Inhoud blog
  • Tot slot
  • Moderator/Godsdienstleraar
  • Engeland: Oxford
  • Amsterdam vervolg
  • Amsterdam
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mijn favorieten
  • SeniorenNet.be
  • www.altavista.nl
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Jezus sprak:"wie mij ziet,ziet de Vader"
    En ook: "Wat staart gij naar boven?"
    Onder de mensen is God te zoeken, in U en in Mij. Nergens anders. Draag het Idee God uit in je eigen omgeving. dat is een opdracht aan het wezen mens.
    Foto
    Godsbeelden
    de mens als beeldhouwer van god
    05-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ouderen Gymnastiek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De kapelaan was in de parochie geestelijk adviseur van diverse verenigingen, bonden en instellingen. Zo ook van de instelling die de zorg had over de oudere mens. In die tijd bejaardenhuis geheten.
    Elke week ging hij daar op bezoek, soms met een individueel gesprek, soms met enkele ouderen aan de koffietafel en heel soms met een paar mannen aan de biljarttafel. De mensen wisten dit zeer te waarderen en schonken de kapelaan al snel hun vertrouwen.
    Het tehuis had een directrice aan het hoofd en een groot aantal verzorgers voor de dagelijkse bezigheden. De directrice was twee jaren aan het bewind en zo voelden de ouderen dit ook. Zelf noemdem ze het een soort schrikbewind. Zij was ook bij het personeel niet erg geliefd en trad vaak corrigerend op wanneer iets niet direct naar haar zin ging.
    Tweemaal per week was er een verplichte gymnastiekuur voor de ouderen, op zich goed voor de reeds stramme botten en vastgeroeste spieren maar de manier waarop de directrice te werk ging wekte enorme weerstand bij de ouderen. Hun leeftijd lag tussen de 75 en 93 jaren. De directrice was net in de veertig.  Zij zelf leidde het gymnastiekuur.
    De ouderen moesten op een stoel gezeten een groot aantal oefeningen doen die de directrice voordeed. En het lukte vaak niet dat iedereen de oefeningen goed kon nadoen. Dan schreeuwde de "baas" dat er beter naar haar gekeken en geluisterd moest worden en wee degene die het dan nog niet goed deed,die kreeg dan een soort strafoefening.
    De kapelaan luisterde naar de klachten en beloofde een keer de oefeningen bij te wonen.
    De directrice hoorde hiervan en verbood min of meer de kapelaan de toegang tot de oefeningen. Dit was voor de kapelaan een reden om nu zelf eens op zijn strepen te gaan staan en hij maakte de directrice duidelijk dat hij het verbod zou negeren.
    En was hij dus aanwezig tijdens een van de gymnastiekuren.
    Toen merkte hij dat de ouderen onder een tereurbewind leefden en dat was reden genoeg voor hem om in contact te treden met het bestuur van het bejaardenhuis. Die riep de directrice op het matje en deelde haar haar ontslag mede. Onvrede bij het personeel, afkeer bij de ouderen en onjuist handelen jegens de geestelijk adviseur hadden tot ontslag geleid, werd haar gezegd. En zo vertrok zij met stille trom.
    Sindsdien sliepen een groot aantal ouderen rustiger en op de gymnastiekuren leidde de kapelaan de oefeningen.
     

