Een goed boek moet ons niets geven,doch iets afnemen : één van onze zekerheden .
De dood kan men zich niet indenken omdat hij afwezigheid van gedachte is. Dus komen we er niet onderuit te leven of we eeuwig waren
.
Elisabeth George
Zoals de akker bedorven wordt door onkruid zo de mens door zijn begeerten.
JUST LOOKING
Met mensen die nooit denken , is het moeilijk méédenken..
Stel dat de avond niet zou vallen en dat het moeizame gedoe dat wij bedrijven met ons allen zou doorgaan tot oneindig toe
A fine is a tax for doing wrong A tax is a fine for doing well
Ik was een kind Ik kreeg een horloge Maar ik kon niet klokkijken Ik was een man Ik keek op mijn horloge En ik zag dat ik voort moest maken Ik was een vrouw Ik keek op mijn horloge En ik zag dat ik achter liep Ik was oud Ik keek op mijn horloge En ik zag dat het stilstond Ik was god ik wist al lang hoe laat het was
Liefde is soms als dag en nacht, voor altijd samen, altijd gescheiden.
Sue Grafton
'Deze plaats is bezet' zeggen we uitsluitend als er niemand op zit
Laat Amsterdam je noit verlokken Mijdt grote steden als de pokken Ik weet de lichtstroom trekt ons aan Ofschoon w'erin ten onder gaan Hoevelen zijn niet door dat leven Vernietigd, in het slijk gebleven 't Gevaar ligt oov'ral op de loer Nee jongenlief, blijf jij maar boer
Er staat een buizerd aan het mateloos verschiet. 'De vogel bidt', verklaren ons de biologen, Maar elke sukkel die omhoog kan blikken ziet Dat hier de goegemeente deerlijk wordt bedrogen.
Want bidden, heren, is dit ongetwijfeld niet: Onder het bidden sluit men altijd nog zijn ogen. Wat zulk een vogel doet is daarom hypocriet, En uw verhaaltjes acht ik weinig overwogen.
De doorn krijgt water omwille van de roos.
Wie zichzelf hartstochtelijk bemint, mag er zeker van zijn dat de liefde wederzijds is .
Net als een plant kan een kinderziel onmogelijk groeien zonder warmte ( Carl Jung )
"Geluk is het enige wat zich verdubbelt als men het deelt "
Enkele mooie streekbeelden
Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen.
Secundaire analfabeten noemt men mensen die hebben leren lezen , maar het nooit meer doen.
Wie van hoop leeft, zal nooit dik worden
A careless word may kindle strife. A cruel word may wreck a life. A timely word may level stress. A loving word may heal and bless.
"Het leven is een soep met vier troostende mergpijpen erin: de drank, de liefde, de tabak en de kunst."
"Een tong: een uiterst fatsoenlijk ding zolang hij niet van een vrouw is."
"Zoek niet de schuld, maar de oplossing, in jezelf."
EXCELLENCE can be obtained if you Care more than others think is wise Risk more than others think is safe Dream more than others think is practical Expect more than others think is possible .
.
Hij dacht. En vond een uitkomst evenmin, maar raakte bijster in het eigen hart. Want wie de ganse kluwen heeft ontward, die weifelt tussen einde en begin
Een kinderlied had me erheen bewogen; ik stond onder een al te schelle zon en zag hoe ik als kind was voorgelogen - geen mens danst op de brug van Avignon.
Je moet geen vraagteken zetten waar God een punt heeft geplaatst.
Wie iets wil doen, vindt een middel. Wie niets wil doen een excuus
LIEFDE KOST NIETS OM TE KRIJGEN MAAR IS ONBETAALBAAR ALS JE HET HEBT.
Salman Rushdie
"Elke deugd heeft onechte zusters, die de familie schande aandoen."
Vergiffenis is de geur die het viooltje afgeeft aan de hiel die het vertrapt heeft . ( Mark Twain)
"Dit jaar gaan we met het vliegtuig op vakantie en ik neem mijn kanarie mee. Ik hoop maar dat hij niet ziek wordt, want dat beest heeft nog nooit gevlogen."
Woorden zijn de kleuren van de gedachte. ( Hugo Claus )
Auteurs en hun boeken
korte beschrijvingen
28-03-2008
* De blauwe marlijn* van James W. Hall
De blauwe marlijn "
Originele titel : " Black Sound "
Uitgeverij : The House of Books -2002
Gebonden : 352 blz..
