Fotografeer nu voor later, maar weet ook dat later NU is ! KLIK OP DE FOTO VOOR EEN VERGROTING
05-03-2006
TOSCANE-SAN GIMIGNANO- TOEGANGSPOORT
We verlaten de stad Firenze, alhoewel er vanzelfsprekend nog veel over valt te vertellen, om ons te begeven naar het Middeleeuwse stadje San Gimignano, dat ongeveer 50 km. ten zuidwesten van Firenze op een hoogte van plm. 300 meter ligt.
Het stadje is al vanuit de verte herkenbaar door zijn vele torens. Deze torens waren vroeger particuliere verdedigingswerken om zich te kunnen verschansen in de onderlinge strijd tussen de aanzienlijke families.
Ooit waren hier meer dan 70 torens, doch er zijn nu nog 15 van over.
In de 12e en 13e eeuw beleefde deze stad zijn grootste bloei als marktplaats, maar ook als doorgangsstad voor pelgrims op de route naar Rome. Rond de stad zijn nog steeds de stadsmuren aanwezig, die het echter niet konden verhinderen dat de stad in het midden van de 14e eeuw onder de Florentijnse overheersing kwam.
Sindsdien verloor het stadje zijn politieke betekenis en door het veranderen van de doorgaande routes tevens zijn rol als marktplaats. Het heeft gelukkig wel tot gevolg gehad, dat het zijn Middeleeuwse karakter tot op de dag van vandaag heeft kunnen behouden.
Op bijgaande foto de Porta San Giovanni, de toegangspoort tot de autoloze stad. Dit is een goed bewaarde stadspoort.
In tegenstelling tot de andere plaatsen, die we bezocht hebben, is San Gimignano een oase van rust, doordat hier geen auto's worden toegelaten en dat maakt het bezoek aan deze stad des te interessanter
Deze foto geeft de Piazza della Cisterna weer. Een cisterna is een regenput. De cisterna, die tot op de dag van vandaag nog wordt benut, is midden op de foto te zien op dit driehoekige plein omzoomd door Middeleeuwse huizen.
Aan het Piazza della Signoria, een van de mooiste pleinen van Italië, ligt het Palazzo Vecchio, dat het plein beheerst. Het is een groot rechthoekig blok met een kantelenrand. De toren van dit bouwwerk is 94 meter hoog. De muren van dit paleis zijn bekleed met grof afgewerkte natuurstenen. Op de gevel zijn fresco's aangebracht van de negen schildwapens van de stad Firenze. Naast de toegang staan twee beelden met links een kopie van de David van Michel Angelo en rechts de beeldengroep van Hercules en Cactus. Boven de ingang is het monogram van Christus op een blauwe achtergrond aangebracht.
Vanoudsher is dit gebouw het bestuurscentrum van de stad en die functie heeft het nog steeds als het stadhuis van Firenze.
De Loggia dei Lanzi bevindt zich rechts van het Palazzo Vecchio en bevat een aantal beroemde beelden (replica's), zoals o.a. Perseus, Hercules, de Centaur naast een paar andere beelden.
De koning van Seriphos wilde Danaë als vrouw, maar Perseus verdedigde de eer van zijn onwillige moeder. Polydektes werd woedend over deze afwijzing en eiste van elke inwoner paarden als cadeau voor zijn volgende huwelijkskandidate. Perseus had geen paarden maar zei, dat hij alles voor de koning zou halen ook al was het het hoofd van Medusa.
Zeus vroeg Athena om zijn zoon te helpen en zij wees hem een grot in Libië, waar drie oude vrouwen woonden. Deze vertelden hem waar de nimfen in de onderwereld woonden. De nimfen gaven hem wapens en een zak voor Medusa's hoofd en een paar gevleugelde sandalen om snel te kunnen vluchten. Hermes, de boodschapper van de goden gaf hem een sikkel. Perseus onthoofde Medusa met één haal van zijn sikkel en vloog weg.
Toen ik vanmorgen het raam uitkeek bleek de krulhazelaar van mijn buren bedekt met een laagje sneeuw. Daarom vlug mijn camera gepakt, telelens ervoor en gefotografeerd door het bovenraam, want sneeuw verdwijnt snel voor de zon nietwaar ?
Het paleis met de naam Palazzo Pitti was in de vijftiende eeuw de residentie van de koopman Luca Pitti, die dit bouwwerk in de periode van 1440-1458 liet bouwen. De structuur is een vierkant geheel, dat gelijk was zowel in hoogte als diepte. Het gebouw heeft drie verdiepingen en is via drie ingangen op de begane grond bereikbaar. In latere jaren zijn er twee vleugels aan het bouwwerk toegevoegd.
Het paleis is ook enige tijd de residentie geweest van de Italiaanse koninklijke familie.
Tegenwoordig is in dit paleis de Gallaria Palatina gevestigd, een galerie met vele schilderijen van beroemde Italiaanse schilders, maar bijv. ook van Antoon van Dijck en Rubens.
Achter dit paleis liggen de wereldberoemde Boboli-tuinen. Toen de familie Medici het paleis in 1550 aankocht, werd er tegelijkertijd ook begonnen met de aanleg van het park, dat oorspronkelijk 320.000 vierkante meter omvatte en tegen de helling van de Boboliheuvel werd aangelegd. Hierdoor zijn er ook hoogteverschillen te overbruggen tijdens een bezoek aan deze tuinen. Het is ontworpen door de tuinarchitect Niccolò Pericoli. Zijn ontwerp zou als voorbeeld dienen voor vrijwel alle koninklijke tuinen in Europa met inbegrip van Versailles. In de loop der eeuwen werden de tuinen ook voorzien van vele kunstwerken, fonteinen en beeldhouwwerken. Daarnaast is er een amphitheater en een koffiehuis (1774) en tref je er vijvers aan.