Over mijzelf
Ik ben De Decker François, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Bandietje 1974.
Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is ex binnenvaartschipper /bevrachter.
Ik ben geboren op 02/07/1922 en ben nu dus 102 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: varen , bootreizen , knutselen , mechanica , elektronica ....
ex koloniaal kapitein ex pleziervaarder
Foto
Foto
Foto
flipperke
varen
10-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
We waren met een vijtal checkers . Na enige tijd werd ik gepromoveerd naar chief checker en kwam hierdoor op het bureel terrecht . Doordat er in deze opslagplaats allerhande eetbare goederen waren opgeslagen en de mensen lang vele dingen hadden moeten missen , werd er al eens wat mee gesmokkeld dat was normaal .
Maar als het de spuitgaten begon uit te lopen werd er bij de uitgang afgetast , degene die achterop stonden en het zagen , die lieten alles vallen ... zodat als de laatsten buiten waren , de grond bezaaid lag met allerhande eetwaren . Maar door het feit dat ik mij nu in een bevoorrechte positie bevond , ving ik al wel eens het één en ander op en zo wist ik wanneer er een razia zou plaats vinden en kon ik de anderen waarschuwen op een afgesproken code en werd er bot gevangen . Na enkele maanden werd de opslagplaats opgeruimd en verplaatst naar Breda , zo kwam hier ook weer een einde aan .

10-02-2013 om 10:31 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
09-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Dan komt de dag van de blijde intrede van de verlosser , dan was het feest , de mensen waren uitgelaten en er werd gebedeld voor sigaretten en chocolade ... maar het was nog niet voorbij . Dagelijks vlogen er nog V1bommen over en op een dag viel er één niet zo ver van ons , het was nacht en er kwam een Engelse soldaat bij ons terrecht , hij was in de buurt waar de V1 was gevallen in een aalput terrecht gekomen . Je kunt je voorstellen hoe die er uitzag en de stank die hij meebracht . Die werd prompt gewassen en verschoond ... die is dat nooit vergeten, want nadien kwam hij geregeld op bezoek en dat kwam mij goed uit , van beroep was hij leraar dus telkens als hij langs kwam was het engelse les . Bij ons was de schade beperkt , de plafonds waren naar beneden gevallen en wat ruiten gesneuveld , maar weer stond de tijd niet stil . De geallieerden hadden een bedrijf in St.Amands bezet om als opslagplaats te dienen en alles goed en wel maar er moest ook brood op de plank komen en William " zo noemde onze gast " had mij ondertussen al zo goed onderwezen dat ik dacht : " ik ga maar eens een kijken of ze mij konden gebruiken . Ik werd aangenomen als chekker en ik was dus verantwoordelijk voor de in - en uitgaande goederen .

09-02-2013 om 14:19 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Het was een nare ervaring , we gingen aardig tekeer ... mensen van de overzijde vertelden mij later dat ze mijn vlak hadden gezien en dat terwijl wij in de woning zaten en tussen twee raids in zijn we dan maar in de schuilkelder gegaan  " dewelke zich vlakbij bevondt " het verdere verloop afwachten . De dag nadien zijn we dan gaan laden en als ik mijn vrachtbrief kreeg stelde ik vast dat ze mijn bestemming hadden verandert zodat ik toch naar de Franse kust moest , maar dat zinde mij helemaal niet en temeer daar ik vaststelde dat ik een lek had . Juist op het moment dat ik dat vaststelde kreeg ik controle van een beamte en dat beviel hem helemaal niet en hij verdacht mij van sabotage om niet naar de kust te moeten . Maar het lek was waarschijnlijk van de explosie ontstaan , we lagen nu te wachten aan het Muidensas en in de namiddag werd een chemisch bedrijf in Rieme gebombardeerd en de noorderwind dreef het gas in onze richting met als gevolg dat we weer naar de dichts bijzijnde schuilkelder moesten vluchten want ademhalen werd moeilijk , zeker mijn vrouwtje had het erg lastig . Onder de grond ging het wat beter , mijn ouders waren net in de buurt en daar ik vreesde te worden opgepakt hebben wij nog diezelfde avond ons hebben en houden over gezet bij mijn ouders en in de nacht ben ik naar mijn baas gegaan om hem op de hooge te brengen van de toestand en te vertellen waar zijn schip zich bevond . Hij maakte geen bezwaar , dus afwachten wat het verder wordt . De dag nadien zijn we met de François , dat was het scheepje van mijn ouders naar Baasrode gevaren waar ik mijn bezit heb overgebracht bij mijn schoonouders , daar zaten we voorlopig gerust . Mijn schoonmoeder was vroedvrouw , dus mijn vrouwtje was in goede handen en de tijd gaat verder zonder zich om ons te bekommeren , zo kwam stilaan de tijd dat mijn dochter werd geboren . Ondertussen was de aftocht van de bezetter begonnen , iedereen bleef wijselijk binnen om de aandacht niet te trekken , het was zielig om te zien : te voet , per fiets ... er bleef van de fiere weermacht niet veel over .  