Vertaling uit Engels : Peter Cuijpers
ISBN / 9051087497
*** Geld,aanzien,macht ; het ontbreekt de Braswells aan niets. Totdat hun oudste zoon op bizarre wijze verongelukt tijdens het vissen op een blauwe marlijn en een vernietigend geheim met zich meeneemt. Als er tien jaar later een vliegtuig neerstort voor de kust van Florida komt Thorn tijdens de reddingsoperatie een gevaarlijke samenzwering op het spoor. Iemand heeft een hightech wapen ontwikkeld dat met één stroomstoot elektrische systemen kan vernietigen - een wapen dat absoluut niet in verkeerde handen mag vallen. Wat is het verband met de Braswells , hun familiebedrijf en hun verbeten jacht op de blauwe marlijn ? Meesterverteller James Hall leidt ons naar de bloedstollende ontknoping.
De blauwe marlijn (Blue Merlin) behoort tot de orde van de baarsachtigen.( Perciformes). De vis kan een lengte bereiken van 4,3 meter en een gewicht van meer dan 900 kilogram.In de hengelsport is dit een van de meest gewilde vissen vanwege de enorme formaten die bereikt kunnen worden en vindt er een uitgebreide en kostbare "big game" visserij op plaats.
James Wilson Hall
Hij begon zijn carriére als dichter , maar in 1987 publiceerde hij zijn eerste misdaadroman. Inmiddels heeft hij heel wat boeken op zijn naam staan en is hij één van de beste misdaad-schrijvers ter wereld.Hij was een Fulbright professor in literatuur in Spanje en geeft les als professor in literatuur en writing op Florida International University.Enkele van zijn vroegere studenten zijn nu zelf gevierde schrijvers. James Hall woont met zijn vrouw Evelyn en hun drie honden , Carrie, Stella en Maggie deeltijds in Zuid-Florida en de bergen van western North-Carolina.
" Een goede thriller ' , zegt hij , ' gaat niet over een misdaad , maar over de strijd van de mensen tegen het innerlijke kwaad '
Bibliografie :
Poëzie
-The Lady from the Dark Green Hills
-Ham Operator
-False Statements
-The Mating Reflex
Romans
-Under Cover of Daylight(1987) -Blinde Wraak-Zwart Bloed
Oorspronkelijke titel : " Corée du Nord , Etat voyou "
Uitgeverij : Atlas -2003
paperback : 128 pagina's
ISBN-13 9789045011493
Pierre Rigoulot is journalist, historicus,en mensenrechten activist die in Parijs woont. Hij schreef veel boeken over de geschiedenis van de politieke repressie en werkte mee aan het hoofdstuk Noord-Korea van de bestseller "The Black Book of Communism (Harvard University Press).
***
In zijn boek : "De schurkenstaat " geeft Pierre Rigoulot ons een schokkend en onthullend beeld van Noord-Korea ,een gesloten en voor velen onbekende land-één van de laatste communistische bolwerken ter wereld. Het land heeft zich na de Koreaanse oorlog in de jaren vijftig volledig geïsoleerd en geldt als een van de ontoegankelijkste landen ter wereld. In navolging van zijn in 1994 overleden vader, Kim Il Sung, houdt de huidige leider Kim Jong Il het land met 21 miljoen inwoners in een stalen greep. Beide leiders zijn door middel van een enorme persoonlijkheidscultus tot mythische proporties verheven. , Noord-Korea is zo goed als bankroet, de economie is ingestort en de bevolking wordt bedreigd door hongersnood.
Uit internationale rapporten blijkt dat sinds 1995 meer dan 2 miljoen Noord-Koreanen stierven bij gebrek aan eten. Bijna de helft van de kinderen in Noord-Korea is ondervoed. Landbouwers bewerken er het land met de hand want er zijn bijna geen machines.Sinds de val van de Sovjet-Unie komt er ook vanuit die hoek geen hulp meer. Het land kan alleen overleven dankzij enorme voedselsteun van de VS en de Europese Unie in het kader van het World Food Program. Op de vlucht voor honger en vervolging, verbergen zich een 300.000 tal Noord-Koreanen in China.
De Chinese overheid stuurt opgepakte vluchtelingen echter zonder pardon terug en dan lopen ze een reëel gevaar om in de gevangenis te belanden of zelfs gedood te worden.Velen van hen worden dan opgesloten in concentratiekampen vergelijkbaar met de Goelagkampen uit de vroegere Sovjetunie en de Laogaikampen in China.
Zij zijn een van de weinige volkeren die nog te lijden hebben onder een mensonwaardig collectivistisch systeem dat de individuele vrijheid onderdrukt en de ontwikkeling van welvaart belemmert. En dat enkel en alleen omwille van de machtsdrang van enkele partijleiders die zich de vertegenwoordigers van de Zon op aarde achten.
In een poging aan geld te komen houdt het regime zich bezig met duistere praktijken als wapenleveranties, drugssmokkel en steun aan terroristen. Reden voor president Bush om het land een `schurkenstaat' te noemen.
