Het streelt onze ambitie en onze onverholen fierheid. De noeste veldwerkers van het Nationaal Onderwijsmuseum betraden onze drempel voor de tweede keer. In oktober plannen ze een thematentoonstelling over de verhouding met de andere godsdiensten binnen het onderwijs. Een behoorlijke boterham. Wij hebben toevallig van die kaas gegeten en als ervaringsdeskundige waren we blij met de honneurs.
Trouwens het bleek dat we inderdaad ook materiaal binnen hebben dat in de smaak valt.
Theoretisch is het ook een mondvol om over het onderwerp ook maar iets te zeggen.
Uit de eigen schoolse herinnering zijn er de PAM tijdschrifetn en ook een beetje het Zonnelandje waarmee men de jeugdige hersentjes probeerde te boetseren naar het adagium dat moest gepreekt worden.
In de jaren '50 was dat nog katholiek bijbels gaat en onderwijst alle volkeren. Het volkstheologisch handboek van rond de 1900 (precies twee jaar ervoor) gaat er schalks mee om. Met de toren van Babel is de grote verwarring ontstaan. Het gevolg er lopen nogal wat (h)anen rond die het ketterse lied kraaien (lett. Lutherianen, anglikanen, .. ). Ze zullen de hulpelozen dood der ketterserven. Oecumene was allen terug naar de ware schaapsstal.
Het missie-bidsnoer.
Met Joannes XIII (Angelus Josephus - Angelo Guiseppe - RONCALLI en het concilie) waait er een andere wind.
Het zilverpapier en Sint-Pieterspenning, de gebeden en de aalmozen voor de Sancta Infantia (pro miseris infidelibus) worden meer ontwikkelingshulp (aanvankelijk met de bedoeling massaal te bekeren, later meer humanitair).
De penningen van de Heilige Kindsheid.
We hebben de mensen proberen te sensibiliseren voor een veelkleurige kijk op de zaak. Zelf weten we hoe de godsdienst fanatieke trekken van het verleden bij de mensen in het veld niet zo sterk meer waren. De groeinde inbreng van leken en catecheten met nieuwe inzichten, die heel vaak hun eigen lessen maakten, werden vaak anders aangebracht dan de katechismus het hen had geleerd. Trouwens het lezen van die nieuwe katechismi is al een bekering op zich..
|