Een goed boek moet ons niets geven,doch iets afnemen : één van onze zekerheden .
De dood kan men zich niet indenken omdat hij afwezigheid van gedachte is. Dus komen we er niet onderuit te leven of we eeuwig waren
.
Elisabeth George
Zoals de akker bedorven wordt door onkruid zo de mens door zijn begeerten.
JUST LOOKING
Met mensen die nooit denken , is het moeilijk méédenken..
Stel dat de avond niet zou vallen en dat het moeizame gedoe dat wij bedrijven met ons allen zou doorgaan tot oneindig toe
A fine is a tax for doing wrong A tax is a fine for doing well
Ik was een kind Ik kreeg een horloge Maar ik kon niet klokkijken Ik was een man Ik keek op mijn horloge En ik zag dat ik voort moest maken Ik was een vrouw Ik keek op mijn horloge En ik zag dat ik achter liep Ik was oud Ik keek op mijn horloge En ik zag dat het stilstond Ik was god ik wist al lang hoe laat het was
Liefde is soms als dag en nacht, voor altijd samen, altijd gescheiden.
Sue Grafton
'Deze plaats is bezet' zeggen we uitsluitend als er niemand op zit
Laat Amsterdam je noit verlokken Mijdt grote steden als de pokken Ik weet de lichtstroom trekt ons aan Ofschoon w'erin ten onder gaan Hoevelen zijn niet door dat leven Vernietigd, in het slijk gebleven 't Gevaar ligt oov'ral op de loer Nee jongenlief, blijf jij maar boer
Er staat een buizerd aan het mateloos verschiet. 'De vogel bidt', verklaren ons de biologen, Maar elke sukkel die omhoog kan blikken ziet Dat hier de goegemeente deerlijk wordt bedrogen.
Want bidden, heren, is dit ongetwijfeld niet: Onder het bidden sluit men altijd nog zijn ogen. Wat zulk een vogel doet is daarom hypocriet, En uw verhaaltjes acht ik weinig overwogen.
De doorn krijgt water omwille van de roos.
Wie zichzelf hartstochtelijk bemint, mag er zeker van zijn dat de liefde wederzijds is .
Net als een plant kan een kinderziel onmogelijk groeien zonder warmte ( Carl Jung )
"Geluk is het enige wat zich verdubbelt als men het deelt "
Enkele mooie streekbeelden
Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen.
Secundaire analfabeten noemt men mensen die hebben leren lezen , maar het nooit meer doen.
Wie van hoop leeft, zal nooit dik worden
A careless word may kindle strife. A cruel word may wreck a life. A timely word may level stress. A loving word may heal and bless.
"Het leven is een soep met vier troostende mergpijpen erin: de drank, de liefde, de tabak en de kunst."
"Een tong: een uiterst fatsoenlijk ding zolang hij niet van een vrouw is."
"Zoek niet de schuld, maar de oplossing, in jezelf."
EXCELLENCE can be obtained if you Care more than others think is wise Risk more than others think is safe Dream more than others think is practical Expect more than others think is possible .
.
Hij dacht. En vond een uitkomst evenmin, maar raakte bijster in het eigen hart. Want wie de ganse kluwen heeft ontward, die weifelt tussen einde en begin
Een kinderlied had me erheen bewogen; ik stond onder een al te schelle zon en zag hoe ik als kind was voorgelogen - geen mens danst op de brug van Avignon.
Je moet geen vraagteken zetten waar God een punt heeft geplaatst.
Wie iets wil doen, vindt een middel. Wie niets wil doen een excuus
LIEFDE KOST NIETS OM TE KRIJGEN MAAR IS ONBETAALBAAR ALS JE HET HEBT.
Salman Rushdie
"Elke deugd heeft onechte zusters, die de familie schande aandoen."
Vergiffenis is de geur die het viooltje afgeeft aan de hiel die het vertrapt heeft . ( Mark Twain)
"Dit jaar gaan we met het vliegtuig op vakantie en ik neem mijn kanarie mee. Ik hoop maar dat hij niet ziek wordt, want dat beest heeft nog nooit gevlogen."
Woorden zijn de kleuren van de gedachte. ( Hugo Claus )
Auteurs en hun boeken
korte beschrijvingen
08-05-2006
Een huis vol dromen van : BARBARA DELINSKY.
Oorspronkelijke titel : " Shades of Grace "-1995 Uitgeverij : Harper Troch Nederlandse uitgave : Uitgeverij De Kern
"Aangrijpende roman over de grenzen van liefde en plicht,verantwoordelijkheid en vertrouwen ... "
*** De beroemde journaliste Grace Dorian heeft een probleem dat zij met niemand durft te delen - zelfs niet met haar enige dochter Francine. Grace is af en toe zo vergeetachtig dat ze er bang van wordt. Haar werk lijdt eronder, maar koppig houdt Grace vol dat er niets met haar aan de hand is. " Grace Dorian staarde verbijsterd naar de kranten op haar bureau.Ze had geen idee hoe die daar terecht waren gekomen , geen idee waar ze voor dienden. Ze rommelde wat in de stapel, op zoek naar aanwijzingen. ( ...) Denk nà , riep ze inwendig , vechtend tegen de paniek ."
