zee. Het hotel biedt een goede service. Er zijn 65 moderne, maar sobere kamers. Vanaf 84 euro per nacht met ontbijt, hele jaar open. http://www.hotelvittoriatrapani.it
Praktisch Erheen: Ryanair vliegt rechtstreeks vanuit Charleroi naar Trapani (http://www.ryanair.com). Aan de luchthaven vertrekken bussen naar de ferryhaven en met Ustica Lines sta je met een snelboot in minder dan een halfuur op de Egadische eilanden. Brussels Airlines vliegt van Brussel naar Palermo (http://www.brusselsairlines.com). Palermo-Trapani 100 km.
Beste periode: Van de vroege lente tot half november is het aangenaam, ook het zeewater. Augustus is bloedheet.
'Star Wars'-maker George Lucas gelooft dat wereld in 2012 vergaat
George Lucas is ervan overtuigd dat we volgend jaar quasi allemaal de pijp uitgaan. De 66-jarige maker van onder meer de 'Star Wars'-films, openbaarde zijn apocalypstheorie aan acteur Seth Rogen.
"George Lucas gaat neerzitten en betoogt een halfuur in volle ernst dat hij denkt dat de wereld in 2012 vergaat. Echt! Hij meent het", aldus Rogen in de krant Toronto Sun. Naast Rogen was ook Steven Spielberg getuige van Lucas' uiteenzetting, maar Spielberg is nog geen bunker aan het bouwen.
Ruimteschip klaar?
"Lucas gaat maar door over de tectonische platen en de hele tijd zit Spielberg met zijn ogen te rollen, met een uitdrukking van 'mijn maffe vriend wil zijn mond maar niet houden, sorry daarvoor'. Aanvankelijk dacht ik dat George een grapje maakte, maar hij was doodserieus en ik dacht:
'Als jij George Lucas bent en je denkt echt dat de wereld volgend jaar vergaat, dan heb je vast al een ruimteschip gebouwd'. Dus vroeg ik hem of hij een zitje voor mij wil vrijhouden. Maar hij zei dat hij geen ruimteschip heeft, maar dat hij wel zeker weet dat er ergens een Millennium Falcon in een garage staat met een piloot die klaarstaat om te vertrekken."
Het boek De Facebookmoorden van Bart Debbaut, afkomstig van Landen en wonende in Zoutleeuw, is door de bezoekers van een Nederlandse website uitgeroepen tot beste Nederlandstalige thriller van 2010.
www.Thrillerboek.nl is een Nederlandse website waarop thrillers worden voorgesteld en gerecenseerd. Ik ben vanzelfsprekend bijzonder trots op het feit dat mijn boek op die site werd uitgeroepen tot beste thriller van 2010, aldus Bart Debbaut. Het is een zoveelste bevestiging van het feit dat pers en publiek De Facebookmoorden beslist de moeite vinden.
Mijn derde thriller kan op die manier stilaan beschouwd worden als een doorbraak in thrillerland. Daar ben ik erg blij mee, straalt Debbaut. Het moedigt me aan om ijverig verder te schrijven. Intussen ben ik overigens hard aan het werk aan een nieuw boek rond de Leuvense speurders Leyssens en Van Cattendyck.
Het nieuwe Vlaamse tijdschrift, Misdaad.COM, een uitgave van Linkeroever Uitgevers, waarvan het tweede nummer zopas in de boekhandel ligt, besteedt ook aandacht aan De Facebookmoorden
Steeds meer mensen vragen een ambulance voor futiliteiten.'Wat als er gelijktijdig een zwaar verkeersongeval gebeurt?', vraagt de Tiense brandweercommandant Stefaan Van Broeck zich
De hulpdiensten in Tienen trekken aan de alarmbel. Ze worden steeds vaker opgetrommeld door patiënten die eigenlijk geen ziekenwagen nodig hebben. 'Mensen bellen zelfs als ze keelpijn hebben. Onze ziekenwagen is geen taxi naar het ziekenhuis hé.'