    05-01-2007 om 15:02 geschreven door jeremias

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    09-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sociale - en politieke ethiek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De kapelaan was de brief van de bisschop aan het lezen, die hij zojuist had ontvangen. Hij werd op het bisdom uitgenodigd om te komen praten over een verdere studie in het belang van het bisdom en het industrie-pastoraat.
    Hij werd door de secretaris van de bisschop ontvangen en doorgeleid naar de kamer van de bisschop, die hem vriendelijk welkom heette.
    Na het serveren van de koffie nam de bisschop het woord.
    "Ik vind het nodig om enkele jonge priesters verder te laten studeren, naast hun gewone pastorale bezigheden, en te laten opleiden tot industrie-pastor. Er zijn op dit moment te weinig jonge industrie-pastors die de ouderen kunnen opvolgen. Wat denk je ervan?"
    De kapelaan vond het een uitstekende gedachte en vroeg of hij daarvoor ook in aanmerking kwam. "Natuurlijk, anders had ik je niet uitgenodigd",was het antwoord.
    "De opleiding is in Rotterdam en wordt gegeven aan het UIVB, dat is het universitair instituut voor het bedrijfsleven. Eenmaal per week moet je daar dan heen en krijg je les van diverse professoren. Ook dominees studeren daar, samen met jou en nog enkele priesters van het bisdom. De studie krijgt de naam Theologie met Industriële Verhoudingen.  Sociale-en politieke ethiek zijn de hoofdvakken.
    Na een jaar studie, volgt een stage van drie maanden in een grote onderneming. Daar moet je dan je scriptie opschrijven en als studie en scriptie in orde zijn ben je klaar. Lijkt  het je wat?"
    "Ik neem aan dat de kosten voor het bisdom zijn?
    "Vanzelfsprekend, zei de bisschop"
    Hierna gaf hij de kapelaan de namen door van vier collegae, die ook aan de studie zouden deelnemen. De kapelaan kende hen goed, twee ervan had hij wel eens opgesteld in het voetbalelftal van het seminarie.
    Ook kende hij enkel jonge dominees die mee deden.
    In september zou de studie beginnen, het was nu april.
    Met de pastoor overlegde hij welke taken hij kon overdoen aan zijn collega. Immers een dag in de week zou hij elders vertoeven .
    De pastoor, die zelf lange tijd industrie-pastor was geweest maar nooit een dergelijke opleiding daartoe had genoten, vond het een hele eer voor de kapelaan dat hij door de bisschop was uitgekozen. En hij bood onmiddellijk aan op het practische vlak te helpen waar het nodig was. Hij had veel ervaring op dit gebied.
    Met enig ongeduld keek de kapelaan uit naar het begin van de studie in september. Hij had er zin in, het was weer iets anders. Een uitdaging voor een nieuwe periode in zijn leven. 
    Wordt vervolgd.............  

    09-01-2007 om 16:04 geschreven door jeremias

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.studie aan UIVB
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De eerste kennismaking met het Uinversitair Instituut voor het Bedrijfsleven verliep goed. Er waren in het totaal acht pastores, vier van R.K.huize en vier van de Hervormde Kerk. Allemaal mannen en in de leeftijd van dertig tot veertig jaren.
    Er werd een inleiding op de studie gegeven, die toch iets anders van opzet bleek dan de bisschop aangaf. De totale studie duurde een jaar, een half jaar theorie aan het UIVB en drie maanden stage bij Unilever.
    Daarna het schrijven van een scriptie over een groot bedrijf, waarbij interviewgesprekken met directie en medewerkers een grote plaats dienden in te nemen. En tenslotte het presenteren en verdedigen van de scriptie ten overstaan van enkele professoren en studie-collegae.
    Dat was dus de opzet van de studie. 
    Het theoretisch deel van de studie bestond uit bedrijfssociologie, psychologie, sociaal beleid en verantwoordelijkheid van arbeiders,
    oraganisatie en leiding, ethiek ( waarde,normen en regels ) , "notities over arbeid,bedrijf,kerk en vorming", een boek van Dr.J.C.C.Rupp die ook de lessen hierover verzorgde.
    Voorts werden lessen gegeven door een drietal bekende professoren waaronder de socioloog Dr. J.van Zuthem. Er werd behoorlijk wat literatuur opgegeven ter studie thuis en op het eind van het eerste halfjaar werd er een tentamen afgenomen, slaagde je daarvoor dan kwam je in aanmerking voor de stage. De lessen werden gegeven op een donderdag en duurden van 10.00 tot 17.00 uur. Met een pauze van  een uur tussen de middag om te lunchen.
    Al met al een intensieve studie. Na twee weken was er ook een boottocht door de havens van Rotterdam om enig zicht te krijgen wat er zoal in een grote haven kon afspelen.
    De kapelaan had er wel zin in en kon het goed vinden met de andere studenten. Een van de dominees die meedeed zou later  bekend worden als voorzitter van de Raad van Kerken in Nederland. Met hem had de kapelaan zeer goed contact en zou ook met die dominee  samen stage gaan lopen. Een van de R.K.Pastores was een oud-studiegenoot van het seminarie die een kamer had tegenover die van de kapelaan. Hij werd een jaar eerder gewijd maar samen hadden ze toch vijf jaren intensief contact met elkaar gehad. Leuk om elkaar weer te zien en met elkaar op te trekken op de donderdagen.
    De hele eerste donderdag bestond uit inleidende lessen en kennismaken met elkaar en elkaars werk. Parochie-en Gemeente- ervaringen werden uitgewisseld, Professoren stelden zich voor en vertelden ook iets van zichzelf. Daardoor werd het ijs als het ware gebroken en leek op het einde van de dag of iedereen elkaar al jaren kende.
    Opgewekt aanvaardde de kapelaan de terugreis naar zijn pastorie om daar aan pastoor, kapelaan-collega en huishoudster zijn ervaringen van de eerste studiedag te vertellen. Daar wachtte hem ook een verrassing want de pastoor nodigde hen uit voor een etentje in een gerenomeerd visrestaurant, vlak bij de Belgische grens.
    Hij had daar een tafel voor vier personen gereserveerd en een menu besteld met als hoofdgerecht "paling in het groen". 
    Al met al een goed bestede dag met een lekkere afsluiting!!!!!!!!