Tot ze zo maar door een rood licht rijdt en in het ziekenhuis belandt. Francine is diep geschokt wanneer ze hoort dat haar moeder de ziekte van Alzheimer heeft - Grace is pas 61. Samen besluiten ze Grace's toestand voor de buitenwereld geheim te houden. Francine zal het werk van haar moeder zolang overnemen. Zelf heeft Francine ook een dochter , de rebelse Sophie , die haar troost en steun misschien nog wel harder nodig heeft dan Grace. Zo raakt Francine gevangen tussen haar als maar groeiende verantwoordelijkheden. Van een eigen leven komt niet veel meer terecht , juist nu de jonge dokter Davis Marcoux , die haar moeder verzorgt ,interesse in haar toont. Vechtend tegen haar paniek vraagt Francine zich af hoe lang zij dit zware leven nog kan volhouden en hoe lang ze het geheim van Grace's ziekte nog zal kunnen bewaren ...
I was well into the writing of SHADES OF GRACE when it was disclosed that Ronald Reagan had Alzheimer's disease. I desperately wanted my publisher to use the Alzheimer's angle in promoting the book, but they declined, fearful that my audience would shy away. They were wrong. My readers rose to the occasion. I have received some of my most gratifying mail from readers of SHADES OF GRACE. "
Barbara Ruth Greenberg Delinsky - 1945 ook bekend als : Billie Douglass , Bonnie Drake.
-De New York Times bestselling -schrijfster is geboren en opgegroeid in de voorsteden van Boston. Op achtjarige leeftijd verloor ze reeds haar moeder , wat voor haar een schokkende gebeurtenis was. Nadat ze afstudeerde van Newton High School , behaalde ze een kandidatuur in psychiologie aan Tufts University en met de motivatie om een beter betaalde job te kunnen krijgen -( haar man was juist rechten beginnen studeren , en ze konden het geld goed gebruiken)- behaalde ze ook nog een M.A. in sociologie aan het Boston College. Hoewel ze van zichzelf wist dat ze behoorlijk kon schrijven is het bij haar nooit opgekomen die gave professioneel te gaan gebruiken. Tijdens haar graduaat-studies , werkte ze als onderzoekster aan de Massachusett Societeit voor preventie van Kindermishandeling ., en als fotografe en reporter voor de Belmont Herald. Haar tweeling was vier geworden als ze toevallig een intrigerend dagbladartikel vindt waarin drie vrouwelijke schrijfsters geprofileerd worden. Door interesse gaat ze zelf drie maanden opzoekings-en voorbereidingswerk doen en begint met het schrijven van haar eigen boek . Dit gebeurde in 1980. Sindsdien heeft ze meer dan vijfenzestig romans geschreven. Na een romantische intermezzo schakelt ze over op fictie ;met romans als For My Daughters ,Together Alone, en A Woman's Place. Barbara Delinsky schrijft over onderwerpen die vrouwen na aan het hart liggen. zoals ouderschap, huwelijk ,en vriendschap. Ze is één van de meest toonaangevende auteurs van eigentijdse vrouwenromans. Van haar boeken zijn wereldwijd meer dan 8 miljoen exemplaren verkocht. en ze zijn in vijfentwintig talen vertaald. Ze verschijnen regelmatig op de bestsellerslijsten van New York Times, Wall Street Journal, Washington Post, Publishers Weekly, en USA Today . Mevr. Delinsky heeft zelf borstkanker overwonnen en tracht nu een voorbeeld te zijn voor andere vrouwen die dit dilemma voor ogen zien.
In oktober 2001 verscheen haar eerste non-fiction publicatie : Uplift:Secrets from the Sisterhood of breast cancer survivors . Dit is een handboek, vol praktische tips en bemoedigende anekdotes die ze samenstelde met de hulp van 350 borstkankerpatiënten en hun families en vrienden. over het hele land. De donatie van de opbrengsten van haar schrijvershonorarium voor dit boek , maken het mogelijk dat aan Massachusetts General Hospital de eerste twee opleidingsjaren van een oncologist-chirurg betaald worden.
Ze huwde met een advokaat, heeft drie volwassen zonen, twee schoondochters en woont afwisselend in Boston en hun lake-house in New Hampshire.
Uitspraak van de schrijfster:
"What do I love most? Working with words. Words in a sentence are like pieces of a puzzle... There's nothing like the moment when, after working and reworking a sentence, everything falls into place, and you know that it's right."
Oorspronkelijke titel : " Millennium " - 1995 Nederlandse uitgave: Uitgeverij Contact.
'he makes history a smart art'. -The Times.
*** Deze kroniek vangt aan met The Tale of Gendji , het grote Japanse epos dat rond het jaar duizend werd geschreven.Het boek analyseert de vier belangrijkste wereldbeschavingen - de Chinese , de islamitische en die van het Latijnse en byzantijnse christendom ; alle zeer expansief. Sinds de stichting van de Verenigde Staten kan zelfs gesproken worden van een Atlantische suprematie , die drie eeuwen heeft standgehouden. In de twintigste eeuw komt deze machtsverhouding onder druk te staan. Het verlies van de koloniën , twee wereldoorlogen met desastreuze gevolgen , de ineenstorting van het Sovjetimperium en de opkomst van de islamitische wereld zijn daarvan frappante voorbeelden. Het zwaartepunt beweegt zich langzaam in de richting van de Stille Oceaan : China , Japan , Taiwan , Korea ,Hongkong ; dezelfde plek waar de beschaving van dit millennium een aanvang nam. In het laatste hoofdstuk vindt de synthese plaats van tien eeuwen geschiedenis ; vandaar werpt de auteur een blik in de toekomst. Millennium is een klassevoorbeeld van een nieuw soort geschiedschrijving. De auteur volgt geen conventionele patronen en kijkt meestal uit een ongewone hoek naar de belangrijke gebeurtenissen uit de geschiedenis. Hij gelooft dat de geschiedenis in werkelijkheid niet objectief beschreven kan worden en dat de historische waarheid afhangt van de hoek waaruit de geschiedschrijver die benadert. Verder neemt hij aan dat geschiedenis chaotisch verloopt en dat de ware oorzaak van het gebeuren niet altijd precies kan opgespoord en in detail beschreven worden. Hij beschouwt geschiedenis als scheppende kunst ,die best kan weergegeven worden door een gedisciplineerde verbeelding , met kennis en respect voor de bronnen. Het boek is dan ook een geraffineerd mengsel van gedetailleerde beschrijvingen en globaal overzicht , in een stijl die zo plastisch is dat de lezer -tegelijk in-en ousider - het verleden ervaart als ware het persoonlijk beleefd.