In "De schurkenstaat. Een geschiedenis van Noord-Korea ",geeft Pierre Rigoulot een schokkend en onthullend kijkje in dit gesloten en voor velen onbekende land en beschrijft hij op heldere wijze de geschiedenis en achtergronden van Noord-Korea. Voor deze Nederlandse vertaling schreef hij een speciaal, geactualiseerd nieuw hoofdstuk. Pierre Rigoulot is een expert in de geschiedenis van het communisme, waarover hij verscheidene boeken publiceerde. Eerder verscheen van hem "De aquariumsvan Pyongyang", waarin hij het schokkende relaas van een Noord-Koreaanse vluchteling optekende.
Bibliografie :
Le Croque-Rave libertaire, histoire d'un ouvrier du pays de Montbéliard, Editions Les Presses d'aujourd'hui, 1980.
Des Français au goulag, Fayard, 1984.
L'Yonne dans la guerre 1939-1945, Horvath, Paris, 1987.
La Tragédie des Malgré-nous, Denoël, 1990.
Les Paupières lourdes, aveuglements et indignations en France sur le goulag, Editions Universitaires, 1991
Les Enfants de lépuration, Plon, 1993.
L'Alsace-Lorraine pendant la guerre de 1939-1945, PUF, coll. « Que sais-je ? », 1997.
Le livre noir du communisme (collab.), Robert Laffont, 1997.
Un Pavé dans l'histoire, avec Ilios Yannakakis, Robert Laffont, 1998.
Les Aquariums de Pyongyang avec Kang Chol Hwan, Robert Laffont, 2000.
Le Siècle des camps, avec Joël Kotek, Lattès, 2000.
In zijn jongste pennenvrucht beproeft Maarten t Hart voor het eerst het genre van de historische roman. Hoewel "Psalmenoproer" knappe elementen bevat, laat het als geheel toch een wrange nasmaak na.
Het historische genre is zo verraderlijk, ik ben nog steeds bang dat ik iets heb laten gebeuren dat niet kan", zegt t Hart in een interview naar aanleiding van zijn nieuwste boek. In de roman schetst de schrijver een beeld van het vissersdorp Maassluis in de tweede helft van de 18e eeuw.
. Hiervoor dook hij in archieven, raadpleegde notulen, verdiepte zich in ooggetuigenverslagen, om maar een zo nauwgezet en accuraat mogelijk verslag van de gebeurtenissen in Maassluis in 1775 en 1776 en de jaren daarna" te geven.
Vrijwel alle personen die in het boek voorkomen zijn dan ook historische figuren van wie de namen niet veranderd zijn.
Het boek vertelt over het oproer dat in de jaren 1775-1776 in Maassluis uitbrak naar aanleiding van een nieuwe manier van zingen van de psalmen.
Elke noot zo lang mogelijk aanhouden, en herkauwen als een stukje zwoerd ", zoals de schrijver zegt .
En daar waren de meeste vissers in Maassluis het hartgrondig mee oneens. Zo zelfs dat grote groepen, vooral armen, de kerkdiensten waarin op de nieuwe manier werd gezongen verstoorden. Uiteindelijk kozen schout en schepenen voor een compromis: een fusie van oude trant met nieuwe zangwijs tot iets daartussenin, de middelmatige toon."
Hoe het ook zij, het compromis mocht niet baten. Een menigte woestelingen ging alsnog plunderend het dorp door, waarbij vooral de aanzienlijken het moesten ontgelden. Uiteindelijk besloot de magistraat weer terug te keren tot de oude toon. De "toonmuiters" hadden gewonnen.
Hoewel dit psalmenoproer het uitgangspunt is voor het boek, gaat het in deze roman toch om een ander verhaal: het leven van Roemer Stroombreker.
We volgen Roemer terwijl hij opgroeit en reder wordt. Een gearrangeerd huwelijk kan zijn vloot vergroten van twee naar vier schepen waarmee hij de grootste reder van Maassluis wordt. Het probleem is dat hij niets voelt voor zijn beoogde echtgenote Diderica. Ze passen absoluut niet bij elkaar. Toch trouwen ze. Hij lost het probleem op door apart te gaan slapen. Zijn hart ligt bij Anna, een nettenboetster, die echter sociaal onbereikbaar is. Bloed kruipt waar het niet gaan kan, en uit hun affaire komt een kind voort, een zwaar geheim voor de ambitieuze Roemer.