     

    10-01-2007 om 13:23 geschreven door jeremias

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stage bij Unilever
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De kapelaan en de andere pastores waren allen geslaagd voor het theoretische deel van de studie aan het UIVB te Rotterdam.
    Nu moesten ze nog een maand stage lopen. De stageplaats was Zwijndrecht bij Unilever, afdeling olie-verwerking. In Zwijndrecht zelf was ook een logeeradres voor een maand bij een ex-melkboer maar inmiddels in dienst bij Unilever als vorkheftruck-chaufeur. Hij en zijn echgenote hadden drie logeerkamers voor pastores die de studie aan het UIVB deden. De kapelaan logeerde daar met drie dominees en het was een zeer gezelig logeeradres. Elke ochtend reden ze met hun gastheer naar de fabriek.
    Het werk bestond uit het laden en lossen van olievaten. Volle vaten uit de vrachtauto en lege vaten er in. Een behoorlijk zwaar werk voor mensen die geen zwaar werk gewend waren. Tijdens de werkzaamheden met de arbeiders van de fabriek werden gesprekken gevoerd over maatschappij, kerk, gezin, voetbal enz.
    Ook waren er met de directie en de pastores evluatiegesprekken over het werk en het werkklimaat. Het was de pastores opgevallen dat de arbeiders die uit Marokko kwamen het gevaarlijkste werk moesten doen.
    Daar spraken ze over met de directie. Die kwam toen polshoogte nemen in de fabriek en constateerde dat arbeiders inderdaad gevaarlijke klussen deden op gezag van hun voormannen. Gelukkig werd daar door de directie gauw een eind aan gemaakt. Marokkanen waren nog maar net in Nederland en durfden niet te klagen over onheuse bejegening, bang om hun werk te verliezen.
    De kapelaan kreeg al spoedig erg last van zijn rug en op advies van de bedrijfsarts kreeg hij ander werk. Tot grote jaloezie van zijn collegae-pastores mocht hij de tuinlieden helpen in het bijhouden van de gazons en de bloemperken op het bedrijfsterrein. Een luizeleven vergeleken met het tillen van volle olievaten.
    De stagedagen gingen sneller voorbij dan gedacht en op het eind van de maand een laatste gesprek met de directie, uitbetaling van een maandsalaris en een oorkonde van de stage dat ook dit deel goed was afgerond.
    Nu de scriptie nog. Dat was meer een bijhouden geweest van een soort logboek tijdens de stage-periode en het houden van gesprekken met arbeiders na de stage.
    Alles werd verwerkt in de scriptie en daarna was er de verdediging aan het UIVB. Meer een formaliteit maar moest wel gebeuren.
    De studie werd afgesloten met een speech en een toast en het uitreiken van de nodige bullen en andere papieren.
    De kapelaan had zijn studie voltooid.