Always provocative and often startling... Thank God we can rely on the likes of Fernandez-Armesto to give history a breathtaking new spin." Roy Porter over Millennium.
Citaten :
"With my usual intellectual perversity, I thought it would be interesting to have a history of world written from an imaginary perspective. I am interested in shifting perspective. I do believe in objective historical reality. I do believe that the truth is out there and Im absolutely not a relativist or a postmodernist
"I defend people's right to deny the Holocaust and to utter lies so long as the rest of us remain aware that what they're saying is a lie."
Felipe Fernàndez-Armesto : 1950
De Britse historicus en auteur Felipe Fernàndez-Armesto schreef verscheidene populaire historische werken. Hij is professor in Global Environmental History at Queen Mary, University of London en lid van de faculteit van moderne geschiedenis van Oxford University., Hij maakt deel uit van het bestuurscomité van the University of Chicago Press's History of Cartography en van het bestuur van Studies in Overzeese Geschiedenis (Universiteit Leiden)en verzorgt gastcolleges in Europa en Amerika. Hij schreef o.a. de boeken Millennium, Civilizations en Food, is journalist bij The Economist en The New York Times. Verder schreef en presenteerde hij Channel 4s Confessions of an Arms Dealer en BBC2s Henry V, BBC2s TONY award-winning series Armada en werkte ook mee aan Millennium, een tiendelige BBC / CNN serie gebaseerd op zijn boek Regelmatig presenteert hij ook BBC's Radio 4s programma Analysis. Reviewers vergeleken hem met Gibbon, Montesquieu , Toynbee , Braudel en A.J.P. Taylor.
Bibliografie :
The Canary Islands after the conquest. Before Columbus The Spanish Armada. Barcelona: a thousand years of the city's past. Columbus Columbus on himself. Edward Gibbon's atlas of the world. The European opportunity. The Global opportunity. Millennium: A History of Our Last Thousand Years (1995).·Civilizations (2000). Food: A History (published as "Near a Thousand Tables" in US/Can) (2001). Americas (2003) Ideas That Changed the World (2003). Pathfinders. Dus jij denkt dat je een mens bent?-Uitgeverij Prometheus BV Vassallucci
"de integere literaire verbeelding van een proces dat nauwelijks is te beschrijven.- een echte publieksroman "
, taut with Hitchcock tension and warmed by a redemptive love story.
*** We waren al met zijn vieren toen Ida werd geboren, in een ongewoon koude zomernacht.Dankzij de bijna volle maan was het zelfs om twee uur nog zo licht dat we de sproeten op elkaars neus konden tellen.'
De twaalfjarige Ellen is de enige van vier kinderen uit het gezin Van Bemmel die de gezinsuitbreiding met grote onrust tegemoet ziet. Want stel dat de banvloek die zij over haar nieuwe zusje heeft uitgesproken werkelijkheid wordt. Vijfentwintig jaar later keert Ellen, als enige nog levende Van Bemmel, terug naar haar ouderlijk huis. Zij is zwanger, ongepland maar niet geheel toevallig. Vol angst bivakkeert ze in de lege, kale kamers, die bevolkt worden door schimmen. Ze is aan bed gekluisterd omdat een miskraam dreigt en ze wordt achtervolgd door haar steeds veeleisender wordende overleden familieleden. Bladerend in het oude fotoalbum probeert ze een antwoord te vinden op de vragen die haar eigen kind haar later zal stellen: 'Heb ik dan geen oma, mama? Geen opa? Heb ik geen familie? Hoe komt dat?'
De roman Een hart van steen kwam in het nieuws door de grote internationale belangstelling.Het is Dorrestein's eerste boek dat in het Engels vertaald wordt. De vertaalrechten van dit boek werden verkocht aan meer dan tien verschillende landen.