De brandweer moet steeds vaker de ziekenwagen van stal halen voor futiliteiten: hoofdpijn, keelpijn, een pijnlijke elleboog... 'Mensen beschouwen onze ambulance als een taxi. Wat als er zich gelijktijdig een écht noodgeval aandient?', foetert commandant Stefaan Van Broeck.
Het fenomeen is niet nieuw. Ook de brandweer van Antwerpen maakte vorig jaar z'n beklag. Daar becijferde het korps dat tijdens de weekends liefst zestig procent van de werktijd opgeslorpt wordt door nutteloze oproepen. In Tienen kunnen ze dat alleen maar beamen.
'We worden voor de meest onnozele dingen opgeroepen', zegt commandant Van Broeck. 'Mensen met een kriebel in de keel durven tegenwoordig ook het noodnummer draaien. Eigenlijk beschouwen ze een ambulance gewoon als een snelle en makkelijke verplaatsing naar het ziekenhuis, zonder dat ze hun eigen wagen moeten gebruiken.'
'Probleem is dat we geen oproepen mogen weigeren', zegt Van Broeck. 'Dus als wij op pad zijn om iemand met keelpijn naar het ziekenhuis te brengen en er gebeurt gelijktijdig een ernstig verkeersongeval met zwaargewonden, dan is er een probleem. Onze ziekenwagen is bezet, wat betekent dat de ziekenwagen uit Diest, Landen of Leuven moet komen. Telkens een rit van zo'n twintig kilometer. Op die manier gaat kostbare tijd verloren.'
Naar de 2.500 ritten
Nochtans was het niet altijd zo. Tot 1995 mochten oproepen naar de dienst100 enkel voor ongevallen op openbaar domein. Op privéterrein mocht een ziekenwagen niet opereren. 'Sinds dat veranderd is, is het aantal nutteloze oproepen in steile lijn toegenomen', zegt Van Broeck. 'Om je een idee te geven: in 1995 hadden we gemiddeld negenhonderd ambulanceritten per jaar. In 2010 waren dat er 2.500.'
Tijdens zijn toespraak op de nieuwjaarsreceptie van de brandweer kaartte ook de Tiense burgemeester Marcel Logist (SP.A) het probleem aan. 'De dringende medische hulpverlening is eigenlijk slachtoffer van z'n eigen succes. Patiënten, artsen en magistraten gebruiken het systeem om mensen op een snelle en verzekerde manier in het ziekenhuis te krijgen. Maar daarbij doen ze de 'D' van dringend wel geweld aan. Ten koste van andere, wel dringende interventies.'
Toch drukte Logist zijn korps op het hart om zich te blijven inzetten, ook tijdens minder dringende interventies. 'Ook wij voelen aan dat de ziekenwagen steeds vaker als taxi gebruikt wordt. Maar, dat mag geen sein zijn om de taak van hulpverlener minder nauwgezet uit te oefenen.'
Rijke Duitse deelstaten willen niet meer geven aan de armere Länder
Drie rijke Duitse deelstaten willen af van de financiële steun die ze verplicht zijn aan de armere Länder. Ze overwegen zelfs een klacht bij het Grondwettelijk Hof.
Net als in Vlaanderen, wordt in Duitsland volop gedebatteerd over financiële transfers. Alleen loopt de geldstroom er in de andere richting: van het zuiden naar het noorden.
De Beierse minister van Financiën Georg Fahrenschon (CSU) bond de kat de bel aan met zijn melding dat hij samen met Baden-Württemberg en Hessen een klacht wil indienen tegen het Duitse systeem van onderlinge steun. In de Duitse grondwet is vastgelegd dat in het hele land 'gelijkwaardigheid van levensomstandigheden' moet bestaan en daarom moeten rijke deelstaten geld afdragen aan armere Länder.
Maar de drie grootste 'gevers' (zie kaartje) willen dat daar verandering in komt. 'Over twee weken plannen we een gemeenschappelijke kabinetszitting. Als er geen onderhandelde oplossing mogelijk is met de ontvangende deelstaten, kunnen we niet anders dan een klacht indienen bij het Grondwettelijk Hof in Karslruhe', aldus Fahrenschon. Maar de kans dat er een onderhandelde oplossing komt, is zo goed als onbestaande. Integendeel, de ontvangende Länder dreigen al met een tegenklacht.