    15-01-2007 om 00:00 geschreven door jeremias

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bevrijdingstheologie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de studie aan het UIVB had de kapelaan nauw kennis gemaakt met een theologie, die in Latijns Amerika bevrijdingstheologie werd genoemd. Een van de meest bekende priesters die daar een grote naam mee opbouwde heette Paulo Freire. In feite was hij een pedadoog en had veel betekenis voor het onderwijs in Latijns Amerika.
    De bevrijdingstheologie neemt de problematiek van de armen in de samenleving als uitgangspunt. In feite is het een theologie voor vrede en gerechtigheid.In de jaren 60 van de vorige eeuw ging die theologie uit van een marxistische maatschappij-analyse en stond de bevrijding van de zonde centraal. Te vinden in onderdrukking, slavernij, ongelijkheid en onrechtvaardigheid. Dit integenstelling tot de bevrijding van de zonde in de westerse theologie, die veel meer was gericht op het handelen van de individuele gelovige.
    In de Bevrijdingstheologie gaat het om de radicaliteit van het evangelie en staat de Bergrede centraal ( matheus 25 en lucas 1,51-53 )
    De priesters die deze theologie aanhingen stonden midden in de maatschappij en verkondigde duidelijk de boodschap van gerechtigheid voor iedereen . Paulo Freire legde hierbij de nadruk op het onderwijs dat voor ieder bereikbaar moest zijn, ook voor de meest arme van het platte land, wilde men een einde aan onderdrukking en ongerechtigheid maken.
    De kapelaan had hier veel over gelezen en deelde het gedachte-goed van de bevrijdingstheologie. Geen nadruk op gehoorzaamheid aan de dogma's maar gehoorzaamheid aan de Bergrede, gehoorzaamheid aan vrede en gerechtigheid voor iedere burger in de samenleving. Hij ging twijfelen aan bepaalde dogma's, meer nog aan de starre regels van het kerkelijke recht en de toepassing hiervan in het pastoraat.
    Langzaam maar zeker kwam hij tot de overtuiging dat hij onder die regels niet meer wilde functioneren.
    Hij had een soort time-out nodig, een soort bezinningstijd, om na te gaan wat hij wilde en vooral om na te gaan waarin hij nog geloofde.
    Na overleg met de bisschop kreeg hij een half jaar verlof en een soort mentor toegewezen die hij regelmatig kon consulteren.
    De mentor was een bekende progressieve pater in Amsterdam en verbonden aan de Mozes en Aäronkerk.
    De kapelaan ging in Amsterdam wonen, bij een zus van hem die in Amsterdam werkzaam was.
    Hij was vanaf dat moment geen kapelaan meer, wel nog priester maar zonder uitoefening van een functie op dat gebied.
    Wat hij in Amsterdam beleefde zien we in de volgende aflevering. 

        