En dan wordt de rust in het dorpje verstoord door Het psalmenoproer. Tijdens de verwikkelingen komt hij tegenover zijn onwettige zoon Gillis te staan, die hem niet als vader kent maar wel een diepe haat heeft tegen de hogere klasse. Ze verliezen elkaar uit het oog en het is de vraag of ze elkaar ooit nog zullen zien. Maarten t Hart geeft ons een helder beeld van een dorpsgemeenschap waarin bekrompenheid, gekonkel, zakelijke beslommeringen en liefdesperikelen het leven van de dorpelingen beheersen.
Ze oefenen zonderlinge beroepen uit, een prikkenbijter, een omtoor, een inbakker. En ze eten en drinken merkwaardige zaken als scharrebier of potjesbeuling. In een groter verband lezen we hoe de oorlog met Engeland rond 1780 de Maassluisse visserij bijna om zeep helpt. Ruim 20 Jaar later geeft Napoleon de genadeslag. Nederland is dan ingelijfd bij Frankrijk en de keizer is beducht voor het uitwisselen van smokkelwaar met Engelsen op zee. Hij verbiedt de eens zo trotse buizers en hoekers uit te varen. De visvangst in Maassluis houdt op te bestaan. Roemer is tegen die tijd burgemeester en gaat op audiëntie bij Napoleon om clementie af te smeken. In een fraai beschreven reis naar Amsterdam komen ze bij de grote kleine man en mogen hem hun prangende vragen stellen.
Kortom, een knap geconstrueerde roman in ongebruikelijke taal. Een fascinatie met muziek, biologie en ongeloof in de bijbel, dat kan alleen Maarten t Hart zijn. Dit is zijn nieuwe roman Het psalmenoproer.
Maarten 't Hart
Geboren op 25 november 1944 te Maassluis .Zijn vader (eerst tuinder, later grafmaker behandelde hem hardhandig, maar was daarnaast erg sentimenteel Op school was hij een uitstekende leerling.Hij las erg veel en wilde al op jeugdige leeftijd schrijver worden. Vanaf zijn zevende of achtste jaar schreef hij reeds verhalen. Op zijn twaalfde voltooide hij zelfs een roman Drie Vrienden die later in een lokaal korfbalblad werd gepubliceerd.Maarten 't Hart studeerde biologie in Leiden, met als specialisatie ethologie (gedragsleer).Sinds 1970 was hij verbonden aan het Zoölogisch (= dierkundig) Laboratorium van de Leidse Universiteit, waar hij een aantal jaren geleden ontslag nam. Daarvoor (1965-1967) had hij les gegeven aan zijn oude HBS te Vlaardingen.Zijn debuut als literator (= schrijver) vond plaats in 1971 (Stenen voor een ransuil). Hij had de eerste jaren weinig succes. Van 1976 tot 1979 schreef hij zeer veel essays, kritieken en columns (= 'kolommen" of cursiefjes: opinies in kranten of tijdschriften) over literatuur, ethologie en muziek. Allemaal op verzoek overigens. Zelf ziet hij deze productiviteit als een reactie op de moeizame voltooiing van zijn dissertatie (= proefschrift; geschrift om doctor te kunnen worden) (zijn promotor (= hoogleraar bij wie je promoveert) bleek zeer veeleisend te zijn). Hij wekte veel ergernis, woede en jaloezie op bij collegae. Maar bekend werd hij wel door zijn frequente (= veelvuldige) publikaties. In 1978 brak hij ook door bij het grote publiek met zijn roman Een vlucht regenwulpen, verfilmd in 1981. Sinds die tijd verschijnt er bijna elk jaar wel een nieuw boek van hem.In zijn studententijd heeft 't Hart gebroken met het christelijke geloof. Hij is in latere boeken soms sterk polemisch tegen het geloof uitgevallen. Vooral zijn twee bundelingen 'alternatieve bijbelstudies' Wie God verlaat heeft niets te vrezen en De bril van God zijn hier een scherp voorbeeld van.
Bibliografie :
1971 - Stenen voor een ransuil (roman) -Als Martin Hart
1973 - Ratten
1974 - Ik had een wapenbroeder (roman)
1974 - Het vrome volk (verhalen)
1976 - De kritische afstand (essays)
1977 - Mammoet op zondag (verhalen)
1977 - Avondwandeling (verhaal)
1977 - Laatste zomermacht (novelle)
1978 - Een vlucht regenwulpen (roman)
1978 - De som van misverstanden (essays)
1978 - De dorstige minnaar (verhalen)
1978 - De stekelbaars wetenschappelijke studie
1978 - A study of a short term behaviour cycle proefschrift
1979
- Ongewenste zeereis essays en verhalen
1979 - De aansprekers (roman)
1980 - De droomkoningin (roman)
1981 - De zaterdagvliegers (verhalen)
1981 - De vrouw bestaat niet (essays en kritieken)
1983 - De kroongetuige (roman/thriller)
1984 - De ortolaan (novelle)
1985 - De huismeester (verhalen)
1986 - De jacobsladder (roman)
1988 - De steile helling (roman)
1989 - De unster (verhalen)
1991 - Onder de korenmaat (roman)
1993 - Het woeden der gehele wereld (roman)
1996 - De nakomer (roman)
1999 - De vlieger (roman)
2002
-De zonnewijzer roman
2004
- Lotte Weeda roman
2006 - Mozart en de anderen essays over muziek
2006 - Het Psalmenoproer historische roman
2007 - Maassluis novelle
2007 - Het dovemansorendieet - Over zin en onzin van gewichtsverlies
Verder essay- en kritiekenbundels, een autobiografie, een boek over ratten en een dissertatie (= proefschift) over stekelbaarzen.
