De mailgroep digitale fotografie van Sennet geeft gratis internet lessen digitale fotografie voor wie wil.
Wil je geen mails ontvangen, zet je dan op vakantiestop en volg de verrichtigen via Postvak IN, doe je dat niet, dan moet je rekening houden met 50 - 80 mails in je box per dag. De docenten zijn allen amateurfotografen en verrichten de beoordelingen in hun (soms schaarse) vrije tijd. * Je begint met één foto in te zenden voor Betere Compositie en wanneer de docent vindt, dat je voldoende kennis hebt, dan pas mag je door naar een volgende groep. Privé inzendingen worden niet in behandeling genomen. * Je geeft zelf het startschot tot het volgen van de lessenreeks door inzending van 1 foto via de groep met in de onderwerpregel de woorden: betere compositie Je stuurt pas weer een foto in als je eerdere inzending besproken is. Er mogen géén randen rond je foto geplaatst worden. De foto moet aan de algemene richtlijnen van de groep voldoen, dat is maximaal 900 pixels aan de hoogste zijde bij portretformaat en 1200 bij landschapformaat tegen maximaal 500 kb groot(zwaar). Download en installeer een fotoverkleinprogramma op je pc, bijvoorbeeld BDSizer. *
De technische instellingen van je toestel, kleurzweem e.d. ga ik hier bewust niet op in. Je bent een beginnend hobby-fotograaf, ik adviseer je: Lees je handleiding voor nadere info, pak je toestel er bij en oefen dat wat je leest, dan kom je het verste om je toestel te leren kennen en foto's te maken zonder op automaat te gaan. Leen of koop een duidelijk boek voor beginners, zoek op www.google.be met trefwoorden.
Betere compositie
Hoe maak ik boeiende foto's?
13-06-2008
Drumtje met tuinvazen
Het camerastandpunt welke je hier inneemt is volgens mij niet het goede standpunt. Vogelperspectief, zo noemt men het, is nu niet de gepaste manier om deze foto aantrekkelijk te maken.
Ook zitten de onderwerpen (tuinurnen) niet op een sterke/lijn in je foto. De boomstronk (gedeelte ervan) staat in feite niks op deze prent te doen.
Sorry maar deze foto kan mij niet verbazen.
Voor je volgende foto zou ik graag willen vragen of je een klein beetje uitleg meegeeft van de manier waarop jij het beeld ziet welke je gemaakt hebt. Waarom je een bepaald camerastandpunt ingenomen hebt. Kortom hoe en waarom je de foto zus of zo gemaakt hebt.
Voor jou ook, neem een foto van een standbeeld, plaats dit mooi scherp op een sterk punt in je foto (een beetje uitleg erbij doen dat ik je zienswijze kan volgen).
Op gebied van compositie kan ik weinig of niets afkeuren aan deze foto. De wandelaar op het voorplan op zijn sterk punt volgt de weg in diagonaal naar de andere wandelaars die ook op hun sterk punt in de foto plaatsnemen. Goed dus.
Wel vind ik dat de foto in zijn geheel nogal rommelig overkomt. Er staat een veelvoud van informatie in het beeld zodat onze ogen nergens blijven bij hangen. Hierdoor zou ik deze foto, om aan de muur te hangen, toch niet kiezen. Hij past wel in het album van de doelgroep wandelaars.
Als volgende opdracht voor u in deze lessenreeks gaan we ook eens een vast onderwerp fotograferen en deze plaatsen op een sterk punt/sterke lijn in de foto. Dit om na te gaan of je de juiste manier van scherpstelling beet hebt.
Hou ook je instellingen van je toestel in de gaten (handmatige witbalans?).
Je levert hier een simpele (in fotojargon, less is more, dus hoe minder hoe beter) maar erg mooie foto af. Nange Nelle mooi op de plaats waar ze moet staan, niet alleen in Oostende maar ook in jouw foto. Prachtig.
Muggenziften mag? Ze staat een ietsje scheef.
Nu iets persoonlijk van mij, ik zou oftewel een ietsje gecropt hebben onderaan, zodat het blauwe stukje juist wegvalt, oftewel weggecloond. Ik weet wel het is zo dus waarom wijzigen? Persoonlijke smaak!
In elk geval proficiat met deze inzending, van mij mag je door naar de volgende lessenreeks.
Wat staat hier mooi op de linkse sterke lijn in de foto? De boomstam! Ik geloof nooit dat die boomstam je onderwerp is. Wel het nestkastje en meer bepaald het vogeltje..