    20-01-2007 om 15:14 geschreven door jeremias

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    25-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Amsterdam
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De kapelaan van het platteland woonde nu als gewoon burger in de grote stad Amsterdam. Het was half de jaren zestig van twintigste eeuw. Roerige jaren, vooral in Amsterdam.
    Maagdenhuis-bezetting, demonstraties bij het Lieverdje op het Spui,
    opkomst van de vrouwenemacipatie, en niet te vergeten de sexuele revolutie waarbij de opkomst van de communes.
    Dat alles maakte hij mee in die grote stad.
    Hij verkende de stad bijna dagelijks en altijd lopend. Hij was nog jong en hield van de urenlange wandelingen langs de grachten, het bezoeken van de musea met de vele vormen van kunst, het zitten op een terras en het observeren van de voorbijgangers. In het beroemde hotel-restaurant American las hij de kranten en op het Rembrandtplein bezocht hij de jazzconcerten.
    Trouw onderhield hij zijn contact met zijn mentor en zondags bezocht hij de Dominicuskerk, waar hij kennis maakte met een Domincaan die progressieve preken hield. Zo af en toe werd hem gevraagd als invaller te functioneren in een parochie om dan voor te gaan in een Eucharistieviering. Maar dat hield hij toch zoveel mogelijk af. Geen verplichtingen op dat gebied.
    Zijn zus had hem gevraagd een vriendin van haar op te willen bezoeken, die in het ziekenhuis lag voor een kleine ingreep.  
    Zij was sterk geinteresseerd in religie en zijn zus had over hem verteld.
    Tijdens een bezoekuur zocht hij haar op in het ziekenhuis. Hij was als burger gekleed en de andere patiënten schonken hem dan ook geen extra aandacht. Dat was wel zo plezierig.
    Hij maakte kennis met een zeer zelfstandige vrouw van 26 jaren die van cultuur en lezen hield, die een joodse achtergrond had en sterk was geinteresseerd in religie en godsdiensten. Zij vertelden elkaar hun geschiedenis merkten dat zij gemeenschappelijke waarden hadden.
    Het was wel jammer dat het bezoekuur vlug voorbij was, dus ging hij een paar dagen later, maar nu gekleed in zijn priesterkleding, weer naar het ziekenhuis. Hij maakte de verpleging duidelijk dat hij op pastoraal-bezoek kwam en een lang gesprek met de patiënt wilde hebben.
    Daar keek men wel even op van de verandering van kleding van de bezoeker. Nu konden ze de tijd nemen om nog meer van elkaar te weten en wat afspraken te maken voor na het ontslag uit het ziekenhuis. Hij vertelde zijn zus van de bezoeken en het verdere vervolg.....
    Zijn verblijf in Amsterdam zou meer betekenis en inhoud gaan krijgen, dacht hij, en hij verheugde zich op de volgende ontmoeting met haar.
     

    25-01-2007 om 16:58 geschreven door jeremias

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Amsterdam vervolg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hij woonde nu drie maanden in Amsterdam en de helft van zijn bezinningsperiode zat er op. Het contact met zijn mentor moest leiden tot een juist besluit over wat hij verder in de kerk wilde doen. Langzaam maar zeker vorderde het inzicht hierover.
    De vriendin van zijn zus was inmiddels uit het ziekenhuis ontslagen en samen hadden ze een afspraak gemaakt om naar het Rijksmuseum te gaan. Het werd een gezellig en interesseant bezoek aan de tentoonstelling van de schilderijen van Rembrandt. Na afloop gingen ze nog wat drinken en napraten in een café op het Leidse Plein.
    Er volgde meerdere afsraken en leuke bezoeken aan allerlei culturele gelegenheden. Ze werden vrienden van elkaar en  merkten ook dat er bepaalde wederzijdse gevoelens naar elkaar waren.
    Ze spraken veel over godsdienst en religie en gingen op de zondagen naar de Dominicus-parochie.Ook maakte hij kennis met haar vriendenkring en leerde mensen kennen die op verschillende wijze naar de samenleving keken. Dat was boeiend om mee te maken.
    Hij merkte dat zijn belangstelling voor politieke en maatschappelijke zaken groter werd en dat de boodschap van de kerk, het evangelie, veel meer daarop gericht diende te worden.
    Door zijn vriendin had hij een bestuurslid van de voetbalclub Ajax leren kennen en zo werd hij uitgenodigd om de wedstrijd van Ajax tegen Real Madrid bij te wonen. Omdat hij een voetbalfan was nam hij deze uitnodiging maar al te graag aan. Jammer dat Ajax verloor maar Real Madrid beschikte over een supersnelle speler als Di Gento en over een goalgetter als Ference Puskas.
    De dagen vlogen om. In juni was hij in Amsterdam gaan wonen en nu was het al september.
    Zijn vriendin had uit Engeland van een bevriend echtpaar een uitnodiging gekregen om daar twee weken te komen logeren.
    Zij had de uitnodiging aangenomen en gevraagd of ze een goede vriend mee mocht nemen.
    Op haar verzoek werd zeer positief gereageerd en met belangstelling uitgekeken naar de vriend die priester was van de R.K.Kerk.
    Zelf waren ze lid van de Anglicaanse kerk, die qua liturgie veel gemeen had met die van de R.K.Kerk.
    Over twee weken zouden ze samen de oversteek naar het grote eiland maken.