NEDERLANDSE UITGAVE : Prometheus, Amsterdam; 403 blz.-
Kan Zadie Smith tippen aan de diepte en empathie van haar grote voorbeelden Nabokov en Forster?
*** "Witte tanden " , het opmerkelijke debuut van de Engelse schrijfster gaat over de multi-culturele samenleving in de melting pot van Noord-Londen.
Zadie Smith had op Cambridge , al indruk gemaakt door haar intelligentie en belezenheid en op haar vierentwintigste zou ze een roman schrijven die zomaar ineens tot de beste van het jaar kon worden gerekend.
Natuurlijk was ze vanwege haar sekse, jeugdige leeftijd en multi-etnische afkomst (vader Engels, moeder Jamaicaans), alsmede haar aantrekkelijke verschijning onmiddellijk door de pers omarmd als het literaire snoepje van de week. Het boek is echter geen autobiografisch relaas geworden van een jong meisje in het Londen aan het eind van de 20ste eeuw. Smiths ambities reikten verder dan het navertellen van haar levensverhaal.
In het verhaal komen drie families voor: De Brits-Jamaicaanse familie Jones,de Bengalese familie Iqbal en de Joods-Katholieke familie Chalfen.
Witte tanden volgt de wederwaardigheden van Archibald Jones (joods, Engels) en Samad Iqbal (moslim, Bengalees). De twee ontmoeten elkaar in 1945, als ze in dezelfde tankeenheid vechten aan de Griek-Bulgaarse grens. Ze vechten hoopvol voor vrijheid, rechtvaardigheid en een beter bestaan, maar na de oorlog vervliegen hun illusies al snel en belanden de twee in uitzichtloze baantjes. Als hij wordt verlaten door zijn echtgenote, doet Archie zelfs een (mislukte) zelfmoordpoging.
Daarna komen de andere familieleden aan beide kanten langzaam in beeld. Het blijkt dat de kinderen niet in de voetsporen van de ouders willen treden, dat ze niet om kunnen gaan (in het geval van de Bengalen met die twee identiteiten) met leven in twee culturen. Maar ook de Engelsen hebben moeite met die andere cultuur die in hun leven is gekomen. Dit leidt uiteindelijk tot fundamentalistische opvattingen onder de kinderen van beide families met een geweldige climax in de vorm van een catastrofe op het einde.
Dit is maar een greep uit de vele onderwerpen en situaties die zich ontvouwen zoals Archie Jones die trouwt met een vrouw van Jamaicaanse afkomst, waardoor hij iedereen verstelt doet staan.
Het zijn inmiddels echter moeilijke tijden geworden voor multi-etnische huwelijken. In het kader van het dekolonisatieproces krijgt Groot-Brittannië een gestage instroom immigranten te verwerken, wat leidt tot toenemende spanningen.De oerconservatief Enoch Powell heeft met zijn beruchte 'Rivers of Blood'-rede ,immers dood en verderf voorspelt in een multi-etnisch Verenigd Koninkrijk.
Archie en Samad, nog altijd bevriend, ontmoeten elkaar intussen nog geregeld in O'Connell's Café aan de Finchley Road. Van daaruit becommentariëren ze een onbegrijpelijker wordende wereld.
Witte tanden is een breed uitwaaierende roman waarin heden en verleden elkaar afwisselen, en van de ene cultuur naar de andere wordt gezapt. De schrijfster lijkt in alle culturen even goed thuis, waarmee ze ook later in Over schoonheid (On Beauty) zal imponeren.
" It's a book that bites you " , zoals Salman Rushdie het noemde,soms moelijk (omdat je vertrouwd moet zijn met zegwijze's van de moderne jeugd) , maar ook schokkend en humorisch tegelijk. Ongelooflijk knap van Smith om deze o zo complexe problematiek zo helder uit een te zetten.
Het boek won de Whitbread First Novel Award 2000, de Guardian First Book Award, de Commonwealth Writers First Book Prize, de Betty Trask Award en de James Tait Black Memorial Prize voor fictie. In 2002 werd het verhaal gebruikt voor een korte tv-reeks op het Britse Channel 4.