Renate Dorrestein : werd op 25 januari 1954 in Amsterdam geboren, waar ze opgroeide in een rooms-katholiek gezin.Al op de lagere school begon ze met schrijven. In 1972 behaalde Renate haar gymnasiumdiploma aan het Keizer Karel College in Amstelveen, waarna ze besloot niet te gaan studeren, maar te gaan werken. Ze werd verslaggeefster bij het weekblad Panorama en reisde daarvoor de hele wereld af. In 1977 verliet ze dit tijdschrift en werkte in de daaropvolgende jaren voor verschillende andere bladen, waaronder Opzij, Viva en De Tijd. Met haar columns en artikelen beoogde Dorrestein de wereld wakker te schudden en te provoceren. Ook hielp zij in 1986 de Anna Bijns Stichting op te richten, die elke twee jaar een speciale prijs uitlooft voor de vrouwelijke stem in de letteren. De zelfmoord van haar zusje in 1979 heeft op haar persoonlijkheid en haar schrijverschap een enorme invloed gehad, net als later de ziekte ME, die haar ruim tien jaar lang het leven moeilijk maakte. Nadat ze jaren tevergeefs had geprobeerd haar boeken gepubliceerd te krijgen, ontdekte een uitgeverij in 1983 eindelijk haar talent en verscheen haar debuutroman Buitenstaanders. Dorrestein deinst er niet voor terug om in haar romans over maatschappelijke kwesties te schrijven en dit maakt haar werk vrij uniek. Van 1986 1987 was zij als writer-in-residence verbonden aan de University of Michigan in Ann Arbor (VS), en sedertdien geeft ze nog altijd regelmatig masterclasses op universiteiten in Europa en de Verenigde Staten. Al in de jaren tachtig wees Hella S. Haasse er op dat Dorresteins romans veel kenmerken vertonen van het genre dat 'gothic novel' (gotieke roman) of ook wel 'female gothic' (vrouwelijke gotiek) wordt genoemd. Dit genre is in de achttiende eeuw in Engeland ontstaan., met typisch gotische themas zoals verdrongen herinneringen, familiegeheimen, geestverschijningen en boedstollende gewelddadigheden Dorrestein is de eerste Nederlandse auteur die in deze traditie te plaatsen is en die er een moderne draai aan heeft gegeven. Haar verhalen spelen zich vaak op geïsoleerde plaatsen af die veiligheid lijken te bieden, maar ook voor een verstikkende atmosfeer zorgen. Waan en werkelijkheid lopen soms naadloos in elkaar over. Ze deelt met Hitchckock een bijzonder gevoel voor spanning. Die spanning weet ze zo op te voeren dat je tot aan het einde toe uit balans bent.
Reviews :
"Wat vooral aanspreekt en daarin ligt haar kracht is de gedrevenheid die Dorrestein haar personages meegeeft. Hun overlevingsdrang en moed zijn onbegrensd, en hun eenzaamheid is daardoor des te meer invoelbaar.
" Een hart van steen is een overtuigende roman. Dat komt doordat de roman uiterst zorgvuldig is opgebouwd, met een ijzeren logica en een grote verbeeldingskracht. " -De Volkskrant.
"Een meeslepende, verontrustende roman die je het liefst in één keer uitleest. "- Trouw
'Een roman die sympathie en respect afdwingt.' - NRC Handelsblad
Een sterke man : genomineerd voor de Libris Literatuurprijs . Zonder genade: genomineerd voor de AKO Prijs. Verborgen Gebreken, Een hart van steen en Het Duister dat onsscheidt werden genomineerd voor de Trouw/NS publieksprijs. Ontaarde moeders en Een hart van steen werden genomineerd voor The International IMPAC Dublin Literary Award. Haar hele oeuvre in 1993 bekroond met de Annie Romein Prijs. In 1997 kreeg ze de jonge Gouden Uil voor Verborgen gebreken. In1997 schreef ze het Boekenweekgeschenk , Want dit is mijn lichaam.
Advocaat van de Hanen van : A.F.Th VAN DER HEIJDEN.
DE TANDELOZE TIJD 4 - "Advocaat van de Hanen.-1991" Uitgeverij : Em. Querido's nv -Amsterdam
" Een omweg van de verbeeldingskracht "
*** Een perfect onder controle gehouden roman. Je weet het pas op het einde, maar het is een roman die zijn potentieel tot dan achterhoudt , als een altijd beschikbare reserve. Pas dan blijkt het een spiegel van de wereld op te houden, zoals een boek dat maar eens om de zoveel jaren kan. Zonder overdrijven is het dan ook één van die eenzame hoogtepunten uit de Nederlandse literatuur. Van Der Heijden heeft zijn tijd en zijn generatie beschreven als niemand tevoren. Hij weet Amsterdam op te roepen als een metafoor voor de wereld, waarin de snelheid , de agressie , het yuppie-dom , de corrupte politiek Dostojevskiaanse allures aannemen. De "hanekammen" mogen misschien uit het geheugen van de journalistieke berichtgeving zijn verdwenen , na deze roman bestaan ze voor eeuwig. Van Der Heijden is een schrijver die onze moderne tijd grift. Advocaat van de hanen is een bikkelhard commentaar op onze tijd . De advocaat staat aan de kant van de "hanekammen " maar delft als persoon het onderspit, door zijn eigen zwakte , de drankzucht. Door Ernst Quispel uit de roman-cyclus De tandeloze tijd raakten lezers bekend met het begrip 'kwartaaldrinker' Die compositie van de geschiedenis van de advocaat Ernst Quispel wordt naar het eind toe steeds dichter en spannender. De ontknoping met de catharsis aan het einde is puur schrijverschap. Zo bouwt iemand een breed verhaal op , zo trekt iemand op het eind de touwtjes weer bij elkaar. Dat eigen gewetensonderzoek van de hoofdpersoon heeft een perfecte harmonie gevonden met het beeld van de gebeurtenissen.