Ik weet nu ook wel dat die prachtige beestjes heel vlug zijn en dus moet de fotograaf nog vlugger reageren. Compositie maken is om deze reden niet zo evident. Wat doen we dan? Uitsnijden natuurlijk en wel zodanig dat je vogeltje wel op een sterke lijn/punt komt te staan.
Kijk maar even op de bijgaande met de lijnenrasters op.
Het houten mannetje zit mooi op zijn stoeltje en op de goede plaats in de foto.
Persoonlijk zou ik meer achteruit en nog meer door de knieën gegaan zijn om ook zijn zitje er volledig op te krijgen.
Uit je exifs blijkt ISO 400. Bij s 1/550, kan de ISO toch naar beneden?
Hou de instellingen van je toestel in de gaten. Wijzig naar noodzaak, maar vergeet je wijzigingen niet als je volgende maal in andere omstandigheden moet fotograferen!!
Even iets welke niks met compositie te maken heeft maar wel met de volledige foto.
Je ziet hier goed het omgekeerde effect van een donkere plaats. Het donkergroen gebladerte achter je onderwerp weerkaatst weinig licht. Je toestel zet het diafragma automatisch verder open en zo krijg je overbelichte delen in je onderwerp (lees even de uitleg van Roelfi na in een van zijn vorige mails naar de groep toe).
Allée vooruit, hop naar de volgende oefening, ik kijk uit naar je inzending.
Je hebt geprobeerd van twee onderwerpen elk op zijn eigen sterk punt te plaatsen. Eentje links en eentje rechts. Gedeeltelijk gelukt zou ik zeggen. Toch zou dit nog beter kunnen denk ik.
Wat heel erg stoort in de foto zijn de heldere vlekken van de bestrating die je ziet door de kale plekken in de begroeiing. Heldere vlakken trekken de aandacht.
Even proberen door een ander camerastandpunt in te nemen of je die veel minder of helemaal niet meer in beeld krijgt.
Deze foto is volledig gemaakt volgens de juiste compositieregels. Het monument op de rechtse sterke lijn. Dus hierover heb ik geen opmerkingen alleen dat het goed is.
Ook jouw exifs heb ik even nagekeken. Wat valt me op? Je fotografeert hier in de modus voor landschappen. Waarom als ik vragen mag? Of wou je alles scherp in beeld brengen? Voorgrond en achtergrond?
Wat doet het landschapsprogje van je camera? Het zoekt het kleinst mogelijke diafragma om de grootst mogelijke scherptediepte te krijgen.
Wat doet het portretprogje van je camera? Het zoekt het grootst mogelijke diafragma om de kleinste scherptediepte te krijgen.
Wil je voor je volgende inzending nu eens een onderwerp fotograferen zodanig dat de achtergrond onscherp in beeld komt en je onderwerp heel scherp. perman
Een mooie poging. Je standbeeld staat goed op de linkse sterke lijn. Goed zo.
Eigenlijk vraagt deze foto voor een kleine dieptescherpte, zodat de achtergrond onscherp wordt.
Een opmerking die je heel veel van mij hoort is zet alles recht in beeld. Ondanks de regen en de bijhorende gladheid blijft de buste gelukkig nog op zijn sokkel staat.
Je eerste inzending? Hartelijk welkom bij de lessenreeks voor compositie.
Over je foto. Het zwarte gedeelte (onderste deel van een sokkel??) trekt de aandacht en stoort enorm tussen de bloemenpracht.
Ik wil je vragen van op de website van de mailgroep http://fotografiegroep.seniorennet.be/ eens gaan te snuisteren naar de tips en raadgevingen die er staan over compositie.
Kijk ook even op dit blog. Lees en kijk aandachtig alle ingezonden en besproken werken, ook hieruit zal je heel veel opsteken.
Hou rekening met de sterke lijnen en punten in een foto.
Hiermee kom je goed in de buurt van de juiste compositie. Het brugje zou normaal gezien nog een ietsje meer naar rechts in de foto moeten opschuiven hebben maar het staat ongeveer waar het zou moeten staan.
Toch zou ik je willen vragen om ook eens een klein beetje diagonaal in je foto te krijgen. Je onderwerp staat nu zowat frontaal in je beeld.
Ook nog goed nagaan of je onderwerp wel recht in je foto staat. Eventueel je foto rechtzetten.