Ook de argumentatie van Fahrenschon klinkt bekend in de oren. 'Het huidige systeem van Finanzausgleich werkt als een strafbelasting voor deelstaten die het economisch goed doen. Voor de ontvangende deelstaten ontbreekt elke motivatie om hun economie om te vormen en succesvoller te maken.'
Over bijzonder veel geld gaat het op het eerste gezicht niet. In 2009 werd 6,9 miljard euro versast. 'Maar voor de grootste gever, Beieren, mag je die transfer niet onderschatten', zegt Dirk Rochtus, docent Duitse cultuurgeschiedenis aan Lessius Antwerpen. 'Beieren geeft 3,3 miljard of 10 procent van wat het aan personenbelasting heft. Het valt voor Beierse politici ook moeilijk uit te leggen dat ze studiegeld moeten vragen aan de studenten, terwijl sommige ontvangende Länder dat niet doen.'
GULLEGEM - Fotograaf Tom Linster heeft een unieke manier bedacht om mensen met hun neus op de schoonheid van de natuur te drukken: een tentoonstelling van precies één mijl of 1.609 meter lang. Voor 50euro haalt u een meter van die fotoreeks in huis. Tegen eind dit jaar wil Linster zijn 'Green Mile' af hebben.
'Ik ben natuurfotograaf en zie dus dagelijks de schoonheid van de biodiversiteit. Gewoon eens in de tuin kijken en de weelde van de natuur ontploft op je netvlies', zegt Tom Linster uit Gullegem. 'Maar hoe slaag je erin mensen te doen kijken? Nog maar eens een tentoonstelling met mooie natuurfoto's? Dat slaat niet aan.'
Vorige zomer kreeg Linster het gouden idee. Eén lange tentoonstelling met allemaal foto's van hetzelfde formaat (8 bij 12 centimeter) na elkaar, verspreid over Vlaamse instellingen, organisaties, huizen, wachtzalen, stations,... met als rode draad: de kleur groen. Linster had net voordien de film The green mile gezien. 'In de film is dat de afstand die een ter dood veroordeelde moet wandelen tussen zijn cel en de executieplaats: één mijl of 1.609 meter. Maar het leek me ook de perfecte naam voor het project en voor de totale lengte ervan.'
Op picknicktafels
The Green Mile begon deze zomer op het kunstproject Knoflook Heule. Linster presenteerde toen meteen 22 meter natuurfoto's. 'Mensen bleken het te begrijpen. Na Knoflook kwamen de eerste opdrachten binnen. Een aantal daarvan is uitgevoerd, andere zitten nog in de besprekingsfase.'
Zo praat Linster met een industrieel die zijn natuurfoto's op een heel specifieke plaats wil: op de picknicktafels waar zijn personeel eet in de zomer. Een andere opdrachtgever wil dat de fotoreeks op de grond begint en schijnbaar tot in het oneindige naar boven doorloopt.
'Alles samen heb ik voor een paar honderd meter projecten binnen. Sommige zal ik uitvoeren met foto's uit mijn archief, voor andere zal ik natuurfoto's maken in de buurt van de opdrachtgever', zegt Linster. 'Als ik mijn gesponsorde meters klaarheb, ga ik ze bij de klant zelf ophangen.'
Wachtzaal
Afgelopen weekend ging Tom Linster 18,5 meter foto's ophangen in de wachtkamer van een tandarts in West-Vlaanderen. 'Wij waren meteen weg van dit originele idee. En we waren al lang op zoek naar een passende decoratie voor onze wachtzaal', vertelt de man. 'Echt duur is het niet, 50 euro per meter, al loopt het wel op wanneer je zoals wij meteen bijna 20 meter koopt.'
'Het werk hangt hier nu enkele dagen en ik vind het heel gevarieerd: van macro's tot landschappen. Ons zoontje van drie raakt er niet op uitgekeken. Hij wil dat we bij elke foto een verhaaltje vertellen. We zijn dus nog een tijdje zoet maar wat mij betreft hebben we alle tijd, want ons stukje Green Mile mag hier eeuwig blijven hangen.'