Sadie Smith werd geboren op 27 oktober 1975 en woonde in de Londense gemeente Brent bij haar Engelse vader Harvey Smith en zijn tweede vrouw Yvonne McLean, van Jamaicaanse afkomst. Op 14-jarige leeftijd veranderde Sadie haar naam in Zadie. Als kind hield ze van tapdansen en acteren. Aan de universiteit verdiende ze wat als jazz-zangeres en koesterde ze de droom om journaliste te worden.
Tijdens haar universitaire opleiding in Engelstalige literatuur aan de universiteit van Cambridge, publiceerde Zadie Smith een aantal korte verhalen in de May Anthologies. Op basis hiervan boden diverse geïnteresseerde uitgevers haar een contract aan.
Haar eerste roman, White Teeth, werkte ze af tijdens haar laatste jaar aan de universiteit. Eenmaal gepubliceerd, werd het onmiddellijk een bestseller. Het werd internationaal erkend als een schitterend debuut en viel meer dan eens in de prijzen.
In interviews vertelde ze dat ze door de hype over haar debuutroman terecht was gekomen in een periode van writer's block. Toch slaagde ze erin nauwelijks twee jaar later, in 2002, haar volgende roman, The Autograph Man, te presenteren. Ook dat was een commercieel succes, maar de verwachtingen lagen zo hoog dat de critici het boek niet unaniem de hemel in konden prijzen, zoals ze dat gedaan hadden met White Teeth. In 2002 en 2003 verbleef ze in de Verenigde Staten waar ze zich inschreef aan het Radcliffe Institute for Advanced Study, afdeling van de universiteit van Harvard, en begon er aan een essay-bundel The Morality of the Novel, waarin ze een selectie 20e-eeuwse auteurs bestudeert vanuit moreel-filosofisch oogpunt.
Haar derde roman, On Beauty werd gepubliceerd in september 2005 en werd voorgedragen voor de Man Booker Prize. In 2006 won On Beauty de Orange Prize for Fiction.
Aan de universiteit van Cambridge leerde Zadie Smith Nick Laird kennen met wie ze in 2004 trouwde. Ze wonen in Kilburn.
Eerste druk: HarperCollins, New York (Verenigde Staten)
448 pagina's - Hardcover
ISBN: 9780060872984; ISBN10: 0060872985
"This novel is fiction except for the parts that aren't"
Mist een van je naasten niet een paar lichaamsdelen? Sterven blonde mensen uit? Zitten er echt alleen maar mensen bij jou aan tafel? Mensen en apen verschillen maar in 400 genen, is het daarom, dat mensenbaby's zo op apenbaby's lijken? En zouden we ons daar zorgen om moeten maken? Er is een nieuw, genetisch gemanipuleerd, medicijn tegen drugsverslaving, maar is het middel niet veel erger dan de kwaal?
*** Next beschrijft een wereld waarin niets is wat het lijkt en waarin om elke hoek nieuwe mogelijkheden opduiken. Next zet je gevoel over wat er gebeurt , wat waar en wat ethisch is , op losse schroeven. Next kegelt je vaste overtuigingen omver. Provocerend en speels , duister en onheilspellend dat is Next . In dit briljante boek ontsluit Michael Crichton het domein van de genetica ; een wereldwijde revolutie die zich ongekend snel en onbeheersbaar voltrekt. Crichton gaat niet over morgen ; het is onze wereld. Is dit het langverwachte wonder, het einde van ziekte en dood? Of is het een vrijbrief voor keihard zakendoen en het op touw zetten van amorele experimenten?
Is het vrijheid of een nieuwe vorm van slavernij? Hoe gevaarlijk is genetica?
Er is een wetenschappelijke omwenteling aan de gang waarvan het eind nog niet in zicht is. We zijn in staat mens en dier op genetisch niveau te manipuleren. We leven in een wereld waar je - nu al - je genen te koop aan kunt bieden.
De meeste gebeurtenissen in Next hebben al plaatsgevonden. En de rest is om de hoek . Wen er maar aan.
John Michael Crichton geboren in Chicago, Illinois,groeide op op Long Island in New York. Zijn vader was een jounalist en Crichton beweert dat zijn eigen brede kennis voortspruit uit zijn vaders wijde interesse.Van haar kant nam zijn moeder de kinderen regelmatig mee op museumbezoek,naar toneel en film.Als kind was Crichton veel ziek, waardoor hij veel binnen moest blijven waar hij dan speelde met elektrische treinen en ameuteurische wetenschappelijke proeven uitprobeerde.Hij begon ook zeer jong te schrijven.Op zijn veertiende schreef en verkocht hij zijn artikelen aan de New York Times reis-afdeling.