Adrianus Franciscus Theodorus van der Heijden : werd op 15 oktober 1951 te Geldrop geboren. Hij groeide op in een arbeidersmilieu en ging na de middelbare school in Eindhoven wijsbegeerte en filosofie studeren in Nijmegen, later in Amsterdam. Onder het pseudoniem Patrizio Canaponi debuteert hij in juni 1978 met het verhaal Bruno Tirlantino, of de bruiloft van prinses Ann in het literaire tijdschrift De Revisor., schrijft hij ( o.m. de merkwaardige verhalenbundel 'Een gondel in de Herengracht' of de roman 'De draaideur
'). Thans wenst hij als schrijver A.F.Th. genoemd te worden. Binnen zijn verhalen en romans is het eigen leven van de schrijver te herkennen. Dit maakt dat het gehele oeuvre met elkaar verbonden is. Dat wil echter niet zeggen dat gebeurtenissen en personen in zijn werk een getrouwe afspiegeling zijn van zijn eigen leven: hij gebruikt deze vrij, om ze te combineren met fictie, filosofische uitwijdingen en een treffende sfeertekening van de Nederlandse sociale- en culturele geschiedenis vanaf de jaren vijftig. Van der Heijden wordt wel eens gezien als de vertegenwoordiger van een generatie die na de oorlog opgroeide Hij verbleef regelmatig in Italië. Daar schreef hij ook zijn eerste twee boeken, op een klein eiland in het Trasimeno-meer, niet ver van Perugia. Kern van het oeuvre van Van der Heijden is zijn cyclus 'De tandeloze tijd' .Om te schrijven heeft hij twee cellen gehuurd in een voormalige gevangenis.Daar schrijft hij aan De tandeloze tijd Aan De tandeloze tijd ligt volgens Van der Heijden een oermanuscript ten grondslag dat hij schreef tussen zijn zestiende en twintigste levensjaar.Het is een tekst waarin alles voorkomt, waarin zijn jeugd op een sluitende manier vorm gegeven wordt.Van hieruit realiseert hij de ambitie van zijn hoofdpersoon: leven in de breedteWant er was een duizelingwekkend bestaan mogelijk - niet "in de lengte", zoals we het gewend waren, maar in de breedte, waar alles sneller verliep, meer in beweging was, geen aardse tijd verloren ging: waar alle gebeurtenissen zich gelijktijdig afspeelden, in plaats van elkaar tijdrovend op te volgen... Kenmerkend is dat deze oorspronkelijk bedoeld is als trilogie, maar veel omvangrijker werd. (Het loopt vaak anders met de bedoelingen van Van der Heijden)Zo zijn er al jaren vooraankondigingen van nieuwe romans, welke maar niet verschijnen of groeien hoofdstukken soms uit tot complete romans.)Daarnaast publiceert hij tussendoor ook 'los' autobiografisch werk, onder andere in de vorm van dagboekaantekeningen. In de cyclus De tandeloze tijd staat Albert Egberts (deels alter ego van de schrijver zelf) centraal,maar gaandeweg treden er ook andere personen op de voorgrond. We volgen Albert vanaf zijn kindertijd in Brabant (Vallende ouders) tot en met zijn ondergang als junkie in Amsterdam (Onder het plaveisel het moeras), maar maken tussendoor ook kennis met onder andere de advocaat Ernst Quispel (Advocaat van de hanen) in de jaren tachtig. De tijdsbeleving is allesbehalve chronologisch en consistent in deze cyclus: die tijdsbeleving is juist het centrale thema ervan, zoals de naam al doet vermoeden De schrijver is inmiddels alweer een nieuwe ambitieuze cyclus gestart, Homo duplex, waarvan alleen nog de omvangrijke proloog De movo tapes is veschenen, maar waarvoor al vele andere delen zijn gepland. Tegenwoordig woont hij als full-time schrijver in Amsterdam. ,Van der Heijden publiceerde onder andere in Het Parool, Avenue, Skoop, De Revisor, De Groene Amsterdammer, Sic, en ontving verschillende letterkundige prijzen.
Reviews :
Er is in het Nederlandse taalgebied niet één schrijver die hoogdravende filosofische theorieën kan omtoveren tot zulk sprankelend, van leven lillend proza als A.F.Th." - De Morgen, 19 februari 2003
Een gondel in de Herengracht (verhalencyclus,1978) Anton Wachterprijs 1979. 1979 De draaideur (roman) 1983 De slag om de Blauwbrug. De tandeloze tijd. Proloog (roman) 1983 Vallende ouders. De tandeloze tijd 1 (roman) 1985 De gevarendriehoek. De tandeloze tijd 2 (roman) F.Bordewijkprijs 1986 en Multatuliprijs 1986 1986 De sandwich . Een requiem (roman) 1988 Het leven uit een dag (roman) Dichters slaags. De lange mars langs de literaire cafés (1988) 1990 Advocaat van de Hanen. De tandeloze tijd 4 (roman) 1992 Weerborstels. De tandeloze tijd. Een intermezzo (novelle) Boekenweekgeschenk 1992 1994 Asbestemming. Een requiem (roman) 1995 -Het bankroet dat mijn goudmijn is 1996 Het Hof van Barmhartigheid. De tandeloze tijd 3.1 (roman) - Gouden Uil 1997 1996 Onder het plaveisel het moeras. De tandeloze tijd 3.2 (roman) -De Gouden Uil 1997 -Generale Bank Literatuurprijs 1997 1997 'WHAMM, de democratisering van het talent'. (schotschrift) 1998 De gebroken pagaai (novelle) Voetstampwijnen en zijn tandknarswijnen (met Jean-Paul Franssens, brieven, 1998) Sabberita (novelle, 1998) 1999 Het onmogelijke boek: een kleine monoloog van de auteur (2001), Gevouwen woordenbrieven over de grillen van het vak 2003 De requiems. De sandwich, Asbestemming, Uitdorsten (romans, novelle,) 2003 De Movo Tapes (Homo duplex 0) 2003 Engelenplaque (Dagboekaantekeningen) 2004 Hier viel Van Gogh flauw (Dagboekaantekeningen) De Gazellejongen. Het verzameld werk van Patrizio Canaponi (2004) 2005 Het leven uit een dag. Het leven uit een dag (goedkope editie, ) 2006 Drijfzand koloniseren (sleutel tot Homo duplex)
In Babylon : Uitgeverij J.M. Meulenhoff bv. -Amsterdam. -1997
" Trees have roots. Jews have legs "
*** Nathan Hollander , sprookjesschrijver en de laatste van zijn geslacht , is in het huis getrokken dat zijn oom Herman hem heeft nagelaten om daar de biografie van die oom te schrijven. Met Nina , de onechte dochter van zijn messianistische broer , raakt hij ingesneeuwd. Vijf dagen brengen de oude man en de jonge vrouw door in dat spookhuis , waar vallen en barricades hen bedreigen en de doden in-en uitlopen alsof het een supermarkt is. In die omstandigheden , gezeten rond het vuur dat ze stoken van de met zorg verzamelde bezittingen van oom Herman , vertelt Nathan het verhaal van de familie Hollander en haar unieke talent om op het verkeerde moment de verkeerde beslissing te nemen. In Babylon werd genomineerd voor de Generale Bank Literatuurprijs 1997 en bekroond met de Gouden Uil Literatuurprijs 1998. De roman is inmiddels in vele talen vertaald..