09-02-2013 om 14:06 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
07-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
De Cyrille was voor die tijd al een vrij modern schip met salonroef voor de stuurhut en een moderne viertact motor , de woning was mooi afgewerkt in acajoe en parket vloer . Wij hebben er dan ook een mooie tijd op beleefd , ondertussen was mijn echtgenote in blijde verwachting , we zijn nu in Gent aangekomen en lagen met het ledige schip aan de Muide langs de Terneuzenlaan . Waar we lagen te wachten op een lading , maar Gent was een beruchte beurs , de beursmeester liet geen weigering toe als het uw beurt was moest ge kiezen , passen was uitgesloten . Wat het meeste voorkwam was zand voor de Franse kust , voor de verdedigings werken van het bezettingsleger , maar de schepen werden op de vaart naar de bestemming geregeld beschoten door de Engelse jachtvliegtuigen . Om aan dat gevaar te ontsnappen had ik me een doktersattest bekomen om niet naar de kust te moeten en ik mocht dus een binnenlandse reis aannemen , maar terwijl we daar lagen te wachten werd Gent of meer bepaald Merelbeke gebombardeerd en we kregen ook ons deel , een bom was net naast het schip in het water beland en ontplofte onder het schip .

07-02-2013 om 23:58 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
06-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

Dit ben ik met mijn vrouwtje op de Lemavi 1 tussen 1942 en 1944 . Wij
waren toch een mooi jong koppeltje he .



06-02-2013 om 00:00 geschreven door bandietje1974

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
04-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Die mensen waren nog zo vriendelijk een flinke brand ( voorraad ) kolen voor de schipper te laten liggen tot mijn groot genoegen , die zouden goed van pas komen zoals later zou blijken . In Obourg lade ik een lading cement voor Oppitter " een klein dorpje op de Zuid Willemsvaart " , er was daar een buurtwinkeltje dus ik ging daar wat boodschappen doen . Nu vroeg ik de uitbater of hij soms een konijn voor mij kon versieren ... die man vroeg waar ik vandaan kwam en niet wist dat het oorlog was . Ik zeg " ja dat weet ik zeker , maar ik heb kolen in de aanbieding "  , hola zei de man : "hoe groot moet dat konijn zijn " en we hebben dan ook lekker konijn gegeten . Het leven was mooi , we waren voldaan en gelukkig . Toen ik na 6 maanden ging afrekenen , kreeg ik tot mijn verwondering 1000 Fr. drinkgeld , dus was ik in het voordeel en mocht dan ook zo verder doen .
Maar ja de tijd gaat verder en de maanden vliegen voorbij en aan alles komt een einde , ook aan de Lemavi 1. Het werd tijd voor verandering en verbetering ... dit kwam er aan door een aanbieding van een Gentse reder , zijnde een motorspits 38 m lang , 350 ton groot , prachtige woonst en goede motor en vrije vaart voor 1800 Fr. maandloon . Ik moest er dan ook niet lang over nadenken , we waren ondertussen al in het jaar 1944 belandt en de oorlog liep stilaan naar zijn einde , maar het ergste moest nog komen .  

