A 07 Vaderschapsverlof bij wijziging van werkgever
De werkgever neemt een nieuwe werknemer in dienst die pas papa geworden is. Moet de werkgever deze werknemer nog vaderschapsverlof toekennen en zo ja, hoeveel?De geboorte van een kind geeft de vader recht op 10 dagen vaderschapsverlof. Die mag hij naar keuze opnemen binnen een periode van 30 dagen, vanaf de dag van de bevalling. De eerste drie dagen vaderschapsverlof zijn ten laste van de werkgever. De werknemer ontvangt voor die dagen zijn gewone loon. Voor de overige zeven dagen heeft hij recht op een uitkering van het ziekenfonds.Twee situaties kunnen zich voordoen als een kersverse papa van werkgever wijzigt".Op het moment van wijziging van werkgever is nog geen vaderschapsverlof opgenomenAan de opname van vaderschapsverlof is geen anciënniteitsvereiste gekoppeld. De enige voorwaarde is dat het vaderschapsverlof wordt opgenomen binnen de 30 dagen, te tellen vanaf de dag van de bevalling. Bijgevolg kan de werknemer zijn 10 dagen vaderschapsverlof nog opnemen, op voorwaarde natuurlijk dat de periode van 30 dagen nog niet verstreken is.Voorbeeld.Kindje wordt geboren op 18 januari 2007. De vader heeft recht op 10 dagen vaderschapsverlof, op te nemen ten laatste op 16 februari. De vader is tot 31 januari tewerkgesteld bij werkgever A en heeft nog geen vaderschapsverlof genomen. * De werknemer komt in dienst bij werkgever B op 1 februari: hij kan de 10 dagen nog volledig opnemen. * De werknemer komt in dienst bij werkgever B op 15 februari: hij kan nog 2 dagen opnemen.Op het moment van wijziging van werkgever is wel al vaderschapsverlof opgenomen bij de vorige werkgeverHet vaderschapsverlof moet bekeken worden per kind en niet per werkgever. Bij wijziging van werkgever moet de nieuwe werkgever dus niet opnieuw 10 dagen vaderschapsverlof toestaan. Enkel een eventueel openstaand saldo kan opgenomen worden.Voorbeeld.Kindje wordt geboren op 18 januari 2007. De vader heeft recht op 10 dagen vaderschapsverlof, op te nemen ten laatste op 16 februari. De vader is tot 31 januari tewerkgesteld bij werkgever A en heeft bij uitdiensttreding al 5 dagen vaderschapsverlof opgenomen. * De werknemer komt in dienst bij werkgever B op 1 februari: hij kan nog 5 dagen opnemen. * De werknemer komt in dienst bij werkgever B op 15 februari: hij kan nog 2 dagen opnemen.
A 17 Mag een werkgever de e-mails van zijn personeel controleren?
Collectieve arbeidsovereenkomst nr. 81 van de Nationale Arbeidsraad tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de werknemers ten opzichte van de controle op de elektronische onlinecommunicatiegegevens reglementeert de controle door de werkgever op het gebruik van Internet en e-mail door zijn personeel. In welke gevallen mag de werkgever het gebruik van Internet en e-mail van zijn personeel controleren? Deze controle is in vier gevallen toegestaan: * om ongeoorloofde of lasterlijke feiten, feiten die strijdig zijn met de goede zeden zoals het raadplegen van xenofobe, pornografische of pedofiele websites, te voorkomen; * om de commerciële belangen van de onderneming te beschermen (bijvoorbeeld wanneer een werknemer vertrouwelijke gegevens of beroepsgeheimen per e-mail aan onbevoegde derden overmaakt); * om te waken over de goede technische werking van de IT-netwerksystemen van de onderneming ( bijvoorbeeld wanneer een inkomende mail een virus of een volumineus bestand bevat dat het netwerk van de onderneming overbelast); * om gebruik van Internet en e-mail te vermijden dat niet overeenstemt met de regels die door de onderneming werden bepaald (Internet policy), zoals overmatig gebruik tijdens de werkuren. Wat moet de werkgever doen die het gebruik van Internet en e-mail van zijn werknemers wil controleren? Alvorens een controleprocedure in te stellen, moet de werkgever de ondernemingsraad of, bij ontstentenis ervan, het comité voor preventie en bescherming op het werk of, bij ontstentenis ervan, de vakbondsafvaardiging, of indien deze ook niet aanwezig is, de werknemers, informeren over de modaliteiten van de controle die hij in zijn onderneming wil instellen. Iedere werknemer moet ook geïnformeerd worden over