Steward Brussels Airlines sterft tijdens tussenlanding
Lars Volkaert (36), steward bij Brussels Airlines, is plots overleden tijdens een tussenlanding van zijn vliegtuig in Kameroen. Artsen onder de passagiers probeerden hem nog te redden, maar tevergeefs.
De collega's van Lars Volkaert, een 36-jarige steward uit Antwerpen, deden de tragische ontdekking in de nacht van vrijdag op zaterdag. Hun vliegtuig was enkele uren eerder vertrokken in de Congolese hoofdstad Kinshasa en had een tussenlanding gemaakt in Yaoundé, Kameroen. Terwijl de nieuwe passagiers opstapten, vonden de andere leden van de crew het lichaam van Lars Volckaert.
'Onmiddellijk werd de vraag omgeroepen of er misschien een arts onder de passagiers was. Dat bleek inderdaad het geval. En die mensen hebben nog al het mogelijke gedaan om onze collega te helpen. Maar er bleek geen hulp meer mogelijk', zegt Geert Sciot, woordvoerder van Brussels Airlines.
Zware klap
Het lichaam van Lars Volkaert moest, volgens de procedures, van boord worden gehaald. 'De andere personeelsleden hebben nadien beslist dat zij terug zouden vliegen naar België. Dat is hun eigen keuze geweest. Gemakkelijk was dat niet, want die crew had net verschillende dagen samen doorgebracht en dat smeedt een band.'
De dood van de 36-jarige steward betekent een zware klap voor de Belgische luchtvaartmaatschappij. 'We zijn allemaal in shock', zegt Sciot. 'Iets dergelijks hebben we nooit eerder meegemaakt. We hebben nog geen idee wat de doodsoorzaak is. Daarvoor moeten we wachten op het onderzoek dat in Kameroen wordt gevoerd. Pas als dat afgerond is, kan het lichaam naar België worden gerepatrieerd.'
Grote familie
Sciot benadrukt dat er niets verdachts aan de hand is en dat Lars Volkaert voor het opstijgen fit to fly was. 'Er was geen enkele reden om aan te nemen dat hij niet in staat was om te vliegen. We hebben geen enkele indicatie dat hij ziek was op het moment van de vlucht. Hadden we die wel gehad, dan zou hij gewoon niet meegevlogen zijn.'
Volkaert was ruim drie jaar in dienst bij Brussels Airlines. Hij maakte deel uit van de eerste groep stewards en stewardessen die in 2007 door Brussels Airlines werd aangeworven zonder eerdere ervaring in de luchtvaartsector, bijvoorbeeld bij Sabena.
Niet alleen Sciot, maar ook de collega's van Lars Volkaert reageren geschokt op het plotse en vreemde overlijden. 'Als cabin crew maak je heel wat mee. Leuke en minder leuke momenten. En dat schept een band. Hij was een deel van onze grote familie en zal erg gemist worden', liet een van zijn collega's gisteren weten.
Als teken van sympathie vervingen heel wat stewards en stewardessen hun profielfoto op Facebook gisteren door een witte roos.
LANDEN - De provincie Vlaams-Brabant voerde een studie uit naar de verschillende vormen van woningdelen en publiceerde hierover het boek 'Woningdelen. Een volwaardig woonalternatief?'. Bovendien bestaan er in Vlaams-Brabant enkele projecten over woningdelen. Zo pakt de stad Landen de problematiek van de vierkanthoeves aan.
Nieuwbouw wordt stilaan onbetaalbaar in Vlaams-Brabant. De vraag naar kleinere woningen is groot. Bestaande woningen opdelen voor familieleden gebeurt wel vaker. Maar wanneer personen of gezinnen een domicilie aanvragen op hetzelfde adres kan het wettelijk (nog) niet.
Nochtans kan woningdelen, het opdelen van bestaande woningen of gebouwen met als doel meerdere woongelegenheden te creëren, een alternatief bieden voor de uitdagingen op de woningmarkt. Op dinsdag 11 januari wordt het boek 'woningdelen' aan de pers voorgesteld. Indra Bilsen, diensthoofd ruimtelijke ordening van de stad Landen, geeft er uitleg over oplossingen voor vierkanthoeves.