04-02-2013 om 17:46 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
01-02-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Mijn maidentrip begon in Terhagen met bestemming Molenbeek , dat was een goed begin , niet te ver en weinig sluizen . Alles verliep naar wens en zo ging het dan verder ... eens naar hier en eens naar daar . Mijn vrouwtje was vlug van aannemen, dus alles veliep naar wens . Maar de tijden waren hard om fatsoenlijk rond te komen met dat loon , dat was erg krap en ik ging dan ook eens met mijn baas praten .
We kwamen tot een oplossing en wel als volgt , hij liet mij 6 maanden vrij om zelf mijn werk te zoeken onder voorwaarde , dat ik na die tijd meer zou hebben verdiend . Als wanneer ik in steen bleef varen was dat voor mij geen groot voordeel , het was oorlog en met baksteen kocht ge geen boter of eender wat , mijn laatste reis baksteen ging dan van Rumst naar La Louviere . Wanneer ik daar steen had afgeleverd kon ik in Manage kolen laden , maar er waren wat problemen ... het schip was 130 ton groot en de aangeboden tonnage was 140 ton en die moesten mee , na veel memmen kreeg ik de reis .
Ik nam hiermee een groot risico want ik was over mijn ijkschaal geladen en dat mocht niet , maar ik had het voordeel dat het schip een kelderdek had en mijn gangboorden stonden dan ook volledig onder water . Maar het was oorlog en kolen was goud , het werd nog beter toen ik ter bestemming kwam in Nimi . Ik ontdekte dat de afnemer een faiencerie was , dus een aardewerk fabriek en toen ik daar uitgelost was en ik de baas vertelde dat we nog maar pas getrouwd waren , werd ik tot mijn verwondering afgeladen met huisraad van ieder twaalf stuks , dus dat kwam als geroepen . We zaten meteen in onze huisraad tot nacht emmer toe .

01-02-2013 om 17:01 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
14-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Ik was niet zo pesimistisch en zag het allemaal wel zitten , het duurde niet lang of ik had betrekking gevonden als zetschipper op een motorscheepje van 130 ton , de " Lemavi 1 " , voorzien van een monocilinder glooikop kromhout motor van 35PK en dat voor een loon van 1100 Belgische franken per maand . Het lag op mij te wachten in Kl.Willebroek , we zijn dan met het weinige dat we bezaten , met een driewieler bakerfiets en de bruid er boven op naar Kl.Willebroek gereden en het schip in bezit genomen . Vanaf nu af begon voor mij het echte leven , ik stond er alleen voor , van mijn moeder had ik vijfduizend frank en voor 4 broden zegels gekregen , dus we waren rijk en gelukkig . Alles was nieuw en ik maakte voor de eerste keer kennis met een motor die ik niet kende en een gebruiksaanwijzing was er niet bij , dus experimenteren , gelukkig had ik ook daar mijn ogen goed de kost gegeven bij mijn ouders , want ook dat was een kromhout motor bij hen aan boord , maar een 2 cilinder . De behandeling was hetzelfde , dus geen paniek en we zullen d'r eerst een nachtje over slapen bij onze huwelijksnacht aan boord . Het schip had zijn beste tijd gehad en comfort was dus ver te zoeken , maar we waren niet zo veeleisend , we hadden mekaar en tomorrow is an other day . De eigenaar , mijn baas dus , was een reder en scheepsbevrachter te Boom en die zorgde dus zelf voor een lading , deze bestond voornamelijk uit baksteen uit de rupelstreek . Mij bleef enkel de zorg het ter bestemming te brengen .