de gebruikslimieten van Internet en e-mail, alsook over de controlemodaliteiten en de toepasbare sancties. Hoe de controle van de telecommunicatie van zijn werknemers uitvoeren? Vooreerst de globale gegevens van de onderneming verzamelen. De werkgever mag de werknemers die voor ieder Internet- of e-mailgebruik verantwoordelijk zijn, niet systematisch identificeren. In een eerste periode moet hij zich beperken tot het verzamelen van de globale gegevens van de onderneming. De verzameling kan betrekking hebben op het aantal en het volume van de uitgewisselde mails, de duur van de Internetverbinding van iedere werkpost en de lijst van de websites die door het personeel geraadpleegd werden, maar zonder een verband te kunnen leggen met een welbepaalde werknemer.Vervolgens de werknemer(s) identificeren die voor de betwiste Internetraadplegingen of e-mails verantwoordelijk zijnWanneer de werkgever een anomalie vaststelt bij de periodieke raadpleging van de globale gegevens die in de onderneming verzameld werden, kan hij, vertrekkend van deze globale gegevens, overgaan tot directe identificatie van de werknemers die voor deze anomalie verantwoordelijk zijn wanneer het doel van de controle erin bestaat: * ongeoorloofde of lasterlijke feiten, feiten die strijdig zijn met de goede zeden te voorkomen, * de economische belangen van de onderneming te beschermen, * of de veiligheid van de IT-systemen te verzekeren.De geïdentificeerde werknemer heeft het recht een individuele klacht in te dienen waarbij hij op zijn aanvraag bijgestaan kan worden door een vakbondsafgevaardigde.Wanneer de werkgever de bedoeling heeft te controleren of de regels van de onderneming inzake Internet- en e-mailgebruik worden nageleefd, moet hij een procedure van indirecte identificatie volgen.Hij moet zijn personeel ervan in kennis stellen dat er onregelmatigheden werden vastgesteld bij het gebruik van de telecommunicatie en dat, in geval van herhaling, overgegaan zal worden tot identificatie van de verantwoordelijke werknemers. De werkgever moet ook de regels en limieten inzake het gebruik van Internet en e-mail herinneren.In geval van herhaling mag de werkgever de verantwoordelijke werknemers identificeren en moet hij hen uitnodigen voor een persoonlijk gesprek. Het doel van dit gesprek is de werknemer de mogelijkheid te geven zijn gebruik van de elektronische onlinecommunicatiemiddelen nader te verklaren. De werknemer kan, indien hij dit wenst, bijgestaan worden door een vakbondsafgevaardigde. Het gesprek moet plaatshebben vóór iedere beslissing of evaluatie die de werknemer individueel kan treffen. In geval van schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst om welke reden dan ook (jaarlijkse vakantie, ziekte, enz.) is dit gesprek vóór iedere beslissing of evaluatie niet vereist.In welke gevallen mag de werkgever de inhoud van de mails controleren?Wanneer de mail een beroepsmatig karakter heeft dat door de werknemer niet in twijfel wordt getrokken, mag de werkgever zonder enige formaliteit kennis kunnen nemen van de inhoud. De goede werking van de onderneming moet gewaarborgd blijven.De zaken liggen anders voor mails met privé-karakter. Enkel de gegevens van de persoonlijke mails (identiteit van de betrokkenen, omvang van het bericht en zijn bijlagen) mogen geïndividualiseerd worden. De inhoud van de persoonlijke mails mag nooit gecontroleerd worden door de werkgever, behalve in volgende gevallen: * wanneer alle personen die bij de communicatie betrokken zijn (en zeker de werknemer) vooraf hun toestemming verlenen, * wanneer de kennisname van de inhoud als enig doel heeft de goede werking van het netwerk te verzekeren¸ (virussen, te omvangrijke bestanden), * wanneer men zich in een noodtoestand bevindt, namelijk een crisissituatie waarbij niet kennis nemen van de inhoud gevolgen heeft die nefaster zijn dan de inbreuk op het verbod de inhoud van de mails te raadplegen. Deze noodtoestand kan door de werkgever ingeroepen worden wanneer de werknemer zich schuldig maakt aan een bijzonder ernstige inbreuk ( zoals het ontvangen of verzenden van pedofiele afbeeldingen of het onthullen van fabrieksgeheimen).