Ik wil je toch wel even herinneren aan je vorige inzending/bespreking van 25/04 waarbij gevraagd werd om geen landschapsfoto in te sturen als volgende oefening en deze mogen we toch wel in die categorie rangschikken. Het was je misschien ontgaan? Volgende inzending dan een andere foto? Eentje van een vast onderwerp (standbeeld of iets dergelijks) om na te gaan of je de techniek van het scherpstellen en compositie kiezen beet hebt.
Een mooie, heel scherpe foto. Het onderwerp goed op de juiste plaats in je compositie. Goed met diagonalen gewerkt. Misschien een ietsje meer door de knieen gaan om zodoende meer diepte in de foto te krijgen. Maar dan komt misschien de klaproos niet echt mooi meer in beeld.
Mag ik even muggenziften? De twee rode vlekjes op de bank zou ik weggecloond hebben.
Kan ik van U nog een mooie krijgen in deze lessenreeks?
Je bent er bijna. Voor het ogenblik staat de sokkel van je beeld op een sterk punt. Maar het beeld zelf, wat je echte onderwerp is staat in het midden van de foto. Dit komt natuurlijk deels door de vorm van de sokkel. Onderaan ligt de bestrating teveel in je foto. Nog meer en dichter bij je onderwerp gaan of, zoals ik in bijlage gedaan heb uitsnijden.
Je was blijkbaar in een heel mooie omgeving toen je deze foto nam.
Maar blijkbaar liet de inspiratie voor de compositieregels je in de steek.
Even een analyse. Je onderwerp: het standbeeld op de bank.
Dit onderwerp staat zo centraal als wat. Onderaan zijn de poten van de bank en de voeten van mijnheer weggesneden. Verschillende zaken (lamp, plaat) staan de aandacht weg te trekken.
Ook hier bij jou: kruip op je onderwerp, laat dit de hoofdbrok zijn in het geheel. Neem eens een ander camerastandpunt. Hier kon je gemakkelijk door op te schuiven naar links (jijzelf met je camera) de bank met die mijnheer in diagonaal op de plaat gezet hebben. Dit had een heel ander gezicht gegeven. Stap eens af van die frontale fotografie. Ook, coupeer toch je onderwerp niet. Laat alles in zijn geheel. De ontwerper/kunstenaar heeft het gemaakt met voeten en al dus zet het dan ook zo op de foto. Hou rekening met sterke punten en lijnen!!!!!
Ook de instellingen van de camera doen me de wenkbrauwen fronsen. Bij deze lichtomstandigheden ISO 400?? Dit kan enkel maar de ruis in beeld ten goede komen!! Over je diafragmagetal wil ik niet oordelen, aangezien ik niet weet wat je exacte bedoeling was, enkel het onderwerp scherp of zo veel mogelijk scherp.
Ikzelf zou voor het eerste gegaan zijn, dus weinig dieptescherpte zodoende mijn diafragma groter gemaakt en mijn sluitersnelheid veel kleiner.
Graag een volgende inzending maar dan beter dan deze.
Een landschapsfoto waarbij de horizon goed op de onderste sterke lijn werd gelegd. Een ietsje meer naar links met de camera had de bocht in de rivier meer naar het rechtse sterke punt gebracht.
Toch wel opletten op je camera instellingen.
Sluiter: 1/500diafragma: 5,6 ISO: 200Flits: is afgegaan.
Landschapsfotografie vraagt een zo klein mogelijk diafragma (groot getal) dus diafragma verkleinen en sluitersnelheid verlengen. Maar waarom die flits?
Ook opletten op je kleuren, helderheid en contrast. In bijgaande een voorbeeld.
Voor je volgende foto zou ik nu met jou eens willen afstappen van die landschappen.
Neem eens een foto van een vast onderwerp. Dat kan uit de tuin zijn (tuinornament), van de straat (standbeeld), in huis (vaas), het steekt niet wat.
Probeer dit heel scherp te krijgen en je compositie te maken.
Je hebt hier een soort van stilleven willen fotograferen. Aan de schop (roest) te zien zit er inderdaad niet veel leven in. Geen bloemetje, geen kleurtje om de boel wat op te vrolijken. Ook heb je uw onderwerp (stelen van borstel en schop) dwars door gezaagd. De schaduwen van (denk ik venstersdorpels) staan nietszeggend en teveel op je foto. Ze nemen veel ongewilde aandacht.
Je camerastandpunt is ook niet dat. Ga eens door de knieen. Probeer een diagonaal in je foto te brengen. Door diagonalen in je compo krijg je diepte in het beeld. Door vanuit de hoogte (vogelperspectief) dit in beeld te brengen, verklein je uw onderwerp en hak je automatisch dingen stuk..