    28-01-2007 om 12:30 geschreven door jeremias

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Engeland: Oxford
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het vliegtuig maakte een keurige zwenking naar rechts en landde veilig op London Airport. Het was de eerste keer dat hij in een vliegtuig was gestapt en zijn luchtdoop goed had doorstaan. Zij was al eens eerder naar Engeland gevlogen om daar voor twee jaren als aupair te werken met als eigenlijke doel de engelse taal goed te leren spreken.
    Op het vliegveld werden zij afgehaald door het echtpaar dat hen had uitgenodigd. Hij werd aan hen voorgesteld en maakte kennis met een heel aardige accountant en een charmante dame met een eigen winkel in mode artikelen. Het echtpaar woonde in Oxford en daar ging de rit dus naar toe.
    Een prachtig heuvelachtig gebied met heel veel groen en mooie chateaux.
    Het huis was van alle gemakken voorzien, echt engels ingericht met mooie en grote kamers. Nadat ze met elkaar de nationale drank, engelse thee, hadden gedronken werd hen een rondtocht door het huis gegeven. Ieder kregen ze een slaapkamer toegewezen en konden ze gebruik maken van de badkamer op de eerste verdieping.
    Aangezien het echtpaar overdag moest werken, waren ze totaal vrij in het benutten van de dagen. Hen werd aangeraden een soort plan te maken van wat ze wilden bezoeken en bekijken.
    In ieder geval stond in hun plan enkele dagen uit te trekken voor een bezoek aan Londen. Maar eerst wilden ze kennis maken met Oxford zelf en de omgeving daarvan. Ook wilden ze een Manor-House bezoeken, een soort chateaux. Bij het bezoek van het Manor-House  kwamen ze de koning van Zweden tegen, die incognito daar toevallig aanwezig was.
    Oxford, een echte universiteitsplaats, was de moeite van het bezichtigen waard. Prachtige oude gebouwen, die er statig bij stonden.
    In Londen kreeg hij van zijn vriendin een intensieve rondleiding met bezoeken aan alle toeristische monumenten,gebouwen, straten en winkels.  Ook de kathedralen werden niet vergeten.
    Veel werd met de metro gereisd om snel ergens te komen.
    Het kasteel Windsor, de Tower, de brug over de Theems, Oxford-en Regentstreet, enz ,enz werden bezocht en ook het museum werd niet overgeslagen.
    Ook wandelden ze veel door de heuvels. Op een van die wandelingen kwamen ze in de buurt van een kleine kerk, meer een soort kapel.
    Ze stapten er binnen en gingen even zitten op een van de banken. Dicht naast elkaar in een bijna bovenaardse plaats met een indrukwekkende en overrompelende stilte. Hij merkte dat vooral zij er door werd getroffen.
    Buiten gekomen bleef het lang stil tussen hen als moesten ze beiden hun ervaring in zich laten doorwerken.
    Op weg naar huis deelden ze elkaars ervaring en keken elkaar met open blik aan. Geen geheim voor elkaars gevoelens en geen geheim voor wat ze voor elkaar voelden.
    De twee weken zaten er bijna op.
    Op de ochtend na hun bezoek aan de kapel, werd er op zijn kamerdeur geklopt en stapte zij binnen. Zonder een woord te zeggen stapte ze bij hem in bed en sloeg haar armen om hem heen. Toen wist hij het.
    Ze waren voor elkaar bestemd en zo zei ze"God heeft ons in zijn kapel aan elkaar gegeven."
    Maar hij wist ook dat hij nog steeds priester was, gebonden aan het celibaat. Hoe moest dat nu verder...............? 