Reviews :
" Een duizelingwekkende leeservaring . Mörings boek flirt met alle genres " - Standaard der Letteren.
" Prachtig suggestief en beeldig geschreven" - Het Parool.
" Meesterlijk , je kunt niets anders zeggen " -NCR Handelsblad.
MARCEL MÖRING : 1957 geboren: 5 september 1957 te Enschede.
Als zoon van een Nederlands Hervormde vader en een joodse moeder is Marcel in de ogen van zijn omgeving per definitie joods, alhoewel het gezin weinig aan het geloof doet en alleen de traditionele feesten viert.Desondanks toont hij al vroeg belangstelling voor het Oude Testament:wanneer hij vijf wordt, krijgt hij van zijn vader een kinderbijbel. Door het lezen wordt zijn blijkbaar slapende neiging tot religiositeit gewekt en de deur naar de andere wereld, de wereld van de bijbel, geopend. Als jood zit hij opgezadeld met een beladen geschiedenis en met het gevoel van anders zijn wat in sterke mate zijn later werk zal beïnvloeden. Vanaf zijn twaalfde woont hij met zijn ouders in Assen waar hij mavo en havo doorloopt.
Na twee jaar MO Nederlands, wijdt hij zich volledig aan zijn literaire loopbaan. Daarnaast heeft hij honderd-en-één baantjes, van aardappelcontroleur en ober tot correspondent van lokale kranten, om in zijn onderhoud te kunnen voorzien. In 1989 werkt de auteur mee aan de filmdocumentaire Een behoorlijke kille over de geschiedenis van de joodse gemeenschap in Assen. Sinds 1991 schrijft hij niet alleen essays en kritieken voor NRC Handelsblad, maar ook voor Esquire, Optima, Raster en Vrij Nederland.
In 1990 debuteert hij met de roman Mendels erfenis die in 1991 met de Geertjan-Lubberhuizen-prijs bekroond wordt. Met zijn tweede roman Het grote verlangen wint hij in 1993 de AKO-literatuurprijs. Na Bederf is de weg van alle vlees (1994) en Het derdetestament (1995), een verzameling van verhalen uit de joodse traditie, verschijnt in 1997 zijn tot nu toe grootste roman In Babylon. Deze wordt in 1998 met de Gouden Uil-literatuurprijs en de Jonge Gouden Uil bekroond en is inmiddels in vele talen vertaald. Marcel Möring stapt over naar uitgeverij De Bezige Bij., waar zijn nieuwe roman Dis vermoedelijk zal verschijnen in de loop van 2006 , aldus De Bezige Bij ,vrijdag 22 april.
Oorspronkelijke titel : " The Surgeon " -2001 Uitgave : Ballatine Books , New York. Nederlandse uitgeverij : The House of Books , Vianen-Antwerpen uitgeverij : Areopagus.
" Maar éen vrouw kan hem stoppen voor hij opnieuw toeslaat .... "
*** 's Nachts dringt hij hun huizen binnen. Hij sluipt door slaapkamers waar vrouwen zich nog onbewust zijn van de verschrikkingen die ze spoedig zullen doorstaan. De precisie waarmee de moordenaar te werk gaat duidt erop dat hij een gestoorde man is. De kranten geven hem al gauw de onheilspellende bijnaam ' De Chirurg '. De enige aanwijzing waar de politie over beschikt is een andere chirurg., het slachtoffer van een bijna identieke misdaad. Twee jaar geleden vocht dokter Catherine Cordell terug en slaagde ze erin haar aanrander neer te schieten. Nu verbergt ze haar angst achter een koel en elegant uiterlijk en haar welverdiende reputatie. Catherines zorgvuldig in stand gehouden façade stort ineen als deze nieuwe moordenaar de details van haar beproeving blijkt te kennen. Met elke moord daagt hij haar uit , komt hij dichterbij. Haar enige troost is Thomas Moore , de rechercheur die de zaak onderzoekt. Maar zelfs hij kan Catherine niet beschermen tegen een briljante jager die inspeelt op de geheime angsten van vrouwen - en daarvan geniet....
Reviews :
' Scherp getekende personages zorgen ervoor dat je ogen aan de pagina's vastkleven. Om de hele nacht voor op te blijven ' - Kirkus Reviews.