14-01-2013 om 22:49 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
13-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Hier in het dorp is weinig te beleven buiten eens naar de bioscoop , als hij open is en bij één van deze gelegenheden heb ik daar een meisje leren kennen . Maar het wordt wat moeilijker nu we terug gaan varen als ik haar wil zien , ik van overal waar we gemeerd liggen de verplaatsing naar Baasrode met de fiets zal moeten doen en dat kan dichtbij zijn of ver weg , maar ja het kan niet anders en ge moet er wat voor over hebben he ! We lagen ook wel eens dagen en soms weken in Antwerpen en dan ging ik daar ook wel eens uit en bij één van deze gelegenheden kwam ik mijn jeugdliefje weer tegen en het klikte weer meteen en na wat te hebben gedanst en gedronken , heb ik haar dan ook vergezeld naar hun schip ergens in de haven  . Het was een moeilijke situatie voor mij , maar na een goed gesprek en een kusje hebben wij de episode afgesloten en gingen we elk onze eigen weg . Maar het bleef toch wat hangen en ik zal nooit weten of ik de goede keuze heb gemaakt , dus ben ik maar blijven fietsen en dat nog een lange tijd ... Van tijd tot tijd kon ik mij eens veroorloven met de trein te gaan als ik wat gespaart had en het was ook niet even gemakkelijk met de verbindingen , want het trein verkeer liep ook mank , maar aan al die ellende komt ook een einde en dat in 1942 , dan zijn we getrouwd . Niet met de goedkeuring van mijn moeder , want het was een meisje van de wal , wat moest ik daarmee als schipper , maar ja liefde is toch blind zoals men zegt .

13-01-2013 om 21:49 geschreven door bandietje1974

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
08-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
De vrijheid was zoek , ook in de scheepvaart ging alles over de bezetter en had men geen keuze meer om zelf zijn bestemming te kiezen , men besliste voor U . Het eten was schaars en op de bon , ja ... we waren in een vreemd land belandt . Het uitgaansleven was ook geknot , muziek mocht nog , maar dansen niet . Dit gebeurde toch , maar met een wachter aan de deur en als het belletje ging vloog iedereen naar zijn plaats , dit kwam mij al bekend over daar ik tijdens ons verblijf in Calais in het weekend met de fiets naar Antwerpen fietste om te gaan dansen en de maandag de weg terug . Maar dat is voorbij , laten we naar de werkelijkheid terugkeren , het zijn harde tijden , mijn ouders liggen met hun schip weg gestopt in onze thuishaven Baasrode en de spoeling was mager ( er waren bijna geen inkomsten meer ) , het randsoen brood is niet te eten en om het in 't zwart te kopen is het peperduur ! Maar de tijd staat ook hier niet stil ...

08-01-2013 om 12:27 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Het duurde dan ook niet lang of ik had een vriendinnetje gevonden , een schipperinneke ( ik zal haar "joske " noemen ) en dat was dan de eerste kalverliefde maar wel heel tof . Het was de eerste verkenningstocht , maar het blijft wel hangen en loopt als een rode draad door uw verdere leven . Hoe lang we daar met het schip hebben gelegen dat kan ik bij benadering niet zeggen , maar toch nog een lange tijd want we konden niet terug naar Belgie , daar de vaarweg nog was gestremt door de vernielingen van het oorlogsgeweld . Het leger had ondertussen de lading in beslag genomen en gelost , deze bestond het merendeel uit kleergoed , schoenen , wat eetwaren en fietsen ... en dan maar wachten tot we de toelating kregen om terug naar ons thuisland te vertrekken . Maar ondertussen was het wel onrustig en benauwd geworden . Want we kregen bijna dagelijks bezoek van Engelse jachtvliegtuigen en er werd dan lustig op los geschoten , gelukkig hebben wij daar niet teveel schade aan overgehouden . En hiermee sluiten we het hoofdstuk Frankrijk met goede en slechte herrinneringen . Eindelijk kwam het lang verwachte moment dat we de terugweg naar Belgie mochten aanvangen , maar groot was de desolutie als we daar toekwamen ... dat was ons land niet meer , alles was veranderd , de bezetter was de baas en regelde dan ook alles .  

08-01-2013 om 08:59 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
03-01-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Ik maakte er dan ook mijn domein van , verder was er daar niet veel te beleven , iedere morgend naar de boer achter melk en dat was het dan . Verder met de fiets de omgeving wat verkennen en of er onder de andere schepen geen bekenden waren en zo maakten wij weer nieuwe vrienden en werd het weer wat een beetje gezelliger .