    31-01-2007 om 17:45 geschreven door jeremias

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moderator/Godsdienstleraar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na terugkomst uit Engeland ging hij bij haar op kamers wonen en nam hij contact op met zijn mentor. Hij legde uit dat hij priester wilde blijven maar wel een relatie had met een meisje waar hij van hield.
    Zijn mentor gaf hem het advies alles voor te leggen aan de bisschop en na te gaan welke stappen hij dan moest nemen.
    Tegen de bisschop zei hij dat hij in het ambt wilde blijven maar geen parochiewerk meer deed. In overleg met zijn vriendin repte hij niet over hun relatie. De bisschoppen onder leiding van Mgr. Alferink pleitten in Rome voor afschaffing van het celibaat. In Nederland waren er al heel wat priesters uit het ambt getreden en hadden van de paus dispensatie gekregen. Het leek er op of Alferink succes zou hebben en dus wilden ze wachten op een mogelijk opheffen van het celibaat.
    De bisschop benoemde hem tot moderator en godsdienstleraar van een
    Atheneum in het bisdom en vanaf februari 1967 zou hij daar beginnen.
    Hij vond ook al spoedig geschikte woonruimte en kreeg de beschikking over een grote woonkamer, een ruime slaapkamer, een keuken en een grote tuin.
    De school had ongeveer 300 leerlingen, gehuisvest in een zeer modern gebouw. De docenten vond hij aardig en kon er goed mee opschieten.
    Het was een verrassing kennis te maken met de docent lichamelijke opvoeding want ze hadden vroeger samen op de RHBS in dezelfde klas gezeten. Na ruim 20 jaren zagen ze elkaar weer op school.
    De lessen die hij gaf spraken de leerlingen aan omdat hij vooral uit ging van hun ervaringen en discussie in de klas aanmoedigde.
    Als moderator had hij zitting in het bestuur van de school en bij feestdagen leidde hij de diensten in de kapel van de school.
    Hij had het reuze naar zijn zin.
    Het bleek dat de missie van Alferink geen positief resultaat boekte in Rome. De Curie, min of meer het bestuursorgaan van het Vaticaan,
    bleek fel tegen het opheffen van het celibaat.
    Na een half jaar kwam er meer woonruimte vrij in het huis en kreeg hij er een slaapkamer bij. Dat was een mogelijkheid om zijn vriendin te laten verhuizen , die een goede baan had gekregen in de omgeving.
    Nu woonden ze dan bij elkaar en deden bijna alles samen. Wel sliepen ze apart. Voor de buitenwereld hielden ze hun relatie geheim. 
    In die tijd kwam er een scheuring in de politieke partij van de KVP en ontstond de PPR. Hij koos de kant van de PPR en samen met zijn vriendin en enkele anderen richtten ze in hun stad ook een afdeling van de PPR op. Gedurende twee jaren waren ze heel actief in de partij.
    Toen brak voor hen duidelijk de tijd aan om te beslissen over hun toekomst samen. Zo ging het niet meer. Ze wilden openlijk voor hun relatie uitkomen en dat betekende het afscheid van zijn priesterschap, hoe pijnvol ook.
    De bisschop had begrip voor hun keuze en zond een brief naar het Vaticaan om voor hem dispensatie aan te vragen. Het zou zeker een jaar duren voor zoiets binnenkwam. Hij kon ook niet langer aan de school verbonden zijn en dus solliciteerde hij elders naar de functie van godsdienstleraar. Heel vlug vond hij een nieuwe school in het Gooi en kon daar in september 1969 aan de slag.
    In augustus van dat jaar waren ze voor de wet getrouwd.
    Jammer dat zij hun woonplaats moesten verlaten en ruilen voor een andere. Vooral het afscheid van de politieke vrienden viel zwaar.
    Toen konden ze nog niet weten dat hun verdere toekomst veel goeds zou brengen in hun nieuwe woonomgeving en dat zij daar heel lang zouden blijven wonen. Nieuwe ervaringen, nieuwe vrienden, nieuwe uitdagingen en bovenal....................   