' Gerritsen behoort tot de absolute top in haar genre ' - USA Today
' Tess Gerritsen moet je lezen !! ' - Stephen King
"The Surgeon grabbed me by the throat and didn't let go until its hair-raising finish. Deep, dark and very disturbing." Tami Hoag
"'Once you've started reading this book, putting it down and saving it till later is not an option. What a ride!" Mo Hayder
Tess Gerritsen : 1953 Nadat ze reeds een Phi Beta Kappa behaalde aan Stanford University volgde Tess les aan de medische faculteit van de University of California , San Francisco, waar zij haar M.D.als interniste behaalde in 1979. Nadat zij haar studies als interniste voltooide werkte ze als dokter in Honolulu, Hawaii. Terwijl ze in moederschapsverlof was , nam ze er deel aan een nationale talentenwedstrijd voor fictie-schrijvers van het Honolulu Magazine .Ze zond een kort verhaal in en won er metéén de eerste prijs mee. . In 1987 verscheen haar eerste roman CALL AFTER MIDNIGHT, een romantische thriller .Onmiddellijk daarop volgden acht nieuwe romantische thrillers vol suspens. Ze schreef verder ook een Tv-spel " Adrift" , dat in 1993 uitgezonden werd als CBS Movie of the Week met Kate Jackson als hoofdrolspeelster.
Haar inspiratie voor haar eerste medische thriller haalde ze bij een tafel gesprek op restaurant . De man die naast haar zat was een ex-politieman , die nu een bewakingsdienst leidde , welke Amerikaanse zakenmensen beschermde in Rusland.Op zijn laatste trip naar Moskou vertelden russchische agenten hem van weeskinderen die van de straat geplukt werden door de Russchische maffia en naar het buitenland verstuurd werden als orgaandonors. Het verhaal had Tess zo aangegrepen dat ze onmiddellijk haar zwager , een reporter voor Newsweek contacteerde en hem voorstelde een onderzoek op te starten. Newsweek kon echter geen overtuigend bewijsmateriaal aanbrengen. Maar die vermiste wezen kon Tess weken later nog steeds niet uit haar hoofd zetten. Ze zouden als inspiratie dienen voor haar eerste medische triller "Harvest " Met deze roman , verschenen in 1996 zou ze voor het eerst de NEW YORK TIMES bestseller lijst halen. De filmrechten ervan werden aan Paramount/Dreamworks verkocht en het boek werd in twintig talen vertaald.
Tess Gerritsen stopte met haar succesrijke praktijk als interniste om zich geheel te wijden aan haar schrijverscarriére Met huiveringwekkende thrillers als Koud Bloed , Diagnose besmet en Alarmfase Rood maakt ze furore als bestsellerauteur. Ze woont in Maine , Amerika.
Uitgeverij : De Arbeiderspers-Amsterdam-Antwerpen -2003
" Terug naar Oppidum."
bevat : -Het Dolhuis -1987 - Geestgrond -1995 - De Bocht van Berkhey -1996
*** Drie romans over de jeugd van Winkler Brockhaus.
Net als inDe kleine blondedood is Winkler Brockhaus in de drie romans die in Terug naar Oppidum worden samengebracht , de spil waar het verhaal om draait. InHet Dolhuis wordt een tienjarig jongetje naar Brabant gestuurd om bijna een jaar lang onderworpen te worden aan een wreedaardig regime. De kleine Winkler Brockhaus wordt als het ware stap voor stap gevolgd , waardoor duidelijk wordt hoe de vermeende gekheid van de jongen tot ver in zijn leven grote effecten op zijn ontwikkeling heeft.
Het verhaal van Winkler Brockhaus verdiept Boudewijn Büch inGeestgrond. Winkler reist als een bezetene door de hele wereld , maar ontdekt dat de oorsprong van zijn pijn in de geestgronden aan de binnenzijde van de Hollandse duinen ligt. De vader-zoonrelatie komt in al haar facetten in deze roman sterk naar voren om in De Bocht van Berkheyhernomen te worden. De verdwijning van de vader speelt daarbij een cruciale rol.
Reviews :
" Hij wist soms in een paar zinnen meer gevoel over te brengen dan menige collega in een hele roman ."-NRC Handelsblad.
Boudewijn Büch .1948-2002
Boudewijn Maria Ignatius Büch werd geboren op 14 december 1948 in Den Haag. Hij groeide op in Wassenaar, met vijf broers waaronder zijn jongere broer Menno . Büch kende een bewogen jeugd. Het slechte huwelijk van zijn ouders had grote invloed op zijn ontwikkeling, iets waar hij zelf nooit een geheim van maakte. Zo werd hij op tienjarige leeftijd opgenomen in een psychiatrische instelling in Brabant en verbleef een jaar lang in een sanatorium voor onder meer de behandeling van buikvliesontsteking. Het schrijftalent kwam al vroeg bovendrijven.Tijdens zijn middelbare schooltijd op het St-Bonaventura Lyceum schreef Büch al gedichten voor de schoolkrant. Büch studeerde Nederlands, Duits en filosofie en was medewerker en redacteur van het Leidse studentenblad, Mare en van het Amsterdamse studentenblad, Folia Civitatis. In 1975 debuteerde Büch in het literaire tijdschrift Maatstaf met enkele gedichten en kreeg in hetzelfde jaar het aanbod om als poëziecriticus te beginnen bij het Literaire tijdschrift Hollands Diep. Zijn officiële debuut echter kwam een jaar later met zijn eerste gedichtenbundel Büch schreef veel autobiografische romans, waarin hij als pseudoniem de naam Lothar Mantoua gebruikte. In 1982 wordt Büch gevraagd om als reporter te komen werken voor de Vpro-radioprogramma Vpro-boeken. Uiteindelijk krijgt hij bij de Vara het aanbod om een serie boekenprogrammas voor televisie te maken. Zo maakte hij vanaf 1986 de serie De Wereld van Boudewijn Büch. Ook schreef hij columns voor VARA TV Magazine en de Nieuwe Revu. Wie nooit aandacht had besteed aan kleine onbekende eilanden of aan de reizen van James Cook, kon na Boudewijn Büchs programmas moeilijk anders dan concluderen dat dit gebrek aan belangstelling zeer onterecht was geweest. Büch is een groot kenner en fan van het werk van de Duitse dichter Goethe. In zijn laatste boek 'Steeds verder weg' doet hij uitgebreid verslag van zwerftochten door de VS naar plaatsen die naar Goethe zijn vernoemd.