In 1964 kreeg hij een "bachelor's degree" aan Harvard University.Het jaar daarop ging hij studeren aan Harvard's medical school, waar hij romans begon te schrijven om zijn medische studies te bekostigen.Hij schreef toen onder de schuilnaam.John Lange.
In 1969 publiceerde Crichton zijn eerste boek onder zijn echte naam : , The Andromeda Strain. Deze roman waarin hij ons het verhaal brengt van een vernietigende virus dat door mensen van andere planeten naar onze aarde wordt gebracht zal hem beroemd maken.Het wordt het begin van vele werken waarvan later speelfilms gemaakt werden.Crichton zou dan ook spoedig een volwaardige schrijverscarriére opbouwen.
Crichton kreeg dan ook interesse voor het filmwerk Hij dirigeerde het filmscript van zijn roman ( Westworld (1973) en schreef de screenplay van zijn boek The Great Train Robbery (gepubliceerd in 1975;en uitgekomen als filmversie in 1978).
Verder schreef hij een aantal non-fiction boeken zoals : Five Patients: The Hospital Explained (1970) en Travels (1988).
In 1990 bracht hij zijn boek Jurassic Park uit , waarvan de filmversie uit 1994 hielp zijn reeds wereldwijde populariteit zo mogelijk nog te vergroten..De opvolger ervan : The Lost World, gebaseerd op zijn gelijknamig boek uit 1995 werd vertoond in 1997.
Daarna bracht Crichton als director ook enkele populaire eigen films uit zoals Coma en Looker.
We kennen hem verder als de creator van de reeds lang lopende TV-serie " ER "
Hij is de winnaar van een Edgar Award (1980; The Great Train Robbery) en van een Emmy, een Peabody, en eenWriter's Guild of America Award voor de TV -series ER.
HAALT OPNIEUW GENADELOOS UIT !*** Hawai ... Onroerendgoedmagnaat Byron Trumbo, eigenaar van Mauna Pele- speelplaats van de rijke elite - is niet blij met de negatieve publiciteit die zijn vakantiecomplex krijgt door een serie curieuze voorvallen. Er wordt geen winst meer gemaakt en er zit voor Trumbo niets anders op dan het aan een Japanse beleggingsmaatschappij te verkopen. Hij nodigt de Japanners uit voor een weekend op Mauna Pele om het contract te tekenen.. Maar dat weekend wordt een ware nachtmerrie. Gasten verdwijnen, vreemde wezens duiken op , een dode vulkaan wordt weer actief... Trumbo probeert de gebeurtenissen te bagatellisseren, maar de situatie escaleert. Alleen met veel moed, doortastenheid en met gebruik van oude, bizarre rituelen, is het mogelijk de harmonie rondom Mauna Pele nog te herstellen...
Dan Simmons is geboren in Illinois ( Peorie ) op 4 augustus 1948. Deze Amerikaanse schrijver van sciencefiction , fantasy en horror was 17 jaar werkzaam als leraar lager onderwijs voordat hij zich als full-time schrijver liet kennen. Met het allereerste verhaal dat hij publiceerde in 1982, won hij een literatuurprijs. Sindsdien heeft hij vele andere prijzen gewonnen., waarvan de belangrijkste de Hugo Award voor Hyperion is. Dit is trouwens het eerste deel van zijn meest bekende werk, de space opera tetralogie De Hyperion Cantos, waarvan de andere delen De ondergang van Hyperion (The Fall of Hyperion), Endymion en De opkomst van Endymion (The Rise of Endymion) zijn.
In 2003 is hij met Ilium aan een nieuw epos begonnen, dat in 2005 vervolledigd werd met Olympos Deze boeken combineren elementen uit The Tempest van Shakespeare en À la Recherche de Temps perdu van Marcel Proust met de Ilias van Homerus. Simmons is tevens de producer bij de verfilming van dit werk.
Wanneer de paus in het jaar 1209 alle gelovigen oproept tot een kruistocht tegen de ketters in het zuiden van Frankrijk, trekken drie broers en een neef van het geslacht Poissy ten strijde.
Volgens de kronieken sneuvelen twee van hen een paar maanden later tijdens een belegering.De jongste broer Amaury verdwijnt plots en algemeen wordt aangenomen dat hij de kruistocht niet heeft overleefd .Het tegendeel is echter waar. Wat de overgebleven Poissy's niet weten is dat hun jongste broer niet is omgekomen, maar verzeild is geraakt tussen de aanhangers van het ketterse geloof. Hij leert Colomba kennen, een jonge Kathaarse die hem de geheimen van haar geloof onthult. Hun prille liefde wordt wreed verstoord door de steeds verder oprukkende kruisvaarders. Ze slaan op de vlucht en worden daarbij geholpen door een raadselachtige Fries. Is hij een vriend of vijand?