Het is niet omdat je ogen iets denken te zien dat fotografeerbaar is, dat je het ook nog mooi op foto kunt zetten.
Het moeilijkste voor een fotograaf is te kijken met zijn ogen, maar door de lens!!
Daarom wordt zoveel en dikwijls gezegd:loop rond je onderwerp, bekijk het vanuit alle standpunten en als het effe kan meer dan eens. Neem verschillende fotos, vanuit verschillende hoeken en kanten. Neem je tijd. Vergelijk daarna je opnames heel kritisch en kies dan uit. Indien nodig, kieper alles in de vuilbak en herbegin. Pas wanneer je op die manier werkt leer je iets.
Je gebruikt ook je creatief programma voor diepte in het veld. Dit programma dient om landschappen te fotograferen. In deze situatie moet je creatief programma portret gebruiken om een relatief onscherpe achtergrond te krijgen.
Ook wil ik je nog eens vragen om het blog van betere fotografie eens uit te pluizen. Zo ook de documentatie die op de web-site van de mailgroep staat. Hieruit zal je heel veel kunnen opsteken.
Het zal wel niet de bedoeling zijn dat je de foto in deze stand wil laten bewonderen.
Dus eerste werk de foto draaien.
Misschien even verduidelijken dat er regels zijn in de compositie van een foto. Je foto wordt verdeeld zowel horizontaal als vertikaal in drie gelijke delen. De sterke lijnen. De snijpunten hiervan zijn de sterke punten.
Je onderwerp wordt zodanig in je foto geplaatst dat het op een van die sterke punten en/of sterke lijnen komt. Hier het meisje op de rechtse sterke lijn, haar gezichtje op het rechts bovenste sterk punt.
Lees eens goed alle beschikbare literatuur en werken die op de site van de mailgroep staan. Kijk eens naar de besprekingen van anderen. Je zal uit deze al heel veel kunnen leren.
Ook zit je met een verkeerde scherpstelling. Het scherpste in deze foto zijn de knieen van het meisje, terwijl dat haar ogen zouden moeten zijn.
Ook maak je het jezelf en je toestel al niet gemakkelijk door in tegenlicht te gaan portretteren.
Voor je volgende inzending gaan we eens beginnen bij het begin.
Neem eens een foto van een vaststaand onderwerp (monument, standbeeld .). Je stelt hierop scherp (sluiterknop half indrukken en ingedrukt houden), compositie maken (je toestel zodanig draaientot je onderwerp op een sterk punt/sterke lijn komt te staan) en dan pas de sluiterknop volledig indrukken.
Een mooie foto, de horizon (oever) mooi op de onderste sterke lijn. Misschien kon je met je camera een beetje meer uitgezwenkt hebben naar links, zodat de bocht in de rivier meer naar rechts in de foto kwam (meer naar het rechtse sterke punt).
In bijgaande foto heb ik een rooster gelegd welke je foto verdeeld volgens de sterke lijnen.
Kijk nu eens na waar de brug (die hier als aandachtstrekker zou moeten fungeren) staat.
Juist, knal in het midden van je foto.
Om werkelijk een aandachtstrekker te zijn en als onderwerp te fungeren in je foto moet deze geplaatst worden op een van de vier snijpunten, de sterke punten.
Ook bij deze zou ik zeggen van dichter op je onderwerp te gaan staan. Je hoeft niet in het water hoor, maar inzoomen biedt een oplossing. Waardoor het groene hek links in de foto ook zou wegvallen.
Oefen op het scherpstellen en daarna compositie maken. Wat ik wil zeggen, stel scherp op je onderwerp (sluiterknopje half indrukken en half ingedrukt houden) De camera verdraaien in de richting welke nodig is om je compositie samen te stellen en dan pas je sluiterknop volledig doordrukken.
Een heel mooie foto, goede compositie. De toren mooi op zijn eigen sterke lijn. De diagonaal van de muur vertrekkende uit de benedenhoek geeft een dieptebeeld. Kortom mooi.
Jos, ik denk dat het ook voor jou tijd wordt dat ik je loslaat en in een ander klasje later verder evolueren. Bij Vonny zul je leren ritme en structuur in je fotos te krijgen.
Hou altijd de compositie goed in de gaten. Deze regels blijven immers steeds van toepassing. k Wens je nog veel fotoplezier.