B 36 Vakbond mag extreem-rechtse leden weigeren Een vakbond mag een lid uitsluiten met een ideeëngoed dat fundamenteel in strijd is met het zijne. Dat besliste het Europees Hof voor de Mensenrechten dinsdag in een zaak over een uitgesloten lid van de Britse BNP, zo bericht De Tijd zaterdag. De zaak waarover het Hof zich moest uitspreken vertoont grote gelijkenis met de rechtszaken die het Vlaams Belang aangespannen heeft tegen het ACV en de ABVV omdat die leden van het Vlaams Belang uitsluiten, aldus De Tijd.In april 2002 deed de Britse vakbond Aslef hetzelfde met een lid dat kort daarvoor bij de gemeenteraadsverkiezingen in Bexley kandidaat geweest was voor de extreemrechtse en xenofobe British National Party (BNP). Het BNP-lid trok naar de Britse arbeidsrechtbank en kreeg daar gelijk. De vakbond werd verplicht hem te re-integreren op basis van een wet uit 1992 die bonden verbiedt leden uit te sluiten omwille van het lidmaatschap van een politieke partij. De Aslef trok op zijn beurt naar Straatsburg
Vanaf 1 september 2006 wordt de periode van het moederschapsverlof voor werkneemsters die arbeidsongeschikt zijn geweest tijdens de periode van het prenataal verlof onder bepaalde voorwaarden verlengd.
Meer concreet wordt de periode van het postnataal verlof, wanneer de werkneemster hierom verzoekt, met één week verlengd wanneer de werkneemster gedurende de volledige periode vanaf de zesde week voorafgaand aan de werkelijke dag van de bevalling of de achtste week wanneer de geboorte van een meerling wordt verwacht, ongeschikt was om te werken wegens ziekte of ongeval.
Deze wijziging is opgenomen in de wet van 20 juli 2006 houdende diverse bepalingen (verschenen in het Belgisch Staatsblad van 28 juli 2006).
Een koninklijk besluit met nieuwe verplichtingen over het onthaal en de begeleiding van werknemers is verschenen in het Belgisch Staatsblad van 10 mei 2007. Het KB legt de organisatie van het onthaal van nieuwe werknemers én het peterschap van een ervaren werknemer op. Daarnaast stelt het KB ook dat de verplichting om nieuwe werknemers te informeren vastgelegd moet worden in een geschreven document.
Op 10 juni verkiezen de Belgen hun vertegenwoordigers in het Parlement. Deze verkiezingen bepalen uiteraard welke regering er zal gevormd worden. Die regering zal politieke en budgettaire keuzes moeten maken die bepalend zullen zijn voor de toekomst, een toekomst die zich moeilijk aankondigt. De federale Staat dreigt in geldnood te komen. En dat alles in een context van liberale globalisering, waarop de Europese Unie tot dusver het verwachte sociale alternatief niet bood, maar integendeel bijdroeg tot nog meer concurrentie, meer liberalisering en deregulering.
Het ABVV kon tijdens de interprofessionele onderhandelingen een verhoging van het minimum maandloon afdwingen en dit per 1 april 2007, met 25 euro.
De minimumbedragen worden op 1 april:
volwassene 21 jaar: 1.283,91 euro bruto
volwassene 21 jaar, met 6 maanden anciënniteit: 1.318,61 euro bruto
volwassene 22 jaar, met 12 maanden anciënniteit: 1.334,03 euro bruto
de minimumbedragen voor de jongeren gaan ook omhoog, volgens leeftijd: 20 jaar: 94% van het nieuwe GMMM (gewaarborgd minimum maandloon); 19 jaar: 88%; 18 jaar: 82%.
Het ABVV slaagde er ook in de werkbonus (= vermindering van persoonlijke bijdragen) te doen aanpassen vanaf 1 april.
De werkbonus wordt dan verhoogd met 3 euro en aangepast aan de nieuwe hogere bedragen.
Het bedrag van de werkbonus wordt vanaf 1 april als volgt berekend:
BEDIENDEN
Bruto maandloon
Werkbonus
< 1283,91 euro
143 euro
1283,91 tot 2076,63
143 (0,1804 x (bruto maandloon 1283,91))
> 2076,63
0
ARBEIDERS
Bruto maandloon
Werkbonus
< 1283,91 euro
154,44 euro
1283,91 tot 2076,63
154,44 (0,1948 x (bruto maandloon 1283,91))
> 2076,63
0
De werkbonus voor arbeiders is iets hoger dan voor bedienden, om te compenseren dat zij tijdens hun vakantiedagen geen loon ontvangen, en dan niet van de werkbonus genieten.