03-01-2013 om 19:42 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (1)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Want nu het donker is , is dat te gevaarlijk zegde hij . Dus s' morgens na een slapeloze nacht met veel gesnurk en gejank hebben wij den terugtocht aangevat . Wat was de verrassing groot toen onze ouders ons daar terug zagen , we stonden wel aan de overkant van het kanaal , dus mijn stiefvader kwam ons met de bijboot ophalen . De vreugde was groot , maar ook de verrassing , na ons verhaal te hebben gedaan was alles weer rustig in afwachting wat er verder zou gebeuren . Na een paar dagen kwam er een Duitse officier de lading controleren en verder was het maar afwachten wat ermee zou gebeuren , ondertussen was Belgie bezet door het Duitse leger en de mensen van dat yachtje zijn dan na een tijdje terug naar huis gegaan , mij de zorg van hun bootje achterlatend .

03-01-2013 om 10:03 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
30-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Ja de tijd staat niet stil , ondertussen ben ik al 16 jaar geworden en liggen we in Baasrode , onze thuishaven te wachten wat er te gebeuren staat , de oorlog staat voor de deur . Het is afwachten , ondertussen is er wel geen inkomen meer , maar moeder zorgde toch altijd dat er wat op tafel kwam . Ik weet bij benadering niet hoelang we daar hebben gelegen , maar na lang wachten kregen wij een vracht naar Veurne. Toen we daar onze lading hadden gelost werden we aangeslagen door het Belgisch leger , om leger materiaal te laden met bestemming England , maar zover zijn we niet geraakt . We zijn wel vertrokken van Veurne naar Frankrijk , via de Veurne vaart naar Duinkerke onder begeleiding van 2 soldaten . De baan Veurne - Duinkerke lag juist naast het kanaal en een stroom vluchtelingen volgde ons richting Frankrijk , te voet , met de fiets volgepakt met hun hebben en houden , zelfs met paard en kar . Het was een ellendige ervaring , waar gaan al deze mensen naartoe ... het onbekende tegemoet . Onderweg werden we beschoten door Duitse vliegtuigen , gelukkig zonder erge gevolgen . Van Duinkerke moesten we verder richting Calais , maar ook daar zijn we niet geraakt , wel op enkele kilometers voor de stad zijn we gestrand aan de Pont- d' Ardres , daar lagen al een massa schepen te wachten ook allemaal geladen met leger materiaal en te wachten op de overtocht naar England , wat in groep zou gebeuren . Dat is trouwens ook niet gelukt want het Duitse leger had ondertussen enkele spitsen omgebouwd tot landingsvaartuigen , met het voorschip te voorzien van een valdeur en achterop twee vliegtuigmotoren , om op die manier England te bereiken , maar dit experiment is schijnbaar ook mislukt zodoende bleven we ook terplaatse liggen wachten op wat komen zou . We hadden ook een yachtje op sleeptouw , ook vluchtelingen , dewelke op deze manier de overtocht probeerde te maken . Die mensen hadden ook een zoon van mijn leeftijd en mijn moeder die de oorlog van 1914 - 1918 had meegemaakt was bang omdat ze wist dat de kans groot was dat we zouden worden opgeeist van de Duitsers . We moesten vluchten , maar naar waar ??? We gingen op stap voorzien van een deken , wat soldatenkoeken en cornetbeef , maar nog diezelfde avond liepen we al in de arme van een Duitse officier . Het was wel even schrikken , gelijk die was uitgerust , bewapend van kop tot teen . Maar buiten verwachting was hij beleefd en vriendelijk , hij bracht ons naar een hofstede die al overvol zat met vluchtelingen . Het was al laat en donker en we moesten daar overnachten , we hadden hem ondertussen zo goed en zo kwaad het ging wijgemaakt waar we vandaan kwamen en dat we daar in het kanaal lagen met een boot en we moesten s' anderdaags maar terug naar huis gaan .

