Een vriend is iemand
Eerlijk en oprecht
Die als het erop aankomt
Voor je bidt en voor je vecht
Pas als je iemand hebt
Die met je lacht en met je grient
Dan pas kun je zeggen...
''Ik heb een vriend''
Een Chinese vrouw zonder benen heeft gedurende bijna veertig jaar
liefst 130 kinderen opgevoed in een weeshuis. De 55-jarige vrouw is
sinds haar twaalfde haar twee benen kwijt en loopt rond met behulp van
twee krukjes. Dat meldt de nieuwswebsite Anannova. Xu Yuehua was 12 jaar oud toen ze aangereden werd door een trein. Door
het ongeval verloor ze haar beide benen. Het meisje verloor ook haar
ouders en werd op 17-jarige leeftijd opgenomen in een weeshuis in de
provincie Hunan, in het zuiden van China.
'Big Mum'
In
dat weeshuis leerde ze zichzelf voort te bewegen door gebruik te maken
van twee krukjes. De kranige vrouw zette zich van dan af in om de
kinderen mee op te voeden. Ze deed zowat alles: luiers verversen, eten
geven, schoonmaken, kinderen wassen en schoenen maken. De voorbije 37
jaar bracht ze mee 130 weesjes groot en versleet ze 40 krukken. De
kinderen noemen haar 'Big Mum'.
In 1987 trouwde Xu Yuehua en
kreeg ze een zoon. Toch blijft de vrouw zich inzetten voor het weeshuis.
"Ik ben niet groot van gestalte, maar ik doe wat ik kan doen: de arme
weesjes de liefde van een moeder geven", aldus de vrouw. (afp/tw)
ROTTERDAM - Voor het
eerst zijn er muizen geboren met twee vaders en geen moeder. Om de
tweevadermuis te maken was nog wel een vrouwelijke 'tussenmuis' nodig.
Muizen met twee moeders waren eerder al gemaakt,
maar nu lukt het ook met twee vaders, schrijven wetenschappers uit de
Verenigde Staten in het tijdschrift Biology of Reproduction.
Nageslacht
genereren uit twee vadermuizen ligt voorlopig nog iets ingewikkelder
dan twee mannetjesmuizen bij elkaar in de kooi zetten. Een vrouwelijke
'tussenmuis' is noodzakelijk om de genen van een van de vaders op de
juiste manier in een eicel te krijgen.
Bij de natuurlijke vorming van een eicel wordt het DNA op specifieke wijze veranderd. Deze inprenting bestaat
uit het koppelen van methylgroepen aan genen. Deze methylering bepaalt
of genen actief zijn. Zonder moederlijke inprenting zijn embryo's niet
levensvatbaar. Simpelweg mannelijk DNA injecteren in een lege eicel
werkt dus niet, doordat de juiste inprenting ontbreekt.
De
tussenmuis werd gemaakt door een tiental stamcellen van de eerste vader
samen te voegen met evenzoveel cellen van een vrouwelijk embryo.
Hieruit ontstond een vrouwtjesmuis die voor de helft bestaat uit normale
vrouwelijke cellen, en voor de andere helft uit cellen van de eerste
man. Zo'n 'chimere' vrouwtjesmuis produceert eicellen met een correcte
inprenting én vaak ook met de genen van die eerste vader.
De
ontstane eicellen konden vervolgens met het sperma van de tweede vader
worden bevrucht. De eicellen hadden allemaal een X-chromosoom. De
spermacellen van de tweede man kunnen zowel een X- als een Y-chromosoom
bijdragen, zodat de twee muizenvaders zowel mannelijke als vrouwelijke
nakomelingen kregen.
Vooralsnog zijn de seksuele en
genetische verschillen tussen mens en muis te groot om deze techniek te
kunnen toepassen bij mensen. Het grootste obstakel is natuurlijk de
'chimere tussenmoeder'. Het is niet mogelijk de menselijke eicellen nu
al in het laboratorium te kweken. Toch denken de onderzoekers dat het
eens mogelijk zal zijn dat twee mannen een eigen zoon of dochter
krijgen.
Man wil moeder opgraven - "Het is mijn graf, ik heb er voor betaald"
Man wil moeder opgraven - "Het is mijn graf, ik heb er voor betaald"
Een man uit het Nederlandse Nieuwveen wil zijn eigen dode moeder
laten opgraven, om wanneer hij overlijdt, zelf plaats te kunnen nemen in
het graf.