En wat heeft Colomba zelf te verbergen?
De tragedie van deze twee jonge mensen wordt afgeschilderd tegen de achtergrond van de geschiedenis: de kruistocht tegen de Katharen, van de eerste roerige maanden van de invasie in de Languedoc tot en met de belegering van het legendarische bastion op de Montségur. De volmaakte ketter is een magistrale , historische roman over de Katharen waarin geloof en liefde zelfs zingend op de brandstapel de boventoon voeren.
Hanny Alders werd op 18 juni1946 in Rotterdam geboren. In 1987 debuteerde ze met de historische roman Non nobis, over de ondergang van de Tempelridders, die met het Gouden Ezelsoor werd bekroond voor het best verkochte literaire debuut,.gevolgd door de novelle 'Waarom vraag je me te zingen ?' in 1988 en 'Marcabru, troubadour, huursoldaat en vrouwenhater' in 1992. In deze geromantiseerde biografie reconstrueert zij het leven van de troubadour Marcabru aan de hand van de ruim veertig verzen die van hem bewaard zijn gebleven.
Geloofsvervolgingen en conflicten tussen andersdenkenden vormen het thema van haar gehele oeuvre.Hierin past ook het conflict van de eerste troubadours met de destijds gevestigde opvattingen over liefde, huwelijk en overspel
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
"Oorlog: een laffe vlucht uit de problemen van de vrede."
De vrouw is het enige geschenk dat zichzelf verpakt.
Hondenleven
Lekker slapen, heerlijk zacht, stilletjes liggen, weinig gapen. op tijd je eten, wat had je gedacht? Een wandeling elke dag Poezen pakken als het mag. Boze dieven buiten gooien, altijd weg met vlooien. Vertroeteld worden door de baas, konijntjes vangen en soms een haas. Nooit in de kou een beentje kluiven, rollebollen en springen naar de duiven. Putten graven, liefst heel diep en hopen dat 't baasje ze niet ziet. En heel soms in 't bedje slapen, Zachtjes dromen van mijn vriendjes en alle lieve kindjes. Wat is het fijn, hier een hond te zijn.
ZO - heb het weer eens gelapt zé ! ruitenlappen , zooitje van niets
Tezamen aan de dis gezeten zijn wij verzoend met ons bestaan , zolang wij niet bij ons geweten en bij ons hart te rade gaan.
Heere Heeresma
Paul Auster
James Patterson
John Le Carré
Lezen vrijwaart je van gekooide gedachten .
"Bij processen van terroristen zit de zaal bomvol."
Ervaring is eenvoudig de naam die we aan onze fouten geven.
Dankbaarheid is een bloemke , dat in weinig hoven bloeit. -Guido Gezelle.
Emoties, ach,mevrouw, emoties Zijn zo vies ; vis die niet kan zwemmen In mijn uitgekookte zee van ironie .
Armoede brengt volkeren tot revoluties en revoluties brengen het volk weer tot armoede .
Je kunt wel roepen dat je op het juiste spoor zit, maar daar schiet je niks mee op, als de trein stil staat.
Neem eens afstand, dat geeft meer zicht.
Sommige mensen worden zozeer bewierookt dat ze de verstikkingsdood sterven.
Humor is de zwemgordel op de rivier van het leven
Alleen een gek voelt
met beide voeten
hoe diep het water is
Als iemand bij me aanbelt, doe ik altijd mijn jas aan voordat ik de deur open doe. Minder leuk gezelschap zeg ik: "Sorry, ik moet juist weg." Wel leuk gezelschap: "Wat leuk, ik kom net thuis."
"Een bibliothecaris is een boekhouder."
Want men moet nooit te lang verwijlen In den warmen schoot van 't geluk : De schoonste illusies verijlen Onder een voortdurenden druk.
Moeilijker dan leven zonder toekomst is leven zonder verleden. .
Wie twijfelt aan zijn eigen eerlijkheid begint eerlijk te zijn
John Grisham
Er is iets dat de voortijden ons leren En ook de zon die net is opgegaan . Het eeuwige lot der mensen is ontberen, Je hebt alleen wat je kunt laten staan.
Door al wat je bezit laat je je leiden, En waar je meester bent, en je ook knecht, Behoefte ziet zich van genot gescheiden, En plicht hecht zich meteen aan ieder recht.
Als men de taal met een handschoen vergelijkt, die om een inhoud getrokken is, dan past de Duitse, Franse en Italiaanse te ruim, de Nederlandse te strak, terwijl de Engelse als gegoten zit.