Vanaf 1 april zal de ABVV berekeningsmodule voor de werkbonus op onze webstek www.werkbonus.be aangepast zijn, zodat iedereen zelf kan berekenen op hoeveel nettoloon hij of zij recht heeft.
"Eén miljoen gepensioneerden krijgen vandaag, 2april, een toemaatje van 35 of 50euro van minister van Pensioenen Bruno Tobback (SP.A). Het gaat om de welvaartsbonus, een aanpassing van de pensioenen aan de gestegen welvaart. Dat men decennialang dergelijke aanpassingen niet deed, is een van de redenen waarom de pensioenen hier zo laag zijn.Niet iedereen krijgt de bonus: enkel werknemers en zelfstandigen die ofwel een minimumpensioen hebben, ofwel al langer dan 15 jaar met pensioen zijn. Andere werknemers en zelfstandigen komen later aan bod. De ambtenaren niet: die hebben al een welvaartskoppeling, de ,,perequatie''. Wie 10 tot 19 jaar gewerkt heeft, krijgt 35euro (veel vrouwen met onvolledige loopbaan); wie langer dan 20 jaar gewerkt heeft, krijgt 50euro. Vakbonden en werkgevers hadden liever een procentuele stijging. De minister koos 35 en 50 euro omdat de mensen dat beter onthouden. Bron: DS 02/04/07
ABVV-jongeren is niet onder de indruk van de zoveelste "noodkreet" van de horeca-uitbaters aan de kust, zoals gisteren geformuleerd door UNIZO. De specifieke problemen in één sector kunnen en mogen niet leiden tot algemene en ondoordachte wijzigingen in de regelgeving met nefaste gevolgen voor de jongeren zelf. De discussie laait al jaren op, en illustreert alleen maar de flexibiliteitshonger van de bedrijfswereld. Volgens UNIZO willen de werkgevers rechtszekerheid als het jobstudenten betreft. ABVV-jongeren willen vooral rechtszekerheid voor de jongeren zelf, wanneer die als jobstudent ingeschakeld worden in de horeca.
Het tekort aan personeel in de horeca aan de kust dient aangepakt te worden in de sector zelf. Er zijn immers jobstudenten genoeg, alleen kiezen ze vandaag liever voor financiële zekerheid en goede loon- en arbeidsvoorwaarden. De ABVV-jongeren wensen geen nieuwe wetswijzigingen meer aan de regelgeving voor jobstudenten. Pas na een grondige evaluatie van de vorige ondoordachte wetswijzigingen zullen eventuele nieuwe aanpassingen voor de ABVV-jongeren kunnen op tafel gelegd worden. Dit werd binnen de regering en met de sociale partners zo afgesproken.
Verder vragen we de pers om géén concrete cijfers met betrekking tot het toegelaten aantal te werken uren of dagen en de toepassing van de fiscale en RSZ-wetgeving meer te vernoemen in persartikelen, vermits de chaos en de onduidelijkheid hierover bij de jobstudenten zelf nog steeds niet opgehelderd is. M.a.w. gelieve de geldende regels te publiceren en niet te verwijzen naar wat UNIZO of anderen verhopen.
Meer info mbt "ondoordachte wijzigingen in jobstudentenstatuut": www.abvvjongeren.be -> persberichten Meer info over de geldende regels: www.abvvjongeren.be -> je recthen en plichten als jobstudent
Verloning van ploegenarbeid bij overgang naar de zomertijd zaterdag 24 maart 2007 HDP schrijft: "In de nacht van zaterdag 24 maart op zondag 25 maart 2007 schakelen we over op de zomertijd. Om twee uur s nachts zetten we de klok een uurtje vooruit en wordt het dus drie uur. Wat met personen die die nacht actief zijn in de nachtploeg? In de mate van het mogelijke zal de werkgever er voor zorgen dat deze arbeiders ook bij de overgang naar de wintertijd (27 op 28 oktober 2007) actief zijn in de nachtploeg. Zij zullen in dergelijk geval nu 7 uur en bij de overgang naar de wintertijd 9 uur presteren en zullen voor beide nachten het loon van 8 uren ontvangen. Personen echter die nu bij de overgang naar de zomertijd actief zijn in de nachtploeg maar dit om een of andere reden niet zullen zijn bij de overgang naar de wintertijd hebben recht op het loon van 8 uren alhoewel ze maar 7 uren presteren."