30-12-2012 om 14:13 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
27-12-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
De schooltijd is voorbij en hier begint dan mijn leven met vallen en opstaan , met hoop en wanhoop , mijn stiefvader was een ongeletterde man , er viel dan ook bij hem niet veel te leren ! Als jonge tiener was het leven aan boord dan ook ééntonig en het enige vermaak als er niet werd gevaren was de bijboot en dat was ook mijn vaarschool . We bootsten het geluid van de motor na en met de riem leerden we de wielwerking . Hieruit kon je vaststellen of je een rechtse of een linkse schroef had en soms waren we met meer boten en werd er gesleept met verschillende boten achter elkaar , gelijk het in die tijd nog gebruikelijk was .
Maar dat mocht ook niet altijd , dat was afhankelijk van de plaats waar we afgemeerd lagen , soms was er te veel stroming of te druk verkeer , verder was er niet veel te beleven . Met de jaren kwam dan de tijd dat we moesten helpen het schip af te boenen of de ruimen bij te keren ( proper maken met de borstel ) , de lading bestond meestal uit granen en tijdens het lossen was dat handenarbeid of met een elivator en moest er worden bijgeveegd . Achteraf bekeken was alles een leerschool want we hadden in die tijd nog geen flauw benul van linkse of rechtse schroeven , ook niet van de wielwerking , maar we deden het gewoon en later heeft het in de praktijk zijn nut bewezen . Mijn stiefvader was wel niet geleerd , maar varen kon hij als de beste en ik heb dan ook alles moeten leren door goed mijn ogen te gebruiken en vast te stellen hoe en wat er gebeurde en waarom ... Hier sluiten we dan ook het hoofdstuk van mijn prille kindertijd af en gaan we een stapje verder naar de tienertijd .
De tijd van uitgaan en achter de meisjes aanzitten , was wel een schone tijd , maar we werden erg kort gehouden en het zakgeld was eerder aan de magere kant en dan mocht er tijdens de week niets fout gaan of het was niets . Dus veel viel er niet te feesten , af en toe naar de bioscoop alleen (want met gezelschap dat konden we niet betalen ) , en met de zondag gaan dansen . Maar om 10u terug aan boord of er zat een vlieg in de soep ! Maar goed , het was een gezellig tijd en we maakten er het beste van . Soms vaarde ik mee als hulp met onze bunkerboot , daar zat dan wat drinkgeld aan vast en boterkoeken , lekker he ! Dat gaf weer wat meer speelruimte en zo verlaten we de boterkoekentijd en gaan weer een stapje verder , zo belanden we in de mobilisatie van 1938 . Alle reservisten werden opgeroepen en alles viel zowat stil , ook in de binnenvaart , maar de tijd stond niet stil .  

27-12-2012 om 22:24 geschreven door

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
>> Reageer (0)
13-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Op 2 juli 1922 werd uit een schippersgezin een jongetje geboren . Ik was er natuurlijk wel bij , bij dit gebeuren  ,maar weet er verder niets over te vertellen ... Mijn ouders waren varende met een binnenschip ( een pleit ) . Later werd dit één Moerbeeks aakje . In 1926 overleed mijn vader , mijn moeder stond er van dan af alleen voor met 3 kinderen . En het leven moest verder . Van deze tijd weet ik niet zoveel te vertellen , mijn moeder was verplicht hulp te zoeken en een knecht aan te werven om verder te kunnen varen , om haar kroost te kunnen voeden . En van het één kwam het ander en de knecht werd mijn stiefvader ... Na enkele jaren brak de schooltijd aan en werd ik in een internaat geplaatst bij de paters in Brugge . In dit internaat heb ik m'n eerste communie en plechtige communie gedaan , na enkele  jaren werd ik overgeplaatst naar een internaat voor schipperskinderen in Laken ( Brussel ) . In dit internaat was geen onderwijs en we wandelde dus iedere morgend naar de gemeenteschool van Laken . Daar heb ik 3 jaar m'n broek versleten en aangezien mijn ouders mij niet steeds konden komen halen in het verlof , bracht ik het verlof door met de bestuurder van het internaat en zijn gezin . Toen werd het tijd om de school te verlaten , dit was rond m'n 12 de .

13-11-2012 om 00:00 geschreven door bandietje1974

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)


Archief per week
  • 09/03-15/03 2015
  • 05/05-11/05 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 12/11-18/11 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Inhoud blog

  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Zoeken in blog



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!