André van Leeuwen gaat de burgemeester van Nieuwveen vragen zijn
moeder elders te mogen begraven. De vrouw overleed in 2005. De gemeente
Nieuwveen begroef de vrouw bij haar man, die in 2003 stierf. Daarbij
werd geen toestemming gevraagd.
Tien jaar na overlijden, in 2015 dus, zou het graf geruimd kunnen
worden. Maar de zoon wil zolang niet wachten; indien hij voor die tijd
overlijdt, wil hij in het graf begraven worden. "Het is mijn graf, ik
heb ervoor betaald", zei de man tegen het Leidsch Dagblad.
Wat er met het lichaam van de moeder moet gebeuren na het opgraven,
weet de man niet. Het lijkt hem ook niet te interesseren: "Dat zoeken
zus en schoonzus maar uit. Ik ben gebrouilleerd (in onmin leven, red.)
met mijn moeder."
Reclame 'brandt' logo op netvlies Reclame 'brandt' logo op netvlies
Reclame 'brandt' logo op netvlies
Een blijvende indruk nalaten. Dat is de bedoeling
van een nieuwe reclamespot van het Duitse automerk BMW die momenteel in
een Duitse filmzalen speelt. Met een nieuwe techniek slagen ze erin om
hun bekende logo te 'branden' op het netvlies van bioscoopgangers.
Wat gebeurt er wanneer je met opengesperde ogen
in de volle zon kijkt en je ogen daarna even sluit? Juist, de schaduw
van de zon blijft even op je netvlies hangen en vervaagt dan langzaam.
Dat effect willen de makers van de nieuwe reclame voor de motoren van
BMW, nabootsen. Daarvoor werd in een aantal Duitse bioscoopzalen een
tweede scherm voor het eigenlijke projectiescherm geplaatst. Daartussen
komen een sterke lamp en een uitgesneden logo van BMW. Op een bepaald
moment tijdens de advertentie flitst de lamp een keer, waarna de
motorrijder in het spotje de bioscoopgangers vraagt de ogen te sluiten.
Op dat moment zien ze, ook al zijn hun ogen dicht, het BMW-logo dat
langzaam vervaagt in paarse en groene kleuren.
'Dat noemen we een nabeeld', zegt professor Rufin Vogels,
neurofysioloog aan de KU Leuven. 'Je kan de intensiteit vergelijken met
het kijken naar autolichten in de donkere nacht. Het beeld dat je dan
ziet, wordt voor een stuk gevormd op het netvlies, maar ook in de
visuele cortex in de hersenen. Daar blijft het tot vier keer langer
hangen dan op je netvlies.'
Geen oogschade
De reclamemakers willen met de nieuwe techniek vooral dat de nieuwe
campagne een nog blijvendere indruk maakt. Toch gaan in Duitsland al
heel wat kritische stemmen op die vooral de nadruk leggen op het
schadelijke effect van het spotje. Niet nodig, zegt neuroloog Paul Boon
van het UZ in Gent. 'Een korte lichtflits zal geen schade berokkenen op
het netvlies. Ook voor mensen die lijden aan epilepsie en mensen die
gevoelig zijn aan lichtflitsen, zal het filmpje weinig indruk maken.
Epileptische aanvallen of een onwel gevoel kunnen alleen voorkomen
wanneer lichtflitsen snel na mekaar herhaald worden.'
Steeds meer bioscoopstunts
Voorlopig is de advertentie alleen in een beperkt aantal Duitse
filmzalen te bekijken. Wanneer en of de spot naar onze zalen komt, weet
Patrick Van Dijck, managing director bij Screenvision, verantwoordelijk
voor de reclame in de Belgische bioscopen, niet. 'Het is me nog niet
helemaal duidelijk in hoeverre het hier om een echte campagne of een
stunt gaat. Het lijkt me praktisch nogal moeilijk om de reclame op grote
schaal te verspreiden', zegt hij. 'Maar het is wel duidelijk dat
reclamemakers steeds verder gaan met de zogenaamde experience marketing in
bioscoopzalen. Zo hebben we vorig jaar in een viertal filmzalen de geur
van deodorantmerk Axe gekoppeld aan de airconditioning en promootte een
automerk haar nieuwe model cabriolet door het beeld van een open hemel
te projecteren op het plafond.'