     

    04-02-2007 om 14:47 geschreven door jeremias

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tot slot
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Kort achter elkaar kregen zij twee dochters en werden ze een echt gezin. Na zes jaren kreeg hij een functie bij een groot landelijk schoolbegeleleings-insituut in Amsterdam. Hij kreeg te maken met allerlei grote schoolprojecten, zat in vele ministeriële commissies, begeleidde scholenfusies, leidde vele onderwijsvernieuwings-projecten en zat enige tijd in het europarlement voor het Nederlandse onderwijs.
    Kortom hij was volledig onderwijsman geworden.
    Langzaam maar zeker ging hij zich in deze wereld thuisvoelen en had weinig tot niets meer op met kerk en theologie.
    Zijn dochters groeiden op, leerden goed op school en na het einde van hun middelbare school gingen ze verder studeren.
    Hun vacantie brachten ze vaak door in Zwitserland, zowel in de zomer als in de winter. Ook de dochters konden al vlug heel goed weg op de lange latten en maakten samen met vader en moeder lange en fijne afdalingen. Zo verstreken de jaren. 
    De dochters trouwden en kregen op hun beurt kinderen.
    Nu, in het jaar 2007, hebben ze samen zes lieve kleinkinderen.
    Hij is sinds acht jaren met pensioen en doet nog steeds veel aan sport, tennis, golf en skiën. Skiën in Frankrijk waar hij sinds een jaar vanwege zijn leeftijd gratis de afdalingen kan maken. Het gebied waar hij komt heeft een gratis skipas voor de leeftijd vanaf 72 jaren.
    Samen maken ze ook lange en mooie reizen, die ze vaak op internet opzoeken en boeken. 
    Met hun kinderen en kleinkinderen hebben ze goed en intensief contact.
    Dalen en pieken wisselen elkaar in het leven af en ook bij hen ging dat zo. Tot nog toe mogen ze niet mopperen op hun gezamelijk bestaan.
    De theologie heeft weer wat aantrekkingskracht gekregen maar de benadering hiervan gaat dan middels de filosofie.
    Spinoza, Leibnis, Hegel,Kant, Levinas en ook de bekende amerikaanse filosoof Daniel C. Dennett trekken hem aan.
    Ook de  engelse theologe  Karen Armstrong en de uit Nederland afkomstige protestantse theoloog H.M.Kuitert spreken tot hem.
    God en Godsbeelden horen bij elkaar in het menselijke leven. In God geloven is goed en van daaruit handelen is ook goed, zelfs als groep. Maar je eigen handelswijze of het groepshandelen opleggen aan anderen is onjuist. Dat tast het wezen van de individuele vrijheid aan en ook het wezen van de democratie. 
    Daarover ging het ook in Godsbeelden aan het begin van het blog en daar eindigt het ook mee.


                                         EINDE. 



     
     

    06-02-2007 om 16:26 geschreven door jeremias

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (1)


    Archief per week
  • 05/02-11/02 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 01/01-07/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 30/10-05/11 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 07/08-13/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 10/07-16/07 2006
  • 03/07-09/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 12/06-18/06 2006
  • 05/06-11/06 2006
  • 22/05-28/05 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !




    Foto

    Foto

    Foto

    UW REACTIE IS VAN HARTE WELKOM!!!
    De filosoof Immanuel Kant:
    Jezus Christus is een idee of ideaal of voorbeeld, die of dat gepersonificeerd is. De historiciteit van deze persoon is overbodig en zelfs schadelijk. Jezus verpersoonlijkt het  ideaal van de menselijke zedelijke volmaaktheid. Geloven is dan primair een handelen pas daarna een "wetën".

    Foto


    Willekeurig SeniorenNet Blogs
    barcelona
    blog.seniorennet.be/barcelo

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!