Landen beschikt immers over een groot aantal Haspengouwse vierkantshoeves. Economisch zijn deze gebouwen dikwijls niet meer geschikt voor een landbouwfunctie. Er deden zich automatisch al enkele oplossingen voor in de streek.
Zo is er het Aulnenhof in Walshoutem, omgebouwd tot hotel, feestzalen en restaurant. Voor hoevetoerisme kan je dan weer in de Koningsmolen in Eliksem terecht. Ook de verbouwingen van een grote vierkantshoeve in Ezemaal zullen aan de gebouwen een nieuwe functie geven.
ANTWERPEN - Naar jaarlijkse gewoonte sloot de stad haar kerst- en eindejaarsacties af met een nieuwjaarsdrink. Maar liefst 15.000 mensen zakten gisteren af naar de Grote Markt: een recordopkomst. Fotografen John Moussiaux en Liliane Verreth ging een Bolleke meedrinken.
Mede dankzij het goede weer kwamen er 4.000 mensen meer dan vorig jaar langs voor een hapje en een drankje. 'Ik ben meer dan tevreden met de opkomst', reageerde Dirk Delechambre, woordvoerder van de stad Antwerpen.
6.600 liter drank
De 15.000 aanwezigen kregen van de stad allemaal handschoenen en het jaarboek 2010 van Antwerpen. In totaal werd er 6.600 liter drank geschonken, waarvan 1.250 liter soep, 1.000 liter glühwein, 700 liter fairtradefruitsap, 700 liter fairtrademuntthee, 2.250 liter (of 75 vaten) WinterKoninck en 700 liter warme chocomelk. Er werden ook 7.600 porties frieten en 1.000 porties churros uitgedeeld.
Ook de andere acties van Feest in 't Stad -de waaier aan evenementen die het stadsbestuur tijdens de winter organiseert- bleken een heus succes. Zo genoten 15.000 bezoekers van de eerste lichtparade op 11 december. De kerstmarkt lokte 850.000 bezoekers.
Receptie en ijspiste
Topdagen waren 11 december, de openingsdag van de kerstmarkt en de dag van de lichtparade, alsook 18 december, de start van Music for Life. Op beide dagen bracht een slordige 85.000 mensen een bezoekje aan de kerstmarkt.
Ook de schaatspiste sloot gisteren zijn deuren. Tussen 11 december en 9 januari schaatsten 22.000 bezoekers op de ijspiste aan het Steenplein. 'Dat maakte deze editie van de nieuwjaarsdrink ook bijzonder', stelt Delechambre. 'Normaal gezien staat de ijspiste op de Grote Markt en moet ze wijken voor de nieuwjaarsreceptie. Dit jaar werd ze aan het Steenplein gelegd en konden beide evenementen worden gecombineerd.'
Het eindejaarsvuurwerk ten slotte lokte ondanks het mistige weer zo'n 60.000 mensen naar de oevers van de Schelde.
Kerstboomverbranding
Om de kerstperiode helemaal af te sluiten, organiseren de stad en de vzw Linkeroever naar jaarlijkse gewoonte een kerstboomverbranding op het Frederik Van Eedenplein. Op zaterdag 15 januari is iedereen welkom op dat gratis spektakel. Het evenement start om 17 uur en eindigt rond 23 uur. Er zullen ook hapjes en drankjes te verkrijgen zijn en er speelt muziek.
Burgemeester Marcel Logist (SP.A) kondigde op zijn nieuwjaarsreceptie aan dat zijn partij in groep stroom gaat bestellen.
Logist over het nieuwe jaar: 'Ik wil meteen een afspraak met u maken. Op maandag 28 februari aanstaande organiseert SP.A-Tienen een info-avond voor alle leden in het cultureel centrum De Kruisboog. U zal er blij mee zijn, en uw portemonnee ook. Het onderwerp is de gezamelijke aankoop van gas en elektriciteit. Vindt u dat u teveel betaalt voor uw stroom en gas? Kom dan gerust langs in de Kruisboog op maandag 28 februari.' (R. Billen)