Zijn liefde voor popster Mick Jagger van de Rolling Stones stak de schrijver niet onder stoelen of banken. Hij was verder een enthousiast verzamelaar van exotische boeken, beeldende kunst, curiosa en prullaria. Hij woonde in een Amsterdams grachtenpand tussen zijn geliefde objecten die hij in zijn talloze reizen had verzameld. Büch reisde de hele wereld rond waarbij vooral zijn fascinatie voor het detail opviel. De kleinste steen, die ene noot gezongen door een zangeres in vergetelheid, een uitgestorven vogel of een zeldzame landkaart. Voor Boudewijn Büch was het van onschatbare waarde. Het is dit enthousiasme dat Boudewijn Büch tot in de lengte der dagen zal kenmerken. In 2002 overleed schrijver, televisiemaker en columnist Boudewijn Büch op 53-jarige leeftijd aan een hartstilstand.
Bibliografie : De kleine blonde dood.-1985 Het Dolhuis -1987 Eenzaam.-1992 Het Ijspaleis.-1993 Het Bedrog -1993 Bibliotheken Blauwzee-1994 Geestgrond.-1995 Leeg en kaal.-1995 De Bocht van Berkhey-1996 Een boekenkast op reis.-1999 De kiezen van de keizer-2000 De hele wereld in een vitrinekast.-2001 Terug naar Oppidum.-2003 Boekenpest. Eilanden. Het geheim van Eberwein. De Goethe-industrie Steeds verder weg. Weerzien.
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
"Oorlog: een laffe vlucht uit de problemen van de vrede."
De vrouw is het enige geschenk dat zichzelf verpakt.
Hondenleven
Lekker slapen, heerlijk zacht, stilletjes liggen, weinig gapen. op tijd je eten, wat had je gedacht? Een wandeling elke dag Poezen pakken als het mag. Boze dieven buiten gooien, altijd weg met vlooien. Vertroeteld worden door de baas, konijntjes vangen en soms een haas. Nooit in de kou een beentje kluiven, rollebollen en springen naar de duiven. Putten graven, liefst heel diep en hopen dat 't baasje ze niet ziet. En heel soms in 't bedje slapen, Zachtjes dromen van mijn vriendjes en alle lieve kindjes. Wat is het fijn, hier een hond te zijn.
ZO - heb het weer eens gelapt zé ! ruitenlappen , zooitje van niets
Tezamen aan de dis gezeten zijn wij verzoend met ons bestaan , zolang wij niet bij ons geweten en bij ons hart te rade gaan.
Heere Heeresma
Paul Auster
James Patterson
John Le Carré
Lezen vrijwaart je van gekooide gedachten .
"Bij processen van terroristen zit de zaal bomvol."
Ervaring is eenvoudig de naam die we aan onze fouten geven.
Dankbaarheid is een bloemke , dat in weinig hoven bloeit. -Guido Gezelle.
Emoties, ach,mevrouw, emoties Zijn zo vies ; vis die niet kan zwemmen In mijn uitgekookte zee van ironie .
Armoede brengt volkeren tot revoluties en revoluties brengen het volk weer tot armoede .
Je kunt wel roepen dat je op het juiste spoor zit, maar daar schiet je niks mee op, als de trein stil staat.
Neem eens afstand, dat geeft meer zicht.
Sommige mensen worden zozeer bewierookt dat ze de verstikkingsdood sterven.
Humor is de zwemgordel op de rivier van het leven
Alleen een gek voelt
met beide voeten
hoe diep het water is
Als iemand bij me aanbelt, doe ik altijd mijn jas aan voordat ik de deur open doe. Minder leuk gezelschap zeg ik: "Sorry, ik moet juist weg." Wel leuk gezelschap: "Wat leuk, ik kom net thuis."
"Een bibliothecaris is een boekhouder."
Want men moet nooit te lang verwijlen In den warmen schoot van 't geluk : De schoonste illusies verijlen Onder een voortdurenden druk.
Moeilijker dan leven zonder toekomst is leven zonder verleden. .
Wie twijfelt aan zijn eigen eerlijkheid begint eerlijk te zijn
John Grisham
Er is iets dat de voortijden ons leren En ook de zon die net is opgegaan . Het eeuwige lot der mensen is ontberen, Je hebt alleen wat je kunt laten staan.
Door al wat je bezit laat je je leiden, En waar je meester bent, en je ook knecht, Behoefte ziet zich van genot gescheiden, En plicht hecht zich meteen aan ieder recht.
Als men de taal met een handschoen vergelijkt, die om een inhoud getrokken is, dan past de Duitse, Franse en Italiaanse te ruim, de Nederlandse te strak, terwijl de Engelse als gegoten zit.